Thuisnetwerk updaten en beveiligen

Pagina: 1
Acties:

• Icebear
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05-2024
Beste Tweakers,

Ik zit even in de knoop met enkele dingen en misschien dat jullie mij willen en kunnen ondersteunen hiermee:

Dit is mijn huidige thuisnetwerk:

Afbeeldingslocatie: http://img810.imageshack.us/img810/3865/thuisnetwerk.png

Uiteraard zitten er laptops op de linksys router...3/4 om precies te zijn
ik heb momenteel al het duurste pakket van Ziggo Z3, dus de snelheid van internet heeft niemand last van hier.

Nou zijn mijn vragen:
Ik wil de "huurders" (2 huisjes achter ons huis) afschermen van ons netwerk aangezien er soms ook icters in deze woningen zitten ben ik bang dat ze toch iets kunnen misbruiken...hoe kan ik dit oplossen? een aparte internet verbinding misschien zoals ADSL (we hebben nu ziggo kabel)...maar dit kost natuurlijk geld dus een makkelijkere/snellere oplossing is gewenst...

en de tweede vraag:
ik wil een NAS gaan aanschaffen van degelijke kwaliteit maar op een 10/100mbit lan is dit natuurlijk zonde ..je benut niet de volledige snelheid van de nas dan ik wil dus het 10/100mbit lan upgraden naar gigabit.. hoe kan ik dit het beste aanpakken en welke gigabit switch raden jullie mij aan en kan de router blijven staan (lijkt mij wel?)

ik hoor graag van jullie

THANKS!

groetjes
Stephan

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-02 20:26
Je huurders zitten verbonden aan je Linksys, kan je daarop niet instellen dat ze niet mogen communiceren met de rest van het netwerk?
Zo niet dan zul je moeten gaan denken aan een andere oplossing ipv de Linksys. Veel kleinzakelijke routers / firewalls kunnen meerdere netwerken aan en ook access rules tussen deze netwerken toepassen.
Voor gigabit switches zou ik gewoon het normale consumenten spul kopen, Linksys gbit switches van een paar tientjes performen prima.
De router heeft geen invloed op de snelheid naar je NAS, je plaats je NAS neem ik aan op je LAN.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:14

lier

MikroTik nerd

VLAN

Welke router gebruik je?
Wellicht ondersteund deze OpenWRT of DD-WRT, dit zijn alternatieve firmwares voor routers welke VLAN standaard ondersteunt.

DD-WRT
OpenWRT lijkt geen versie te hebben...

[ Voor 28% gewijzigd door lier op 17-03-2011 08:03 . Reden: plaatje bekeken ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Icebear
Beste tweakers,

alvast bedankt voor jullie hulp.!

ik ga al gehoord van DD-WRT alleen vind ik dit toch wel riskant aangezien ik hier geen ervaring mee heb en geen zin hem om mij router te "bricken" tevens hou ik dit liever orgineel gewoon het liefst.

Is er enige andere optie nog anders om de huurders buiten mijn netwerk te houden?...

Ik ga de 10/100 mbit switch vervangen voor een gigabit switch , welke zal ik nemen? (wel een knap ding aub bijvoorbeeld gewoon iets van linksys..maar geen sweeq ofzo haha

tevens als laatst als ik dan toch bezig ben met het netwerk wil ik alle kabels opnieuw aanleggen kan ik nog de oude hergebruiken? geen idee welke CAT_categorie het is ...maar ik wil natuurlijk nu wel een gigabit lan...dus moet ik anders de kabels ook vervangen en zo ja voor wat/welke?

bedankt alvast weer

groetjes
stephan

[ Voor 72% gewijzigd door Icebear op 19-03-2011 18:12 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:44
Als je netwerkkabels van cat 5e of hoger zijn dan zijn ze geschikt voor gigabit.
Verder kun je het netwerk scheiden met vlan maar zorg er wel voor dat je router een goed wachtwoord heeft ipv standaard admin of 1234 ;)

Kabel type staat altijd verder op de kabel zelf en vaak zelfs om de meter de hele tekst herhaald

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Icebear
Ik snap dat je het netwerk kan scheiden d.m.v vlans alleen ondersteunt deze router dat niet. (althans ik heb dit niet in de configuratie kunnen vinden)

De enige oplossing is dus dat alternatieve firmware: DD-WRT of een andere router?...of zie ik nog een optie over het hoofd?

bedankt voor de uitleg over de kabel in elk geval, hier heb ik al veel aan!

en welke gigabit switch zal ik aanschaffen..?

[ Voor 7% gewijzigd door Icebear op 19-03-2011 19:38 ]

• lier
  • Laatst online: 08:14

lier

MikroTik nerd

stephandeloos schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 19:38:
en welke gigabit switch zal ik aanschaffen..?
De duurste!?
8)7

Hoeveel poorten heb je nodig?
Wat is je budget?

