• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-12 21:31
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om (misschien) binnenkort een analoge camera aan te gaan schaffen omdat ik graag weer meer bezig wil gaan zijn met fotografie.

Ik heb 1 jaar fotografie les gehad voor mijn studie en hierna ben ik gewoon verder gegaan met zo nu en dan foto's maken. Dit doe ik met een Canon eos 400D met de standaard 18-55 lens. Nu vind ik dit allemaal heel erg leuk (vooral het spelen met verschillende sluitertijden, diafragma's etc.), maar nu wil ik eigenlijk mijzelf eens gaan wagen aan de 'analoge' fotografie. Omdat ik hierin een nieuwe uitdaging zie. (Een foto is een foto, en die schiet je niet even opnieuw, omdat dan zo je rolletje vol zit)

Ik vind heel veel van die 'retro' uitziende foto's altijd erg mooi. Zie hier (klik)
Dit voorbeeld is dan 'Lomography' maar kan ik dit ook bereiken met een 'oude' analoge slr? Want op marktplaats kun je een hoop analoge slr camera's vinden voor rond de 50 euro. En aangezien zo'n lomography camera ook al snel 50 euro kost leek me dat een leuke oplossing.

Ik weet dat je dit ook kunt bereiken door middel van photoshop, maar dit is nu juist niet mijn bedoeling.

Ik hoop dat iemand begrijpt, die er meer verstand van heeft mij hiermee verder kan helpen. Of mij verder kan helpen.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12 13:33
Om heel eerlijk te zijn, zou ik zelf je geld in additionele of betere lenzen stoppen voor je 400D. Ik heb zelf ook nog een analoge body en heel veel film in de diepvries, maar ik gebruik het eigenlijk nooit meer. Mocht je echts iets willen, dan zou ik 2e hands kijken naar de Canon AE-1 of zo. Of een ouwe Olympus of Nikon. Eigenlijk maakt dat allemaal niet zoveel uit.

Welk effect zoek je specifiek? Want uit die site haal ik niet iets speciaals wat Lomography zou zijn, het gaat gewoon over analoge fotografie.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:29

Fiber

Beaches are for storming.

Je hebt een jaar lang les gehad in fotografie en weet niet wat je wel en niet met een analoge camera kan en wat de verschillen (en overeenkomsten) met lomografie zijn? O-)

Met een analoge camera en een goede (negatief)scanner kun je volgens mij vrijwel dezelfde foto's maken als digitaal, hoewel er wel wat verschillen zijn zoals minder goed kunnen werken met hoge ISO waarden.

Lomografie is een speciaal soort analoge fotografie, bekijk die site nog maar eens goed, Google nog wat verder, volgens mij is er hier op GOT ook een topic over.

Maar ik zou zeggen, probeer het gewoon eens, zo veel kosten die analoge camera's en een paar rolletjes niet meer tegenwoordig, en ook een basis Lomo kost je de kop niet. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Igor92
Dankjewel voor jullie reacties.
Fiber, ik heb 1 jaar (1x per week dan wel) les gehad in fotografie. Hier heb ik vooral leren omgaan met een spiegelreflexcamera. Dus heel spectaculair is het nu ook weer niet.

Ik wil foto's gaan maken met een 'retro' look. Met van die 'vreemde' kleuren. Ik weet niet precies hoe ik dit moet omschrijven.
Afbeeldingslocatie: http://www.drivingadelorean.com/wp-content/uploads/2010/10/lomography2-jpg.png

Deze vind ik dus als ik google naar Lomography. Verder de wikipedia van lomography

Mijn vraag is dus eigenlijk of dit ook te bereiken is met een slr camera? (analoog? of digitaal?) Of moet ik hier perse een lomografie camera voor kopen?

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Niet om het één of ander, maar waarom wil je perse lomography foto's maken? Veel van die foto's zijn vaak totaal niet bijzonder, alleen omdat er wat rare kleuren in zitten is het dan opeens fotografisch verantwoord. Bijvoorbeeld de foto hierboven, stel die eens voor als hij scherp was en met normale kleuren, dan was er toch helemaal niks aan?

• Igor92
Het zijn hier inderdaad de kleuren die het interessant maken. Maar waar komen deze kleuren vandaan? Ik weet niet of je de iPhone apps 'Instagram' en 'Hipstamatic' kent, maar deze maken ook zo'n 'retro' foto's. Deze effecten ben ik naar opzoek.

Polaroid spreekt mij ook erg aan, alleen het nadeel daarvan vind ik weer dat de 'films' zo duur zijn.

Sommige camera's hebben 'double exposure' effecten en dergelijke, dat spreekt mij aan op een of andere manier. Deze mogelijkheid heb je dus niet met een digitale camera volgens mij. Maar kan dit wel met een analoge slr?

http://shop.lomography.co...-sellers/diana-f-w-oflash (Hier zie je meer voorbeelden van foto's uit een lomography camera)

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Grappig dat je nou die apps noemt. Die bewerken de foto uiteraard gewoon. Als je naar die effecten op zoek bent, waarom dan niet zelf wat verdiepen in nabewerken?

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14

Sabbi

je denkt aan mij.

Muthas schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 19:45:
Niet om het één of ander, maar waarom wil je perse lomography foto's maken? Veel van die foto's zijn vaak totaal niet bijzonder, alleen omdat er wat rare kleuren in zitten is het dan opeens fotografisch verantwoord. Bijvoorbeeld de foto hierboven, stel die eens voor als hij scherp was en met normale kleuren, dan was er toch helemaal niks aan?
Heu, dat is best een goede foto? Ook als je het lomo-effect wegdenkt. (wat in deze foto juist het gevoel van de foto versterkt, zeker geen los effect.) "vrouw in douche met puin"

Nu wordt het soms wel een beetje te veel gebruikt om een slechte plaat op te fleuren, maar dat geld voor alle fotografische truukjes, als HDR, tonemapping, vignettering, fotoshop, het 'één ding in kleur in een ZW foto'-effect. Geen reden om ze dan maar te laten liggen. :)

Verder back to the TS, met een SLR zal je geen lomo/stijl foto´s krijgen, daar zijn de meeste SLR´s veel te goed voor. De uitdaging vd Lomo zit ook niet in het knoeien met sluitertijd en diafragma, maar in het no-fuss maken van een ander plaatje.

Wil je graag een uitdaging ivm 'een foto is een foto', lijkt het erop dat je graag wel moeite wil doen voor de perfecte foto, zou ik zeggen, koop een oude SLR, of nog beter TLR (mooie yashica D heb je met een beetje zoeken ook voor 50 euro) zonder lichtmeter, en ga met zwartwit film en een losse lichtmeter aan de gang.

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11 11:46

mennovanw

Canon? You can!

