[Externe HDD] Firewire of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21
Ik zit voor mijn MBP (2010 15") te kijken voor een snelle opslag van mijn foto's. Na een tijdje van een USB2 schijf te hebben gewerkt (2.5" 500gb) is dit te langzaam met previews browsen van 12MP 14bit RAW bestanden.
Een 3.5" USB2 gaf ook niet de benodigde snelheid voor mijn manier van werken.

In de MBP zit overigens een 120GB SSD welke nu voor ongeveer 80% vol zit met programmatuur en belangrijke spullen voor me opleiding... 10% is als scratchdisk gebruikt dus blijft er te weinig over voor foto's.

Een Fw800 in RAID zou behoorlijk rap moeten zijn, en ook nog eens een veilige manier van back-uppen zijn (mirrored, naast de opslag hier heb ik nog een 1tb back-up off-site). FW800 is de snelste interface op de MBP en door mijn geregelde gebruik van de ODD zit er ook niet aan te denken om deze door een grote schijf te vervangen.

Nu zit ik zelf te kijken naar de Western Digital My Book II Studio edition 2TB van 165 euro in de PWatch. Zijn er mensen die ervaringen hebben met eventuele andere schijven of die een betere oplossing weten die ik over het hoofd heb gezien?

Graag jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwb
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 16:33
Ik weet niet zeker of ik het goed heb, maar haalt een raid opstelling met fw 800 wel wat uit??

zo'n poort heeft een snelheid van 800 Mbits/s
terwijl een 7200 rpm sata 300/600 schijf een snelheid heeft van 3000/6000 Mbits/s

Of is dit te simpel gedacht ?!

Voor op pad gebruik ik een lacie rugged fw die ik snel genoeg vind voor mijn data (voornamelijk muziek)

Voor thuis heb ik nog een expresscard/esata gekoppeld aan andere externe schijf staan. Voor het ophalen en wegschrijven van bestanden merk ik weinig verschil. Pas bij grote hoeveelheden verplaatsen merk je dat de esata nog sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
djwb schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 07:34:
Ik weet niet zeker of ik het goed heb, maar haalt een raid opstelling met fw 800 wel wat uit??

terwijl een 7200 rpm sata 300/600 schijf een snelheid heeft van 3000/6000 Mbits/s

Voor op pad gebruik ik een lacie rugged fw die ik snel genoeg vind voor mijn data (voornamelijk muziek)

Voor thuis heb ik nog een expresscard/esata gekoppeld aan andere externe schijf staan. Voor het ophalen en wegschrijven van bestanden merk ik weinig verschil. Pas bij grote hoeveelheden verplaatsen merk je dat de esata nog sneller is.
Je hebt gelijk, maar het is ook iets te simpel gedacht :P

Een raid 0-opstelling aan een firewire 800-poort heeft inderdaad weinig of zelfs geen meerwaarde ten opzichte van één schijf. Echter, je geeft aan welke bandbreedte de schijven ter beschikking hebben: dit betekent niet dat die bandbreedte van die poorten ook 100% benut wordt. Conventionele harde schijven hebben bijvoorbeeld niet veel aan de extra bandbreedte die een s-ata 600-poort biedt ten opzichte van een s-ata 300-poort; de 'oude' poort is al snel zat om dergelijke hdd's bij te benen. Pas bij een SSD komen de voordelen van de snellere poort naar voren.

Wat betreft de vraag van de TS: Firewire 800 biedt een aantal voordelen ten opzichte van USB 2.0:
• 800Mbit bandbreedte i.p.v. 480Mbit: 100MB/s versus 60MB/s
• Full duplex: een film afspelen vanaf de hdd tijdens het schrijven naar de hdd, zal het laatste niet vertragen
• Daisy chaining: het schakelen van fw800-randapparatuur. Eén kabel is genoeg om alles aan te sluiten aan je MBP.
• Het verschil tussen de theoretische snelheid en de snelheid in de praktijk is veel minder groot. Zo maakt het bij usb 2.0 veel uit of je 10GB aan kleine mp3's kopieert of één groot iso-bestand. Het laatste zal een stuk sneller gaan. Firewire kopieert ze, bij voldoende snelheid van de hdd, vrijwel even snel.

Zelf heb ik de Lacie Quadra D2-series verkozen boven de Western Digital My Book II Studio editions: ze zijn vele malen robuster gebouwd én stackable.

