Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen webserver voor testen

Pagina: 1
Acties:
  • 962 views

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Beste Tweakers,

Om te beginnen, ik hoop dat ik in het juiste topic post!

Wat ik wil is mijn titel, een eigen webserver voor het testen van een website (webwinkel). De site draait momenteel bij Byte. Om wijzigingen aan deze site door te voeren wil ik graag een test server zodat ik rustig kan testen. Er staan wat grote veranderingen voor de deur welke in niet in 1 dag rond kan krijgen, en dat terwijl de site niet plat mag. Nu kan ik een vergelijkbaar pakket nemen bij Byte en daar een kopie van de site op draaien, maar dan ben ik nogal kostbaar uit qua hosting en SSL sertificaat.

Vandaar dus een eigen testserver, althans, dat lijkt me het goedkoopst en leukst. Bedoel, ben toch wel een minor Tweaker.

Ik heb geen ervaring met servers en heb wel eens gespeeld met Ubuntu. Verder wel enkele keren gebruik gemaakt van XAMPP welke alles voor mij doet standaard onder windows XP bv. Naar mijn idee is zou dat het kunnen doen. Maar misschien vergeet ik wel iets.

Mijn vraag dus eigenlijk. Hoe maak ik eenvoudig en goedkoop een eigen webserver om de op te testen. Niet om werkelijk een website op te draaien welke via het internet te benaderen is. Qua hardware heb ik dus een laptop over, deze heeft de volgende specificaties:
  • Intel Core Duo processor @ 1.66GHz
  • 2GB 533Mhz DDR2 SDRAM (na upgrade, standaard 1GB)
  • 80GB 7200rpm hd
  • 256MB ATI Mobility Radeon X1400 graphics (128MB werkelijk)

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:52
Alereerst, welke pakketen wil je op je server. Als in Apache, IIS, PHP, MySQL, MSSQL, Asp(.net)?

Indien je enkel Apache,PHP en MySQL nodig hebt, kijk dan eens naar WAMP, alles in één, super simpel om op te zetten en perfect voor testdoeleinden (niet voor productie!) Dat kan perfect draaien met nog overschot op je laptop.

[ Voor 9% gewijzigd door ItsValium op 16-03-2011 20:37 ]

• Timo002
  • Niet online
Het gaat inderdaad om Apache, Php, MySQL en hooguit nog een ftp server! Ik ken wel xampp, dat is iets anders dan wamp?

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:52
xampp en wamp zijn soortgelijk, simpele pakketjes die de combinatie php mysql en apache voor je installeren en een basisconfig voor je op punt stellen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:56
Je zou toch ook gewoon kunnen testen op je lokale machine met bijvoorbeeld WAMP? Ik mag toch hopen dat je niet meteen via FTP ontwikkeld, maar eerst lokaal...

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:24
Je zou eens kunnen kijken of je een webserver in een Virtuele Machine op kan zetten. Zelf maak ik (naast de reguliere backups) regelmatig een aangepaste backup van mijn websites die ik binnen 5 minuten in VMware (met Fedora) terug kan plaatsen om zodoende dingen uit te testen. Probeer overigens wel zoveel mogelijk dezelfde webserver versie thuis te gebruiken als bij Byte (Fedeora, CentOS, o.i.d) om eventuele verschillen in PHP versies en andere belangrijke verschillen uit te sluiten.

• Timo002
  • Niet online
Normaliter werk ik niet lokaal maar rechtstreeks op de server! Om dus problemen met de uiteindelijke server te voorkomen omdat daar andere instellingen draaien! Maar aangezien de site nu live is gaat rechtsterm werken vanaf de ftp server wat moeilijker. Een ; vergeten en de hele site werkt niet meer. Ik doe dit niet professioneel maar voor de hobby!

Simpel en snel dus via xampp of wamp. Het zou fijn zijn als ik van byte ook hun Php.ini file zou kunnen krijgen, maar die kans zal wel erg klein zijn... Ik zou dit op m'n eigen ontwikkel pc kunnen draaien, maar houdt het denk ik liever gescheiden.