Sabbi schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:39:
Wil je graag een uitdaging ivm 'een foto is een foto', lijkt het erop dat je graag wel moeite wil doen voor de perfecte foto, zou ik zeggen, koop een oude SLR, of nog beter TLR (mooie yashica D heb je met een beetje zoeken ook voor 50 euro) zonder lichtmeter, en ga met zwartwit film en een losse lichtmeter aan de gang.
Ik ben het hier best mee eens. Ik moet zeggen dat ik ooit begonnen ben in reflexland met een EOS 300, daarna een tijd gekut heb met digitale bridgecamera's en daarna uit "arre moede" maar een 40D gekocht (en daarna is het snel bergafwaarts gegaan) ;)

Ik besloot op een enig moment twee jaar terug een volledig mechanische Canon F1 uit 1973 te kopen inclusief een paar lenzen. De rest is geschiedenis (wederom ging het snel bergafwaarts) :p

De meeste foto's die ik geschoten heb sinds 1 januari 2011 zijn analoog gemaakt met één van mijn 2 F1's of mijn Canon EF. Een heel aardige scanner voor negatieven (een Epson V750 pro) had ik al een tijdje. Ik moet zeggen dat ik erg veel lol heb met de veel meer "overwegende" kant die analoge fotografie met oude camera's vereist.

Kortom: ik kan het een ieder (dus zeker ook de TS) adviseren om met een mooie oude reflex aan de slag te gaan. Dingen als crossprocessing (waar lomography op stoelt) zijn niet echt mijn ding maar zijn wel degelijk goed mogelijk met een reflex. Ook simpel fotograferen kan an sich (zet een 28 mm op f11 en stel scherp op 2,5 meter en alles vanaf 1,2 meter tot oneindig is scherp zonder de benodigdheid om te focussen). Met de exposure lattitude van negatieffilm (i.t.t. diafilm) hoef je je qua belichting ook geen zorgen te maken (hiermee bedoel ik dat het met niet al te hoge asafilm makkelijk mogelijk is om 2-3 stops onder- of over te belichten en nog steeds een zeer behoorlijk resultaat te kunnen halen).

Qua camera's: ik heb het voor het FD-systeem gekozen omdat er nog steeds veel voor (en van) te vinden is voor zeer schappelijke prijzen. Ook van het Olympus OM-systeem zie ik wel de charme (alleen daar zijn veel lenzen duur van geworden gezien de goede compatibiliteit / kwaliteit met de filmende Canon's).

edit @ hieronder: Je krijgt foto's zo door de combinatie van een simpele fixed focus lens (zie het verhaal hierboven over de 28mm @ f11) in eventuele combinatie met het crossprocessing van negatieffilm. Ook film die geschikt is voor bijvoorbeeld kunstlicht gebruiken voor daglicht kan ook een funky effect geven qua kleuren. En veel vignettering? Schroef op je 28 mm een te dik filter en je komt er vanzelf ;)

[ Voor 7% gewijzigd door mennovanw op 15-03-2011 21:53 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• Igor92
Muthas, die apps vind ik inderdaad heel leuk gevonden. En het nabewerken van foto's naar een van deze effecten lukt me ook wel, en anders vind je altijd een hele hoop tutorials op het internet. Ik ben gewoon erg benieuwd hoe ik deze effecten creëer zonder photoshop.

Sabbi, ik vind het ook een goede foto, ook als je het lomo effect weg denkt, maar ik zou hem dan misschien nog wel mooier vinden in 'fletse' kleuren.

Grappig dat je het hebt over hdr, hiermee heb ik ook een hoop geprobeerd en dat vind ik ook interessant. Ook al word het veel gedaan. Verder heb ik veel met lange sluitertijden gespeeld (nachtfotografie, spelen met lampjes, langs de snelweg, treinen, stoplichten, noem maar op)

Verder bedoel ik met 'een foto is een foto' zeker niet dat deze perfect moeten zijn. Perfecte foto's zijn leuk, mooi, en soms ook wel interessant. Maar ik weet eigenlijk niet zeker of ik dat wel wil. Wel grappig trouwens. Ik zocht net op google naar 'Fotograferen zonder na te denken' en ik kwam meteen uit bij lomografie.

Misschien is het ook wel 'echt' lomografie wat ik bedoel, bij alle foto's die ik tegenkom kom ik uit bij lomografie.

Afbeeldingslocatie: http://www.inkdryerdesign.com/blog/wp-content/uploads/2009/06/lomo-gallery-1.jpg

Maar nu ben ik er nogsteeds niet achter wat zo'n foto zo maakt. Polaroids hebben dat soms ook. Maar is het ook mogelijk om deze foto's te maken met een 'oude' camera in plaats van zo'n lomo camera? En waardoor krijgen ze deze kleuren? Ik heb echt een hoop gelezen, maar ik kom er maar niet aan uit. Misschien dat ik dan toch maar het beste een lomo- camera aan kan schaffen?

Mijn excuses trouwens als ik een beetje 'vaag' overkom nu. Maar ik kom er echt even niet aan uit.

Verwijderd

wegwerpcamera's

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-12 22:24
Igor92 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 21:40:
Muthas, die apps vind ik inderdaad heel leuk gevonden. En het nabewerken van foto's naar een van deze effecten lukt me ook wel, en anders vind je altijd een hele hoop tutorials op het internet. Ik ben gewoon erg benieuwd hoe ik deze effecten creëer zonder photoshop.

Sabbi, ik vind het ook een goede foto, ook als je het lomo effect weg denkt, maar ik zou hem dan misschien nog wel mooier vinden in 'fletse' kleuren.

Grappig dat je het hebt over hdr, hiermee heb ik ook een hoop geprobeerd en dat vind ik ook interessant. Ook al word het veel gedaan. Verder heb ik veel met lange sluitertijden gespeeld (nachtfotografie, spelen met lampjes, langs de snelweg, treinen, stoplichten, noem maar op)

Verder bedoel ik met 'een foto is een foto' zeker niet dat deze perfect moeten zijn. Perfecte foto's zijn leuk, mooi, en soms ook wel interessant. Maar ik weet eigenlijk niet zeker of ik dat wel wil. Wel grappig trouwens. Ik zocht net op google naar 'Fotograferen zonder na te denken' en ik kwam meteen uit bij lomografie.

Misschien is het ook wel 'echt' lomografie wat ik bedoel, bij alle foto's die ik tegenkom kom ik uit bij lomografie.

[afbeelding]

Maar nu ben ik er nogsteeds niet achter wat zo'n foto zo maakt. Polaroids hebben dat soms ook. Maar is het ook mogelijk om deze foto's te maken met een 'oude' camera in plaats van zo'n lomo camera? En waardoor krijgen ze deze kleuren? Ik heb echt een hoop gelezen, maar ik kom er maar niet aan uit. Misschien dat ik dan toch maar het beste een lomo- camera aan kan schaffen?

