Compact flash voor in een oudere computer..

Pagina: 1
Acties:

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 00:48
Ik ben bezig met het bouwen van een oude game computer. Dit op de AT standaard.
Nou wil ik er dos 6.22 erop zetten + windows 3.11 FWG (reeds aangeschaft en in bezit)
En een losse laptop hardeschijf (denk aan 120GB) om windows 98 se erop te zetten.

Maar voor het dos + windows 3.11 gebeuren wil ik i.p.v een oude hardeschijf van 8GB een compact flash kaart van 8GB gaan gebruiken. Ik weet dat FAT16 maar tot 2GB gaat. Dus de 8GB kaart zal eerst gepartioneerd worden tot 2GB, dan zal ik de overige ruimte ook in stukken hakken van 2GB nagelange ik meer ruimte nodig heb.

Ik wil geen oude hardeschijf gebruiken omdat:

-Meeste van die disks zijn al een lange tijd in gebruik geweest, dus risicos op falen van de harddisk zit ik niet op te wachten(zeker niet met een erg grote database aan games)
-Op starten is vaak erg traag.
-Ook vanwege de ruimte besparing. Nou kan ik 2x 2.5 inch disks in 1x 3.5 inch slede kwijt. Meer ruimte heb ik overigens niet.
-Oude drives verbruiken ook wat meer stroom vaak.

Het kaartje zal op een ATA 33 UDMA 2 controller aangesloten worden. Ik weet dat de controller niet sneller kan dan 33MB/sec. Dat is geen probleem omdat de oudere schijven destijds nog langzamer waren en ik ook nog andere dingen op de pci bus heb zitten die ook bandbreedte ervan trekken en moet zorgen dat ik niet al te snel tegen de maximale bandbreedte van de 133MB/sec kom.

Nou weet ik dat je diverse types hebt. Denk dat ik zelf het beste een Type I of II kan nemen met UDMA support..

Nou weet ik dat je de snelheid van de kaart kan weten door de vermenigvuldigingsfactor X 150 moet doen om achter de snelheid te komen.

Nou wil ik het volgende weten>

Stel ik heb een x300 CF kaart. Dat zou betekenen dat de kaart max 45MB/sec kan doen.

1. Word deze snelheid werkelijk echt gehaald? Of haalt zo`n kaartje niet meer dan het gemiddelde dan ongeveer 25MB/sec?

2. Verder weet je dan ook dat de kaart 45MB/sec kan doen, maar dit zegt vaak maar weinig. Word hier dan over lees snelheid gesproken of over schijf snelheid of beide?

3. Word zo`n CF kaart langzamer na een bepaalde tijd gebruik (als bij een SSD)

4. Moet zo`n CF getrimmed worden net als bij een SSD?

5. Nou las ik in een ander topic dat de snelheid per merk erg kunnen verschillen, zijn hier testen van en naar welk merk kan ik het beste naar uitkijken? (Ik zit niet echt te wachten op een poep trage kaart, waarmee wel een snelheid van 45MB word geadverteerd maar voor geen meter in real life presteerd.)

5. Wat is vaker trager bij een CF kaart? De leessnelheid of de schrijfsnelheid..

6. Heeft de UDMA van een CF wel eigenlijk zin op een UDMA 2 controller van het moederbord.

De reden waarom ik eigenlijk voor een CF kaartje kies is, het lijkt mij dat je niet hoeft te trimmen als bij een SSD. En een SSD die al 120MB/sec zal halen zal toch niet sneller lopen dan die 33MB/sec van de controller. Dus lijkt me een SSD moeilijk te onderhouden op een oude OS + dan een SSD toch wel duurder is..

Eventueel kan ik wellicht aan een micro-drive denken, maar dan zit je wel met een veel hogere access time.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 00:48
Niemand geen ervaring toevallig?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
Ikzelf zou me niet al teveel zorgen maken over snelheden... het snelste wat je in 1992 (Windows 3.11 kwam toen uit) kon krijgen was een 66mhz 486...
Oftwel, je CF zal altijd sneller zijn dan je mobo kan verwerken... zeker als je bedenkt dat ATA-100 max met PIO mode 6 op 25MB/s liep (Wikipedia: Programmed input/output) maar ga er maar vanuit dat dat toen d'r tijd nogal... duur was, haha :)

Je antwoord over snelheid (Wikipedia: CompactFlash)
Speed
CompactFlash IDE (ATA) emulation speed is usually specified in "x" ratings, e.g. 8x, 20x, 133x. This is the same system used for CD-ROMs and indicates the maximum transfer rate in the form of a multiplier based on the original audio CD data transfer rate, which is 150 KB/s.
, KB/sec
where R = transfer rate, K = speed rating. For example, 133x rating means transfer speed of: 133 * 150 kB/s = 19,950 kB/s ~ 20 MB/s.
These are manufacturer speed ratings. Actual transfer speed may be higher, or lower, than shown on the card[11] depending on several factors.

Oftwel, 200x zal al sneller zijn dan toen d'r tijd normaal was... ik neem aan dat je een dedicated machine wilt voor de authenciteit? Anders kan je net zo goed een VM/dosbox pakken ;)

NB: las dit topic toevallig, heb alles eigenlijk geGoogle'd omdat ik me de pleuris verveelde... dus tja je kon 't ook zelf ontdekken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door teh_twisted op 19-03-2011 06:24 ]

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI