Met dongle inbellen op analoog modem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor mijn werk moet ik af en toe inbellen naar analoge modems bij klanten om support op machines te kunnen leveren. Nu hebben we daar op kantoor een centrale met intern analoge lijnen voor. Ondertussen worden de nieuwere installaties al voorzien van een VPN verbinding.
Om de oude klanten ook support te kunnen leveren als ik niet op kantoor zit ben ik op zoek naar een mobiele oplossing. Nu zit ik te kijken om een dongle aan te schaffen om zowel klanten via VPN support te kunnen geven als klanten via een analoog modem.

De vraag is nu echter, gaat dit werken. Kun je met een verbinding opbouwen naar een analoog modem via een dongle van (waarschijnlijk) vodafone? Zijn er speciale eisen waar dit aan moet voldoen?

Als ik navraag laat doen bij onze leverancier weet men het niet zeker.
Op internet kan ik niet veel hierover vinden. (of ik gebruik de verkeerde termen).
Collega's in het vakgebied hebben allemaal eigenlijk speciaal een vaste analoge lijn voor dit soort dingen, dus ook geen ervaring.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:16
Ik heb via mijn werk hier ook wel wat ervaring mee. Het kan, afhankelijk van de dongle en zijn drivers zelf, soms wel, maar een stabiele inbelverbinding die je vaak voor dergelijke M2M applicaties nodig hebt is het vaak niet.

Wat wij zelf doen in dit soort situaties is om via een dongle verbinding te maken met een vaste pc op de zaak (remote desktop of iets soortgelijks) en vanaf die pc inbellen via een vaste lijn (welke niet over voip oid gaat om vage datacorruptie te voorkomen).

Een andere oplossing die wij wel toegepast hebben is gebruik te maken van een gsm-modem direct aangesloten op je laptop. Hier kan je zelfs een industrieel modem voor gebruiken wat normaal aan een plc gekoppeld wordt als inbelpunt, zoals bijvoorbeeld de Severa modems van Adesys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 11:32

RammY

Dát!

Wat dacht je van de oplossing om via een VPN in te bellen op de zaak, en vanaf daar lekker analoog door te kiezen naar de klant?

Ik weet even niet goed wat ik me precies bij jullie vorm van inbellen moet voorstellen maar alle hardware is er, het zij op een andere locatie dan "onderweg" dus waarom die locatie niet dichtbij halen door in te bellen op je eigen netwerk waar je die hardware hebt.
Dit zou normaal gesproken met een dongle prima moeten werken.

Ik weet niet hoeveel data je denkt te gebruiken maar als het over een analoge lijn gaat dan moet dat via een dongle zeker werken kwa snelheid.

Edit: * RammY leest weer niet goed de reacties van anderen. Invisible_man gaf de oplossing ook alleen in andere bewoording ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RammY op 15-03-2011 09:17 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:04
Sterker nog, dit is waarschijnlijk je enige optie. Analoog inbellen kan vaak wel, maar dan op WAP snelheid (is 9600 baud). Omdat de andere kant waarschijnlijk 57600 baud is zal dit zeer waarschijnlijk niet gaan.

Enige optie is dus inderdaad VPN'en :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Invisible_man schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 09:02:
Ik heb via mijn werk hier ook wel wat ervaring mee. Het kan, afhankelijk van de dongle en zijn drivers zelf, soms wel, maar een stabiele inbelverbinding die je vaak voor dergelijke M2M applicaties nodig hebt is het vaak niet.
Hoe "instabiel" is de verbinding dan? valt hij een paar keer per dag weg, of moet ik meer denken aan om de 5-10 minuten? De verbinding is alleen nodig om storing te kunnen zoeken in PLC en robot systemen.

Qua datagebruik is de inbelverbinding niet echt schokkend. Het probleem van via een vaste PC op de zaak is dat deze dat 24/7 aan moet blijven staan. De huidige frequentie voor analoge verbindingen zit op circa 1x per 1-2 maanden. Om daar altijd een PC voor aan te laten is ook niet ideaal.

Denk dat ik anders maar eens een dongle ga testen. Kijken hoe het bevalt. Invisible_man welke hardware gebruiken jullie die dit wel kan. Wij draaien hier nog XP.
tha_bulldog schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 09:27:
Sterker nog, dit is waarschijnlijk je enige optie. Analoog inbellen kan vaak wel, maar dan op WAP snelheid (is 9600 baud). Omdat de andere kant waarschijnlijk 57600 baud is zal dit zeer waarschijnlijk niet gaan.
WAP is toch sneller. GSM is idd beperkt tot 9600 baud. Het modem is dan wel 57600, maar dat is alleen als je een verbinding opbouwd naar een inbel server. (verbinding is dat ook nog een a-symetrisch) normaal voor modem <-> modem verbinding is 33k6. Maar in de praktijk ben ik al blij als ik 28k8 kan halen. (denk dat die ex Sovjet centrales niet echt veel sneller kunnen)

[ Voor 29% gewijzigd door TNijpjes op 15-03-2011 09:36 ]

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:16
Bij M2M verbindingen (Machine To Machine) is bandbreedte vaak helemaal geen issue, zelfs met 9600 baud heb je vaak genoeg snelheid om op afstand online met een plc te komen om storing te zoeken of om nieuwe software te laden (al is dat niet altijd aan te raden als je niet zelf bij de plc bent). Met een instabiele verbinding bedoel ik niet zo zeer dat de verbinding zelf direct wegvalt, maar meer dat de datastroom tussen laptop en plc constant moet zijn om goed te kunnen communiceren. Sommige apparatuur is heel gevoelig voor korte interrupties wat resulteert in corrupte data wat vreemde gevolgen voor je plc kan hebben. Dat is dan ook meteen de reden dat wij niet inbellen over voip-systemen waar een seriële datastroom omgezet wordt naar losse pakketjes (tcp) en later weer in elkaar gezet wordt, dit is vrijwel een garantie voor problemen.

Ik heb helaas geen types van dongles waar het inbellen wel mee gelukt is simpelweg omdat naar onze ervaring dit niet betrouwbaar genoeg werkt. Zo als ik al schreef, zou je kunnen kijken naar een industrieel GSM-modem welke AT-commando's ondersteund met een data-sim abbonement er bij. Wellicht niet de goedkoopste oplossing, maar in mijn ogen wel de meest stabiele mobiele oplossing (op de vpn oplossing na dan).
Pagina: 1