Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Beste,

Sinds kort heb ik een PC samengesteld, die op dit moment perfect werkt.
Temperaturen zijn ook uitstekend.
Alleen nu is het zo, dat de fan van de SeaSonic M12II het meest geluid maken in mijn kast.
Hier ben ik achter gekomen door de fan 2 seconden op 0 te zetten.
Toen ik vervolgens luisterde aan mijn PC hoorde ik bijna niks.
Ook weet ik dat het 100% zeker de voeding is, want toen ik de fan op 0 zetten heb ik even gewacht en draaide alles nog (CPU en casefan)

Bestaat er een mogelijkheid om de fans te vervangen?
Ik heb hem ongeveer 2 weken in huis, maar vind het toch wel zonde dat dit het meeste geluid maakt.
- Wat ik ook eventueel kan doen is deze fan naar 50 % o.i.d. brengen en vervolgens een casefan inbouwen die ik ook rond de 50% laat lopen, en wanneer ik dan ga gamen, zet ik hem hoger.
Helaas is het alleen mogelijk op mijn moederbord om één casefan aan te sluiten.
Dus in dat geval zal ik er dan een fancontroller bijkopen.
- Is trouwens de temperatuur te meten van de voeding, zodat ik kan kijken of ik zonder het vervangen van de fan dit probleem simpel kan oplossen d.m.v. een programma als SpeedFan o.i.d.

Greetz,

JPtjee 007

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De fan hoort in principe vrij stil/onhoorbaar te zijn als de PC niet heel veel gebruikt. Zou kunnen dus dat er iets mis is. Fan vervangen is iig een afrader.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
@ The Mask,

Oke bedankt voor je post.
Even over nadenken..
Nog antwoord op mijn andere vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee je kunt de temperatuur van de voeding niet zo maar meten, daarom is de fan vervangen ook niet aan te raden. Maar de fan is temperatuur gestuurd en zou dus (als het niet heel warm is in de behuizing of dat je heel veel stroom uit de voeding trekt) gewoon stil of zelfs onhoorbaar moeten zijn in de meeste gevallen. Waar bestaat de PC trouwens uit?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Oke,

Ik heb trouwens een power fan connector en een chassis fan connector.
Nu heb ik de standaard ingebouwde fan op de chassis fan connector aangesloten.
Is het aan te raden om de andere casefan (dus de 2e casefan) aan te sluiten op de powerfan connector, of kan ik dan beter een fancontroller kopen omdat ik maar 1 chassis fan connector heb?

De PC bestaat uit:
Cooler Master Elite 335
ASRock 890GM Pro3
SeaSonic M12II 520W
AMD Athlon II X4 645
Kingston ValueRam 1333 CL9 kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Heb gekozen voor een fan controller.
Zal hem a.s. zondag bestellen.
De Scythe Kaze Master Ace en 2x de Scythe Slip Stream 120mm 1600rpm.
Misschien nog een andere tip voor een fan controller?
Denk dat dit wel één van de betere is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Stuur je voeding RMA?
Je hoort inderdaad geen last te hebben van die ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat wil je met de fancontroller doen? Als je de voeding opent verlies je je recht op garantie en de voeding heeft sowieso zijn eigen fancontroller al.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Nee, niet een fan controller voor mijn voeding, maar een fan controller voor mijn casefans.
Als het goed is, kan je de fan van je voeding niet regelen toch?
Dit gebeurd volgens mij automatisch en is niet handmatig in te stellen?
Wat ik dan erg raar vind, is dat ik via SpeedFan Speed 05 op 0 zet, ineens het harde geluid weg is.
Als de fan van de voeding niet te regelen is, hoe is dit dan te verklaren?

Ik was sowieso van plan een fan controller en 2 fans te kopen, dit omdat 2 fans op zacht stiller en beter werken, dan 1 die heel hard draait. Gezien ik maar 1 chassis controler heb, ben ik dus genoodzaakt ook een fan controller te kopen, gezien ik hem niet continu op volledige snelheid aan wil hebben staan.

Hebben jullie misschien ook nog een tip voor een stille CPU koeler?
Scythe Big Shuriken lijkt me dan de beste oplossing?
Of zal ik wachten op de Scythe Mugen 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
En heb je dat geluid dan goed onderzocht?
Wij kunnen dat op afstand niet voor je gaan oplossen.

Ik meen dat de Mugen beter is, dus dan kan je net zo goed de 2 rev. B nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Saturnus schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 13:27:
En heb je dat geluid dan goed onderzocht?
Wij kunnen dat op afstand niet voor je gaan oplossen.

Ik meen dat de Mugen beter is, dus dan kan je net zo goed de 2 rev. B nemen.
Nee dat zal ik zo doen.
Heb hem gister alleen even naar voren gehaald en de zijkant eraf gehaald. Toen was nog niet goed zichtbaar welke fan het nou was.
Zal hem zo even los halen van de bekabeling (wel een pokkewerk bij mij hoor! :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Heb je toevallig de stock koeler van AMD in gebruik? Daar je zegt dat je in speedfan de fan uitgezet had en het toen stil was vermoed ik dat je de cpu fan langzamer gezet hebt.

Feit is dat de stock koelertjes van AMD nogal luidruchtig zijn op hoge RPM

PS cpu fan helemaal stil zetten staan de meeste mobo's niet toe dus hij zal altijd blijven draaien ook al stuur jij in speedfan 0%

[ Voor 20% gewijzigd door bestaudio op 19-03-2011 14:29 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Oké, weer wat geleerd.
Ja, stock koeler idd.
Ben van plan om de nieuwe Mugen 3 na release in te bouwen, of heeft het weinig verschil met de Mugen 2?

EDIT: Net ook even tyripjes gehaald bij de lokale ijzerhandel.
Vanavond of morgen dus even de PC openen en kijken wat nou zo'n herrie maakt.

[ Voor 32% gewijzigd door JPtjeeNL op 19-03-2011 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Net de PC opengemaakt en ben er achter gekomen dat het de CPU-fan is.
Even de kabel eraf, en hoorde ineens veel minder geluid.

Binnenkort bij release de Scythe Mugen 3 kopen.
Volgens mij nog niet bekend wanneer die uitkomt toch?!
Net 2 casefans (Slip Stream 1600) en de Kaze Master Ace 5,25 besteld voor een goede airflow tijdens de zomer en games. Ook probeer ik zo het geluid te verlagen, gezien ik dan 2 fans op laag-medium kan zetten ipv 1 op mid-high.

[ Voor 11% gewijzigd door JPtjeeNL op 21-03-2011 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Casefans en fancontroller zijn binnen!
Top dit, kan ze gewoon lekker zacht zetten als de PC idle is, en voluit als het moet.
Heeft wel een werk in gezeten met de tyrips ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Naarmate ik ermee experimenteer heb ik ook een aantal vragen gekregen, namelijk:
- Als ik 1 casefan als invoer en 1 als uitvoer gebruik, zal dit waarschijnlijk de beste airflow creëren.
Alleen, als ik dan maar één fan laat draaien, valt dus één van die twee weg.
Is het dan niet verstandig om beide als invoer te gebruiken en de warme lucht in het midden via het rooster te laten ontsnappen? Want de meest geschikte invoer"fan" zit voorop de case, onderaan. Dit heeft als nadeel natuurlijk dat altijd de voorste aan moet staan, en is dus het meeste geluid hoorbaar.
- Is het dus mogelijk om 2 casefans al invoer te gebruiken?

Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien warme lucht stijgt, zal via het rooster midden het enigzins lastig worden om de warmte te laten ontsnappen. Heb je helemaal bovenin geen roosters zitten? Want dan zou je onder achter 2 invoer fans kunnen laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
In mijn Cooler Master Elite 335 kast kunnen 2 120mm casefans.
Één onderaan aan de voorkant (bij de HDD's) en één achter bovenaan onder de voeding.
Theoretisch gezien, zou ik dus aan de voorkant een invoer moeten creëren en aan de achterkant de uitvoer (gezien warme lucht stijgt)
Bovenop de kast zitten geen roosters in ieder geval. Alleen op de plekke die ik bovenstaand vermeld heb, en aan de zijkant.

Hier zie je de indeling van mijn kast.

