Vreemd probleem met LAN verbinding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paidur
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-06 20:56
Goedeavond tweakers,

Ik zit al een tijdje te prutsen met een (voor mij) erg vreemd probleem met mijn media center. We hebben thuis een netwerkje van 2 computers via LAN, en daarbij twee laptops via WiFi. Nu staat naast onze tv een media center, ook verbonden via LAN. Deze is rechtstreeks verbonden op het WiFi access point, de andere twee computers via een switch.
Nu doet eigenlijk alles het, behalve het media center. Zelfs na een clean install van XP en de nieuwste driver van de netwerkkaart (LinkSys EG1032) krijg ik hem niet aan de praat. Niet via DHCP, waar hij overigens een hele andere pool en netmask toegewezen krijgt dan de andere computers. Daarna gewoon vast ip toegewezen, ook voor de zekerheid nog ingesteld in de router, alle instellingen hetzelfde als de andere LAN computers (op ipadres na natuurlijk) maar op de een of andere manier wil hij het niet doen. Hij geeft aan dat hij wel verbinding heeft maar verstuurt en ontvangt geen pakketjes. Nog geprobeerd om het media center op de switch aan te sluiten net als de andere computers, maakte ook geen verschil. Het media center heeft ook nog een onboard LAN poort op mobo maar daar hetzelfde probleem. Ook hetzelfde probleem in ubuntu, ook hetzelfde probleem in W7, dus aan het OS ligt het ook niet. Voor zover kan ik me niet meer bedenken wat er nog meer mis kan zijn, dus ik hoop dat iemand van jullie met een goede ingeving komt.
Met een Wifi dongle kan ik overigens wel gewoon internet en netwerk verbinding maken, alleen dan trekt hij het streamen van 720 en 1080p films niet, beetje jammer voor een media center. iemand tips?

Edit: wanneer ik hem verbonden heb via LAN zie ik hem op andere computers wel in het lijstje staan van netwerkapparaten, maar kan er niet op verbinden. Op het mediacenter zelf zie ik niks in de lijst van netwerkapparaten verschijnen.

Edit2: ipconfig op media center laat wel juiste instellingen zien wanneer ik alles handmatig invoer. Ik dacht aan een DNS probleem maar dan zou hij binnen het netwerk wel gewoon toegankelijk moeten zijn, wat dus niet het geval is

[ Voor 11% gewijzigd door paidur op 16-03-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 20:44
Je geeft aan dat je mediacenter een IP in een ander netwerkrange krijgt. Welk range is dat?
Wat is het exacte merk en type van je modem/router en accesspoint.

[ Voor 27% gewijzigd door Jimster op 16-03-2011 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paidur
De werkende computers zitten op 192.168.1.35 en hoger, router op 192.168.1.1, netmask 255.255.255.0
Het mediacenter krijgt door dhcp aangewezen: 192.168.3.xxx op netmask 255.255.0.0

router is een ZyXEL P-2602HW-D1A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Er waarschijnlijk 2 DHCP servers actief. Ik denk dat je accesspoint ook een DHCP actief heeft.
Wat is het merk en type van je accesspoint?

[ Voor 5% gewijzigd door Jimster op 16-03-2011 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paidur
Dat is een Conceptronic C150BRS4, heb het al even gecheckt maar de DHCP server staat daar wel op disabled.

Edit: de conceptronic staat op 192.168.1.2, dit is het wifi access point met DHCP disabled, en ook het acces point van de LAN computers
De zyxel dus op 192.168.1.1, hier staat de DHCP van aan. Verder is dit dus ook de modem.

Overigens, als het een dhcp probleem zou zijn dan zou hij het wel gewoon moeten doen bij handmatig invoeren van de netwerkgegevens, toch?