Mijn excuses trouwens als ik een beetje 'vaag' overkom nu. Maar ik kom er echt even niet aan uit.
'Het' lomo 'effect' komt in de meeste gevallen door twee dingen. Ten eerste is een lomo camera van technisch inferieure kwaliteit (er is dus veel licht lekkage wat een onverwacht effect op het negatief geeft). Ten tweede over datum film (dit kan ook onverwachte kleur en licht effecten geven).

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-12 15:17

mvh

State Governor

Precies, lomografie is eigenlijk gewoon technisch mislukte fotografie ;). Zelf heb ik onlangs een EOS 30 aangeschaft. Ten opzichte van Menno's F1 heb je dan het voordeel dat je alle moderne lenzen erop kan gebruiken, en hij heeft de mogelijkheid tot automatische belichting. Omdat ik zelf nogal van de Tv/Av ben, spreekt dat mij wel aan. Op termijn wil ik wel handmatig belichten, en dan vind ik een moderne Canon handiger werken dan een oude Nikon waar zowel focus, diafragma als sluitertijd op ringetjes rond de mount en op de lens zitten.

Met mijn camera (de EOS dus) kun je ook multi-exposure (tot 9 beelden), met een oudere camera weet ik niet of dat mogelijk is. Mijn vaders Nikkormat bijvoorbeeld spant de sluiter/spiegel etc. en draait tegelijk de film door. Ik kan me voorstellen dat je deze acties bij professionele camera's wel kunt loskoppelen.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

deblaauwn schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 11:59:
Precies, lomografie is eigenlijk gewoon technisch mislukte fotografie ;). Zelf heb ik onlangs een EOS 30 aangeschaft.
Das ook altijd een optie. Let wel dat de 18-55 die TS bezit op een analoge EOS niet veel zin heeft ;) Ik heb er zelf als EOS-analoge cam een 5 bijgehaald voor 20 euro.. Fijne cam, ook niet zwaar.
Ten opzichte van Menno's F1 heb je dan het voordeel dat je alle moderne lenzen erop kan gebruiken, en hij heeft de mogelijkheid tot automatische belichting. Omdat ik zelf nogal van de Tv/Av ben, spreekt dat mij wel aan.
En wie zegt dat je op een F1 geen sluitertijdvoorkeuze kan hebben? Toegegeven, je neemt het wat minder snel mee maar het kan wel degelijk ;)
Op termijn wil ik wel handmatig belichten, en dan vind ik een moderne Canon handiger werken dan een oude Nikon waar zowel focus, diafragma als sluitertijd op ringetjes rond de mount en op de lens zitten.
Dat ligt er maar aan wat je gewend bent. Ik vind het logischer om voor een diafragma aan een ring op de lens te draaien (daar zit after all ook hetgeen je wilt bedienen). Qua focus idem. Sluitertijd zit bijna altijd bovenop de camera (wat ook geen gekke plek is gezien de plaats van de sluiter).. Het viel me echt mee hoe snel ik een F1 (en dat zal met een Nikon F o.i.d. niet anders zijn) kon bedienen zonder het ding van mijn oog te halen..
Met mijn camera (de EOS dus) kun je ook multi-exposure (tot 9 beelden), met een oudere camera weet ik niet of dat mogelijk is. Mijn vaders Nikkormat bijvoorbeeld spant de sluiter/spiegel etc. en draait tegelijk de film door. Ik kan me voorstellen dat je deze acties bij professionele camera's wel kunt loskoppelen.
Dat kan met een F1 bijvoorbeeld met een ietwat omslachtige methode (en je moet zelf de belichtingstijd berekenen). De Canon EF kan bijvoorbeeld multi-exposure doen door een simpel knopje achterop ingedrukt te houden tijdens het doordraaien van de film.. Maar inderdaad, elektrisch gaat het veel makkelijker..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij Photojojo verkopen ze de Dreamy Diana en een SLR Pinhole lens voor je Canon. Die laatste kun je waarschijnlijk goedkoper op eBay vinden, maar toch.

• Zwegertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 22:08
Ik wilde net zelf dit topic aan gaan maken! Ik ben ook op zoek naar een analoge camera. Maar nu heb ik nog een aantal vragen:
Gaat mijn Sigma lens op een oudere canon werken (met eos mount uiteraard)
Welke film moet ik gebruiken? Ik wil graag een film camera gaan gebruiken omdat ik niet van de digitale ruis houd, dus ik zoek ongeveer iso 1600 film.
Welke workflow moet ik aanhouden? Iemand nog tips waar ik het moeten laten ontwikkelen, handige trucjes voor het nabewerken, welke scanner, hoe groot moet de print zijn, etc..

Om op dit topic te reageren:
Als je al hebt besloten analoog te gaan fotograferen zou ik gewoon direct voor een lomo gaan (als dat het effect is wat je wilt bereiken). Als je niet dat lomo effect wil, maar ook gewone foto's wilt maken, dan moet je voor een van de oude slr's gaan die al genoemt zijn. Ik zal je vast waarschuwen. De foto's op de lomosite, die ga je de eerste weken niet halen. Met wat geluk heb je daarna 3 foto's per rolletje die gelukt zijn. Overigens is het niet de camera die het effect geeft, maar het rolletje wat over de datum is en op de verkeerde manier ontwikkelt. Alleen de vignetting en de onscherpte komen van de camera.

Verwijderd

Welke Sigma lens heb je? Want er zijn veel Sigma lenzen die gewoon bruikbaar zijn (alle FX geschikte lenzen) maar er zijn er ook die dit niet zijn.

• Zwegertje
De Sigma 50mm 1.4 :) Maar omdat er ook regelmatig problemen zijn met nieuwe camera's dacht ik dat het misschien problemen gaf met heel oude camera's omdat daar geen rekening mee is gehouden bij het ontwerpen oid.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12 18:09
Ik heb af en toe ook wel zo'n bui dat ik meer met film zou willen doen. Een body die op hetzelfde systeem zit als m'n digitale spul is dan gewoon het handigst.

De attractie van dat hele lomo/vintage gebeuren ontgaat me volledig. Essentieel lijkt me dat je een ondeugdelijke camera gebruikt. Die gekleurde veeg in een van de voorbeeld foto's is een prima voorbeeld van licht lekkage in de camera.

Mijn eerste ingeving, koop willekeurig een oude spiegelreflex met een zo goedkoop mogelijke lens. Mishandel de light seals behoorlijk. Neem vervolgens een paar rollen b-merk film en leg die op een zonnige dag in een geparkeerde auto. Ga daar mee aan de gang.

Een oude spiegelreflex heeft als voordeel dat je enige controle hebt over de belichting van de plaat. Tenzij je goed kunt schatten of een losse meter gebruikt zul je namelijk merken dat zo'n speelgoed camera helemaal niet zo makkelijk in het gebruik is.

