Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PHP] Vinden van Up-to-date informatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Alwinonline
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Veel van de mensen hier op tweakers zijn al jaren bezig met programmeren en designen in HTML/PHP. Ik niet, ik hobby af en toe iets aan met html en php omdat het mij toch wel enigszins interesseert en ik het prachtig vind om te zien wat je er allemaal mee kan maken. Een groot nadeel is alleen dat ik vaak tegen het probleem aanloop dat problemen in google gooien geen goed resultaat opleveren. Vaak is de informatie al ver achterhaald of zijn de antwoorden al jaren oud.

Een voorbeeld hiervan is $_SESSION. Ik wilde een aantal van mijn pagina's pas toegankelijk maken als je ingelogd bent maar ik had geen idee hoe. Na wat zoekwerk kwam ik uit bij het gebruik van $_SESSION alleen liep ik meteen al tegen een voor mij groot probleem aan. Wat doet $_SESSION precies... als je googled op "php sessions explained" krijg je een aantal voorbeelden, veelal uit 2003 die dus niet meer relevant zijn. Een document bevatte wel relevante informatie maar gaf mij nog geen duidelijke uitleg over het gebruik hiervan (bijvoorbeeld wanneer moet ik session_close() gebruiken?)

Dit is maar een klein voorbeeld van de vele hindernissen die ik tegenkom bij het leren werken met php. Mijn vraag is daarom vooral gericht aan andere beginnende programmeurs namelijk "Waar halen jullie je informatie vandaan en hoe controleren dat je zoekresultaten up-to-date zijn"

PS. Ik snap dat je php niet zomaar doorhebt en dat er jaren van oefening aan vooraf gaan voordat je iets helemaal door hebt maar ik merk zelf dat ik het vaak opgeef als ik alleen meer oude en irrelevante informatie vind. Ik wil door middel van dit topic kijken wat de ervaringen zijn van andere mensen en of alleen ik een "quitter"ben of dat meer mensen hier last van hebben.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Leren programmeren in het algemeen en leren programmeren in PHP in het bijzonder doe je niet op het internet. Leren programmeren leer je veel beter met een fatsoenlijk, modern boek.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:11
Als je naar google.com gaat, is er een optie om op een resultatenpagina alle oude resultaten weg te filteren door op 'Search tools' en dan bijvoorbeeld op past year te klikken. Daarnaast is mijn kennis van php (en programmeren in 't algmeen) heel hard vooruit gegaan door een framework (Zend Framework) te gaan gebruiken. Doordat de betere frameworks veel best practices en design patterns gebruiken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Alwinonline
  • Niet online
Dat hoor ik dus wel vaker maar dan is mijn vraag meteen: Hoe kom ik er achter welk boek ik moet hebben. Ik ben namelijk wel eens de lokale boekenwinkel ingelopen alleen bieden zij mij daar een php 4.0 boek aan uit 2008.

Wat voor boeken raden jullie hier zoal aan? de boeken in de FAQ lijken mij namelijk nogal verouderd

edit:
@freeaqingme
Een framework ben ik nog niet aan begonnen, wel aan het scheiden van html en php door middel van smarty

[ Voor 16% gewijzigd door Alwinonline op 15-03-2011 15:08 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Freeaqingme schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:02:
Als je naar google.com gaat, is er een optie om op een resultatenpagina alle oude resultaten weg te filteren door op 'Search tools' en dan bijvoorbeeld op past year te klikken. Daarnaast is mijn kennis van php (en programmeren in 't algmeen) heel hard vooruit gegaan door een framework (Zend Framework) te gaan gebruiken. Doordat de betere frameworks veel best practices en design patterns gebruiken.
Eerst de basis leren, dan pas met frameworks gaan kloten. Geldt ook voor Smarty en andere vergelijkbare classes.
Alwinonline schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:06:
Wat voor boeken raden jullie hier zoal aan? de boeken in de FAQ lijken mij namelijk nogal verouderd
[Alg] Centraal boekentopic - part II

Ik kan je zelf geen boek aanraden, ik heb PHP geleerd in de tijd van PHP4 en daarna mijn kennis verhoogd door online bij te lezen. Als je de basis kent kun je bronnen namelijk wel inschatten op hun waarde. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door NMe op 15-03-2011 15:08 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:32