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Timo002 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 21:06:
Normaliter werk ik niet lokaal maar rechtstreeks op de server! Om dus problemen met de uiteindelijke server te voorkomen omdat daar andere instellingen draaien! Maar aangezien de site nu live is gaat rechtsterm werken vanaf de ftp server wat moeilijker. Een ; vergeten en de hele site werkt niet meer. Ik doe dit niet professioneel maar voor de hobby!
Stop daar alsjeblieft onmiddelijk mee. Hobby betekent niet dat je dan wel op live-servers mag prutsen. Dat is altijd een slecht idee. Installeer desnoods een -AMP distributie, dan tover je je eigen bak zo om in een "webserver".
Het zou fijn zijn als ik van byte ook hun Php.ini file zou kunnen krijgen, maar die kans zal wel erg klein zijn...
Heb je niet nodig. Zet op die server van byte een phpinfo file, kijk wat voor versies ze draaien en neem dat lokaal over.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Kan je niet gewoon de website twee keer draaien, een keer in een beveiligde submap?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Timo002 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 20:53:
Het gaat inderdaad om Apache, Php, MySQL en hooguit nog een ftp server! Ik ken wel xampp, dat is iets anders dan wamp?
XAMPP, de X staat voor crossplatform. De andere zijn Apache, MySQL, PHP en Perl. WAMP staat voor Windows, Apache, MySQL, PHP (en/of Perl en/of Python). XAMPP is dus een soort van opvolger van WAMP(P) en LAMP(P) waar de L staat voor Linux.

Het gaat dus om hetzelfde.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:35
Nouja tis gewoon een los project die cross platform is. Ikzelf vind WAMP op windows soms wel handig, maar ga al een poosje voor Zend Server CE, als je die overal draait heb je 100% dezelfde omgeving en heb je bovendien een makkelijke admin interface om je webserver te configureren.

http://www.zend.com/en/products/server-ce/

[ Voor 7% gewijzigd door _eXistenZ_ op 16-03-2011 21:31 ]

There is no replacement for displacement!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verder hoef je daar ook echt niet een dedicated bak voor te hebben, tenminste, het lijkt alsof je dat wilt gaan doen. Je kunt ook gewoon een webserver opzetten op dezelfde PC als je developt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Keeper schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 21:19:
[...]

Stop daar alsjeblieft onmiddelijk mee. Hobby betekent niet dat je dan wel op live-servers mag prutsen. Dat is altijd een slecht idee. Installeer desnoods een -AMP distributie, dan tover je je eigen bak zo om in een "webserver".
Dat is hij toch ook gewoon van plan? Hij vraagt toch juist om advies/hulp voor een test-server?
En een live-server kan ook gewoon betekenen dat je werkt aan de website van de lokale handbal vereniging, er is dus wel verschil in te onderkennen.
Keeper schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 21:19:
[...]

Heb je niet nodig. Zet op die server van byte een phpinfo file, kijk wat voor versies ze draaien en neem dat lokaal over.
Opzich heeft hij wel een punt met zijn php.ini, aangezien je daar de instellingen van de webhoster kan overnemen, en niet _alleen_ versienummers. Je kan de instellingen ook uit de phpinfo halen, dus daar kan je phpinfo (naast het versienummer) voor gebruiken.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Timo002
  • Niet online
Even samengevat:

XAMPP of variant voldoet goed voor test doeleinden. Dit kan ik op een dedicated machine doen maar is eigenlijk niet nodig en kan ook perfect op de develop machine draaien. Waarom zou ik op een dedicated machine willen werken... tja, ik heb een laptop over dus dacht, waarom niet!

Er wordt ook nog gelinkt naar Zend Server CE, volgens mij gaat dat al meer de zakelijke richting op om echt websites op te draaien, dat gaat me nu denk ik te ver.

php.ini:
Als ik die van byte zou krijgen (acht de kans nihil) zou ik in 1x alle php settings hetzelfde hebben. Ik kan ze ook via phpinfo() tevoorschijnhalen. Maar dan kost het heel wat meer werk om de settings hetzelfde te krijgen.

Waarom geen subdomein:
- SSL certificaten in subdomeinen zijn verschrikkelijk duur
- In subdomeinen krijg ik problemen met links die naar niet subdomeinen verwijzen maar naar het hoofdomein, doorverwijzigen enz.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Even nog korter samengevat: Een thuis webservertje heeft niets met Professional Networking & Servers te maken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.