[ Voor 70% gewijzigd door paidur op 17-03-2011 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heb je dat mediacentre ook al eens aan de aansluiting (poort en kabel) van een via LAN wel werkende computer gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Je conceptronic is een router. Als je echt alleen de accesspointfunctie wilt gebruiken, dien je niet de WAN poort te gebruiken.
Wat staat er als gateway als je een 192.168.3.xx ip toegewezen krijg? Surf een naar dat ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paidur
eeh ja dan moet ik even opzoek naar een crossed link kabel, maar wat moet ik daar dan precies mee testen? alleen kijken of ze lan verbinding kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paidur
Jimster schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 00:07:
Je conceptronic is een router. Als je echt alleen de accesspointfunctie wilt gebruiken, dien je niet de WAN poort te gebruiken.
Wat staat er als gateway als je een 192.168.3.xx ip toegewezen krijg? Surf een naar dat ip.
Nee die is ook niet aangesloten, gateway wordt niet toegewezen, blijft gewoon leeg

Edit: Ok ik heb hem inmiddels verbonden met een crossed link kabel met een van mijn andere pc's, beide op ip automatisch toewijzen. Media center beslist om de een of andere reden om ip 169.254.3.53 netmask 255.255.0.0 en gateway 169.254.3.53, andere (goede) pc: ip 169.254.169.206, netmask 255.255.0.0 en gateway leeg

[ Voor 27% gewijzigd door paidur op 17-03-2011 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
paidur schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 00:12:
[...]

Nee die is ook niet aangesloten, gateway wordt niet toegewezen, blijft gewoon leeg
Staat er ook niks bij DHCP server?
paidur schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 00:12:
[...]

Edit: Ok ik heb hem inmiddels verbonden met een crossed link kabel met een van mijn andere pc's, beide op ip automatisch toewijzen. Media center beslist om de een of andere reden om ip 169.254.3.53 netmask 255.255.0.0 en gateway 169.254.3.53, andere (goede) pc: ip 169.254.169.206, netmask 255.255.0.0 en gateway leeg
Hij bedoelde dat je de kabel van een wel werkende pc gebruikt. Niet dat je je mediacenter op je pc aansluit. (denk ik).

[ Voor 53% gewijzigd door Jimster op 17-03-2011 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paidur
Jimster schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 00:24:
[...]

Staat er ook niks bij DHCP server?
Nee ook niet, alleen ip en netmask, en Address Type: Automatic Private Address]

Edit: ja heb al verschillende kabels geprobeerd maar daar ligt het sowieso niet aan, ook kabels rechtstreeks uit een werkende computer.
Overigens wel vreemd dat ze via crossedlink ook geen netwerk opzetten, ook wanneer ik de andere computer instel op 169.254.3.54, 1 hoger dan het media center en met de gateway ingesteld op het mediacenter, kan ik nog steeds niet naar het media center pingen

[ Voor 47% gewijzigd door paidur op 17-03-2011 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Vreemd. Zou wel moeten lukken denk ik. Misschien dat het met een ip uit de 192.168. range wel lukt via een crosscable.
Start eens een opdrachtprompt en tik eens in: arp -a als je mediacenter een 192.168.3.xx adres krijgt. Wat zie je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paidur
inmiddels blijft hij standaard op 169.254.3.54, ook als ik hem weer met het accesspoint verbind. typ ik dan arp -a zegt hij dat er geen ARP entries zijn

heb het ook even geprobeerd met handmatig ingesteld ip,
dan geeft hij:
interface 192.168.1.45 --- 0x2
ip van de router, met physical adres 00-00-00-etc en type: invalid

[ Voor 36% gewijzigd door paidur op 17-03-2011 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
paidur schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 00:47:
inmiddels blijft hij standaard op 169.254.3.54, ook als ik hem weer met het accesspoint verbind. typ ik dan arp -a zegt hij dat er geen ARP entries zijn
Dat is het ip dat je handmatig had ingevoerd toch? Staat hij nu niet op automatisch toewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paidur
met automatisch toewijzen staat hij nu op 169.254.3.xx, waar hij eerder idd nog 192.168.3.xx had toegewezen gekregen.
misschien heeft dat te maken met het laatste ip wat ik daarvoor handmatig in heb gevoerd, dus voordat ik hem weer op automatisch toewijzen zet

[ Voor 46% gewijzigd door paidur op 17-03-2011 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