Rmg

Alwinonline schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 14:56:
Veel van de mensen hier op tweakers zijn al jaren bezig met programmeren en designen in HTML/PHP. Ik niet, ik hobby af en toe iets aan met html en php omdat het mij toch wel enigszins interesseert en ik het prachtig vind om te zien wat je er allemaal mee kan maken. Een groot nadeel is alleen dat ik vaak tegen het probleem aanloop dat problemen in google gooien geen goed resultaat opleveren. Vaak is de informatie al ver achterhaald of zijn de antwoorden al jaren oud.

Een voorbeeld hiervan is $_SESSION. Ik wilde een aantal van mijn pagina's pas toegankelijk maken als je ingelogd bent maar ik had geen idee hoe. Na wat zoekwerk kwam ik uit bij het gebruik van $_SESSION alleen liep ik meteen al tegen een voor mij groot probleem aan. Wat doet $_SESSION precies... als je googled op "php sessions explained" krijg je een aantal voorbeelden, veelal uit 2003 die dus niet meer relevant zijn. Een document bevatte wel relevante informatie maar gaf mij nog geen duidelijke uitleg over het gebruik hiervan (bijvoorbeeld wanneer moet ik session_close() gebruiken?)

Dit is maar een klein voorbeeld van de vele hindernissen die ik tegenkom bij het leren werken met php. Mijn vraag is daarom vooral gericht aan andere beginnende programmeurs namelijk "Waar halen jullie je informatie vandaan en hoe controleren dat je zoekresultaten up-to-date zijn"

PS. Ik snap dat je php niet zomaar doorhebt en dat er jaren van oefening aan vooraf gaan voordat je iets helemaal door hebt maar ik merk zelf dat ik het vaak opgeef als ik alleen meer oude en irrelevante informatie vind. Ik wil door middel van dit topic kijken wat de ervaringen zijn van andere mensen en of alleen ik een "quitter"ben of dat meer mensen hier last van hebben.
Om even bij je session voorbeeld te kijken, waarom ga je eerst zoeken op google en kijk je niet in de (up-to-date) manual op php.net? daar staat precies hoe het werkt en hoe je het gebruikt. :?

• Alwinonline
  • Niet online
Daar heb ik uiteindelijk inderdaad alles gevonden wat ik nodig had maar het duurde even voordat ik daar op terecht kwam.

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Schrik ook niet van verouderde tutorials, code rot niet.

Natuurlijk kan er in de tussentijd wat veranderd zijn, maar aan de basisprincipe veranderd weinig.

Freelance Unity3D developer

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:11
Nouja, bij php? Er zijn natuurlijk zat tutorials die uitgaan van magic quotes etc, ik kan me voorstellen dat als je "novice" bent het lastig te onderscheiden dan is welk gedeelte van de tutorial toehoort bij de basisprincipes, en welke dingen 10 jaar terug al verouderd waren.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:39
Daarvoor heb je dan ook de PHP manual. Daarin staan juist bij dat soort functies waarschuwingen dat ze niet meer gebruikt moeten worden. Om je voorbeeld erbij te pakken:

magic_quotes
Warning
This feature has been DEPRECATED as of PHP 5.3.0. Relying on this feature is highly discouraged.
Verder staat ook bij elke functie sinds wanneer deze beschikbaar is, en tot welke versie deze ondersteunt wordt. Oudere functies hebben daarnaast een deprecated warning als ze niet meer gebruikt moeten worden. Met de handleiding erbij moet je dan toch een heel eind komen :)

Om het voorbeeld van de TS zelf erbij te pakken (ik neem aan dat hij session_write_close() bedoelt:
Session data is usually stored after your script terminated without the need to call session_write_close(), but as session data is locked to prevent concurrent writes only one script may operate on a session at any time. When using framesets together with sessions you will experience the frames loading one by one due to this locking. You can reduce the time needed to load all the frames by ending the session as soon as all changes to session variables are done.
Zie dikgedrukt: die functie is dus eigenlijk enkel nuttig als je met frames werkt. Lijkt me vrij duidelijk :)

[ Voor 38% gewijzigd door FragFrog op 15-03-2011 16:16 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CyCloneNL schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:47:
Schrik ook niet van verouderde tutorials, code rot niet.

