Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zabbix monitor tool

Pagina: 1
Acties:
  • 713 views

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 10:31
Beste medetweakers,

Voor mij afstudeer stage heb ik een zeer intressant project gekregen. Implementeer een monitor die verschillende zaken in een netwerk kan monitoren en controleren en zorg uiteindelijk voor een scherm waar meldingen op komen te staan als er bijvoorbeeld te weinig schijfruimte is op een bepaalde server etc.

Nu heb ik een top 10 lijst doorzocht met de beste tools.

Ik heb hieruit zabbix gekozen wegens de uitgebreidde mogelijkheden. Nu komt gelijk ook de valkuil vanwege zijn uitgebreide mogelijk heden is het vrij lastig te installeren en configureren. Nu was mijn vraag of iemand hier verstand van heeft ?

PS. Weet niet of dit het juiste forum sectie is...

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Zabbix, maar bijvoorbeeld ook Opsview, werken op basis van Nagios. Het is dus de moeite je ook daarin te verdiepen.

Daarnaast kun je een server aanmaken op basis van een template en eens kijken wat dat doet. Ook het doorpluizen van de monitoring van de monitor server zelf is zeker aan te raden.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het helpt als je een IETS concretere vraag stelt dan "of iemand hier verstand van heeft?".

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Jeffrey0416
Nou ik heb zoals Jiriki aangeeft een server al draaiend. Gebasseerd op een template. Ook de webportal is online en bereikbaar.

Nu wou ik graag het een en andere realiseren.

1. Hoe kan ik switches toevoegen zodat deze ook gemonitord kunnen worden. Ik weet dat dit mogelijk is alleen weet niet hoe. Iets met de templates ofzo. Ik heb al gegoogled maar kom er niet uit.

2. Hoe krijg ik een soort scherm voormekaar waarin bepaalde triggers staan. Dus deze is leeg totdat er een event ergens op een server/switch plaats vind waarnaar gekeken moet worden.

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 21:48
Jeffrey0416 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 16:42:
1. Hoe kan ik switches toevoegen zodat deze ook gemonitord kunnen worden. Ik weet dat dit mogelijk is alleen weet niet hoe. Iets met de templates ofzo. Ik heb al gegoogled maar kom er niet uit.
We willen je best helpen, maar sorry, we gaan niet jouw afstudeerproject uitvoeren.

Ik zou zeggen: pluis eerst eens de documentatie van de software door, en bekijk vervolgens enkele fora. Zeer grote kans dat je op deze manier zelf je eigen opdrachten kunt maken!

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

• Jeffrey0416
Nutteloze reactie blackhawk.. zeer nutteloos ;)
Heb duidelijk al aangegeven dat ik met de informatie op het forum van zabbix of de online manual er niet uitkom. Reageer als je niks nuttigs kunt zeggen gewoon niet.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Je vraagt nu gewoon naar de handleiding van het pakket dat je geïnstalleerd hebt, begrijp ik?

• Jeffrey0416
Nee...

Lezen jullie mijn posts uberhaubt?
Heb duidelijk al aangegeven dat ik met de informatie op het forum van zabbix of de online manual er niet uitkom
Online manual = handleiding.

Ik vraag of iemand persoonlijke ervaring heeft met Zabbix en mij een handje opweg kan helpen.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 10:29

itsalwaysme

Graast voor DB

Bij mij weten is het de bedoeling dat je het zelf uitzoekt bij een afstudeerstage, iig dat leer ik de afstudeerder die ik begeleid. Dat proberen ze je duidelijk te maken.

Ik moet zeggen dat ik niet veel van het pakket weet, maar de vragen die je stelt lijken me best wel generiek. Dus weet je zeker dat je op de goede manier zoekt?

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:09
Jeffrey0416 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 16:42:
Nou ik heb zoals Jiriki aangeeft een server al draaiend. Gebasseerd op een template. Ook de webportal is online en bereikbaar.

Nu wou ik graag het een en andere realiseren.

2. Hoe krijg ik een soort scherm voormekaar waarin bepaalde triggers staan. Dus deze is leeg totdat er een event ergens op een server/switch plaats vind waarnaar gekeken moet worden.
Switches monitoren op basis van templates zal waarschijnlijk niet lukken tenzij je een populaire soort hebt (lees onder de Zabbix gebruikers).
Dus je zal je moeten verdiepen in SNMP en hier zelf mee aan de gang moeten gaan.

Volgens mij voldoet het hoofdscherm van Zabbix hier al voor volgens mij.
Maar indien je er alleen naar gaat kijken als er wat aan de hand is, is het dan niet interessanter om Zabbix te configureren om mails te versturen?
Op dat moment zie je n.a.v. het mailtje al wat en waar het aan de hand is, rechtstreeks in een (centrale) mailbox.
Dit zal een stuk goedkoper zijn dan een scherm ophangen voor één regel tekst, alleen wanneer er wat gebeurt.

N.a.v. die twee duwtjes moet je een heel eind komen en heb je nog genoeg zelf te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fanatix op 17-03-2011 19:56 ]

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jeffrey0416 schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 16:09:
Beste medetweakers,

Voor mij afstudeer stage
[...]
PS. Weet niet of dit het juiste forum sectie is...
Tja, met alle respect, maar een huiswerk/proefstuk/scriptiehulpverlengstuk zijn we niet, althans - niet op deze manier.

Als je niet uit de doeken kan doen wat je probleem is en waarom je er met documentatie of manuals (en juist over deze monitoring tools is behoorlijk wat terug te vinden) wordt het voor ons moeilijk om een vraag als
is het vrij lastig te installeren en configureren. Nu was mijn vraag of iemand hier verstand van heeft ?
echt serieus te nemen.

Doe jezelf en ons een plezier, en ga eerst zelf de mogelijkheden onderzoeken.
Daar hoort ook bij dat je systeem monitoring en wat daarbij komt kijken zelf een keer goed bestudeert.
Pakketje installeren kan elke getrainde aap wel tenslotte.
Als ik ga [search=zabbix] kom ik alleen hier op dit forum al genoeg info tegen waar je de eerste hindernissen mee overwint.

Als je nu bij een specifiek onderdeel vastloopt, kunnen we je altijd nog wel helpen, zolang je dan maar duidelijk aangeeft wat je zelf hebt geprobeerd en waar je op vastloopt.

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 17-03-2011 20:54 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.