Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor een klant bezig met het installeren van Sharepoint op hun server.

Dit is een Windows 2008 r2 server die fungeerd als domein controller voor hun netwerkje. 5 gebruikers.

Nu heb ik voor Sharepoint Server 2010 ook SQL nodig. Echter lees ik zo links en rechts dat het niet aan te raden om SQL server te installeren op een domein controller.

Iemand advies voor me of dit wel of niet mogelijk is?
Of wat de eventuele problemen zullen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Met 5 lui zal het waarschijnlijk een SBSServer zijn. Daarop kan je zonder problemen een SQLserver draaien.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kKaltUu schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:17:
Met 5 lui zal het waarschijnlijk een SBSServer zijn. Daarop kan je zonder problemen een SQLserver draaien.
Het gaat echt om een Windows 2008 r2 server, niet om een SBS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goh, ze raden ook af om Exchange op een DC te installeren bijvoorbeeld, zo blijf je natuurlijk wel bezig, heb je voor elke rol een aparte server. Is maar hoeveel risico je wilt nemen, als je SQL server of SharePoint server faalt, dan faalt je domain controller ook.

Ik heb hier een SBS08 draaien met SQL08 + SharePoint10 en bij een andere klant een Server08 R2 + SQL08 + SharePoint10, gaat allemaal perfect hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:35:
Goh, ze raden ook af om Exchange op een DC te installeren bijvoorbeeld, zo blijf je natuurlijk wel bezig, heb je voor elke rol een aparte server. Is maar hoeveel risico je wilt nemen, als je SQL server of SharePoint server faalt, dan faalt je domain controller ook.

Ik heb hier een SBS08 draaien met SQL08 + SharePoint10 en bij een andere klant een Server08 R2 + SQL08 + SharePoint10, gaat allemaal perfect hoor.
Thanks voor de reactie. Hier heb ik iets aan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze raden ook af om maar 1 domain controller te hebben. Maarja, met 5 hele gebruikers.... zal het allemaal niet zo zwaar belast worden en dus ook wel draaien. Als die server maar genoeg RAM en disk-IO heeft, zal het ook allemaal nog wel vlot lopen ook.

Kan me goed voorstellen, dat je voor 5 users geen 4 servers neer gaat zetten voor wat basis KA-functionaliteit.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:35:
Goh, ze raden ook af om Exchange op een DC te installeren bijvoorbeeld, zo blijf je natuurlijk wel bezig.
Het kan ook wel, maar als je dan met PSS belt omdat je AD een beetje raar doet en de normale trukendozen niet werken wordt het wel 'best effort' :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
sluit me aan bij wat iedereen heeft gezegd over het feit dat het prima kan. Neem inderdaad wel genoeg RAM mee in de bak. SQL 2008R2 is een RAM vreter, wat an sich niet erg is in het 64 bits tijdperk, maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

Vraag aan TS: waarom is er in die omgeving niet gekozen voor SBS2008 / 2011? Dat biedt alles in een tegen een zeer schappelijke prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Zorg op zo een systeem wel dat je de SQL Server limiteerd in het geheugen. Zodat je voldoende geheugen vrij hebt voor OS, AD en SharePoint.

En inderdaad wat alt-92 zegt, best effort support ipv gegarandeerde support.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
EXEC sys.sp_configure N'show advanced options', N'1'  RECONFIGURE WITH OVERRIDE
GO
EXEC sys.sp_configure N'min server memory (MB)', N'512'
GO
EXEC sys.sp_configure N'max server memory (MB)', N'4096'
GO
RECONFIGURE WITH OVERRIDE
GO
EXEC sys.sp_configure N'show advanced options', N'0'  RECONFIGURE WITH OVERRIDE
GO

Vervang de min en max waarden naar zinnige waarden op je server. Als je een machine hebt met 8GB dan zou ik de max waarde naar 2048 zetten zodat je voldoende RAM overhoudt voor de rest.

Zorg dat je aparte accounts hebt voor alle services.

Is het geen optie om Hyper-V server te installeren en dan losse guests te installeren met AD, SharePoint en SQL rollen? Dat lijkt me een beter plan, zo heb je niet die afhankelijkheden.

Maar als je zelf even verder gezocht zou hebben, dan had je het een en ander ook kunnen vinden:
You may encounter problems when installing SQL Server on a domain controller

[ Voor 78% gewijzigd door Gé Brander op 16-03-2011 01:35 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1