Startproblemen Polo 1.4 (2005)

Pagina: 1
Acties:

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Sinds januari 2009 heb ik voor m'n vrouw een Volkswagen Polo 1.4 uit 2005 (model 9N3) gekocht. Eigenlijk al vanaf dag één problemen met dat ding. Onder garantie zijn toen een aantal bobines vervangen en leek daarna opgelost.

Begin dit jaar komt ze met de melding dat de auto niet goed start. Als ze de sleutel omdraait volgt er een *KLIK* en verder niets. Opnieuw proberen te starten en dan lukt de ontsteking wel goed.

Dit probleem aangegeven bij mijn garage tijdens een onderhoudsbeurt begin dit jaar en daar hebben ze bij een koude start ook dit probleem geconstateerd. Ze hebben de accu doorgemeten en geconcludeerd dat deze een slecht laadvermogen had maar dat het probleem ook aan de startmotor kan liggen. Op dat moment hebben ze alleen de accu opgeladen.

Paar week later de accu laten vervangen omdat dat het goedkoopste was en ik al langer geen vertrouwen meer in die accu had. Bij het vervangen en wegrijden nog steeds het niet willen starten. Monteur erbij gehaald en die was vrij stellig dat het toch echt aan de startmotor moest liggen, want veel anders kon het in zijn ogen niet zijn.

Later met de chef werkplaats besproken dat ik niet gelukkig was met de diagnose tijdens de onderhoudsbeurt en dat ik enige coulance zou willen als ik de startmotor zou laten vervangen. Dit is gelukt en heeft me 50 euro korting opgeleverd voor volgende week als ik daar een afspraak heb voor het plaatsen van een gereviseerde startmotor.

Toch ben ik niet helemaal zeker van het feit of het vervangen van de startmotor het probleem echt gaat oplossen en voordat ik een paar honderd euro achter de wagen ga ben ik benieuwd naar meningen alhier of suggesties of de startmotor echt de veroorzaker van het probleem kan zijn, dit omdat ik toch eigenlijk vrij weinig verstand van de materie heb en ik moet afgaan op de expertise van mijn garage. Echter zit ik niet te wachten op een 'welles nietes spelletje' mocht het probleem daarna nog bestaan.

Ik heb wel plannen om dit jaar die auto te vervangen, maar een half gare auto inruilen vind ik niet echt heel erg netjes, dus dit probleem wil ik wel graag opgelost zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 15-03-2011 12:54 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12 11:56
Je zou de garage kunnen vragen een 2e hands startmotor te zoeken op de sloop ofzo. Dat scheelt je veel geld. Helaas heb je daarbij nog steeds niet de garantie dat hij het daarna wel goed doet aangezien die startmotor ook stuk kan zijn maargoed. Vaak is het bij startmotoren zo dat ze een tik nodig hebben (met bv een hamer) als ze niet willen starten. Het klinkt namelijk als een brak startrelais in je startmotor.

UNOX: The worst operating system

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:51

-tom-562

Oliesjeik

Ik dacht eigenlijk als 1e aan de startonderbreker. Is die op 1 of andere manier te controleren? Heb je al de reservesleutel geprobeerd?

Vaak bu'j te bang!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

StarWing

Huh ?!?

-tom-562 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:08:
Ik dacht eigenlijk als 1e aan de startonderbreker. Is die op 1 of andere manier te controleren? Heb je al de reservesleutel geprobeerd?
dan zou die bij een 2de poging ook niet starten.
Ik vermoed zoals gezegd dat het de startmotor kan zijn.