Afbeeldingslocatie: http://www.digiconcepts.com/coolermaster_elite335.jpg

Wat je ook kan zien, is dat als ik die voorste als invoer gebruik, dat dan de meeste gekoelde lucht word gebruikt voor de 2 HDD's die er nu inzitten.
Dan vraag ik mij af, blijft er nog wel genoeg lucht over voor de andere componenten in mijn kast want de HDD's zitten echt precies voor die fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien kan er in de zijkant nog een 90 mm fan worden geplaatst? Daar kan je natuurlijk ook een invoer van maken, zodat je die aan de voorkant niet nodig hebt. Die onder de voeding dien je inderdaad als uitvoer te houden. In mijn kast zit er aan de bovenkant 1 uitvoerfan van 80 mm (Cooler Master Stacker STC-T01), 1 uitvoerfan van 120 mm aan de achterkant en 3 x 120 mm aan de voorkant. Op zich kan je die aan de voorkant wel iets langzamer laten draaien, maar niet te langzaam. Wat ook nog een optie is, maar dat moet je aandurven, is gaatjes in de bodemplaat boren en daar bv 3 x 120 mm fans monteren. Dan gaat de koude lucht rechtstreeks omhoog en kan afgevoerd worden door de uitvoerfan aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Nee, aan de zijkant kan geen fan geplaatst worden.
Kijk ook maar op de site van CoolerMaster. Er kunnen er maximaal maar 2 in.
Zo, aardige kast heb je dan! Welke heb je?
Dat is wel mogelijk inderdaad, maar ik wil graag mijn garantie nog behouden.
Dit is een leuke low-budget kast, maar als ik dit geweten had (incl de krassen die hij maakt bij het assembleren op je HDD) dan had ik toch liever wat meer geld geïnvesteerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke kast ik heb, staat al in mijn vorige reactie (Cooler Master Stacker STC-T01), als ik het i/o paneeltje eruit haal, kan ik in totaal 4 x 120 mm fans aan de voorkant kwijt. Daarnaast kan ik achter onder er nog 2 bijplaatsen van 90 of 100 mm en bij het mobo zou ik nog een cross-fan kunnen installeren.

Dat snap ik, dat je de garantie wil behouden. Aan de andere kant moet je het dan wel doen met hetgeen je nu hebt. Dus dan zou ik die aan de voorkant toch zeker als invoer houden en achter als uitvoer.
Wat je ook nog zou kunnen doen (indien je de ruimte hebt), is een Cooler Master 4 in 3 module plaatsen in de 5,25 bays. Op die manier krijg je er een 120mm fan bij. Verder kan ik eigenlijk even niets zo 1, 2, 3 meer bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Oh, ik herkende die naam niet als kast, sorry.
Ik dacht dat dat een fan was.
Woow! 4x 120mm, is dat niet dik overkill?

Oh dat is inderdaad een goede!
Alleen houd ik dan geen ruimte meer over voor de DVD-drive of de fancontroller die ik net gekocht heb.
Hoe moet ik die luchtstroom herkennen eigenlijk?
Als ik bijvoorbeeld naar dit plaatje kijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.acousticpc.com/images/a_scythe_sflex_8db_fan_lg_pic.jpg

Dan komt dus op dit moment de airflow van voor naar achter toch?
Als ik hem zoals op die foto zou plaatsen aan de voorkant van mijn kast, zuigt hij lucht van buiten naar binnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt niet uit, kan gebeuren.
Het is ook een kast waar je dus gewoon een vette set-up in kan draaien. Heb er nu een dual Opteron 252 in zitten, maar zou er ook een game pc van kunnen maken met 2 tot 4 videokaarten.
De 4 in 3 module neemt 3 5,25 bays in beslag, dus het is of de dvd-drive of de fancontroller die je nog kan plaatsen.

Als ik twijfel wat de aanzuigende of blazende kant is van een fan, doe ik altijd de aanstekertest. Je sluit de fan aan en zorgt dat die draait. Daarna hou je een aansteker er op enige cm afstand bij. Trekt de vlam naar de fan toe, dan is dat de aanzuigende kant, wordt de vlam weggeblazen, dan is dat de blazende kant (meestal is de kant met het naamstickertje de zuigende kant).
Theoretisch zou je het ook om kunnen draaien, dus invoer achterkant en uitvoer voorkant. Alleen kan dat in jouw geval niet helemaal lekker werken, omdat je uitvoer dan helemaal onder zit en aangezien warme lucht de neiging heeft om te stijgen. Het zou perfect gewerkt hebben mits de fan aan de voorkant boven had gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Ja klopt, en ik wil ze er toch beide graag inhouden.

Waarom kon ik dat zelf niet bedenken xD
Blijkt dus dat ze beide verkeerd omzitten dus.
Net even de test vooraan gedaan, en de vlam ging naar buiten.

Zometeen maar eens omdraaien dan die handel.
Bedankt voor je hulp. Ik zal zo laten weten hoe het is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan ik wel begrijpen, zelfde redenen dat ik in mijn kast er "maar" 3 x 4 in 3 modules in heb zitten en niet 4. Anders kan ik mijn I/O paneel en branders niet meer kwijt.

Soms ligt de oplossing zo dicht voor je neus, dat je er overheen kijkt! :P

Graag gedaan en mocht je nog vragen hebben, dan weet je me te vinden! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Ja haha :P
Net even de voorste casefan omgedraaid. Betekend nu:
Voorste casefan: zuigt lucht naar binnen.
Achterste casefan: zuigt lucht naar buiten.

