WLAN snelheid in verhouding met snelheid internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

• iLaurens
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-02 19:08
Hallo tweakers,

Ik heb binnenkort een draadloze router nodig om een kamer te voorzien met WLAN. Nu is de snelheid van de verbinding gemiddeld 40 Mbps, dit kan op rustige tijden hoger uitvallen en op drukke tijden lager uitvallen. Tijdens mijn zoektocht naar een router kom ik veelal theoretische snelheden tegen van de draadloze verbinding. Variërend van 54Mbps of lager tot 300Mbps. Nu vroeg ik me af of ik er baat bij heb om een 'snellere' router te hebben als mijn internetverbinding toch niet hoger zal zijn.

Ik weet dat door een draadloze verbinding de volledige downloadsnelheid die ik tot mijn beschikking heb niet volledig meer ontvang op mijn apparaat. Maar is het toevallig zo dat je met een 300Mbps router minder last hebt van de verloren downloadsnelheid dan met een 54Mbps? Want ik zou denken dat je met een 54Mbps router ook nog eens tegen de doorvoerlimiet van de router aan zit, terwijl de snellere router meer capaciteit heeft om de verloren data te compenseren door meer door te voeren? Of heeft de snelheid hier weinig mee te maken en moet ik gewoon een "tragere" router nemen dat een zo krachtig mogelijk signaal afgeeft om mijn beschikbare bandbreedte volledig te benutten?
Ik ben niet van plan om gegevens te verplaatsen tussen verschillende apparaten dus het betreft hier echt de verbinding van het internet tussen router en apparaat.
Dus wat raden jullie mij aan? Heeft iemand toevallig aanbevolen routers?

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:58
Ik zou zeggen neem een 300N router, dan zit je zeker goed. Deze zijn tegenwoordig niet bijzonder veel duurder. Met een 54Mbps draadloze verbinding op 15meter en muren ertussen kan het best zijn dat je in de praktijk maar 20-30Mbps (optimistisch) van de theoretische 54Mbps haalt. Dit komt door error correctie en andere overhead, die een stuk meer bandbreedte vereisen dan op een bekabeld netwerk.

Ikzelf ben nogal te spreken over mn eigen nieuwe router: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
Ze zijn er ook wel goedkoper met minder instellingen: pricewatch: ICIDU Wireless Router 300N

[ Voor 14% gewijzigd door Propheticus op 16-03-2011 00:15 ]