[ Voor 24% gewijzigd door Wijnands op 16-03-2011 17:41 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Zwegertje
Wijnands schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 17:17:
Ik heb af en toe ook wel zo'n bui dat ik meer met film zou willen doen. Een body die op hetzelfde systeem zit als m'n digitale spul is dan gewoon het handigst.

De attractie van dat hele lomo/vintage gebeuren ontgaat me volledig. Essentieel lijkt me dat je een ondeugdelijke camera gebruikt. Die gekleurde veeg in een van de voorbeeld foto's is een prima voorbeeld van licht lekkage in de camera.

Mijn eerste ingeving, koop willekeurig een oude spiegelreflex met een zo goedkoop mogelijke lens. Mishandel de light seals behoorlijk. Neem vervolgens een paar rollen b-merk film en leg die op een zonnige dag in een geparkeerde auto. Ga daar mee aan de gang.

Een oude spiegelreflex heeft als voordeel dat je enige controle hebt over de belichting van de plaat. Tenzij je goed kunt schatten of een losse meter gebruikt zul je namelijk merken dat zo'n speelgoed camera helemaal niet zo makkelijk in het gebruik is.
Precies.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:16

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als ik je interesse's qua kleuren zie: Probeer verlopen film, of ga crossprocessen (c41 (kleurnegatief) in e6 (kleurpositief, dia) gooien, of omgekeerd). Wat eruit komt is vaak een verrassing (hoewel je na een tijdje crossen wel weet wat er kan gebeuren met welk type film en opname). Ook zou ik als ik jou was eens kijken naar Kodachrome. Wordt volgens mij niet meer gemaakt, maar ik zal eens kijken of er een hedendaags alternatief is in e6 (dia).

Misschien is middenformaat ook iets voor je. Voor relatief weinig kun je aardige tweedehands (of 38ehands inmiddels :+) spul krijgen. Zelf heb ik een stel Kiev 60jes, met wat geinige objectieven. Ik ben me overigens voorzichtig aan het orienteren op een overstap naar digitaal middenformaat, maar dat zal voor mij nog even duren.

edit: Grappig om te zien dat men je vooral weg probeert te sturen van film. :)

edit2: Kodachrome is nu echt dood, wordt ook nergens meer ontwikkeld (speciaal proces), maar wat ik zo lees schijnt de KodaEktachrome E100G (kodak E100G in ieder geval) er redelijk bij in de buurt te komen. Kijk eens naar wat Kodachromefoto's, ik denk dat je dat qua kleuren ook wel bevalt.

[ Voor 19% gewijzigd door Hillie op 16-03-2011 18:38 . Reden: typo ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Wijnands
Dat kodachrome over en uit is was toch vrij uitgebreid in het nieuws. Destijds op m'n blog had ik nog m'n favoriete kodachrome foto gezet.

Anyway, als 'ie film wil schieten stuur ik 'm er niet van weg hoor. 2 fotografische kennissen (ook canon gebruikers trouwens) schieten ook graag een rolletje 120 met hun mamiya.

Waar ik sterk vraagtekens bij zet is die hele vintage gekte. Dat je een bepaalde film mooi vind snap ik nog wel maar dat dat vervolgens door een camera met een prutslensje en lichtlekkage aan alle kanten gehaald moet worden snap ik niet. Smaken verschillen.

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Wijnands schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 22:35:
Dat kodachrome over en uit is was toch vrij uitgebreid in het nieuws. Destijds op m'n blog had ik nog m'n favoriete kodachrome foto gezet.
Ik ben nog naar de afscheidstentoonstelling in de Kunsthal geweest, best leuk btw ;)
Anyway, als 'ie film wil schieten stuur ik 'm er niet van weg hoor. 2 fotografische kennissen (ook canon gebruikers trouwens) schieten ook graag een rolletje 120 met hun mamiya.
Lijkt me ook leuk, middenformaat. Jammer dat Canon er nooit wat mee gedaan heeft..
Waar ik sterk vraagtekens bij zet is die hele vintage gekte. Dat je een bepaalde film mooi vind snap ik nog wel maar dat dat vervolgens door een camera met een prutslensje en lichtlekkage aan alle kanten gehaald moet worden snap ik niet. Smaken verschillen.
Wat valt bij jou onder vintage-gekte? Want als dat gepruts met mooi en functioneel oud spul inhoudt (zoals een Nikon F, een Canon F1 of een Oly OM o.i.d.) ben ik het niet met je eens.. Doel je slechts op dat crossprocessing met brakke Russische camera's die altijd al kut waren deel ik je mening geheel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mennovanw op 16-03-2011 23:38 ]

Verwijderd

Ik denk dat Jeroen vooral bedoelt dat hij niet snapt dat mensen met een brakke camera aan de gang willen.

Wat jij doet, dus een goede oude camera pakken, maar dan wel zorgen dat die volledig in orde is, is van een heel andere orde. Ik heb een aantal redenen om dat niet te gaan doen, maar ik snap het op zich wel helemaal en vind het ook bewonderenswaardig.

Maar ik snap ook niet dat iemand graag aan de slag wil met een oude camera die niet in orde is, dus waarbij je lichtlekkage hebt en dergelijke. Maar goed, als dat wel je ding is. Marktplaats staat vol met oude Nikon en Canon spullen. Zoals Wijands zegt, sloop de pakking er uit en ga je gang.
Ik hoef het niet te snappen toch?

n.b. Als je dat soort dingen gaat doen, past je Sigma 50 mm er ook wel op. Maar meestal kan je die camera's zo krijgen met een paar oude lenzen. Handmatig focussen hoort er dan toch ook wel bij, dus dan kan je zo met die oude lenzen aan de slag. Als de body "modern" genoeg is, kun je alvast wel stop-down metering toepassen.

• Wijnands
En dat heb ik dan weer gemist! :(
[...]

Wat valt bij jou onder vintage-gekte? Want als dat gepruts met mooi en functioneel oud spul inhoudt (zoals een Nikon F, een Canon F1 of een Oly OM o.i.d.) ben ik het niet met je eens.. Doel je slechts op dat crossprocessing met brakke Russische camera's die altijd al kut waren deel ik je mening geheel ;)
Mooi en functioneel spul zul je mij niet over horen. Ik hoop ooit nog 's kapitaalkrachtig genoeg te worden om Nikon meetzoekers te gaan sparen maar dat terzijde. Nee, ik doel puur op de mode, ik zie het vooral in de 15-25 leeftijdsgroep, om foto's te willen die slecht van kwaliteit zijn.

Afbeeldingslocatie: http://d2f29brjr0xbt3.cloudfront.net/132_vintage/1.jpg

Bijvoorbeeld. Ik ben eind 30 en ik kan me nog goed herinneren dat er wel wat van dit soort foto's in de fotoalbums thuis zaten. Sommige kwamen zo terug van de fotograaf, anderen werden zo naar verloop van tijd. Dat was toen bepaald niet iets waar we op uit waren maar iets wat we accepteerden omdat we de herinnering belangrijker vonden dan de kwaliteit. Soms werden er oude negatieven opgesnort en een nieuwe afdruk gemaakt als het echt heel erg was maar het was destijds een vervelend bijverschijnsel.

