Toon posts:

[win7]laptop extreem traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik zit met het volgende probleem. Ik was muziek aan het overschrijven van mijn interne hdd naar een externe schijf. Ineens kreeg ik een blauw scherm, met een melding in de trant van: "windows is afgesloten om beschadiging aan het systeem te voorkomen. Indien u dit probleem nog niet eerder hebt gehad, kunt u de computer opnieuw opstarten." Daaronder stond nog iets met "initializing crashdump". Toen heb ik de laptop afgesloten en weer opnieuw opgestart, maar dat viel niet mee.

Mijn laptop is nu extreem traag, opstarten duurt bijna een kwartier. Eenmaal in windows duurt alles ook ontzettend lang.
Overigens krijg ik ook alleen in safe mode een bureaublad te zien. Als ik windows normaal start kan ik wel inloggen maar krijg ik geen bureaublad (althans, na drie kwartier heb ik het wachten opgegeven.).

Ik heb even gegoogled en kwam het volgende tegen:

IDE ATA- en ATAPI-schijven gebruiken PIO-modus na meervoudige time-outs of CRC-fouten
http://antwoorden.nl.soft...pv-DMA-modus-308166-1.htm

Het lijkt er inderdaad op dat mijn hdd nu extreem lage doorvoersnelheden heeft, en dus in PIO-modus loopt. Ik wou de oplossingen uit bovenstaande posts/artikelen proberen, echter kan ik onder het kopje ' IDE ATA/ATAPI-controllers' geen hdd controller vinden. Bij mijn andere laptop is dat ATA 0 en ATA 1 (ook win7), van een andere gebruiker las ik dat hij ook die twee controllers vond. Maar ik kan die dus niet vinden..'
Komt dat doordat ik in safe mode zit, of herkent Windows ze niet meer als zodanig? (dus hardwarematig probleem?)

Mijn hdd is overigens standaard opgedeeld in twee partities. Die herkend hij wel in windows, hij geeft alleen niet de grootte van de tweede partitie (D) weer, ik probeer er nu in te komen maar dit lijkt niet te lukken. Dit was de partitie waarvan ik data aan het kopiëren was.
Kan ik daar niet inkomen door de veilige modus van windows, of klopt dat niet?

Ik heb al probleemoplossing in windows-herstel geprobeerd, beiden hadden geen effect.

Heeft iemand een idee? Kun je bijvoorbeeld in het Bios afdwingen dat de hdd in DMA-modus opstart?

Ik heb overigens de hele avond weg, dus ik pas vannacht of morgen weer kunnen antwoorden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Als iets niet duidelijk is hoor ik het wel.

Mijn dank!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-12 16:04
Kijk even in de BIOS of hij de HD herkent zo ja, hoe groot deze is.
Voer gelijk even een harddisk test uit via de BIOS.

Heb je het geheugen al bekeken? DOe dat ook even via de BIOS.

Heb je trouwens ook geprobeerd op te starten met de externe HD losgekoppeld?

Verwijderd

Klinkt (heel erg) bekend, draai eens een error testje van bijvoorbeeld hdtune.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nu bevestigen dat ik via windows niet in de tweede partitie kan komen. Er staat dat er een fout is met een I/O apparaat. Maar aangezien het dan dus om een partitie gaat moet het wel een softwarematige fout zijn lijkt mij....

Ik zal even het BIOS bekijken en hdtune draaien, en dan melden wat hiervan de resultaten zijn. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien windows constant vastliep heb ik maar een schone installatie gedaan (ik ga hem toch verkopen). Ik heb eerst de partitie met het OS geformateerd, en toen daar windows op geïnstalleerd. Nu werkt alles weer vlot.

De andere partitie (ter groote van 330 GB) heb ik verwijderd, dat leek mij wel een goed plan |:( Ik had eigenlijk verwacht dat die schijfruimte dan gewoon bij de eerste partitie zou komen, dit is dus niet het geval.. Nu is deze schijfruimte via windows niet meer toegankelijk. Weet iemand hoe ik daar bij kan komen? Moet je dan persé zo'n partitie recovery programmaatje downloaden?
System information geeft aan dat de schijf wel gewoon 465 gb groot is..

Overigens kan ik maar bar weinig in mijn BIOS, ik kan nieteens info over mijn harde schijf vinden.

Verwijderd

Deze computer -> manage... -> disk management.
Spreekt voor zich, als je er eenmaal bent.

Een slimmere manier is om een trefwoord a-la "partiton" in te typen in het windows 7/vista startmenu.

Verwijderd

Topicstarter
Done :) Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1