Toon posts:

Harddisk laten vallen, nog te fixen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week was ik bestanden van mijn LaCie F.A. Porsche Mobile (Seagate barracuda 7200rpm 300GB) op mijn laptop aan het zetten. Tijdens het overzetten bleef ik met mijn voet achter de USB kabel hangen en viel de schijf vanaf zo'n 25 cm op een zachte ondergrond. Je kunt al wel raden dat de schijf daarna niets meer deed. Hij draait wel op, maar na een paar seconde hoor je een soort piep en dat blijft zich om de 10 seconde herhalen. De schijf wordt niet meer herkend.

Nu gok ik dat dit betekent dat de harddisk dood is, maar ik wilde toch voor de zekerheid vragen of er een miniscule kans is dat de schijf toch nog op een of andere manier te redden is.

Mocht dat niet zo zijn, zou ik dan gewoon de harddisk kunnen vervangen door iedere andere SATA disk? Of zit er hardwarematig iets in de LaCie aansturing dat alleen deze of deze soort disk ondersteund?

En nog een achterlijke vraag. Ik heb nog erg veel IDE disks liggen. Zijn die op een of andere manier in dit omhulsel te stoppen? Dat zal wel niet, maar ik kan het maar gevraagd hebben.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 10:46:
Afgelopen week was ik bestanden van mijn LaCie F.A. Porsche Mobile (Seagate barracuda 7200rpm 300GB) op mijn laptop aan het zetten. Tijdens het overzetten bleef ik met mijn voet achter de USB kabel hangen en viel de schijf vanaf zo'n 25 cm op een zachte ondergrond. Je kunt al wel raden dat de schijf daarna niets meer deed. Hij draait wel op, maar na een paar seconde hoor je een soort piep en dat blijft zich om de 10 seconde herhalen. De schijf wordt niet meer herkend.

Nu gok ik dat dit betekent dat de harddisk dood is, maar ik wilde toch voor de zekerheid vragen of er een miniscule kans is dat de schijf toch nog op een of andere manier te redden is.
Dat zal wel een fysieke beschading zijn dan... ik vrees dat je die niet meer zomaar zult kunnen redden eerlijk gezegd.
Mocht dat niet zo zijn, zou ik dan gewoon de harddisk kunnen vervangen door iedere andere SATA disk? Of zit er hardwarematig iets in de LaCie aansturing dat alleen deze of deze soort disk ondersteund?
Ik vermoed dat een willekeurige SATA-schijf wel gaat werken. Als je 'm openmaakt kun je dat wel zien denk ik.
En nog een achterlijke vraag. Ik heb nog erg veel IDE disks liggen. Zijn die op een of andere manier in dit omhulsel te stoppen? Dat zal wel niet, maar ik kan het maar gevraagd hebben.
Het zal wel in het omhulsel passen maar de aansluitingen passen niet. De oude PATA-schijven gaan via zo'n flatcable. Je kunt wel op marktplaats even zoeken naar losse behuizingen voor PATA-schijven, die zijn denk ik nog wel te vinden. Ik heb op die manier ook weleens een oude HD een tweede leven gegeven. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-02 06:59
Er bestaat ook een kans dat de schijf nog gewoon leeft maar dat hij niet meer goed in de behuizing zit en daardoor geen goed contact meer maakt met de aansluiting. Probeer eerst eens de behuizing open te schroeven en de disk dan direct aan je pc te koppelen of de disk weer opnieuw in de behuizing te zetten. Harddisks moeten in theorie veel grotere klappen kunnen overleven dan een val van 25cm op een zachte ondergrond.

[ Voor 11% gewijzigd door Bastard op 15-03-2011 10:52 ]

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:05
Er zijn tientallen data recovery programma`s waarmee je van kapotte harde schijven toch nog data kan halen. OF dat in dat geval gaat lukken betwijfel ik, maar je kan het altijd proberen. Zoek eens op google naar "Data Recovery" :)

Verder kan er gewoon een sata schijf aan, er zit normaal geen restrictie aan dat hier alleen ene bepaalde schijf op aangesloten kan worden. Er zijn wel sata naar IDE adapters die je er op aan kan sluiten, maar ik denk dat de schijf dan niet meer in de behuizing gaat passen.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 18:28

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 10:46:
Wsl reddeloos en, mocht hij het plotseling toch nog even gaan doen: volledig onbetrouwbaar.
10 tegen 1 dat een willekeurig sata-schrijf zal werken.
Je kunt o.a. hier een converter vinden om een pata-schrijf op een sata-aansluiting te prakken. Als er ruimte voldoende is in de behuizing (ik weet niet hoe het zit met de binnenruimte, dan moet je de behuizing even openen), zou dat moeten kunnen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:02
de schijf moet dan wel draaien. Ik had bij mijn schijf het probleem dat hij niet meer wou spinnen. Ik heb er een klap opgegeven en toen begon hij weer met spinnen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:12