169.... etc is fout. Is een APIPA-adres. Dus een niet werkende verbinding. Google maar op APIPA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik bedoelde niet twee computers met elkaar verbinden maar het Mediacentre aan de poort van een router of switch hangen met ook de kabel waaraan een wel goed werkende computer hangt. Daarmee kun je zowel een slechte poort als de kabel als boosdoener uitsluiten als het dan ook niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paidur
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 01:07:
169.... etc is fout. Is een APIPA-adres. Dus een niet werkende verbinding. Google maar op APIPA.
Okay bedankt, maar bij handmatige instellingen werkt hij dus ook niet, dat is wel vreemd
CaptJackSparrow schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 01:10:
Ik bedoelde niet twee computers met elkaar verbinden maar het Mediacentre aan de poort van een router of switch hangen met ook de kabel waaraan een wel goed werkende computer hangt. Daarmee kun je zowel een slechte poort als de kabel als boosdoener uitsluiten als het dan ook niet werkt.
Ik had het inmiddels begrepen, had dat ook al geprobeerd maar dat is het probleem niet

Update: Ik heb de netwerkkaart nog even in een andere pc getest, hier doet hij het wel gewoon zonder problemen

[ Voor 51% gewijzigd door paidur op 17-03-2011 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heeft dat Mediacentre ooit eerder wel gewerkt? Aangezien het wel via WLAN werkt en het niet OS afhankelijk is lijkt het probleem in de LAN aansturing te zitten. Ik dacht nog aan MAC filtering maar dan had de kaart niet in een andere computer moeten werken. Misschien een probleem met interrupt sharing? Staat er nog iets relevants in de log files?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had laatst een laptop van een vriend geinstalleerd met Windows Vista. Ik had daar last van het 169.254.x.x probleem. Net als jou zat ik met mijn handen in het haar waarom het allemaal niet werkte. Na veel zoeken op het internet heb het volgende gedaan, wat werkte.

Run the following two commands with elevated prompt:
netsh int ip reset
netsh winsock reset
Reboot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paidur
CaptJackSparrow schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 02:46:
Heeft dat Mediacentre ooit eerder wel gewerkt? Aangezien het wel via WLAN werkt en het niet OS afhankelijk is lijkt het probleem in de LAN aansturing te zitten. Ik dacht nog aan MAC filtering maar dan had de kaart niet in een andere computer moeten werken. Misschien een probleem met interrupt sharing? Staat er nog iets relevants in de log files?
sinds ik alles in een nieuwe behuizing heb gezet werkt hij niet meer, ik dacht eerst dus ook dat het iets met het onboard lan van het mobo was, dus had ik nieuwe netwerkkaart er bij gekocht, nu die het dus ook niet doet wordt het wel erg vreemd. interrupt sharing volgens mij niet, hij heeft wel een eigen IRQ channel. de logfiles weet ik zo niet te vinden maar dat ga ik even uitzoeken
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 03:28:
Ik had laatst een laptop van een vriend geinstalleerd met Windows Vista. Ik had daar last van het 169.254.x.x probleem. Net als jou zat ik met mijn handen in het haar waarom het allemaal niet werkte. Na veel zoeken op het internet heb het volgende gedaan, wat werkte.

Run the following two commands with elevated prompt:
netsh int ip reset
netsh winsock reset
Reboot...
thanks dat klinkt hoopvol! ga het even proberen

update: heeft niet gewerkt, heb ook het hele stappenplan wat hier ongeveer op de helft van de pagina door XPUSER gepost wordt doorlopen, heeft ook niet geholpen. Zit nog steeds met het 169.254 probleem

[ Voor 9% gewijzigd door paidur op 17-03-2011 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik ben nog geen ipconfig /renew (evt. eerst /release) tegengekomen. Heeft dat effect?

Met dat verhuizen naar een andere kast moet er dus iets veranderd zijn. Zitten er insteekkaarten in andere slots? Iets anders aan de hardware veranderd? Loop het BIOS eens helemaal na. Reset het CMOS evt.

Trek evt. alle insteekkaarten eruit (wat zit er overigens in?). Zo kaal mogelijke configuratie. Hang ook eens een router met DHCP aan zonder andere verbindingen alleen direct aan het systeem.
Pagina: 1