MacBook Pro (2010) ruilen tegen MacBook Air goede deal?

Pagina: 1
Acties:

• splackavellie85
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11-2023
Ik kan mijn MacBook Pro 13" ruilen tegen een MacBook Air van de laatste generatie, en wil graag weten of dit voor mij een goede deal zou zijn. Om daar wat beter over te oordelen wat meer informatie:

Huidige MacBook:

13" MacBook Pro, 2.4GHz Core2duo, 250GB HDD, 4GB geheugen
+120 euro

Ruilen tegen:

13" MacBook Air, 1.86GHz Core2duo, 128GB SSD, 2GB geheugen

Wat ik belangrijk vind:

- Goed scherm (de MacBook Air heeft een hogere resolutie, wat een van de redenen is dat ik wil switchen)
- Lange accuduur (de MBP heeft een batterij van 10 uur, en de Air eentje van 7, maar ik heb gelezen dat Apple hierbij betrouwbaardere tests gebruikt. Hoeveel scheelt het in de realiteit?)
- Draagbaarheid (puntje voor de Air)
- Snelheid (ik heb in een aantal recensies gelezen dat de benchmarks elkaar niet veel ontlopen, maar dat de Air veel sneller aanvoelt).

Wat ik minder belangrijk vind:

- Ethernet poort (gebruik ik nooit)
- Firewire poort (gebruik ik ook nooit)
- Diskdrive (gebruik ik niet vaak, maar toch nog af en toe).

Waarover ik twijfel:

- Het scherm (de hogere resolutie is erg fijn, maar sommige reviews zeggen dat de kijkhoek en kleuren minder zijn. Kan iemand dit bevestigen)
- Het beperkte geheugen: 128 is wel erg weinig, maar aan de andere kant heb ik meestal ook al een externe schijf aan mijn MBP hangen
- Gebrek aan uitbreidbaarheid

Wat ik ermee doe:

- Downloaden
- Films kijken (meestal 720p MKV'tjes)
- Browsen
- Tekstverwerken
- Lichte spellen (Monkey Island, Back to the Future, emulators)
- Photoshoppen (niet professioneel, maar ik vind het wel leuk af en toe wat te bewerken).

Downloaden, video kijken en browsen doe ik meestal alledrie tegelijk en op mijn MBP gaat dat prima. Gaat dat op de Air ook lukken? Zoja, is het een goede deal met 120 euro bijbetaling van mijn kant?

Alvast bedankt :)

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Ik neem aan dat de leeftijden in principe gelijk zijn (garantie). Het enige wat mij dwars zou zitten is dat je het geheugen in de MBA niet kan uitbreiden, ik had met een unibody MB met 4GB soms niet genoeg aan de RAM. Maar goed, ik neem aan dat de SSD dat (deels) opvangt en je systeem snappier maakt.
Als je de activiteiten dat je met de MBP ook met de MBA kan doen, zonder al teveel snelheidsverlies, dan moet je zeker voor de MBA gaan!

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

• splackavellie85
azt33 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 14:04:
Ik neem aan dat de leeftijden in principe gelijk zijn (garantie). Het enige wat mij dwars zou zitten is dat je het geheugen in de MBA niet kan uitbreiden, ik had met een unibody MB met 4GB soms niet genoeg aan de RAM. Maar goed, ik neem aan dat de SSD dat (deels) opvangt en je systeem snappier maakt.
Als je de activiteiten dat je met de MBP ook met de MBA kan doen, zonder al teveel snelheidsverlies, dan moet je zeker voor de MBA gaan!
De Air is een paar maanden jonger dan mijn Pro, maar beiden zijn inderdaad nog onder garantie. Ik ben vooral op zoek naar reacties van mensen die met beide laptops gewerkt hebben. Ik zie iedereen zeggen dat de Air ondanks zijn beperkte processor zo snel aanvoelt, en in dat geval wordt de hogere resolutie heel aantrekkelijk.

Aan de andere kant, als het waar is dat het scherm van mindere kwaliteit is, valt dat voordeel weer weg. Iemand hier ervaring mee?

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08-2025
de ruil is niet superslecht. Echter zou ik zelf geen afstand van 4GB ram willen doen... helaas niet te upgraden voor de air, dus daar ga je op achteruit.

qua snelheidsbenchmarks zitten de machines niet ver van elkaar, dus daar lever je niet veel op in.

• splackavellie85
En het scherm, heb je daar ook ervaring mee? Op iLounge zijn ze best kritisch over het scherm, maar op engadget en notebooks.com lees ik weer dat het scherm heel goed is, met mooie kleuren en grote kijkhoeken.