Natuurlijk kan er in de tussentijd wat veranderd zijn, maar aan de basisprincipe veranderd weinig.
Superglobals. Session handling. Magic quotes. I rest my case.

Code rot wel degelijk, en de basis moet je gewoon uit een fatsoenlijk boek halen, niet uit de zoveelste willekeurige tutorial geschreven door een self-proclaimed expert.
FragFrog schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:13:
Daarvoor heb je dan ook de PHP manual. Daarin staan juist bij dat soort functies waarschuwingen dat ze niet meer gebruikt moeten worden. Om je voorbeeld erbij te pakken:

magic_quotes
Succes met dat terugvinden naar aanleiding van een tutorial die er stilletjes vanuit gaat dat magic quotes aan staan zonder ze verder te noemen. Idem voor het superglobal-verhaal en de oude manier van met sessions werken.

[ Voor 35% gewijzigd door NMe op 15-03-2011 16:19 ]

• ameesters
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-01-2022
ik stel je voor om alleen nog maar de php.net website te gebruiken in het leren van php, dit is de enigste betrouwbare bron van informatie op het internet. het is wel even zoeken je weg te vinden daar, maar als je dat eenmaal onder de knie heb, is het echt een zegen!!

Koop ook een paar goede boeken(die in de "Head First" series zijn echt een aanrader om het te leren)...

En vraag op support forums... als je wil p.m me maar voor mijn skype/msn contact, dan kan je vragen stellen in het nederlands, mits je aan een project werkt waarmee je geen geld verdient ;)
Hier op het forum doen ze namelijk altijd moeilijk over newbie vragen en dat je het maar moet googlen(terwijl een admin nu weer zegt dat alle tutorials rot zijn die er te vinden zijn 8)7 )

Ik zou je graag op weg willen helpen ...

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

leipepo schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:37:
ik stel je voor om alleen nog maar de php.net website te gebruiken in het leren van php, dit is de enigste betrouwbare bron van informatie op het internet. het is wel even zoeken je weg te vinden daar, maar als je dat eenmaal onder de knie heb, is het echt een zegen!
PHP.net is een referentiesite, geen leermethode. Als PHP.net de beste manier is om PHP te leren volgens jou, dan vind jij vast ook een Japans woordenboek van buiten leren de beste manier om Japans te leren. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door NMe op 15-03-2011 16:42 ]

• ameesters
dat slaat echt als een tang op een varken... zie de manual:

hier: http://php.net/manual/en/introduction.php
en hier: http://php.net/manual/en/tutorial.php
en hier een boek over sessies: http://www.php.net/manual/en/book.session.php

probeer dat maar eens te vinden in een woordenboek ;)
dus zeker wel leerzaam... juist voor beginners!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dit is alleen de absolute basis en gaat helemaal niet in op de "lastigere" dingen die je toch doorgaans nodig hebt en best practices daarmee.
en hier een boek over sessies: http://www.php.net/manual/en/book.session.php
Gezien de URL noemt Zend het een boek ja....maar het is een reference, geen lesmethode. Een lijst met functienamen is geen leermethode, dat is de programmeervariant op een woordenboek.
dus zeker wel leerzaam... juist voor beginners!
Een lijst met functies is niet leerzaam. Een lijst met functies is iets om in te verdwalen als je er nog niet aan toe bent.

• ameesters
misschien de rest van mijn post ook even lezen:
Koop ook een paar goede boeken(die in de "Head First" series zijn echt een aanrader om het te leren)...

En vraag op support forums... als je wil p.m me maar voor mijn skype/msn contact, dan kan je vragen stellen in het nederlands, mits je aan een project werkt waarmee je geen geld verdient
Hier op het forum doen ze namelijk altijd moeilijk over newbie vragen en dat je het maar moet googlen(terwijl een admin nu weer zegt dat alle tutorials rot zijn die er te vinden zijn )

Ik zou je graag op weg willen helpen ...
daarnaast ben ik van mening dat de manual op php.net een prima bron is van informatie, en zeer leerzaam is, hetzij niet noodzakelijk om een goed functionerende php programmeur te worden...