Page intentionally left blank.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

StarWing schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:11:
[...]

dan zou die bij een 2de poging ook niet starten.
Ik vermoed zoals gezegd dat het de startmotor kan zijn.
Ik dacht (en had het al tegen Gunner gezegd) ook dat het aan de startblokkering kon liggen die vaak in de sleutel(s) verwerkt zit. Kan zijn dat het gewoon brak is waardoor het pas na de 2de poging werkt, het klinkt iig plausibel.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-12 09:04
wat hoor je klikken?

bij een startonderbreker zou ik zeggen dat je helemaal niets hoort, mijn gokje zou ook algauw startmotor zijn? zou wel raar zijn als die consequent de 1e keer niet start overigens

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
De tip om de reservesleutel te proberen is inderdaad een snelle en vooral goedkope oplossing, die ga ik zeker laten proberen.
Geen idee. Het lijkt van binnen de auto te komen (niet uit het motorcompartiment).
bij een startonderbreker zou ik zeggen dat je helemaal niets hoort, mijn gokje zou ook algauw startmotor zijn? zou wel raar zijn als die consequent de 1e keer niet start overigens
Het is ook niet *altijd*. Soms start hij in wel in 1x probleemloos.
Korvaag schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 12:55:
Je zou de garage kunnen vragen een 2e hands startmotor te zoeken op de sloop ofzo.
Het geld is niet het grootste probleem, vandaar dat ik ook niet de sloop op zal gaan voor een startmotor. Ik wil wel die paar honderd euro uitgeven, maar daarna moet het ook wel klaar zijn zeg maar.

[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 15-03-2011 13:26 ]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

90% Zeker dat de startmotor inderdaad vervangen dient te worden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:42
Doet dit probleem zich alleen voor bij een koude motor? Of ook bij een warme, bijvoorbeeld als je hem af slaat slaan en direct weer start?

Overigens vind ik de startonderbreking ook geen raar idee, en een keer starten met de reservesleutel gaat je geen honderden euro's kosten. Een startonderbreker kan namelijk verschillend werken, bijvoorbeeld je startmotor blokkeren, je brandstoftoevoer dichtzetten etc. etc.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
SpongeRob schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:27:
90% Zeker dat de startmotor inderdaad vervangen dient te worden.
Die 10 procent onzekerheid, wat zou dat dan nog kunnen zijn? ;)
peugeot206gt schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:30:
Doet dit probleem zich alleen voor bij een koude motor? Of ook bij een warme, bijvoorbeeld als je hem af slaat slaan en direct weer start?
Volgens mij is het ook wel gebeurd bij een warme motor.

[ Voor 39% gewijzigd door Gunner op 15-03-2011 13:32 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:36

SeatRider

Hips don't lie

Startonderbreker/transponderprobleem zie je (iig bij mijn VAGmobiel) in de maxidot gemeld worden. Sterker nog, hij start dan wel, maar slaat gewoon na 1 sec af.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Gunner schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:25:
Geen idee. Het lijkt van binnen de auto te komen (niet uit het motorcompartiment).
Ja, lijkt mij het startrelais.

Vaak ook als ie niks doet staat ie net op een dood punt, even de auto een zetje geven terwijl ie in 1 staat lost het probleem dan ook op.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
SeatRider schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:33:
Startonderbreker/transponderprobleem zie je (iig bij mijn VAGmobiel) in de maxidot gemeld worden. Sterker nog, hij start dan wel, maar slaat gewoon na 1 sec af.
Voor de duidelijkheid (deze symptomen lees ik via problemcar.nl wel veel), hij slaat dus *helemaal* niet aan. Dus afslaan doet ie in z'n geheel ook niet ;)
SeatRider schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:36:
[...]

Ja, lijkt mij het startrelais.
Zoals gezegd heb ik er weinig sjoege van, maar moet dan de startmotor vervangen worden? Of is dat slechts een onderdeel daarvan wat los voor bij wijze van spreken 5 euro vervangen kan worden?

[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 15-03-2011 13:40 ]

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Gunner schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:31:
[...]
Die 10 procent onzekerheid, wat zou dat dan nog kunnen zijn? ;)
Iets elektronisch, maar dat kun je in dit geval vrijwel zeker uitsluiten aangezien het precies de symptomen zijn van een versleten startmotor.
De tip van SeatRider is een goede, even de auto in de versnelling zetten en een paar keer heen en weer duwen en dan start deze wel. Ook kun je met bijvoorbeeld de wielsleutel op de startmotor rammen, dan start hij ook gewoon als de startmotor op z'n eind begint te lopen.

