Read error hdd 500 GB WD Black

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-04 21:14
Enkele dagen geleden een hdd aangeschaft (SATA, 1 TB WD Black) als backup. Toen ik probeerde de data van een oudere hdd (lees: 500 GB, Black WD aangeschaft in december 2010) deed laastsgenoemde moeilijk en gaf om de haverklap meldingen dat er geen data kon worden gelezen.

Ben er toen met Ariolic Disk Scanner 1.4 overheen gegaan http://www.techrepublic.c...ner-14019-windows/2352755 en kreeg ook bijna meer rode blokjes te zien dan groene. :-(

Uiteindelijk er veel over gelezen en uitgekomen op http://www.harddriveeraser.org/

Software gedownload en de disk een paar keer opnieuw geformateerd omdat de bedoeling was dat hij terugging naar de winkel waar ik hem gekocht heb en ik niet wilde dat er nog data vanaf gehaald zou kunnen worden.

Toch nog even naderhand Ariolic eroverheen gegooid en wat schetst mijn verbazing: geen rode blokjes meer. :|

Uit alle info die ik maar heb kunnen verzamelen heb ik de conclusie getrokken dat mijn hdd op sterven na dood was en dat ik blij mocht zijn dat ik nog wat data ervanaf heb kunnen krijgen, en dat beschadigde sectoren niet meer te repareren zouden zijn omdat simpelweg de hdd hardware matig beschadigd zou zijn en dit niet software matig op te lossen zou zijn.

Heb ik het nu bij het goede eind? Kan ik deze hdd nog wel vertrouwen of moet ik er nog steeds mee terug gaan naar de winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak de testtool van WD erbij en test daarmee. Als die errors geeft weet je zeker dat het fout zit. Maar als je bad sectors krijgt dan zou ik de disk niet meer vertrouwen en gewoon RMAen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bieW1
Terw_Dan schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 11:01:
Pak de testtool van WD erbij en test daarmee. Als die errors geeft weet je zeker dat het fout zit. Maar als je bad sectors krijgt dan zou ik de disk niet meer vertrouwen en gewoon RMAen.
Daar had ik nog niet aan gedacht |:(

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Volgens de beschrijving zoekt dat tooltje naar read errors. Een schijf die leeg is, valt weinig van te lezen, dus zullen er ook niet zo gek veel read errors zijn.

Dus wat Terw_Dan zegt: Gebruik de tool van de fabrikant. Dat werkt meestal beter en betrouwbaarder.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bieW1
McKaamos schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 11:23:
Volgens de beschrijving zoekt dat tooltje naar read errors. Een schijf die leeg is, valt weinig van te lezen, dus zullen er ook niet zo gek veel read errors zijn.

Dus wat Terw_Dan zegt: Gebruik de tool van de fabrikant. Dat werkt meestal beter en betrouwbaarder.
Als wat jij zegt waar is dan zou je toch zeggen dat read errors niet een eigenschap zijn van de disk, maar van de data of de methode waarmee de data op de disk wordt gezet.

Want als software niets ziet als de disk leeg is zou dat betekenen dat er met de disk niets aan de hand is. Of zie ik het nu verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post je SMART informatie eens. Bad sectors zijn normaal voor moderne en oudere hardeschijven. Vooral bad sectors zonder fysieke schade zijn 'in trek' bij moderne schijven. Dat komt door de alsmaar stijgende data dichtheid.

Als je Reallocated Sector Count in je output ziet, dan zijn je defecte sectoren omgewisseld met reserve sectoren. Als je die niet ziet dan had je helemaal geen fysieke schade maar gewoon last van uBER (amnesia).

Rode blokjes betekent Current Pending Sector in je smart output; die zijn zeer vervelend met name als er nog waardevolle data op staat. Repareren is bijzonder eenvoudig: schrijf naar de defecte sector. Een gehele format onder Windows 7 zal dus alle schade verhelpen. Je hardeschijf kan nog jaren meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik denk dat de slechte sectoren gewoon niet meer worden gebruikt, en je dus alleen nog maar kijkt naar het deel wat wel goed is op de schijf. Dus ja, dan krijg je geen read errors meer. Hoe groot is de dataruimte nu op de schijf?

Een andere optie is dat de secure erase ook de bad sector informatie gewist heeft????

Doe eens een gewone (niet quick) format. Die zal als de schijf echt stuk is wel moeten gaan sputteren, evenals het tooltje van WD voor dit soort situaties.

In mijn opninie gewwon de schijf afschrijven en retourneren. Het risico op verlies van data met deze schijf is gewoon (te) groot geworden.

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1