Tegenwoordig is dit super trendy, ik snap dat niet. Wat ik nog veel minder snap is dat je gaat lopen prutsen met een slecht gemaakte speelgoedcamera zonder instelmogelijkheden en zonder lichtmeter terwijl je voor datzelfde geld ook een prima werkende camera van marktplaats kan trekken.

Maar goed, smaken verschillen.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
TS'er neigt naar mijn idee duidelijk naar 'lomografie' in het bijzonder en veel minder naar analoge fotografie in het algemeen. Lomografie staat redelijk ver af van de fotografiebeleving van de meeste mensen hier op dit forum, het is dan ook maar zeer de vraag of dit de juiste plaats is om informatie hierover in te winnen. Zeker omdat er hier ook mensen zijn die een uitgesproken aversie tegen deze manier van fotograferen hebben. Dat iets je niet aanspreekt, dat kan, maar wanneer je het niet wilt begrijpen, kan je er naar mijn idee beter niet over oordelen.

Lomografie naar mijn idee is, naast een hele goeie marketingstrategie, tegenwoordig een verzameling van allerlei (meer of minder low-tech) analoge technieken, maar het begon ooit met een Sovjet compact camera, de Lomo Compact-Automat, een kopie van een één of andere Japanse compact camera (vrijwel alle Sovjet camera's waren kopieën van Duitse of Japanse camera's). Deze camera werd door die 'lomografie-lui' bijna mythische proporties aangemeten. Dat valt allemaal wel mee, het is een leuke camera, maar doet niet veel anders dan een hele hoop andere (ook niet Russische) compact camera's uit de jaren '80. Technisch zijn ze ook gewoon redelijk goed, lichtlekken hebben ze niet, ze hebben een redelijk goed lichtmeetsysteem en de wijze waarop die functioneert met de sluiter is wel handig, zeker voor heel die 'lomografische' manier van fotograferen. Ze kunnen wel flink vigneteren, maar dat kunnen heel veel compact camera's uit de jaren '80.

Toen die 'lomo-lui' halverwege jaren '90 redelijk succesvol werden met het op de markt zetten van die compact camera's middels een bepaalde strategie, zijn ze hun assortiment uit gaan breiden. In eerste instantie met goedkope plastic gimmick camera's welke ze uit China haalden. Later hebben ze zich ook andere analoge niche's toegeeigend, zoals middenformaat toycamera's, andere Russische camera's en zelfs instant fotografie.

Esthetisch gezien hangt lomografie heel erg aan colour-shifts (de verwijzing naar kodachrome begrijp ik in dat opzicht dan ook niet, want dat stond juist bekend om zijn hele neutrale kleurweergave), door het gebruik van bepaalde films, over de datum film en door films te crossprocessen (negatief in positiefbad en vise versa).

Wat ik inhoudelijk interessant vind aan 'lomografie' is dat het een hele basic manier is om je dagelijks leven vast te leggen. Daar waren ze zeker niet de eerste in, maar ze hebben het wel - bewust of onbewust - uit de kunstfotografie weten te halen en naar een groter publiek weten te brengen, daar verdienen ze naar mijn idee wel credits voor. De jaren '90 waren er ook rijp voor, getuige bijvoorbeeld ook de populariteit van bijvoorbeeld grunge, ik denk dat in zekere mate wel aan een zelfde behoefte appelleert.

Tegenwoordig is het ook een tegenbeweging tegen digitale fotografie, iets wat ook wel geldt voor analoge fotografie in het algemeen.

Wanneer lomografie je aanspreekt, zou ik beginnen met een kleine compact camera met een vaste lens, 28~35mm. Dat kan een Lomo Compact-Automat zijn, maar bijvoorbeeld ook een tweedehands Olympus XA2 of Mju, die zijn aanmerkelijk aantrekkelijker geprijsd, koop vervolgens wat over de datum film of laat je films crossprocessen. Een andere optie is een Holga, een plastic middenformaat camera die je buiten de 'lomographic society' om voor 3, 4 tientjes kan kopen. Qua film geldt hiervoor weer hetzelfde.

Ik zou het in ieder geval niet met een spiegelreflex camera doen, dan zit je alsnog met zo'n zwaar, bulky ding. Kan ook hartstikke leuk zijn, maar gaat wel in tegen het idee achter lomografie.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:29

Fiber

Beaches are for storming.

Wijnands schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 10:31:
....
[afbeelding]
...
Tegenwoordig is dit super trendy, ik snap dat niet.
...
Volgens mij wil je het gewoon niet snappen... ;)

Ik vind dit juist een hele goede foto. Je kan er heerlijk bij wegdromen. Roept mij mij het gevoel op van als jochie in de 'grote vakantie' na een dagje strand een ijsje eten met een vriendje op een mooie zomerdag. Ik ruik de zee bijna en voel de ondergaande zon op mijn plakkerige handen... :)

Het is voor mij het verschil tussen een foto waar gevoel in zit en een technisch perfecte foto.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Wijnands
Ik zie het toch iets anders, ik vind het een zwaktebod om met dit soort toeren (voorbeeld wat ik postte heeft de vintage look van photoshop gekregen) die emotie te moeten oproepen, waarom zou dat met een technisch betere plaat niet kunnen?

Maar, we dwalen iets af. Misschien moet iemand het lomo topic 's opgraven en afstoffen? Beetje praktsiche dingen erbij zoals waar kan je cross processing laten doen? Welke zaak doet nog 120 film afdrukken? Dat soort dingen.

• Zwegertje
Maar dit is niet de reden waarom hij dit topic is begonnen natuurlijk.. Het is duidelijk dat je niks met de hype hebt. Sommige mensen wel, zoals Igor, en die wil volgens mij gewoon een antwoord op zijn vragen.

• Universal Creations
  • Laatst online: 24-12 13:08
Nostalgie, retro, etc zijn soms herinneringen aan vroeger, soms zijn ze hip/trendy. Het gaat allemaal om smaak. Om welke reden de TS dan ook hiervoor kiest is geheel aan hem. Ik vind het persoonlijk ook maar pseudo-interessant doen, maar een ander krijgt daar gewoon een warm gevoel bij.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Zwegertje schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 16:58:
Maar dit is niet de reden waarom hij dit topic is begonnen natuurlijk.. Het is duidelijk dat je niks met de hype hebt. Sommige mensen wel, zoals Igor, en die wil volgens mij gewoon een antwoord op zijn vragen.
Soms is het niet in het belang van de client om zijn vragen te beantwoorden, maar te vragen naar de reden van zijn vragen.