[ Voor 13% gewijzigd door ameesters op 15-03-2011 17:03 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-11 23:52
Ik sluit me aan bij NMe. Koop een goed boek over PHP 5.3 (en dan bedoel ik niet het zoveelste Nederlandse PHP + MySQL boek, maar gewoon een boek van een authoriteit op PHP gebied, zoals Programming PHP van Rasmus Lerdorf). Dat is imho echt de enige juiste manier om PHP te leren.

• Alwinonline
  • Niet online
php.net is zeker nuttig en ik kijk er af en toe op maar ik ben het met MNe eens dat het geen goeie website is om als beginner te starten. Het probleem is dat je moet weten waar je naar zoekt. Als ik bijvoorbeeld iets wil weten over het beveiligen van een loginscript moet ik weten welke functies daarvoor nodig zijn voordat ik het verder uit kan zoeken

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

leipepo schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 17:01:
misschien de rest van mijn post ook even lezen:

[...]
Je noemt een boek als secundaire bron getuige het woord "ook" en het feit dat het na een alinea volgt die PHP.net de hemel in prijst. Een boek hoort je eerste bron van informatie te zijn, PHP.net is het naslagwerk.
daarnaast ben ik van mening dat de manual op php.net een prima bron is van informatie, en zeer leerzaam is, hetzij niet noodzakelijk om een goed functionerende php programmeur te worden...
PHP.net moet dienen waarvoor het bedoeld is: als referentie bij een andere goede bron, namelijk een échte leermethode. PHP.net en allerlei andere vergelijkbare sites zijn echt alleen als referentie bedoeld om even te checken hoe een feature ook alweer werkt, waarbij MSDN nog het beste voorbeeld is van een mooi systeem. MSDN is echter ook geen lesmethode. Je kan niet even PHP.net of MSDN gaan lezen en vervolgens verwachten dat je kan programmeren. Dáár heb je een echte lesmethode voor nodig en dan boeit het nog niet eens zo wie die geschreven heeft.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:39
NMe schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:17:
Succes met dat terugvinden naar aanleiding van een tutorial die er stilletjes vanuit gaat dat magic quotes aan staan zonder ze verder te noemen. Idem voor het superglobal-verhaal en de oude manier van met sessions werken.
Al die dingen kun je simpel genoeg terugvinden in de manual anders. Ja, ook magic quotes: ook in de tijd dat die nog standaard aan stonden was het goede gewoonte om een check daarop te doen omdat het ook voorkwam dat het uit stond, en dan krijg je input validatie die ofwel op magic_quotes vertrouwd ofwel addslashes doet. Een oude goede tutorial zal ze wel degelijk noemen.

Als je verder even doorklikt in het verhaal over sessions zie je snel genoeg dat ze daar niet alleen algemene uitleg geven maar ook voorbeelden laten zien en aandacht besteden aan security. Alles wat iemand nodig heeft om met sessies te werken. En ik durf te wedden dat het meer up to date is dan 99% van de boeken over PHP die je kan vinden.

Een boek is prima handig en nuttig om algemene programmeerstylen aan te leren. Hoe je netjes code, hoe je bepaalde veel voorkomende problemen oplost (en dan refereer ik vooral aan code patterns) en hoe je een applicatie structureel opbouwt. Maar voor specifieke implementaties (hoe leg ik contact met een DB? Hoe zet ik PDF's om? Hoe ga ik om met XML?) is de manual by far de beste plek voor je informatie - juist omdat de taal zich ontwikkeld en gedrukte media dus al heel snel achterhaald zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door FragFrog op 15-03-2011 18:24 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-11 23:52
NMe schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 18:11:
en dan boeit het nog niet eens zo wie die geschreven heeft.
Nou... Ik ben toch al aardig wat crap tegengekomen om niet zomaar meer te geloven wat ergens staat :X Sommige boeken leren je gewoon het verkeerde aan, net als een tutorial op internet dat vaak doet. Een tutorial op internet kan natuurlijk prima zijn als het van een gezaghebbende bron komt, maar dat is juist vaak niet het geval bij tutorials op internet, vandaar dat ik het een slecht medium vind om dingen te leren.
Pagina: 1