• zozamis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-11-2025
Goedemiddag,

Ik heb een tijd geleden een PC in elkaar gezet en elke keer als ik de PC opstart krijg ik deze melding.

Adapter 1: "No hard disk is detected"

Als ik in de bios kijk kan ik dit vinden
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/03/15/1300173871-220.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/03/15/1300173905-820.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/03/15/1300173930-20.jpg

Alles is geinstalleerd op een samsung spinpoint F3 harde schijf, geen raid of wat dan ook.
Ideetjes? En het laatste plaatje heb ik er bij gedaan om te vragen of er via dit scherm een manier is om mijn pc nog sneller te laten opstarten, is er een optie die ik hier beter kan veranderen?

De onderdelen van mijn PC zijn;
AMD phenom II x4 966 processor
4Gb ddr3 geheugen
Samsung Spinpoint F3 harde schijf
Ati HD5770 videokaart
ASUS m4a79xtd moederbord
Samsung DVD brander

verder geen extra harde schijven/ssd in de PC.

[ Voor 27% gewijzigd door zozamis op 15-03-2011 12:57 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
Als je eens begint met het opsommen van de onderdelen in je pc, en dan vooral het mainboard? Zitten er verder nog extra s-ata/raid/e-sata/p-ata controllers onboard waar momenteel niks aanhangt?

• zozamis
Nielson schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 12:51:
Als je eens begint met het opsommen van de onderdelen in je pc, en dan vooral het mainboard? Zitten er verder nog extra s-ata/raid/e-sata/p-ata controllers onboard waar momenteel niks aanhangt?
Aangepast ;)

• Nielson
Volgens de specs zit er een:
Marvell 88SE6121 SATA controller
  • 1 xInternal SATA 3Gb/s port(black)
  • 1 xExternal SATA 3Gb/s port (SATA on-the-go)
Dus probeer deze eens uit te schakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Nielson op 15-03-2011 13:02 ]

• zozamis
Nielson schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:02:

[...]

Moet ik dit doen op het moederbord zelf of via de bios? En kan ik mijn PC sneller laten lopen door de harddisk op een andere (snellere) sata poort aan te sluiten of zit hij al op de snelste?

[ Voor 21% gewijzigd door zozamis op 15-03-2011 13:03 ]

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-02 17:39

InFamous

excommunicado

Staat je boot volgorde wel goed?

Formerly known as Ragdoll

• zozamis
InFamous schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:03:
Ja, die had ik al gecheckt :)

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:13
Denk dat met adapter 1 de IDE controller bedoeld wordt.
Je ziet daar nu 'not detected' staan.
Probeer beide IDE poorten eens te disablen.

• Nielson
Moet ik dit doen op het moederbord zelf of via de bios?
Zeer ws in de bios. Staat vaak onder Onboard/Integrated Peripherals maar die zie ik zo niet terug bij jouw type bios, dus kijk eens Advanced of Tools. Vaak wel ergens een sectie waar je bv onboard audio en netwerk kan in/uitschakelen, misschien staat daar deze controller ook bij.

[ Voor 10% gewijzigd door Nielson op 15-03-2011 13:06 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:15

D4NG3R

kiwi

:)

InFamous schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:03:
Dat is in in dit geval niet relevant, of hij heeft in de bootvolgorde zijn HDD op Disabled gezet OID :')

Als je nog geen windows hebt geinstalleerd (Je kan het ook nog aanpassen als je al wel windows hebt geinstalleerd) raad ik je aan om je SATA Adapter op AHCI modus te zetten. Dit levert verbeterde multitask preformance, betere energiebesparing. En een algemeen betere ervaring qua snelheid.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Harde schijf op port 1.DVD op bv 3

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Maakt niks uit. De nummering van de SATA poorten zijn er alleen zodat je zowel op het Mobo, als in de BIOS weet welke poort wat is. Het levert verder geen preformanceverschil op (Mits alle SATA Poorten dezelfde zijn, (SATA1, SATA2, SATA3)

[ Voor 107% gewijzigd door D4NG3R op 15-03-2011 13:14 ]

• zozamis
Nielson schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:02:

[...]

Dit heeft mij geholpen, top! Zijn er nog andere settings in de bios/windows die mij helpen windows sneller te laten opstarten? Ik heb namelijk op mijn PC en op mijn laptop (dell latitude D830) windows 7 opnieuw geinstalleerd eergister en de laptop start een stuk sneller op dan de PC terwijl de hardware van de PC veel sneller zou moeten zijn! (laptop start op in 30 seconden en pc in 55 seconden)

[ Voor 4% gewijzigd door zozamis op 15-03-2011 14:34 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Heb je ook gedaan wat ik zij? Je SATA controller op AHCI gezet? Het beste doe je dit voordat Win7 geinstalleerd is. Maar anders kan je achteraf de drivers nog inschakelen ;) .

http://www.ithinkdiff.com...-7-rc-after-installation/
AHCI (Advanced Host Controller Interface) enables native command queuing and hot-plugging through SATA host controllers (Serial-ATA) for your hard drives. In many scenarios it enables more efficient multi-tasking. Vista was the first Windows OS to support AHCI out of the box, where as Windows 7 does the same. But an issue with AHCI is that if you install the OS without enabling AHCI in the BIOS, enabling it after installation will render your OS unusable. This is because Windows disable the AHCI driver since it is not needed during the installation.

There is one way to fix this, although you need to have knowledge of registry editing. The detailed steps from Microsoft are as follows:

To resolve this issue, enable the AHCI driver in the registry before you change the SATA mode of the boot drive. To do this, follow these steps:

1. Exit all Windows-based programs.
2. Click Start, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER.
3. If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.
4. Locate and then click the following registry subkey:

HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci
5. In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify.
6. In the Value data box, type 0, and then click OK.
7. On the File menu, click Exit to close Registry Editor.

After this you’ll have to restart your computer, go to BIOS and enable AHCI. When you log in to Windows again, you’ll notice the installation of drivers for AHCI. Another restart will be required to finish the driver installation.

[ Voor 135% gewijzigd door D4NG3R op 15-03-2011 16:17 ]

Pagina: 1