[/beroepsdeformatie]

• Zwegertje
Stond dat dan al niet in op de eerste pagina?

• lateef
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:57:
[...]

Soms is het niet in het belang van de client om zijn vragen te beantwoorden, maar te vragen naar de reden van zijn vragen.
daar heb je gelijk in, maar dat is iets heel anders dan herhaaldelijk je aversie tegen een bepaalde vorm van fotografie uiten.

overigens kan je naar mijn idee over een fenomeen dat al bijna twintig jaar bestaat, waarvan zeker 15 jaar internationaal succesvol, onmogelijk spreken over mode of trendy...

• Igor92
Hierbij laat ik even weten dat ik gewoon meelees :) , ik weet nog niet wat ik wil gaan doen, en jullie hebben de keuze voor mij alleen maar lastiger germaakt :P . Ik weet nu eigenlijk zelfs niet meer zo heel goed wat ik wil. Misschien dat ik gewoon een oude analoge camera aanschaf (het liefste zo'n 'oude russische' waar het effect vanaf stamt?) voor een paar euro, en opzoek ga naar oude rolletjes en dergelijke.

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Igor92 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 21:19:
Hierbij laat ik even weten dat ik gewoon meelees :) , ik weet nog niet wat ik wil gaan doen, en jullie hebben de keuze voor mij alleen maar lastiger germaakt :P . Ik weet nu eigenlijk zelfs niet meer zo heel goed wat ik wil. Misschien dat ik gewoon een oude analoge camera aanschaf (het liefste zo'n 'oude russische' waar het effect vanaf stamt?) voor een paar euro, en opzoek ga naar oude rolletjes en dergelijke.
De grap is dat de "oude Russische" momenteel dus geen paar euro meer is.. ;)

• Igor92
Volgens mij wil ik veel te moeilijk doen, als ik zo al die reacties lees...

• lateef
mennovanw schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 21:50:
[...]
De grap is dat de "oude Russische" momenteel dus geen paar euro meer is.. ;)
valt allemaal reuze mee. voor alle "oude Russische" camera's, behalve een Compact-Automat, betaal je gewoon wat ze waard zijn en dat is in de meeste gevallen maximaal een paar tientjes.
Igor92 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 22:08:
Volgens mij wil ik veel te moeilijk doen, als ik zo al die reacties lees...
wellicht met de beste bedoelingen, maar ik denk dat je de meeste reacties hier wel op waarde moet schatten en dat heeft mede te maken met de eerste alinea van mijn reactie bovenaan deze pagina.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:07
Ik heb zelf gangbare oude compacts van de rommelmarkt. Daar gooi ik weleens diafilm in, dan sloop je gewoon het label van de rol en zeg je dat het negatief is. Voor crossprocessing heb je geen troepcamera uit de ussr nodig. Wil je lightleaks, dan kun je zo'n rommelmarktcam ook wat toetakelen, ook al is het heiligschennis. Voor vignetting heb je papier.

[ Voor 14% gewijzigd door Makkelijk op 18-03-2011 06:58 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Wijnands
Goeie truuk om te laten crossprocessen. Ik dacht dat die informatie ook in de dx codering zat die vaak niet te verwijderen is.

Anyway, om terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag. Wat denkt vraagsteller hiervan?

http://link.marktplaats.nl/432961011
http://link.marktplaats.nl/432925839
http://link.marktplaats.nl/432902386
http://link.marktplaats.nl/432839681

Klassiek, vintage en toch voor vrij redelijke prijzen.

• Makkelijk
Wijnands schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 10:17:
Goeie truuk om te laten crossprocessen. Ik dacht dat die informatie ook in de dx codering zat die vaak niet te verwijderen is.
Ik weet in elk geval zeker dat ze bij de hema niet naar de DX codering kijken. Het is niet een kwestie van welke informatie is er, maar een kwestie van welke informatie lezen ze :) Als je extra zekerheid wilt moet je even een neplabel er op plakken :X

Middenformaat zou ik niet als eerste filmervaring doen, het is erg omslachtig tov. 35mm. Een olympus trip 35 daarintegen vind je op elke rommelmarkt, en het is een leuke camera voor experimenten.

[ Voor 16% gewijzigd door Makkelijk op 18-03-2011 11:06 ]

• Wijnands
Je lijkt gelijk te hebben, iso, lengte van de film en belichtingstolerantie is het enige wat in een dx codering zit. Grappig, dat maakt het voor de liefhebber inderdaad een stuk eenvoudiger om cross processing te krijgen.

• Igor92
Ik was woensdag toevallig in een kringloopwinkel, en zag daar ene hele hoop oude camera's liggen, en volgens mij heb ik ook deze 'trip 35' gezien voor €3,50. Vanmiddag ga ik er nog eens langs, zal ik hem meteen meenemen.

• Wijnands
Voor dat geld kan je je geen buil vallen. Wel even goed schoonblazen enzo, die dingen zijn vaak smerig!

• lateef
Wijnands schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 10:17:
Anyway, om terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag. Wat denkt vraagsteller hiervan?
ik ben de vraagsteller dan wel niet, maar ik vind 45 euro voor een Lubitel 2 veel geld en Rapid film bestaat al lang niet meer. Die Zeiss is vast een grappige camera, maar gaat in tegen het idee van 'lomografie', je moet lichtmeten en sluitertijd en diafragma instellen...

we kunnen nog wel duizenden andere camera's opnoemen, maar ik denk dat het dan toch beter is om, zoals Mig29 al aandroeg, om toch wat specifieker de wensen van TS'er te achterhalen.

• Igor92
Kom net terug van de kringloop. Moest er toevallig weer even zijn voor stage. Maar loop ik naar de kast waar ik hem woensdag zag staan, was hij weg. Ik weet het vrijwel zeker dat het de trip 35 was. want ik herkende de naam, en de ring rond de lens.

Balen dus, maar ik blijf er op letten.

• Makkelijk
Igor92 schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 14:50:
Kom net terug van de kringloop. Moest er toevallig weer even zijn voor stage. Maar loop ik naar de kast waar ik hem woensdag zag staan, was hij weg. Ik weet het vrijwel zeker dat het de trip 35 was. want ik herkende de naam, en de ring rond de lens.

Balen dus, maar ik blijf er op letten.
Er zijn er ongeveer 10 miljoen verkocht hoor, ik denk niet dat er veel analoge camera's zijn die je meer ziet O-)

• lateef
Makkelijk schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 16:02:
[...]

Er zijn er ongeveer 10 miljoen verkocht hoor, ik denk niet dat er veel analoge camera's zijn die je meer ziet O-)
dat denk ik ook niet, maar er zitten er inmiddels een hoop tussen die het niet meer doen, met name de selenium lichtmeter wordt er met de jaren niet beter op...