Het startrelais bedient de bendix in de startmotor, deze trekt nogal wat stroom, vandaar dat er een relais tussen zit. Je hoort het relais wel, dus de bendix krijgt gewoon spanning maar weigert te bewegen.

Kort samengevat: gewoon de startmotor (laten) vervangen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-12 18:37

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je kan als je vrouw de auto start ff met een balkje op de startmotor tikken, vaak start hij dan wel.

Ik heb ongeveer 2 maand rondgereden met een balkje in de auto voordat ik de startmotor verving. :')

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
Ik denk ook dat het gewoon de startmotor is, en die laten reviseren hoeft niet zo heel veel te kosten. (150 euro ofzo?) maar het zou ook het startrelais (ook wel solenoid genoemd) kunnen zijn, zat ik ook aan te denken. 1 van die twee.

Maar ik denk ook gewoon de startmotor zelf. Wanneer hij niet start de startmotor een klap geven, met een hamer of een plank ofzo, en kijken of er dan wel beweging in komt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken allen, maar voor iedereen die suggereert om 'een klap op de startmotor te geven' lijkt me nou niet echt een goede optie. Ik zou niet eens weten hoe zo'n ding eruit ziet en dat hele motorcompartiment van die Polo zit helemaal afgedekt. En buiten dat ben ik er nooit bij al ze met dat ding weggaat.

Dat gaat dus niet werken.

• !null
Tja, dan kunnen we je niet verder helpen :P
We kunnen slechts raden, en om sommige dingen te bevestigen is iets aan simpel onderzoek nodig.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Mjah dat klopt, maar een klap op de startmotor is eigenlijk in mijn ogen niet nodig omdat een 2e startpoging altijd wel succesvol is.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Gunner schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:39:
[...]

Voor de duidelijkheid (deze symptomen lees ik via problemcar.nl wel veel), hij slaat dus *helemaal* niet aan. Dus afslaan doet ie in z'n geheel ook niet ;)

[...]

Zoals gezegd heb ik er weinig sjoege van, maar moet dan de startmotor vervangen worden? Of is dat slechts een onderdeel daarvan wat los voor bij wijze van spreken 5 euro vervangen kan worden?
Nee, het klikgeluid lijkt mij het startrelais. En als dat klikt, is het dus niet stuk en zit het probleem elders ;)

• !null
Gunner schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:43:
Mjah dat klopt, maar een klap op de startmotor is eigenlijk in mijn ogen niet nodig omdat een 2e startpoging altijd wel succesvol is.
Als je nou een klap geeft voordat je hem voor de 1e keer gaat starten, of terwijl je de 1e keer start (dus sleutel naar rechts omhouden, op de startpositie), en hij start dan wel, dan weet je iig zeker dat het in de startmotor zit.
En je hoeft niet bang te zijn dat je iets beschadigd hoor, het is de standaard methode.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
!null schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:06:
[...]

Als je nou een klap geeft voordat je hem voor de 1e keer gaat starten, of terwijl je de 1e keer start (dus sleutel naar rechts omhouden, op de startpositie), en hij start dan wel, dan weet je iig zeker dat het in de startmotor zit.
En je hoeft niet bang te zijn dat je iets beschadigd hoor, het is de standaard methode.
Misschien dat ik niet helemaal duidelijk was, maar ik rij NOOIT in die auto. dat ding is van m'n vrouw en die is technisch nog minder onderlegd dan ik dat ben en buiten dat zit de hele motor afgedekt en ik hoef echt niet bij haar aan te komen om met een hamer ergens een klap op te geven als ze daar eerst voor de hele motorgedeelte moet slopen. Die zal ze me eerder voor m'n hoofd verkopen met diezelfde hamer.

Snap je echt niet dat dat praktisch geen nut heeft voor iemand zonder technisch inzicht wat betreft autotechniek?

Misschien dat jij handig bent met auto's maar ik ben dat niet en m'n vrouw ook niet. Daarvoor betaal ik te dure dealers teveel geld om dat soort problemen te roggelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 15-03-2011 16:15 ]

• !null
Haha prima, maar waarom kom je hier dan iets vragen? Blijf die dure dealers dan lekker te veel betalen als je er geen zin in (of geen mogelijk) hebt om je in het probleem te veriepen. Dat is helemaal prima hoor, maar dan kunnen we je niet helpen.