Exirion

Gadgetfetisjist

KAdrifter schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 10:51:
Er bestaat ook een kans dat de schijf nog gewoon leeft maar dat hij niet meer goed in de behuizing zit en daardoor geen goed contact meer maakt met de aansluiting. Probeer eerst eens de behuizing open te schroeven en de disk dan direct aan je pc te koppelen of de disk weer opnieuw in de behuizing te zetten. Harddisks moeten in theorie veel grotere klappen kunnen overleven dan een val van 25cm op een zachte ondergrond.
Dit is toch wel erg onwaarschijnlijk wat je allemaal zegt :D Ten eerste zit zo'n schijf verdomd stevig in z'n kastje geschroefd dus die laat niet zomaar los. De kabel zit ook te stevig om bij 1 klap los te klappen. Maar dat een draaiende schijf een val van 25cm moet kunnen overleven is wel de grootste onzin :X Zo'n schijf heeft gewoon een headcrash en doet daarna niks meer.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax > Dat is nog niet zo'n slecht idee. Die PATA omhulsels heb ik wellicht nog ergens liggen.

KAdrifter > Helaas. Maar het was het proberen waard.

Jiffy > Mmhh keuzes, dat ding kost de helft van een nieuwe schijf, ik denk dat ik daar maar voor ga.

chimera2 > Als laatste mogelijkheid geprobeerd. Helaas geen verschil.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-02 06:59
Exirion schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 10:54:
[...]

Dit is toch wel erg onwaarschijnlijk wat je allemaal zegt :D Ten eerste zit zo'n schijf verdomd stevig in z'n kastje geschroefd dus die laat niet zomaar los. De kabel zit ook te stevig om bij 1 klap los te klappen. Maar dat een draaiende schijf een val van 25cm moet kunnen overleven is wel de grootste onzin :X Zo'n schijf heeft gewoon een headcrash en doet daarna niks meer.
Het kan best onwaarschijnlijk zijn, maar ik heb ooit hetzelfde probleem gehad en toen heb ik het zo kunnen oplossen en het kost redelijk weinig moeite om het even te testen, niet geschoten is altijd mis he;). Jammer dat het ditmaal dus geen oplossing was.

[ Voor 3% gewijzigd door Bastard op 15-03-2011 11:07 ]

Verwijderd

Sorry, kan wel een topic (extra) openen, maar als we het toch over een LaCie hebben met een Seagate schijf, ben ik geloof ik niet helemaal offtopic als ik ook iets vraag over de mijne?

Heb een LaCie Porsche van een vriendinnetje gekregen vorige week met de vraag of ik met mijn expertise even zou kunnen kijken. Schijf eruit gewipt (wat een k..-behuizing zeg) en gekeken of ik deze in mijn pc kan plaatsen (+ ook nog eens in een nieuwe behuizing geprobeerd), dit is alles gelukt, echter lijkt het printplaatje geen stroom door te geven. Beter gezegd, hij draait niet!

Heb de stroomtoevoer getest, dit is alles gewoon correct, maar ding slaat gewoon niet aan. Is het handig een printplaatje voor deze Seagate Brracuda 7200.11 te regelen? Kan het daar aan liggen? Dame in kwestie geeft expliciet aan dat deze schijf NOOIT is gevallen, maar goed ik heb eigenlijk nog vrijwel nooit een kapotte printplaat gehad. Helpt een tikje geven? Want dit dorst ik dus niet te doen (chimera2).

En topicstarter; tikt jouw schijf? Slaat ie wel aan? Hoor je 'm draaien? Verschijnt deze wel in 'Beheer' van Windows? Maar kun je niks 'lezen'? Dan is R-STUDIO een mooie optie, die gebruik ik altijd om te recoveren.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:21:
Sorry, kan wel een topic (extra) openen, maar als we het toch over een LaCie hebben met een Seagate schijf, ben ik geloof ik niet helemaal offtopic als ik ook iets vraag over de mijne?
*blabla*
Heb je een multimeter? Daarmee kun je kijken of er wel stroom naar het motortje gaat. Als dat het geval is, heeft het geen zin een nieuwe printplaat op te zoeken, als die al voor exact hetzelfde type te vinden is.

[ Voor 49% gewijzigd door Moning2 op 15-03-2011 11:23 ]

Verwijderd

Heb ik ja, ga ik meteen vanavond even doen Moning. Goede
tip, had er nog niet aan gedacht.

Verwijderd

Topicstarter
RATBORG > Bij nader inzien denk ik dat de schijf niet draait. Ik hoor een zacht gezoom (volgens mij zachter dan draaien) en dan een soort piepend / schuivend geluid van een halve seconde. Mijn bios herkent de schijf niet helaas. Ik probeer het straks nog even op een andere computer.
Ik heb trouwens een andere printplaat dan jij, anders zou ik die van mij kunnen sturen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 12:36:
RATBORG > Bij nader inzien denk ik dat de schijf niet draait. Ik hoor een zacht gezoom (volgens mij zachter dan draaien) en dan een soort piepend / schuivend geluid van een halve seconde. Mijn bios herkent de schijf niet helaas.
Dan vrees ik helaas het ergste.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 12:36:
Ik heb trouwens een andere printplaat dan jij, anders zou ik die van mij kunnen sturen.
Stel ik erg op prijs dank je, maar inderdaad, die zal niet hetzelfde zijn.

Zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/572/schijf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img651.imageshack.us/img651/1006/schijf2.jpg
Pagina: 1