• steffex
ik ben van een macbookpro (late 2007) naar een air gegaan en kan niet zeggen dat het scherm nu slecht is... Resolutie is prima en inkijkhoek wat mij betreft ook. Kleuren lijken prima, maar is voor mij minder van belang ( ben geen designer ofzo )

• _Jeroen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-02-2025
splackavellie85 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:23:
En het scherm, heb je daar ook ervaring mee? Op iLounge zijn ze best kritisch over het scherm, maar op engadget en notebooks.com lees ik weer dat het scherm heel goed is, met mooie kleuren en grote kijkhoeken.
Vorige week heb ik mijn MacBook Air binnen gekregen. Het is een overstap van een MacBook Pro 15" (late 2008). Maar inmiddels zit hij alweer in de doos en wordt deze week opgehaald. De kleuren zijn namelijk erg dof. In Photoshop vulde ik een vlak met het felste rood. Op de MacBook Pro deed het pijn in mijn ogen om er lang naar te kijken, zo fel was het. Op de MacBook Air was het een soort vaag oranje. Een supergroot verschil.

Vervolgens heb ik dezelfde test ook gedaan met andere beeldschermen - van de MacBook Pro 13" mid 2010 tot een 5 jaar oud TFT-beeldscherm van Samsung. Conclusie: de MacBook Air heeft een saturatie van 0,0. Daarentegen is het contrast wel weer geweldig. Maar al met al stuur ik 'm dus wel terug.

• splackavellie85
Hmm, dat is niet gunstig.. Toch vreemd dat Apple zoveel verschil toelaat in de kwaliteit van de schermen.

Hoe was de de gebruikservaring verder?

• steffex
_Jeroen schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:36:
[...]

Vorige week heb ik mijn MacBook Air binnen gekregen. Het is een overstap van een MacBook Pro 15" (late 2008). Maar inmiddels zit hij alweer in de doos en wordt deze week opgehaald. De kleuren zijn namelijk erg dof. In Photoshop vulde ik een vlak met het felste rood. Op de MacBook Pro deed het pijn in mijn ogen om er lang naar te kijken, zo fel was het. Op de MacBook Air was het een soort vaag oranje. Een supergroot verschil.

Vervolgens heb ik dezelfde test ook gedaan met andere beeldschermen - van de MacBook Pro 13" mid 2010 tot een 5 jaar oud TFT-beeldscherm van Samsung. Conclusie: de MacBook Air heeft een saturatie van 0,0. Daarentegen is het contrast wel weer geweldig. Maar al met al stuur ik 'm dus wel terug.
Is dit niet een calibratie issue? want rood is bij mij gewoon rood...

• _Jeroen
steffex schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:42:
[...]

Is dit niet een calibratie issue? want rood is bij mij gewoon rood...
Heb van alles geprobeerd - ook met kleurprofielen en dergelijke. Maar het lijkt helemaal nergens op. Als gewone gebruiker is het niet storend, maar zodra je met kleuren gaat werken dan zie je het wel erg. De kleuren zijn gewoon niet zo 'diep'.

Zie hier de kleurverschillen:

MacBook Pro
Afbeeldingslocatie: http://www.ilounge.com/assets/images/backstage_mbascreen/3.jpg

MacBook Air
Afbeeldingslocatie: http://www.ilounge.com/assets/images/backstage_mbascreen/4.jpg

Via http://www.ilounge.com/in...-finally-replace-the-pro/

[ Voor 30% gewijzigd door _Jeroen op 15-03-2011 16:19 ]

• _Jeroen
splackavellie85 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:41:
Hmm, dat is niet gunstig.. Toch vreemd dat Apple zoveel verschil toelaat in de kwaliteit van de schermen.

Hoe was de de gebruikservaring verder?
Voor de rest is het echt een topding. Lekker licht en zeer fijne resolutie. Ook de SSD is echt ideaal - applicaties openen, bestanden kopieren en dergelijke gaat echt soepeltjes.

Wat ik nog wel wat minpuntjes t.o.v. de MacBook Pro vind:
- Grijze rand is minder mooi dan zwarte rand. Zeker als je films kijkt.
- Geen toetsenbordverlichting. Is toch een gemis als je 's avonds op bank zit.
- Hij voelt heel kwetsbaar. De MacBook Pro liet ik gewoon slingeren, zou ik niet durven met de Air.

Maar goed, dat is allemaal persoonlijk.

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 21:45
_Jeroen schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:48:
[...]

Heb van alles geprobeerd - ook met kleurprofielen en dergelijke. Maar het lijkt helemaal nergens op. Als gewone gebruiker is het niet storend, maar zodra je met kleuren gaat werken dan zie je het wel erg. De kleuren zijn gewoon niet zo 'diep'.

Zie hier de kleurverschillen:

MacBook Pro
[afbeelding]

MacBook Air
[afbeelding]

Via http://www.ilounge.com/in...-finally-replace-the-pro/
Komt dit niet doordat de glasplaat ontbreekt?
Ik heb altijd al gelezen dat dat glas het beeld veel levendiger maakt en de kleuren voller (ookal lijkt dit gewoon maar zo door een lichte weerkaatsing of weet ik veel? :p). Dit is dan ook de reden dat ik gewoon het glazen display behouden heb.

🤞🏻

• M.C.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:39
Al een keuze gemaakt? Zit een beetje met hetzelfde. In mijn geval zou ik dan de meest uitgebreide Air nemen. Ik heb nu een 13' MBP. Of ik ga voor de Air (verkoop de MBP) of ik hou de MBP en koop er een iPad bij....
Pagina: 1