Tip: op plaatjes op internet komt de bouwkwaliteit van deze dingen op geen enkele manier tot zijn recht: ik zou ze in een gewone retail-winkel ze even gaan vergelijken. :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-08 14:54
Ik raad je aan om ook even naar de G-raid schijven te kijken. Zijn vaak wel iets duurder, maar je krijgt er ook de nodige aansluitingen ed. voor terug, zoals een firewire poort waardoor je de camera op de harde schijf kunt aansluiten, je MBP poort is tenslotte in gebruik door de MBP dan.

http://store.apple.com/nl...=MTg4Mzc5OTE&s=topSellers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Firewire is zeker de way to go bij een Apple als je nog geen Thunderbolt hebt. Heb zelf ook 2TB extern aan mn iMac hangen (Kingston V+100 256GB) en de snelheid is erg netjes te noemen, kan ermee werken alsof de schijf in de iMac zelf zit.

Ik heb 2de hands een WD My Book Studio Edition gekocht in de V&A en daar zelf de 2TB schijf ingebouwd. Nadeel van de WD, er zit geen fan in, de HDD wordt dus erg warm (zeg gerust heet!), wat de levensduur ook niet ten goede komt. Heb de case nu gemod dat er een 12cm fan op zit te blazen (geruisloos).

Als ik nu zou moeten kiezen dan zouden de G-technology schijven op mn shortlist staan, de schijven worden door een heatsink gekoeld, de behuizing is robuust en het ziet er ook erg mooi uit (echter subjectief). Ze zijn helaas wel iets prijziger dan andere opties.

Pro fotograaf Chase Jarvis gebruikt ze ook zelf en voor TimeMachine backups van zijn afzonderlijke machines in zn bedrijf, zie: YouTube: Chase Jarvis TECH: Complete Workflow for Photo and Video . Dat zijn van die bedrijfjes waar data gewoon niet verloren kan gaan!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:48

Grin

Ride si sapis.

Nog een optie, ISCSI. Dit zit in sommige (i.e. duurdere (bv. Drobo) DAS'en). Uit eigen ervaring kan ik melden dat dit sneller is dan FW800, ongeveer ~20 Megabyte per seconde sneller dan FW800. Dus wanneer je echt het snelste wilt (voor jouw MBP) en je vaste netwerkpoort daarvoor wilt/kunt opofferen, ISCSI is the way to go. Succes!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
QNAP en Synology ondersteunen ook ISCSI.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
Zegato schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 08:52:
[...]

Je hebt gelijk, maar het is ook iets te simpel gedacht :P

Een raid 0-opstelling aan een firewire 800-poort heeft inderdaad weinig of zelfs geen meerwaarde ten opzichte van één schijf. Echter, je geeft aan welke bandbreedte de schijven ter beschikking hebben: dit betekent niet dat die bandbreedte van die poorten ook 100% benut wordt. Conventionele harde schijven hebben bijvoorbeeld niet veel aan de extra bandbreedte die een s-ata 600-poort biedt ten opzichte van een s-ata 300-poort; de 'oude' poort is al snel zat om dergelijke hdd's bij te benen. Pas bij een SSD komen de voordelen van de snellere poort naar voren.

Wat betreft de vraag van de TS: Firewire 800 biedt een aantal voordelen ten opzichte van USB 2.0:
• 800Mbit bandbreedte i.p.v. 480Mbit: 100MB/s versus 60MB/s
• Full duplex: een film afspelen vanaf de hdd tijdens het schrijven naar de hdd, zal het laatste niet vertragen
• Daisy chaining: het schakelen van fw800-randapparatuur. Eén kabel is genoeg om alles aan te sluiten aan je MBP.
• Het verschil tussen de theoretische snelheid en de snelheid in de praktijk is veel minder groot. Zo maakt het bij usb 2.0 veel uit of je 10GB aan kleine mp3's kopieert of één groot iso-bestand. Het laatste zal een stuk sneller gaan. Firewire kopieert ze, bij voldoende snelheid van de hdd, vrijwel even snel.

De bandbreedte is idd een punt, 60/100mbs zal je niet perse moeten merken, de Full Duplex wel... USB kan maximaal 480 UP en down samen te gelijk aan, FW 800 up en 800 down als ik het goed had gelezen. Daarnaast is het Daisy-Chaining voor mij ook een plus, mocht deze schijf vol zijn kan ik er met de volle fw800 bandbreedte er nog een achter plakken waardoor ik maar één poort gebruik op me MBP.
djwb schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 07:34:

Het gaat mij niet om de snelheid maar om de bestanden, 2 * dezelfde schijf om vanaf te werken plus een backup ergens anders.
aramdin schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 09:57:
Firewire is zeker de way to go bij een Apple als je nog geen Thunderbolt hebt. Heb zelf ook 2TB extern aan mn iMac hangen (Kingston V+100 256GB) en de snelheid is erg netjes te noemen, kan ermee werken alsof de schijf in de iMac zelf zit.