Goeie merken: HP, Netgear, Cisco

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Toppe
  • Laatst online: 11:23

Toppe

Oké ✅

Ik heb zelf deze staan: Cisco SD-2008 waar ik erg te vreden over ben. Overigens heb ik als hoofd router nu een Airport Extreme.

Volgens mij heeft de Netgear WMI3000 (?) de optie om een extra netwerk aan te leggen zodat je huurders niet kunnen doen op jou netwerk. Overigens is Netgear niet mijn favorieten merk maar dat terzijde,,,

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 20-03-2011 08:23 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:49
Als je nou eens 2 routers achter elkaar hangt?
Dus na je modem een router die het internet verdeeld naar je huurders en naar je eigen router.

• Toppe
  • Laatst online: 11:23

Toppe

Oké ✅

Daar zal je weinig mee bereiken, omdat je altijd nog naar een IP kan browsen, sommige routers hebben de optie een gasten netwerk aan te maken. Helaas is dit meestel enkel draadloos en niet bedraad.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De meeste gigabit switches van non-budgetmerken presteren zoals je verwacht. Je kan altijd wat reviews lezen, het is niet de bedoeling dat wij je huiswerk maken :).

Ik heb zelf een HP 1410 gigabit 8-poorts switch, kostte zo'n 50 EUR en levenslange garantie. Kan je moeilijk voor sukkelen denk ik...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Icebear
Idd hebben jullie helemaal gelijk in :-)! ik zoek zelf de switch (logisch ofcourse)

enige nadeel is nog steeds het gasten netwerk wellicht dat ik het nu gewoon zo laat en dat ik gewoon de huurders vertrouw ...omdat ik misschien zelf ook later in een van de huisjes ga (kan helaas geen flatje huren ofzo als je nog studeert maar wel op jezelf wilt XD)

bedankt al voor alle info! mocht iemand mij nog verder kunnen helpen let me know plz :D

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:19
Toppe schreef op zondag 20 maart 2011 @ 08:40:
Daar zal je weinig mee bereiken, omdat je altijd nog naar een IP kan browsen, sommige routers hebben de optie een gasten netwerk aan te maken. Helaas is dit meestel enkel draadloos en niet bedraad.
Geen optie om gewoon een router te nemen die VLAN ondersteunt ? Dan kun je gescheiden netwerken maken.

Er is al een netgear gemeld en ja je hebt ook Draytek die ook erg goed werkt. Dit zijn twee merken die dit god kunnen voor redelijke prijs. Dlink is ook een merk die best goed presteren kan maar weet niet zeker of ze VLAN erin hebben zitten.

Voor GB switch.. Ik kan je zo een aanbevelen maar het is natuurlijk wel handig hoeveel poorten je denkt nodig te hebben. Tel hier wel altijd een paar poortjes extra bij. Dus als je 5 poorten nodig hebt is het slim om een 8 poort te nemen. Plus het budget is ook wel handig om te weten.

Over de NAS.. hoeveel opslag wil je erin hoeveel harde schijven? Wat zijn je eisen?

Over je router... Als je het duurste pakket van Ziggo hebt dan heb je 120Mbit/s als snelheid... Hoe doe je dat over 100Mbit/s netwerk?

[ Voor 10% gewijzigd door Cave_Boy op 20-03-2011 08:49 ]

• Icebear
Betreffende Ziggo ik zit met downloaden op 20/25 mbit ongeveer dus haal nooit de volle snelheid daarom moet ik ook zo drastisch alles vervangen

de NAS...ik zoek er een met 2 schijven die in een mirror kunnen staan wil dat hij in elk geval NZBs kan binnen halen ..en verder is het puur opslag misschien dat ik wellicht in de toekomst er meer mee wil kunnen doen
dacht gewoon 1 tb opslag dus...in een mirror dan dus 2x 1 tb schijven :-)!

verder aantal poorten voor switch er moeten 3/4 dingen erop maar een 8 -poort is wellicht het slimste inderdaad voor in de toekomst (bijv ook voor mediaplayers etc ?)

een andere router is een optie maar ik heb deze router net 2 maanden daarom eigenlijk ik denk dat ik anders het huurders afschermen maar gewoon moet vergeten ! makkelijkste optie is gewoon een totaal apperte internet aansluiting voor hun lijkt mij

bedankt nogmaals voor alle hulp al

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zal je even voorrekenen:
- een nieuwe router die VLANs ondersteunt en gigabit WAN en LAN doet: 90 € max (Netgear WNDR3700)
- een extra internetverbinding: xx € per maand.

