Dell Latitude E6500 en scherpe geluidjes

Pagina: 1
Acties:

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Beste Tweakers!

Ik zit hier met een probleempje waar ik al zowat de hele dag mijn hoofd over aan het breken ben. Het zit zoals volgt:

Deze ochtend kwam een technieker, gezonden door Dell, langs om het moederbord en het scherm van mijn Latitude E6500 te vervangen. Ik had namelijk problemen met de backlight van mijn laptop display en het aansluiten van een tweede scherm. Door het vervangen van deze onderdelen zijn deze problemen nu netjes opgelost en kon ik weer verder met m'n laptopje.

Maar, doorheen de dag merkte ik een vreemd geluid op en stelde al snel vast dat dit afkomstig was van de laptop. Ik legde de link vrijwel meteen met het nieuwe moederbord aangezien dat pas vervangen was. Om het probleem te achterhalen ging ik een beetje spelen met instellingen etc.

Al snel bleek dat, als de oplader aangesloten was en de laptop de "express charge" functie gebruikte, het geluid zich liet horen. Was er aan deze voorwaarden niet voldaan, dan hoorde ik niets van dit geluid. Vreemd. Ook, als ik mijn oor tegen de laptop hield, kon ik ongeveer zeggen waar het geluid vandaan kwam, en dit leek ongeveer van uit de buurt van de processor te komen. Vreemd maar goed. Even later heb ik naar Dell gebeld en ze de situatie uitgelegd. Ze wisten mij te vertellen dat ze de situatie gingen onderzoeken en mij zo snel mogelijk iets lieten weten.

Na het telefoontje ging ik verder met mijn dag en opeens merkte ik op dat van het geluidje geen sprake meer was. Ik dacht dat het opgelost was en het gewoon een one time thing was. Helaas. Daarnet had ik het geluidje weer, en deze keer heb ik het wat verder onderzocht. Ik kan nu, met 90% zekerheid zeggen dat het geluidje niet van het moederbord komt, maar van de batterij. (De processor ligt vrij dicht bij de batterij) Het moederbord maakt ook een beetje lawaai, maar dat reken ik als normaal (toch?). Wat mij ook opviel was, dat het geluid zich enkel liet horen als de batterij zich tussen de 80 en de 99% opgelanden bevond. Of de laptop nu aan of uit staat, maakt niet uit, het geluid is er gewoonweg.

Nu, ik zou Dell morgen moeten bellen om het verhaal nog eens te doen, maar dan met de details die ik voorheen niet kon geven. Maar voor dat ik zo'n actie onderneem, zou ik graag jullie mening willen horen. Is dit iets dat ik als normaal kan beschouwen of is er wel degelijk meer aan de hand? Zelf vind ik het raar dat het probleem zich pas laat horen nu dat er onderdelen vervangen zijn, dus die batterij gaat op miraculeuze wijze niet eens x% meer versleten zijn als gisteren.

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Het kan wel degelijk aan de processor liggen.
Een simpele test: zet iets aan wat CPU verbruikt (een flash game, bijvoorbeeld, of een strestest al verwacht ik dat je het geluid dan sowieso niet meer hoort vanwege de fan)), is het geluid dan weg? Dan heb je het fenomeen cpu whine ontdekt. Al betwijfel ik of dat alleen gebeurt met de batterij op een bepaald charge percentage.

• Pyr0wl
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 23:22:
Het kan wel degelijk aan de processor liggen.
Een simpele test: zet iets aan wat CPU verbruikt (een flash game, bijvoorbeeld, of een strestest al verwacht ik dat je het geluid dan sowieso niet meer hoort vanwege de fan)), is het geluid dan weg? Dan heb je het fenomeen cpu whine ontdekt. Al betwijfel ik of dat alleen gebeurt met de batterij op een bepaald charge percentage.
Ik heb net mijn batterij een beetje laten afgaan, tot 94% ongeveer, de lader terug ingestoken zodat het geluid zich weer voordeed en dan een CPU stress test gedraaid.

De stress test heeft in ieder geval invloed op het geluidje zelf. Zelfs als ik de stress test afsluit, blijft het geluidje weg tot ik de lader loskoppel en terug aansluit.

Ik weet nu niet of dit valt te bestempelen als CPU whine, want ik heb gemerkt dat als ik de laptop uitzet, aan de lader hang zodat ik het geluidje hoor, het geluidje afneemt telkens de LED van de oplaad icoontje pinkt.

Wat mij nu ook opgevallen is, is dat het geluid zich ook voordoet als de express charge functie afstaat. Dus deze heeft er al weinig tot niets meer mee te maken.

Verwijderd

Ahh, als hij uit staat is het zeker geen cpu whine. De irritante hoge toon heeft namelijk te maken met het power management van de processor, beter bekend als c-states.
Ik gok op een trillende spoel ergens. Dat valt terug te leiden tot het onderdeel moederbord, behalve het vervangen van het bewuste onderdeel kan je daar weinig aan doen.

• Pyr0wl
En is dat iets dat vroeg of laat voor problemen gaat zorgen of is het eerder iets dat geen kwaad kan? Ik betwijfel dat Dell m'n moederbord nog een keer gaat willen vervangen, aangezien ze eerst wilden zien of ze zelf het probleem konden reproduceren en zolang het geen gebruikshinder oplevert, ze weinig zin zagen om te vervangen.

Op zich jammer, want het is niet bepaald een geluid waar je naast kan horen, vind ik.

Verwijderd

Volgens mij kan het geen kwaad, maar dat let je niet om een case aan te maken bij Dell. De zakelijke lijn gaat doorgaans een stuk verder in het fixen van kleine problemen dan de consumentenlaptops.
Ze waren niet eens bereid een rubberen voetje te leveren voor mn studio 15 met 4 jaar in-home garantie :F

• Pyr0wl
True. Maar ik denk dat de persoon die je aan de andere kant aan de lijn krijgt, ook veel uit maakt. De ene is al wat sneller geneigd om je te helpen dan een andere. Zo heb ik het tot nu toe toch al ervaren. Anyway, ik ga wachten tot Dell mij heeft teruggebeld en dan laat ik hier eventueel nog wel iets weten.

Het ziet er alleszins naar uit dat het moederbord toch de schuldige is. Het geluidje is nu persistent aanwezig, oplader of niet. Vervelend "-______-
Pagina: 1