Ik heb 2de hands een WD My Book Studio Edition gekocht in de V&A en daar zelf de 2TB schijf ingebouwd. Nadeel van de WD, er zit geen fan in, de HDD wordt dus erg warm (zeg gerust heet!), wat de levensduur ook niet ten goede komt. Heb de case nu gemod dat er een 12cm fan op zit te blazen (geruisloos).

Als ik nu zou moeten kiezen dan zouden de G-technology schijven op mn shortlist staan, de schijven worden door een heatsink gekoeld, de behuizing is robuust en het ziet er ook erg mooi uit (echter subjectief). Ze zijn helaas wel iets prijziger dan andere opties.

Pro fotograaf Chase Jarvis gebruikt ze ook zelf en voor TimeMachine backups van zijn afzonderlijke machines in zn bedrijf, zie: YouTube: Chase Jarvis TECH: Complete Workflow for Photo and Video . Dat zijn van die bedrijfjes waar data gewoon niet verloren kan gaan!
Bij reviews van de WD kwam dit niet erg aan het licht, thanks! Wat betreft de video van CJ, helaas gaat het voor mij merendeel als hobby op, foto's maken, vrijwel niemand hier kan dit zo verantwoorden om als workflow te gebruiken. Wel heb ik er een tijd terug al inspiratie uit gehaald en een off-site back-up gemaakt, ik moet nu een stapje verder gaan met me data opslag omdat het vol zit :).

Ik ga ook eens kijken naar de G-techs en Lacie schijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Film van CJ gaat me nu meer om et gebruik van apparatuur, minder om de gehele workflow, dat is idd overkill voor het gros van ons denk ik ook :)

Ik zou Lacie zelf ook vermijden, die hebben het voor mij ook verpest. Bij vorige bedrijf werkten we met verschillende Lacie Nas'sen (Ethernet Big Disk, Etherdisk Mini, etc) bij verschillende bedrijven, waar de backups naartoe werden geschreven. Om de haverklap gingen ineens de adapters kapot, waardoor ze zonder backup medium kwamen te zitten. Heeft echt lang geduurd voordat ze met vervangende adapters kwamen.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 09:07:
[...]

Een apparaat is net zo sterk als de zwakste schakel.
Bij LaCie ben ik daar ook ooit ingetrapt. :X

De behuizingen (=mv) heb ik nu defect en kansloos staan, wachtend op een 2e leven dat nooit gaat komen.
En dat alleen omdat LaCie na garantie geen parts meer wil leveren, alleen de kwetsbare raidprintjes (mv!!) zijn defect.
Koop maar nieuwe behuizingen is het ultra korte antwoord.
Het zijn nu net vastgelopen tanks in een desolate woestijn, mooi en sterk, maar verder volledig nutteloos. :(
Ik ben helemaal klaar met LaCie.
Hmm, ik heb dergelijke ervaringen niet. In de Apple-store waar ik werk zijn ze nog nooit teruggekomen. Western Digital daarentegen met regelmaat...
offtopic:
Weer een nieuw kanaal aan mijn favorieten toegevoegd :)
Heb je nog meer dergelijke tips op YouTube?

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34

Nadeel van de WD, er zit geen fan in, de HDD wordt dus erg warm (zeg gerust heet!), wat de levensduur ook niet ten goede komt. Heb de case nu gemod dat er een 12cm fan op zit te blazen (geruisloos).
Dit kan ik wel beamen. Ik heb twee WD MyBooks FW800 en beide originele 500GB HDD's zijn overleden. Dit waren 7200rpm disken, wat in feite teveel van het goede is zonder airflow. Ik heb de disken vervangen door veel grotere Samsung 5400rpm disken en die zijn veel koeler. So far so good :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Als ik eraan denk zal ik een foto van mn mod maken, ziet er niet uit maar doet zn werk goed!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Zoals beloofd :)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/03/16/1300292016-960.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/03/16/1300292048-820.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/03/16/1300292063-60.jpg

Wordt gekoeld door een Arctic Cooling 12 Fan, fan speed regelbaar door een Zalman Fanmate. Dubbelzijdige tape ftw.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
Dat gaat mij iets te ver haha :P!

Zit nu, na het nogmaals overwegen, ook te kijken naar een single HDD fw800 1tb. Wellicht 2maal een 1tb oplossing voor het algemeen gebruik en één voor me foto + workflow, altijd nog een off-site back-up zoals nu al..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Haha dat dacht ik al! Let op, er zit wel een uitsparing in de behuizing voor een fan, maar die is uit mn hoofd gezegd kleiner dan 4cm.

Instagram / YouTube

Pagina: 1