Alleen nu is het zo dat de voorste casefan meer geluid maakt.
Ik denk dat dit komt door het rooster met gaatjes dat er voor zit. Hebben jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo zou je, op zich, een goede airflow moeten hebben. Dat de casefan meer geluid maakt, komt inderdaad door het rooster, het lucht moet er nu als het ware doorheen gezogen worden, welke moeilijker is dan met een open vlak. Bij mijn kast heb ik dus de roostertjes verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Dacht ik wel.
Oké, met enig geweld, of kon je ze er zo uithalen?
Anders zal ik er wel eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kon ze er zo uithalen. Een hoop kasten hebben van die 5,25" plastic klepjes om de bays af te schermen. Bij mij waren het stalen roostertjes met een stukje schuim eracher om het stof tegen te houden. Of het verwijderen van het stalen gaasgedeelte bij jou een aanrader is, is nog maar een vraag. Een groot open vlak ziet er natuurlijk ook niet uit. Maar je zou het ook kunnen vervangen met geperforeerd staal, dat kan je bij menig bouwmarkt zo halen. Als je dan wat grotere gaten neemt, ben je van het probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Net even gekeken, en is bij mij onmogelijk om dat weg te halen.
Op dat moment haal je een stukje chassis weg, wat niet kan.
Wat jij bedoeld zijn van die frontjes, dat is logisch dat je die er af kan halen.
Inderdaad werken die frontjes bij mij ook als stoffilter.
Je moet het zo zien:
Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y282/e_doggy/IMAG0043Medium.jpg

Hier zie je ook helemaal onderaan net van die kleine ronde inkepingen wat ik bedoel.
Alleen is het uiteraard over de breedte van de fan nog meer ronde inkepingen, omdat de foto niet de volledige voorkant laat zien.
Zet hem gewoon op sommige momenten wat lager, zodat hij rustig blaast.
Ik mis inderdaad nog een derde invoerfan, die dan er voor kan zorgen dat de ene uit gaat.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties, en die van KeDeShCh natuurlijk.

Dit topic kan op slot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn voorkant bestond inderdaad alleen maar uit die frontjes. Had er op een gegeven moment 9 wel inzitten en 3 niet (2 branders en I/O panel), maar dat vond ik er niet echt uitzien, dus allemaal er maar uitgehaald.
Een stuk van je chassis kan je inderdaad beter niet weghalen. Je kan beide fans als invoer gaan gebruiken, de warme lucht wordt op zich toch wel naar buiten geblazen door allerlei kieren. Probeer het eens, je zou dan de voorste inderdaad zo goed als uit kunnen zetten als de achterste het over zou nemen. Wel even de temperaturen in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Dat was mijn vorige opstelling! ;)
Dit is de beste manier, dus dan maar zo.
Ben er niet helemaal van overtuigt dat de warme lucht door de kiertjes verdwijnt.
Lijkt me stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je krijgt een overdruk, dat is zeker zo en het is natuurlijk maar de vraag of de warme lucht snel genoeg kan ontsnappen, anders krijg je alleen maar temperatuurproblemen.
Ben het verder met je eens dat 1 in en 1 uit op zich het beste is en dat je dat het beste zo kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Er staat nog een Xbox 360 een centimeter naast de PC (kan hem op geen andere plek kwijt) en dus kan de warme lucht dan nog moeilijker weg.
Ik merk trouwens geen verschil in temperaturen als ik me fans op high zet trouwens.
Wel als ik ze volledig uitzet uiteraard, maar 40 % en 100 % hebben bijna geen verschil op korte en volgens mij ook op lange termijn (20 minuten).
Wat gaat er mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draaien de fans ook echt harder bij 100%? Als ze net zo hard op 40% draaien, dan is dat wel te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Ja ze draaien uiteraard harder. Anders had ik dat probleem al ondervonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ben ook wel eens anders tegengekomen, anders had ik de vraag niet gesteld. ;)
Dit was meestal wel met hele goedkope fancontrollers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Gelukkig heb ik een goede fancontroller vna Scythe. De Kaze Master Ace om precies te zijn.
Had liever een iets simpelere gehad, zonder die nutteloze temperatuuraanduiding die niet accuraat genoeg is om op te vertrouwen. Maar als je een goedkopere koopt, krijg je ook weer problemen wat jij zegt, met de kwaliteit namelijk.

Ik zoek het wel even uit.
Topic kan close.
Pagina: 1