Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Harde Schijf en BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

Mijn laptop vroeg een tijdje terug ineens om een wachtwoord zodra ik hem opstarten.
Dit wachtwoord had volgens de lokale computerzaak hier iets te maken met de bios.

Dus ik wat verder lezen op internet en het kan nu dus zo zijn dat mijn harde schijf na de knoppen is, wat ik dus zelf ook dacht.

Vervolgens krijg ik bericht, dat ze de laptop na ASUS hebben opgestuurd en dat het €75 kost om het wachtwoord te verwijderen van mijn BIOS bij ASUS, hoe komt er eigenlijk een wachtwoord op terwijl ik er nooit een opgezet heb...?

Vervolgens vertellen ze in de mail dat mijn hardeschijf kapot is.. Wat heeft het dan nut voor mij om het wachtwoord te verwijderen als de harde schijf toch vervangen moet worden. (toch?)
Vragen ze ook nog een €140 voor een nieuwe hardeschijf en het inbouwen.

Dus kan ik nu eigenlijk gewoon alleen de hardeschijf vervangen windows erop zetten en klaar is kees?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een bioswachtwoord staat helemaal los van je Windowswachtwoord, of wat dan ook op je HDD. Blijkbaar is dat er ooit door iemand opgezet (want standaard zal daar niet zomaar een wachtwoord opstaan).

Je HDD kun je ook zelf vervangen, kost je dan waarschijnlijk gelijk een stuk minder :)S

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Als je een beetje creatief bent met google kan je vast wel een manier vinden om je bios wachtwoord te achterhalen. Dat is mij in ieder geval al wel gelukt bij apparaten van bekenden.

Desktop | Server | Laptop

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Terw_Dan schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:54:
Een bioswachtwoord staat helemaal los van je Windowswachtwoord, of wat dan ook op je HDD. Blijkbaar is dat er ooit door iemand opgezet (want standaard zal daar niet zomaar een wachtwoord opstaan).

Je HDD kun je ook zelf vervangen, kost je dan waarschijnlijk gelijk een stuk minder :)S
Het is misschien toch wel met elkaar verklaarbaar... Mijn laptop (en pc trouwens ook) hebben beide een beveiliging erin zitten, een soort van uitgebreide chassis-alert. Als die functie staat ingeschakeld en er wordt hardware verwijderd/gewijzigd aan de machine, dan schiet de bios in de beveiliging en gaat om een wachtwoord vragen. Een kapotte hdd die ineens niet meer reageert kan dat effect hebben.

Is de laptop zo gekocht en is er echt nooit wat aan gewijzigd, dan kan ik mij voorstellen dat het wachtwoord ergens in de bijgeleverde papieren zit. Maar misschien heb je iemand die het ding voor je onderhoud ofzo? Misschien iets te ijverig geweest en dergelijke dingen ingeschakeld?

Ennug €140,- voor een hardeschijf (hoe groot eigenlijk) en inbouwen is een rip-off. Het inbouwen van een hdd mag HOOGUIT 5 minuten kosten... tis meestal een klepje verwijderen, beugeltje los en de trekken aan de schijf, daar kan je echt maar bar weinig aan verprutsen. Een 1TB 2,5" hdd hoeft ook niet meer dan €90,- te kosten, dat zijn dan flinke arbeidskosten die ze rekenen.

Verwijderd

Topicstarter
Oftwel ikzelf kan met wat snel onderzoek de harde schijf goed zelf vervangen. (ben redelijk technisch).
Vond de €140 voor de schijf t vervangen ook al wat aan de grove kant moet ik zeggen.

Zal nu eens op internet zoeken voor het wachtwoord voor de BIOS.

Maar wat ik wel raar vindt is dat ik nooit iets met de laptop gedaan heb mbt opendraaien oid en ineens vraagt die direct bij het opstarten een wachtwoord.
Zijn er misschien programma's om dit wachtwoord te achterhalen (wat ik er overigens nooit heb opgezet.

Bedankt voor alle reacties ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2011 13:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laptop inmiddels terug
Als ik nu er een andere harde schijf inzet, vraagt hij dan nog steeds om een BIOS wachtwoord?

Vraag me eerlijk gezegd af hoe ik aan dit wachtwoord kan komen.
is het mogelijk om de CMOS eruit te halen zodat het BIOS wachtwoord eraf is oid?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 14:42 ]

Pagina: 1