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12 14:00

Milo.

klik

Kick...Ik hoop dat ik in het goede topic zit.

Vanochtend maar eens naar de rommelmarkt geweest en 10euro armer geworden, winst; goede mooie canonet 28, zeer mooie panagor lens 135mm met case etc en een slechte kapotte body van een nikon camera.. een fm2..
Inderdaad de laatste daar gaat het allemaal over, die kon ik nog net voor een grijs mannetje wegpakken uit een volle doos vol toestellen hehe. Hij keek me ook zo aan van.. ja goed gezien knul. Maar goed de camera leek gewoon helemaal stuk dus had hem met name meegenomen voor evt onderdelen voor een liefhebber ofzo aangezien het model wel leuk is.

Nu ben ik dus thuis en wilde ik hem net op MP zetten en bekijk hem eens goed.. naja wat dus mist is de spoel zeg maar.. voor het filmrolletje.. dus er is een soort gat en onderin mist het batterijdopje.. maar.. de sluiter werkt gewoon, prisma is heel netjes.. en verder is er niks stuk ofzo, hij ziet er alleen niet uit haha.
Dus zelf denk ik (ben absoluut geen expert of iets) dat er enkel die spoel mist of het dopje bovenop.. en hij dan redelijk moet kunnen funcioneren... het enige is doordat die ?spoeldop? er niet is kan ik de achterkant niet openen.. de onderkant heb ik open en dat ziet er gewoon goed uit... netjes.. niks rammelt..

Denken jullie dat het het waard is om zoiets te laten repareren? Het lijkt me wel leuk om zo een camera (werkend) te hebben.

(zal later nog wat meer fotos maken)
foto bovenkant
foto voorkant

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-12 08:01
Hoeveel wil je voor die FM2 hebben? Ik heb er hier namelijk ook 1 liggen, maar daar doet de sluiter het niet meer

:D

• Milo.

Milo.

klik

Hoeveel wil jij voor je FM2 hebben? Ik heb er hier namelijk 1 liggen, maar daar doet de spoel het niet meer

Heheh maarre serieus, ik begin er dus wel aan te twijfelen om hem weg te doen aangezien hij het mechanisch dus gewoon doet. De camera zelf ziet er niet uit mede doordat er teksten of namen of weet ik wat zijn ingekerft aan de achter en onderkant, onbekende taal.. maar goed dat interesseert me ook weinig.
Mocht deze lens in mijn bezit ooit weer het levenslicht gaan zien dan wil ik er absoluut een 105mm f/2.5 bij. Zit nu ook wat op ebay te kijken en opzich gaan ze daar ook niet zo idioot prijzig weg dus... misschien zit er wel een donor in, ergens - ooit.

Maja mede door de huidige staat zou ik echt geen waarde inschatting kunnen maken, het is geen F2, FT.. ofzo maar toch een leuk robuust dingetje dat mits die in goede staat is niet voor een habbekrats weg lijkt te gaan...Iemand enig idee?
Heb gelezen dat er mensen zijn die revisies etc doen Will van Manen oa maar ook dat gaat natuurlijk in de kosten lopen en dan mag deze camera wel 'niks' gekost hebben, mocht het echt een duur grapje worden verkoop ik hem liever. Zal van de week in iedergeval eens rond mailen wat een reparatie mag gaan kosten etc.

edit: fotootjes

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/25rkqk4.jpg
Alles ziet er netjes uit... zo lijkt... alleen de batterij dop zeg maar mist
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/j08b2s.jpg
Hier ook, niets boeiends, er zit een beetje smeer op de lamellen maar die werken gewoon keurig en blijven niet hangen ofzo (bulb mode uitgeprobeerd)
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/mmakco.jpg
Ik zie drie schroefjes met iets zwarts eronder dat afgebroken lijkt (niet heel goed te zien op de foto) en dan het hendeltje dat de achterwand opent lijkt afgebroken te zijn.. naja nu alles open is lijkt het toch alleen dat te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Milo. op 26-06-2011 15:11 . Reden: fotootjes bijgevoegd ]

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12 15:37
Ik heb dus toevallig laatst zoon camera van russische makelaardij (fed 2) aangeschaft om eens wat te knoeien met analoog. Waar haal ik nou voordelig wat foto rolletjes vandaan? Liefst zwart wit.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Heb je zelf al gezocht?

Met google vind je namelijk heel makkelijk het antwoord op die vraag ;)

Gabriël AM5

• lateef
www.fotofilmfabriek.nl, met name de Adox Art films hebben een klassieke emulsie die goed bij zo'n oude camera passen. en Kodak Tri-x natuurlijk.

• Hillie

Hillie

Voor het gemak zou ik iets als Kodak CN pakken, zwartwitfilm die gewoon in de C41 soep kan, en dus makkelijk door de Hema gedaan kan worden.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12 15:37
sapphire schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 23:26:
Heb je zelf al gezocht?

Met google vind je namelijk heel makkelijk het antwoord op die vraag ;)
meeste wat je vind is toch al enige jaren oud.

Zo las ik dat hema zwart wit rolletjes goed waren maar die verkopen volgens mij alleen nog kleur.

Edit:

Ziet dat je TMAX bij kodak zelf kan bestellen online voor 4,50 p.s (wel minimaal 5 bestellen) maar verzendkosten zijn gratis.

Wat raden jullie aan ISO 100 of 400? Ik zal voornamelijk buiten foto's maken en er zit een 52MM 2,8 lens op die FED dus volgens mij is 100 dan beste keus. Dat is tenminste wat ik op mijn digitale variant zou instellen :+

[ Voor 33% gewijzigd door haakjesluiten op 06-07-2011 00:17 ]

• Wijnands
Milo. schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:45:
Hoeveel wil jij voor je FM2 hebben? Ik heb er hier namelijk 1 liggen, maar daar doet de spoel het niet meer

Als ik die platen zo zie, het film mechanisme is redelijk hardhandig verwijderd, er zit een kras rechtsvoor die mij de indruk geeft dat ie gestuiterd is. Als de body ook series bekrast is dan wordt dit nooit een waardevolle camera. Een nette fm2 doet makkelijk 150+ maar er zijn er te veel van nog om een afgebeulde interessant te maken. Echter, zelfs in de huidige staat kun je er "for parts" best winst op maken nog.
De canonet kun je ook nog wel verkopen, zeker als je een beetje handig adverteert, het is tenslotte een vintage classic camera en makkelijker te gebruiken dan een diana.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Crazyanz schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 23:59:
[...]

meeste wat je vind is toch al enige jaren oud.

Zo las ik dat hema zwart wit rolletjes goed waren maar die verkopen volgens mij alleen nog kleur.

Edit:

Ziet dat je TMAX bij kodak zelf kan bestellen online voor 4,50 p.s (wel minimaal 5 bestellen) maar verzendkosten zijn gratis.

