Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 08:12
Ik heb een paar I²C componenten liggen waar ik wel weer mee aan de slag wil. Ik heb daarbij een speciale controller op een ISA-print en eentje die op een parallelle poort wordt aangesloten, dus dat gaat niet meer met de hedendaagse computers. USB zou een fraaiere oplossing zijn.

Ik heb inmiddels wel gevonden dat er een USB > I²C interface bestaat, maar dan komt het volgende probleem om de hoek: de programmering. Ik kan een (klein) beetje programmeren in Borland Pascal 7 (mét fast CPU fix anders division by 0-fouten :) ), verder ben ik nooit gekomen en dat was ook genoeg voor een kleine robot e.d.

Dus mijn vragen:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de combinatie Pascal > USB > I²C?
Gaat dat tegenwoordig nog lukken in een DOS-BOX?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Jeetje, I2C... Dat is een tijd terug. Ik heb zelf ooit een I2C adapter gemaakt op serieel, het stelt op zich niet zoveel voor als je een moderne microcontroller gebruikt. Een Arduino (hoewel ontzettend overkill) kan dit uitstekend verzorgen voor je. Je zult wel een nieuwe programmeertaal moeten aanleren op de PC.

Wat je ook kunt doen is gewoon een antieke 486 scoren :P en daar mee werken! Tot Pentium 2 zaten er ISA sloten in de computers zo'n beetje, volgens mij zelfs tot Pentium 3. Dan kun je helemaal legacy werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ligt er denk ik nogal aan hoe de USB -> I2C interface werkt, maken ze meestal niet een virtuele com-port aan? Dan moet je hem gewoon als seriele poort zien (en in de documentatie kijken hoe je hem verder moet aansturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 19:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Pascal -> USB lijkt me nogal onbegonnen werk, maar Delphi -> USB -> I2C is goed te doen. Delphi en Pascal hebben dezelfde syntax.

[ Voor 18% gewijzigd door Cassettebandje op 17-03-2011 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
sebastius schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 11:36:
Wat je ook kunt doen is gewoon een antieke 486 scoren :P en daar mee werken! Tot Pentium 2 zaten er ISA sloten in de computers zo'n beetje, volgens mij zelfs tot Pentium 3. Dan kun je helemaal legacy werken :P
Ik heb er al 2 staan hier, om er nog een (meestal lawaaiige) 486 naast te poten heb ik weinig trek in. Dan kan ik nog beter een oude laptop met LPT van zolder halen.
Cassettebandje schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:38:
Pascal -> USB lijkt me nogal onbegonnen werk, maar Delphi -> USB -> I2C is goed te doen. Delphi en Pascal hebben dezelfde syntax.
Als er dan maar drivers voor zijn, red ik me wel denk ik. Daar heb ik gewoon te weinig kennis voor om die te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Met dit setje van elomax kan je eenvoudig via usb I²C componenten aansturen. Op de site is ook een Dephi library te vinden. Werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
Piepersnijder schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 16:40:
Met dit setje van elomax kan je eenvoudig via usb I²C componenten aansturen. Op de site is ook een Dephi library te vinden. Werkt goed.
Heyyyyyyyy bedankt! Voor €12 een compleet setje. Even een mailtje gestuurd om te kijken of ze ook een print aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 22:38
Ik heb zelf deze : http://www.antratek.nl/USB-I2C.html en moet zeggen, in VB stelt het echt geen drol voor.
Verder staan er diverse voorbeelden online (code).
En wellicht ook in Delphi te gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
Die had ik idd zelf ook gevonden. Scheelt weer solderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Sowieso zit je pc uit zichzelf al vol met i2c bussen, een paar voorbeelden:

- Op het moederbord zit een smbus welke i2c met een extra interruptdraadje is. Daaraan zit o.a.:
o Op je geheugenbankjes zitten i2c eeproms waarde parameters in staan.
o De temperatuursensoren van veel componenten en bediening van fans zit eraan.
o Deze bus zit ook doorgelust met de PCI-E sloten.
- Elke videouitgang (op tv-uit na) heeft een i2c bus voor de detectie van de monitoren (DDC).
o VGA, zie DDC2
o DVI heeft DDC
o HDMI heeft dezelfde DDC als DVI
o DisplayPort zou het ook moeten kunnen, maar zie zo ff snel niet hoe.
- TV-Tuner kaarten gebruiken het als communicatiebus tussen de chip en de tuner
o Geld ook voor USB devices in veel gevallen.

Ook veel andere dingen gebruiken i2c bussen.
Ik weet dat je onder linux de meeste van deze bussen probleemloos kan gebruiken voor andere doelen.
Hoe en of dit onder windows/dos kan durf ik alleen niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:27

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik weet niet of je inmiddels al aan de slag bent, maar als je bekend bent met Pascal dan zou je ook eens naar FreePascal kunnen kijken. Zelfde Pascal-taal maar dan 100% cross-platform en ook ondersteuning voor embedded.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
of nog beter, Lazarus.
Dit is een moderne versie van Pascal, lijkt sterk op Delphi. Is ook opensource dus vrij te downloaden en te gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Piepersnijder op 13-05-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
@ de 3 tweakers hierboven:

Dat de smbus een vermomde I²C was, dat wist ik inderdaad. Maar daarmee is er onder Win/DOS inderdaad nog geen besturing voor eigen hardware :)
FreePascal kende ik ook al en gebruik ik reeds voor wat kleine dingetjes, bestandsconverters, rekendingetjes met simulatiemodellen etc. Klein spul in elk geval.

Lazarus kende ik dan weer niet. Als het Turbo Pascal-compatible is, zal ik het eens proberen. En nee, ik ben er nog niet mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Compleet project usb-> i2c, gebaseerd op vusb. Met example programma voor op je pc en al. ;)
http://www.harbaum.org/till/i2c_tiny_usb/index.shtml

edit/
Stond nog een usb->i2c op de project pagina.
http://usb-twi.sourceforge.net/

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 14-05-2011 13:52 ]

-Andere hobby- -

Pagina: 1