You do the math... Me dunkt dat, als je bv. een extra internetverbinding aan 15 €/maand neemt (ik neem aan dat dat zowat het minimum is, heb geen zicht op hoe laag de prijs van een breedbandverbinding ligt in Nederland), dat je na een half jaar die router er al uit hebt. Daarnaast heb je dan in plaats van een half-ass 802.11n router een degelijk en krachtig apparaat dat de volledige 802.11 spec ondersteunt, met twee radio's.

[ Voor 53% gewijzigd door Borromini op 20-03-2011 19:20 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Als je nog een oude PC hebt kun je daar een router van maken, icm de Astaro Security Gateway, Untangle, of PFsense. Dan stel je je huidige router gewoon in als wireless access point.

Ben het hier zelf ook aan het implementeren, geeft je veel mogelijkheden en beveiliging.

I'm a photographer, not a terrorist

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DD WRT, gratis. Wat als je je router brickt? Ding voldoet toch niet dus dan neem je toch een ander. Kan je eerst deze stap proberen, dit is toch gratis.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• marcop23
  • Laatst online: 15:07
Je kan dus kiezen:
  • Jouw huidige router flashen met DD-WRT om een VLAN te kunnen maken
  • Een ADSL abbonement nemen, maar dat is zelfs duurder dan wanneer je de router molt (wat ik erg knap vind als je doet wat er op bijvoorbeeld de DD-WRT Wiki staat)
  • Een extra router er bij kopen
  • Een oude computer hergebruiken en er pfSense op zetten.

• Icebear
Oke thanks, ik ga hier thuis overleggen echt onwijs bedankt voor alle info!

denk dat ik gewoon voor een nieuwe router ga die wel vlans support zijn deze routers op een handje te tellen?
en is er ook een linksys die dit support?

Ik gebruik deze router dan op een andere locatie :-)!

of misschien is er iemand bereid voor mij een lijstje te willen maken met deze routers? of hoe kan ik dit zien in bijv tweakers pricewatch of een router vlan support?...

mocht ik wel voor DD-WRT gaan...wat toch bijna 90/100 euro uitspaart moet ik dat dus doen via:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_WRT320N_v1.0

lees alleen wel dat hij de vlan config niet opslaat in nvram...oftwel met een reset moet je weer alles opnieuw configureren? sorry mijn talenknobbel is niet zo heel geweldig!

nogmaals onwijs bedankt alvast allemaal voor jullie geweldige hulp!!

• citruspers
  • Nu online
Moeten je switches ook geen vlan tags ondersteunen om dat te kunnen implementeren?
In het geval van een zelfgebouwde box kan je ze gewoon op een ander netwerk kieperen (jouw PC's op 10.0.0.XXX, hun PC's op een aparte interface van de router op, zeg, 10.1.1.XXX).

I'm a photographer, not a terrorist

• Icebear
Ik snap niet exact je vraag..ik wil denk ik wel mijn wrt320n voorzien van dd-wrt met vlans dus..
de switch moet dus dit ondersteunen maar de meeste doen dit toch gewoon?..

Misschien dat jullie ook mijn vorige post nog willen beantwoorden betreffende welke switches geschikt zijn etc :)"?

thanks!!!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Switches hoeven dat niet te ondersteunen, je scheid het op de router. Elke gigabit switch is gewoon geschikt aangezien ze qua prestaties allemaal praktisch exact hetzelfde presteren. Kies dus de gene met genoeg poorten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Neem een Draytek router met Port-based VLAN en Multi SSID.

Op deze manier is zowel TS z'n bedrade netwerk alsmede het draadloze netwerk gescheiden van de huurders.

Dit is bijvoorbeeld een leuk model http://www.draytek.nl/pages/producten/?product=v2130

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die dingen zijn alleen 150 euro, das een minpuntje.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zat me af te vragen of dat modem evt. ook nog een ingebouwde routerfunctie heeft en als dat niet zo is vraag ik me af of Ziggo evt. zelf al meerdere IP's uitdeelt als je eerst een switch achter dat modem hangt. Als je de huurders op een van beide manieren vóór je eigen router internettoegang kunt geven moet je ze ook effectief kunnen afschermen van je eigen netwerk.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ziggo zal echt geen meerdere ip adressen uit gaan delen, die modem zal gewoon een ingebouwde router functie hebben.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Andere kabelaars schijnen dat ook te doen (Zeelandnet/UPC) dus zou Ziggo dat ook kunnen doen. Maar aangezien ik niet bekend ben met de praktijken van Ziggo poneer ik het dus ook als een vraag.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

stephandeloos schreef op zondag 20 maart 2011 @ 20:37:
Oke thanks, ik ga hier thuis overleggen echt onwijs bedankt voor alle info!

denk dat ik gewoon voor een nieuwe router ga die wel vlans support zijn deze routers op een handje te tellen?
en is er ook een linksys die dit support?
Pin je niet vast op een merk, Linksys is heus niet zo briljant als jij wel lijkt te denken. Prijs/prestaties evenmin. Die Netgear die ik vermeldde is veel router voor (op dit moment) weinig geld, krijgt goede reviews, en de modellen die beter zouden zijn (en die zijn niet dik gezaaid) kosten een pak meer. Je kan evt. een TP-Link TL-WR1043ND kopen, die gaat nog een stuk goedkoper zijn, maar die ondersteunt alleen 2,4 GHz draadloos en heeft ook maar één radio.

