Extra PCI grafische kaart voor 3e scherm, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmenno
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Ik draai momenteel 2x 24" Samsung Syncmaster 245B's op een XFX Nvidia 8600GTS 256MB i.c.m. een Asus P5K-E plank.
Ik wil hier graag een derde identiek scherm aan toevoegen, maar mijn grafische kaart heeft dus geen derde DVI aansluiting.
Als simpele en goedkope oplossing dacht ik hier een extra PCI grafische kaartje toe te voegen om een derde DVI aansluiting te verkrijgen. Nu is de keuze in PCI grafische kaarten niet bepaald ruim te noemen.
De kandidaten zijn (voor zover ik zie) de Club3D Radeon HD4350 512MB GDDR2 of de ondertussen niet meer leverbare Club3D PCI 256MB GeForce 8400GS.

Mijn vraag is eigenlijk tweedelig.

1. Is het toevoegen van een tweede grafische kaart zonder problemen mogelijk op mijn configuratie?
Als ik hier rondkijk in andere topics lijkt dit geen probleem te zijn, maar ik weet het dus niet zeker.

2. Zo ja, welke kaart raden jullie mij aan? Ik heb uiteraard al wat rondgezocht en de HD4350 schijnt een stuk nieuwer en wat sneller te zijn, maar ik weet dus niet of de combinatie Nvidia en ATi in 1 systeem goed gaat.
De 8400GS is net zoals mijn huidige kaart een Nvidia van de 8x00 serie, dus dat zou dan waarschijnlijk goed moeten gaan. Er is misschien alleen wat lastig aan te komen...

Zijn er eventueel nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Waarom niet een ATI uit de 5xxx of 6xxx serie. Kunnen zelfs meer dan 3 schermen aan. Je hebt dan maar 1 kaart nodig ipv 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Maatje van me heeft, copy paste van zijn XFire:

Manufacturer: MSI
Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz (4 CPUs), ~2.7GHz
Memory: 4096MB RAM
Hard Drive: 2 x 1 TB Total (RAID1)
Video Card: ATI Radeon HD5850 +ATI HD4650
Monitor: IIyama E481S + IIyama E485S + IIyama E438S (19"+19"+17")
Sound Card: Creative SB Audigy 2
Speakers/Headphones: Logitech Gaming Headset and Creative speakers
Keyboard: Microsoft Ergonomic 4000
Mouse: Logitech G5
Mouse Surface: Cheap-ass mousepad
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit
Motherboard: MSI P55 GD80
Computer Case: Lian-Li PC6070A

Dus ja.. geen probleem lijkt mij of Google kan je meer helpen denk ik.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmenno
  • Nu online
Ok, twee grafische kaarten lijkt dus geen probleem.

Maar de combinatie Nvidia op PCI-e en ATi op een PCI slot. Kan dat?
Ik heb nog wat rondgezocht en op meerdere forums kan ik vinden dat het hardwarematig geen probleem zou moeten zijn, maar dat de Nvidia en ATi drivers samen nog wel eens een probleem zou kunnen geven.

Heeft iemand ervaring met een Nvidia en ATi kaart gecombineerd op 1 systeem?

Zou het dan toch beter zijn om de 8400GS te nemen als extra kaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:28
Je kan ook gewoon een eyefinity3 kaart kopen, zoals (ik denk) deze: pricewatch: HIS HD 5770 1GB GDDR5 PCIe

Die heeft 2xdvi en 1x displayport. En is niet eens zo duur. Voordeel is dan wel dat je maar een videokaart in je systeem hebt t.o.v. twee.

edit: Ik kan me trouwens nog herinneren dat er ook een hd5570 (goedkoper) bestaat met eyefinity3. Kan m alleen zo snel niet vinden. Natuurlijk kost deze oplossing toch ruim 100 euro, maar waarschijnlijk kan je voor je oude videokaart nog wel wat krijgen (iets van 30 euro ofzo?).

[ Voor 28% gewijzigd door Trishul op 15-03-2011 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmenno
  • Nu online
@Trishul
Op zich geen slecht plan, maar aangezien ik een 3e monitor ga gebruiken die geen displayport aansluiting heeft heb ik een active displayport naar DVI adapter nodig en die kosten een vermogen!
Verder wel een leuke grafische kaart inderdaad.

Ik probeer het toch zo goedkoop mogelijk te houden, dus de vraag blijft. Ga ik voor de 8400GS of de ATi HD4350?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Met het oog op overlijden van 8xxx serie kaarten zou ik de 4350 nemen. Grafische power heb je toch niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 08:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Da's een passieve, daar kun je niets mee. Passief DP -> VGA kan wel probleemloos, maar Sapphire heeft ook een fraaie actieve adapter naar DVI voor zo'n 25 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor een moederbord heb je eigenlijk?
De meeste moderne borden beschikken wel over meer dan 1 PCIe slot namelijk. En dan is je keuze ineens een heel stuk ruimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 08:43
Blue-Tiger schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 21:31:
[...]

Da's een passieve, daar kun je niets mee. Passief DP -> VGA kan wel probleemloos, maar Sapphire heeft ook een fraaie actieve adapter naar DVI voor zo'n 25 euro...
De hoge resoluties zijn passief niet mogelijk (dual link). Passief kun je resoluties tot Full HD doen, 1920x1200 weet ik niet zeker, 2560x1600 zeker niet. Maar dit moet werken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 19:38
Zat idd net ook al te kijken, je bord heeft gewoon een tweede PCI-e 16x slot (werkend met 4x of 1x lanes). Perfect voor een tweede videokaart. Vermeld verder even welk os je draait, met Vista kun je geen twee verschillende videokaart-driver fabrikanten tegelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik moet beter leren lezen :+

Maar goed, dat ding heeft 4 PCIe sloten, dus de kans dat je er daar eentje van vrij hebt is vrij groot natuurlijk. En PCIe kaartjes kun je echt al voor een habbekrats vinden 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmenno
  • Nu online
Allemachtig, jullie hebben gelijk, ik heb inderdaad gewoon een 2e PCI-e slot :)
Was de keuze destijds voor een wat duurdere plank toch goed haha

Wat zouden jullie me dan aanraden als 2e kaart naast de 8600GTS?
Toch een ATi naast de Nvidia of gewoon een extra Nvidia erbij prikken?

Ik heb verder geen grafisch geweld nodig. Ik wil puur een derde scherm kunnen draaien.

Tjonge, wat een meevaller zeg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Of een 8500 of 8400. Grafische kracht heb je totaal niet nodig als het puur om een 3e monitor gaat. Zelf werk ik met een 6870 als hoofdkaart en een 4350 als 2e kaartje (dat notabene ook nog in een PCIe x1 slot is geprakt). Maar dat ding hoeft niet meer te doen als 600*800 over VGA uit te sturen (en zelfs daar is die kaart al overkill voor), maar dat soort configs gaan prima.

Een Ati kan ook, tenzij je Vista draait, dan gaat een Nvidia + Ati kaart naast elkaar niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmenno
  • Nu online
Oja sorry, vergeten te vermelden.

Ik draai Windows XP Pro x64

EDIT: Ik heb mijn oog laten vallen op een XFX 9800 GT 512MB. Hiermee kan ik mijn systeem meteen een kleine upgrade geven en kan de 8600 naar het tweede PCI-e slot. Voor de prijs hoef ik het niet te laten.
Wat denken jullie hiervan?

[ Voor 64% gewijzigd door madmenno op 15-03-2011 22:20 ]

Pagina: 1