Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:05
Mijn laptop met Windows XP wil niet ineens meer starten. Na de BIOS POST berichten krijg ik alleen nog een zwart scherm met een knipperde cursor te zien. Verder gebeurt er niets. Geen foutmelding, niets.

Als ik vervolgens m'n laptop start met de Windows XP installatie CD (met SP3 geslipstreamed), wordt mijn hele harde schijf als ungepartitioneerd beschouwd. Ik kan dus ook geen Windows Recovery starten, omdat er immers geen parttie gevonden wordt die gerecovered zou moeten worden. Ik heb ook mijn laptop gestart met een oude Windows 98 installatie CD. Ook die ziet in DOS mode geen C: drive. Foetsie.

Als ik echter m'n computer start met een Linux (Ubuntu 10.4) live CD, wordt de Windows partitie gewoon herkend. Ik kan de partitie mounten in Ubuntu en ik kan bij al mijn bestanden. In Ubuntu heb ik:
  • Een back-up gemaakt. ;)
  • Met fdisk de partities op m'n harde schijf gechecked. fdisk ziet gewoon mijn Windows partitie. De Windows partitie is overigens ook de enige partitie op m'n harde schijf. De boot flag van de partitie staat ook aan.
  • De partitie gechecked op fouten met gparted, gparted kan niets vreemds vinden.
  • De Master Boot Record gewist.
  • Met testdisk de partitie tabel opnieuw aangemaakt.
Ook heb ik m'n BIOS gereset. Ik heb nog gekeken om de bios te flashen maar dat gaat niet zo makkelijk vanaf een Linux live CD. De flashtooltjes zijn allemaal voor Windows. Ik weet ook niet of het een BIOS probleem is.

M'n computer start dus nog steeds niet op vanaf de Windows partitie. Ik kan natuurlijk gewoon Windows opnieuw installeren, maar als Tweaker wil ik eerst proberen of ik de boel nog kan herstellen zonder complete herinstallatie. M'n harde schijf is immers nog compleet in tact. Herinstalleren zie ik als laatste redmiddel.

Heeft er iemand nog ideeen hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ook na het resetten van je partitietable gekeken of je Windows CD dan weer je disk kan lezen?

Dat je win98 CD niks ziet is logisch, die vreet tenslotte geen NTFS.

[ Voor 27% gewijzigd door alt-92 op 15-03-2011 20:05 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:05
alt-92 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:04:
Ook na het resetten van je partitietable gekeken of je Windows CD dan weer je disk kan lezen?
Voor de zekerheid net nog even gekeken of m'n Windows installatie CD de partitie nu wel herkent. Noppes. Het is nog steeds een grote 'Unformatted partition'.
Dat je win98 CD niks ziet is logisch, die vreet tenslotte geen NTFS.
Ha ja, da's waar ook. M'n Windows partitie is inderdaad NTFS geformatteerd.

Update:
Het is niet gelukt. Ik heb nog aantal pogingen gedaan te booten van de harde schijf door grub proberen te installeren vanaf de Ubuntu live CD, maar dat lukte ook niet. Bottom line is dat mijn NTFS partitie onzichtbaar bleef, ook met de Windows CD.

Uiteindelijk duurde het me allemaal te lang, en wilde ik gewoon weer een werkend systeem hebben. Ik ben nu van scratch opnieuw begonnen. Ik heb m'n harde schijf nu ingedeeld in meerdere partities en op de eerste partitie heb ik Windows XP opnieuw geïnstalleerd. De andere partities ga ik gebruiken om Ubuntu te installeren. Ik denk dat ik Linux maar weer eens ga proberen als "main operating system". (Totdat ik weer gek word van incompatibiliteitsproblemen en het editten van config bestanden, en weer radicaal overstap op Windows.)

Toch zou ik nog graag willen weten wat de mogelijke oorzaak van het probleem zou kunnen zijn, en hoe ik het had kunnen oplossen zonder complete herinstallatie. Voor m'n gevoel zou ik volgende week zo maar weer hetzelfde probleem kunnen hebben...

[ Voor 49% gewijzigd door slow whoop op 17-03-2011 09:39 ]