Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Access 2007 formulier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn database. *click*

Nog vrij basic, heb al jaren niet meer met access gewerkt en nog nooit met versie 2007 dus beginnen bij het begin...

Ik heb een één naar veel relatie gemaakt van tblBedrijven.BedrijfID naar tblTransacties.BedrijfID.

Nu wil ik een nieuw formulier maken om transacties makkelijk in te geven in de tblTransacties.

Ik wil op dat formulier een lijst hebben waarin alle bedrijfnamen uit tblBedrijven staan. De gebruiker selecteert dan één naam uit die lijst en als die record wordt toegevoegd in tblTransacties dan moet het BedrijfID van het gekozen bedrijf in tblTransacties.BedrijfID gezet worden.

Hoe doe ik dat nu precies?

Ik kan de data uit tblBedrijven.Naam in een lijst zetten op een formulier maar ik weet niet hoe hij het corresponderende BedrijfID kan gebruiken.

Alvast bedankt.

• Marko_J
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-11 14:21
http://office.microsoft.c...ormulier-HP003070359.aspx

En misschien de voorbeelddatabase Noordenwind er even bij pakken, handig om wat praktijkvoorbeelden te bekijken.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Trouwens is het niet handiger om gewoon via een dropdownlist te kiezen voor het juiste bedrijf in tbltransacties?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:23

Boss

+1 Overgewaardeerd

En pas je veldnamen aan nu het nog kan: Op zich kan een / geen kwaad, maar dan moet je altijd de veldnamen gaan escapen in queries en code. Beperk je tot letters en cijfers.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips, ik heb mijn database ondertussen al volledig aangepast, meer tabellen ingegooid etc en mijn probleem is opgelost.

Ik gebruik geen schuine strepen meer nu en die Northwind database gaat ook enorm helpen.

Nu heb ik nog een vraag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Private Sub cmd_add_Click()
If Naam.Value = "" Or Soort.ListIndex = "-1" Then
MsgBox "Gelieve alle velden in te vullen.", vbCritical
GoTo Lastline
End If

Dim strNaam As String
Dim strType As String
Dim rs As New ADODB.Recordset

strNaam = Naam.Value
strType = Soort.Value
rs.Open "SELECT * FROM [tblRelaties]", CurrentProject.Connection, adOpenStatic, adLockOptimistic '

With rs
.AddNew
.Fields("Naam") = strNaam
.Fields("R_soort") = strType
.Update
.Close
End With

Naam.Value = ""
Soort.Value = Null

Lastline:
End Sub

Deze code gebruik ik om gegevens toe te voegen in mijn database. Ik begrijp ongeveer wat alles doet maar ik wil nog iets extra kunnen.

Ik wil een waarde uit een tabel kunnen halen en die kunnen gebruiken binnen mijn code.

Het zou een tabel zijn met maar 1 nummer veld genaamd ID. In deze tabel gaat maar één record zitten met dus één getal in het ID veld.

Ik wil dat getal er dus uithalen, en op het einde van mijn code wil ik dat getal ook kunnen laten aanpassen in die zelfde tabel.

Dat gaat waarschijnlijk ook met een recordset, ik ben zelf aan het zoeken hoe dit precies allemaal in zijn werk gaat maar als iemand hier wat kan mee kan helpen zou dat fantastisch zijn.