• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-02 18:50
Ik heb na een halfjaar tijd mijn desktop weer uit het stof gehaald

dit is de setup:

Asus m2n vm dvi mATX
Amd athlon x2 4400+
Nvidia 7800GT

en 2x1 gig ddr2 800, waarmee ik het volgende probleem heb:

De modules zijn beide 800mhz ( echter wel non-matching 1 hyundai module en een Team module)

Als ik er 1 gb insteek ( maakt niet uit welke module ) dan zegt mn bios dat mn ram netjes op 800mhz draait, steek ik ze er beide in, zowel dual of single channel, draait mn ram maar op 667 mhz.

Nu zal hier waarschijnlijk een simpel antwoord op zijn, maar ik kom er zo even niet uit.

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-02 19:37
klinkt wel een beetje vreemd idd, 400 mhz zou ik nog kunnen snappen, ivm dual-channel

in welke sloten heb je je RAM zitten ?

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-02 18:50
CPU-Z geeft trouwens aan dat mn mem op 333mhz draait, maar naar mijn weten halveert ie de snelheid vanwege dual channel?

ook mn mobo zou het gewoon moeten ondersteunen.

@ marti-n: Ik heb alle mogelijke configs al geprobeerd, zowiezo wil ik ze in dual channel hebben, ik heb beide configs al geprobeerd (1en2 / 3en4)

zou het dan toch komen door non matching modules? in mijn ogen is 800mhz, 800mhz, of is het niet zo simpel?

[ Voor 14% gewijzigd door junneh op 15-03-2011 18:31 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Hij halveert de snelheid niet door de dual channel, maar door de dual data rate (DDR) oftewel 333 MHz is effectief 667 MHz. Wanneer je 1 dimm gebruikt zie je dat hij wel op 800 loopt, is dat met beide dimms het geval? Verder moet je de spanning controleren die nodig zijn voor beide modules en zorgen dat dat goed ingesteld staat. Verder moet je de snelheid ook handmatig in kunnen stellen.

Ik zou even de specs van beide geheugen modules erbij pakken en alles handmatig juist instellen in het bios.