Wat raden jullie aan ISO 100 of 400? Ik zal voornamelijk buiten foto's maken en er zit een 52MM 2,8 lens op die FED dus volgens mij is 100 dan beste keus. Dat is tenminste wat ik op mijn digitale variant zou instellen :+
Onzin, zelf heb ik ook zo alles gevonden:

Dit vind ik toch echt binnen 2 minuten hoor met google:

http://www.fotohuisrovo.nl/
http://www.macodirect.de/
http://www.technikdirekt....g/filme-analog/films.html
http://www.fotofilmfabriek.nl/
http://www.factoryprices.nl/index.php?cPath=10014_635

Gabriël AM5

• Wijnands
Zelfs mijn plaatselijke ringfoto verkoopt t-max en een flink deel van het ilford assortiment

• Zwegertje
Ik mag me hier nu ook melden! :) Ik had een oude Canon FT ql die helaas toch wat te vaak thuis bleef liggen. Nu een Cosina ct7 gekocht met 50mm lens voor 12 euro, met werkende belichtingsmeter! Hij voelt toch wat anders aan dan de Canon, een beetje plastic, maar is wel een stuk lichter.
Ik denk dat ik hem ga gebruiken met kodak portra 400nc. Alleen het is nog een beetje een experiment, en ik wil eigenlijk niet direct een scanner gaan kopen. Dus ik twijfel nog een beetje wat ik ga doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Zwegertje op 06-07-2011 21:33 ]

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Zwegertje schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 21:32:
Ik mag me hier nu ook melden! :) Ik had een oude Canon FT ql die helaas toch wat te vaak thuis bleef liggen. Nu een Cosina ct7 gekocht met 50mm lens voor 12 euro, met werkende belichtingsmeter! Hij voelt toch wat anders aan dan de Canon, een beetje plastic, maar is wel een stuk lichter.
Ik denk dat ik hem ga gebruiken met kodak portra 400nc. Alleen het is nog een beetje een experiment, en ik wil eigenlijk niet direct een scanner gaan kopen. Dus ik twijfel nog een beetje wat ik ga doen.
Canon FT FTW!

Qua Portra: de 400NC is uitlopend en is ondertussen al vervangen door de nieuwe Porta 400 waar het onderscheid Vivid Colors en Neutral Colors is te komen vervallen. Met 160 gaat hetzelfde gebeuren. Ik heb lang moeten wachten maar de nieuwe Portra 400 (waarvan Kodak beweerd dat het de fijnste korrel van alle 400 asa films heeft) is echt fantastisch goed..

Jammer van de vrij hoge prijs en slechte verkrijgbaarheid..

• Zwegertje
Tsja, inderdaad. Door de Canon ben ik me gaan interesseren voor analoog. Overigens wel geluk, allebei in totale nieuwstaat gekregen.
Over de portra: Ik houd wel van een wat grovere korrel, en vind de nieuwe portra te vlak. En ik vind de NC qua kleuren gewoon beter. Alleen de verkrijgbaarheid is een beetje jammer. Er staan er nog op Ebay, maar de meeste al over de datum. Hoewel ze wel voor een habbekrats weg gaan.

• Milo.

Milo.

klik

Wijnands schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 12:01:
Als ik die platen zo zie, het film mechanisme is redelijk hardhandig verwijderd, er zit een kras rechtsvoor die mij de indruk geeft dat ie gestuiterd is. Als de body ook series bekrast is dan wordt dit nooit een waardevolle camera. Een nette fm2 doet makkelijk 150+ maar er zijn er te veel van nog om een afgebeulde interessant te maken. Echter, zelfs in de huidige staat kun je er "for parts" best winst op maken nog.
De canonet kun je ook nog wel verkopen, zeker als je een beetje handig adverteert, het is tenslotte een vintage classic camera en makkelijker te gebruiken dan een diana.
Ja ik gok ook op een val actie.. maar goed, sluiter etc doet het gewoon goed.. vandaar dat ik het als een hobby binnen een hobby zie op dit moment. Hij ziet er ook niet uit maar het lijkt me wel grappig om de boel op te knappen.
Aangezien ik er toch niet veel geld in gestoken heb (canon en nikon fm2 hebben me samen 5e gekost) ben ik het ook niet van plan om te verkopen wil ik iig die fm2 werkend maken, op dit moment zit het mechanisme van de FE erin alleen die past natuurlijk niet helemaal dus ik ben opzoek naar een FM of FM2 donor.

Zit nu te klooien met een werkende FM met motordrive (lang leven MP) en een 135mm panagor met m42 mount (kreeg vandaag n adaptertje binnen). Dus morgen nog eens goed uittesten en dan gaat er ook een rolletje in om wat te klooien.

• lateef
mennovanw schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 21:41:
[...]
Jammer van de vrij hoge prijs en slechte verkrijgbaarheid..
die slechte verkrijgbaarheid valt toch wel mee? bovengenoemde fotofilmfabriek lijkt ze in ieder geval op voorraad te hebben. en voor Zwegertje, ik zie dat ze daar ook nog 400nc aanbieden, wellicht dat je daar eens zou kunnen kijken.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

We kunnen wel een "analoog film topic" beginnen.

Met info waar je spullen kunt kopen, ontwikkelen, ect. en eigenschappen van bepaalde soorten film :)

Gabriël AM5

• Milo.

Milo.

klik

Idd misschien gewoon een algemeen analoog topic ofzo.. voor al die ouderwetse onzinnige dingen.

• Hillie

Hillie

Waarom onzinnig? Niks mis met filmfotografie, zeker als je naar de resultaten kijkt.

• Wijnands
sapphire schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 22:36:
We kunnen wel een "analoog film topic" beginnen.

Met info waar je spullen kunt kopen, ontwikkelen, ect. en eigenschappen van bepaalde soorten film :)
Trap 't af zou ik zeggen, of moet ik een topic start doen?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Met alle liefde zou ik dat doen, alleen moeten jullie dan wel even wachten. Straks foto's maken, daarna boodschappen doen voor vakantie en m'n vriendin eens zien. Morgen vakantie voorbereiden, wat familie uitzwaaien en verjaardag van familielid vieren (mss dat k dan een uurtje heb) en dan vakantie :)

Dan word het pas daarna :p

Gabriël AM5

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hoewel ik niet meer terug wil naar analoog ;w en het dus waarschijnlijk niet zal volgen, moet het uiteraard wel een mooie starttopic worden.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Milo.

Milo.

klik

Hillie schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 02:16:
Waarom onzinnig? Niks mis met filmfotografie, zeker als je naar de resultaten kijkt.
Hehe t was wat sarcastisch bedoeld. Kheb zelf recent ook een soort van analoog virus te pakken.

• Wijnands
ik heb een aftrap gedaan, een paar mede-auteurs zijn welkom Het grote analoog topic

Pagina: 1