Ik had wel gelezen dat hij van je vrouw was en dat jij er nooit in rijdt, maar het apparaat staat waarschijnlijk voor je huis op de stoep, dus leek het me een kleine moeite om er toch even naar toe te lopen en wat te proberen. En dan niet op het moment dat je vrouw weggaat.

Anyway, eind conclusie is dat het waarschijnlijk voor 90% zekerheid je startmotor is en dat het wel goed komt. Wil je die 10% zekerheid erbij hebben, dan moet je zelf ook wat gaan doen. En dat wil je niet, dus is het duidelijk zo toch?

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Gunner schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:12:
[...]

Misschien dat ik niet helemaal duidelijk was, maar ik rij NOOIT in die auto. dat ding is van m'n vrouw en die is technisch nog minder onderlegd dan ik dat ben en buiten dat zit de hele motor afgedekt en ik hoef echt niet bij haar aan te komen om met een hamer ergens een klap op te geven als ze daar eerst voor de hele motorgedeelte moet slopen. Die zal ze me eerder voor m'n hoofd verkopen met diezelfde hamer.

Snap je echt niet dat dat praktisch geen nut heeft voor iemand zonder technisch inzicht wat betreft autotechniek?

Misschien dat jij handig bent met auto's maar ik ben dat niet en m'n vrouw ook niet. Daarvoor betaal ik te dure dealers teveel geld om dat soort problemen te roggelen.
Nou doe dat dan en val ons niet lastig. :p en ;)

Maar ik heb ook wel eens zoiets gehad en toen was één van de accupolen niet goed aangedraaid waardoor er te weinig aarding was (-pool zat net niet goed vast) Alleen de klik van het relais en daarna niks meer, meestal na 2x proberen deed ie het spontaan wel even en als tie liep geen enkel probleem (trekt minder stroom dan).

Nou snap ik dat de accu vervangen is, maar misschien dat er ergens anders nog een aardpunt zit dat geen lekker contact maakt.

Dat is dan ongeveer die 10% kans. ;)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• anu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-12 12:03

anu

Wellicht is het nog mogelijk om rechtstreeks een (dikke) draad te leggen tussen de +pool van de accu en de + aansluiting van de startmotor, zo zou je eventuele relais en startonderbrekers kunnen uitsluiten, als het probleem zich dan ook voordoet, is het of de startmotor zelf of de aarding.
(Dit zal wellicht te technisch zijn voor de TS, maar anderen met vergelijkbare problemen hebben er wellicht nog iets aan.)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
!null schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:29:
Haha prima, maar waarom kom je hier dan iets vragen? Blijf die dure dealers dan lekker te veel betalen als je er geen zin in (of geen mogelijk) hebt om je in het probleem te veriepen. Dat is helemaal prima hoor, maar dan kunnen we je niet helpen.
Jullie hebben me prima geholpen, en begrijp me goed, ik waardeer jouw bijdrages ook wel maar het is nogal vermoeiend om dingen te blijven herhalen die voor mij geen optie zijn :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik had ditzelfde probleem (maar dan alleen maar klik, ook niks bij een 2e of 10e poging) ook vorige week, startmotor vervangen, opgelost.

dan wel bij een auto zonder startonderbreker, maar die kan je geloof ik ook testen, iets met een ledje in het handschoenenkastje, geloof ik.. of sowiso, ff de reservesleutel proberen :)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:30

Destruction

(ex-)Automonteur

Het probleem zoals hier (en in DM) beschreven, lijkt mij idd bij de startmotor te liggen. Als de starterkrans niet goed kan uitslaan blijft het bij die *klik*. Een 2e keer gaat het wel goed en wordt de motor in het rond geslingerd.. Kortweg gezegd: Je startmotor ligt op sterven :)

Startmotor vervangen en het probleem zou verleden tijd moeten zijn.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Bedankt allemaal. Ik heb er nu in ieder geval een stuk meer vertrouwen in dat het vervangen daarvan voor de oplossing zal zorgen :)

Pagina: 1