Lees de besprekingen op smallnetbuilder.com es na en dan kan je zelf een gefundeerde beslissing nemen in plaats van af te gaan op merknamen die geen garantie geven over de effectieve kwaliteit van het product.

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 20-03-2011 23:09 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

CaptJackSparrow schreef op zondag 20 maart 2011 @ 23:05:
Andere kabelaars schijnen dat ook te doen (Zeelandnet/UPC) dus zou Ziggo dat ook kunnen doen. Maar aangezien ik niet bekend ben met de praktijken van Ziggo poneer ik het dus ook als een vraag.
UPC doet dat toch ook niet? Die levert toch ook gewoon een router als je met meerdere apparaten tegelijk online wilt gaan?

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:19
Je zou via DD-WRT ook nog toegangsbeperking kunnen toepassen, zodat andere computers niet op jou computer kunnen komen of op de router door middel van 192.168.1.1 te blokkeren. Of dit via de standaard firmware van de Linksys 320N werkt weet ik niet, omdat ik, toen ik deze router heb aangeschaft, deze meteen geflasht heb naar DD-WRT :). Mijn huidige versie is nu DD-WRT v24-sp2 (08/07/10) mega, en deze werkt perfect.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

CaptJackSparrow schreef op zondag 20 maart 2011 @ 23:05:
Meerdere IP-adressen krijg je bij een kabelaar alleen met een zakelijk abo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Toen ik laatst iemand hielp met een UPC aansluiting en e.e.a. opzocht kwam ik verhalen tegen van mensen die rapporteerden meerdere IP's te krijgen. Bij UPC werd 2 genoemd en bij Zeelandnet kreeg ik de indruk dat het er misschien zelfs meer waren. Ik had niet de indruk dat het daarbij om iets anders dan privé abonnementen ging. Zoek maar eens wat met bijv. Cisco EPC3212 in de zoektermen.

• Icebear
Wow vele reacties bijgekomen onwijs top dat jullie zo met mij meedenken!

Weet dat jullie vinden dat linksys niet het einde is maar ben er zelf altijd zeer te spreken over waarom dan anders willen :P?

deze router he:
pricewatch: Linksys E4200 Simultaneous Dual Band Wireless-N Router

de linksys e4200 is net nieuw zie ik...ondersteunt deze vlan scheiding in de "stock" firmware?? ik kan dit niet zo een twee drie vinden in de specs ofzo

is wel 30 euro duurder dan die netgear ofcourse ... :P

DD-WRT is onwijs leuk natuurlijk maar ik kan deze router elders "hergebruiken"

[ Voor 19% gewijzigd door Icebear op 21-03-2011 19:26 ]

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

CyBeR schreef op zondag 20 maart 2011 @ 23:19:
[...]

Meerdere IP-adressen krijg je bij een kabelaar alleen met een zakelijk abo.
Ik heb hier een Ziggo consumenten aansluiting (alles in 1 plus) in het voormalige Casema gebied. Als ik na mijn Ubee modem een switch plaats en daarop 2 routers (of pc's) aansluit, dan krijg ik tegelijkertijd 2 verschillende publieke IP adressen. Meer ook niet. Het gaat om een abonnement van nog geen jaar oud, dus het is ook niet een feature die ik al van heel lang geleden zou moeten hebben.
Ik ga er echter wel van uit dat Ziggo hier geen support op levert. Als ze hiermee stoppen (of als TS van aanbieder verandert) dan houdt de grap op. Ik zou hier dus niet op vertrouwen.
stephandeloos schreef op maandag 21 maart 2011 @ 19:22:
[...]de linksys e4200 is net nieuw zie ik...ondersteunt deze vlan scheiding in de "stock" firmware?? ik kan dit niet zo een twee drie vinden in de specs ofzo[...]
Als ik in de handleiding zoek op het woord vlan geeft hij geen hit. Ook als ik er snel door blader zie ik niets, maar ik denk dat je de voorgestelde routers een rustig naast elkaar moet bekijken en dan een prima keuze kunt maken.

[ Voor 27% gewijzigd door WoC op 21-03-2011 20:45 ]

Pagina: 1