i7 870 met nvidia quadro, of i7 2600 met ATI Radeon?

Pagina: 1
Acties:

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
ik ben op zoek naar een neiuwe pc, van dell. hij moet doenst doen voor CAD werk, ( Autocad, en Revit)
er gaat 8 GB geheugen in komen, en 64 bit win 7, en een
"gewone" harddisk ( geen SSD)

nu moet het beslist een Dell worden. de keus zou zijn de precision T1500. maar die gaat binnenkort vervangen worden door de T1600, pas de T1600 krijgt de nieuwe sandy bridge processor, die mij de beter keus lijkt ( zwel qua prestaties als enerigieverbruik als prijs)

ik wil echter snel een bestellen, en zit nu in dubio.

is het het wachten waard, of zal de prijs / levering van de T1600 toch hoger uitkomen?

daarom keek ik ook naar de vostro met de i7 2600, waar je ook een 1 GB radeon in kan krijgen, het is dan hgeen quadro, of firepro.

er zijn dus drie "opties" wat is de beste keus? is een quadro kaart te vergelijken met een 1GB Radeon kaart als je hem voor "technische" graphics nodig hebt? en dus niet voor spellen e.d. ik werk nu nog mete en E8400 met 2 GB geheugen en 256 MB ATI AX300 video, dus ik zal er wel op vooruitgaan, maar omdat ik ook met revit moet gaan werken, vraag ik me af of ik een quadro kaart zal gaan missen....

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:26
Een Quadro kaart kan je niet vergelijken met een standaard Radeon kaart... Als je een vergelijking wilt treffen dan zal je dat tussen een quadro en een FireGL kaart moeten doen, welke wel in dezelfde markt zitten. Sowieso zijn de 'professionele' kaarten een stuk duurder ivm de drivers, een aangepaste bios etc.

• engelbertus
klopt.
maar wat ik me afvroeg, is of de profesionele kaart zich verhoudt tot een radeon, omdat dat de keuzes zijn die dell me bied. dat je games niet goed met een quadro kaart kunt spelen dat snap ik, maar of fdattegenwoordig andersom ook geld, voor lichte cad zaken of revit, is de vraag. cad etc draait vnl op openGL volgens mij. en dat ondersteunen de radeons toch ook lijkt mij?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:26
AMD/Ati is zover ik weet, zeker wat betreft de Radeon kaarten, altijd prut geweest met OpenGL. Iets waar ze al jaren beterschap in beloven, maar het komt er niet van. De FireGL kaarten hebben wel geoptimaliseerde drivers voor OpenGL etc, aangepaste Bios daarvoor etc. Maar nogmaals, het staat niet in verhouding en ik durf je er daarom ook geen vergelijk op te geven.

Ik begrijp waarom je het vraagt, want een FireGL of Quaddro kaart is stukken duurder. Vaak worden wel dezelfde chips gebruikt tussen de Radeon en FireGL kaarten, het de bios/firmware die bepaalt wat voor een kaart het is. Je zou dus eventueel kunnen uitzoeken welke gpu er precies op een bepaalde kaart zit en dan dezelfde chip zoeken op een Radeon kaart. Bios van de FireGL erop flashen (bestaan diverse tutorials voor) en je hebt een FireGL kaart, maar dan wel zonder alle ondersteuning die je anders wel had gehad want AMD geeft daar uiteraard geen garantie op.

Maar als je dat wil doen, dan zou ik daar als ik jou was echt de specifieke forums voor opzoeken, want die zijn er echt bij bosjes te vinden. Mijn 'kennis' over pro kaarten is echt maar heel beperkt, er zijn er velen die je het veel beter uit kunnen leggen en adviseren als je er op die manier mee aan de slag wil.

Overigens, als het echt maar om hele lichte dingen gaat met CAD etc, dan zou ik mij daar geen zorgen over maken. Maar is het een systeem waar gewoon dagelijks mee gewerkt moet worden, dan raad ik je toch wel aan het 'spul' te kopen wat er voor gemaakt is, die kaarten bestaan niet voor niets!

[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 15-03-2011 18:54 ]

• engelbertus
een quadro FX 600 kost los iets van 200 euro, met 1 GB DDR3. een radeon, of een nvidia kaart die meer voor spellen is bedoeld kun je voor een stuk minder dan de helft kopen ( als je niet de allerduurste oplossingen wilt)

het punt is dat de presicion, zeg maar de instap CAD machine van dell wel met een quadro geleverd kan worden, maar niet met een i7 2600.

een XPS is met net zo duur als een precision T1500.
echter de vostro kun je voor veel minder kopen, met i7 2600 en 00k gewoon 8 GB geheugen.

met de aanbieding nog eens met 4 jaar hele goeie garantie.

er zit dan een 1 GB ATI of zo in..

Voor 2D cad werk voldoet dat uiteraard wel. maar zodra je 3D wilt of met veel xrefs en blokken etc gaat werken, gaat het wat trager.

als de vostro 200 euro goedkoper is, lijkt me de i7 2600 een groot voordeel. en de videokaart kun je indien nodig alsnog vervangen. maar als de quadro eigenlijk al een vereiste is, hoef ik er niet moeilijk om te doen natuurlijk. het systeem wat ik nu heb samengesteld kost echter over de 1200 euro. wat ik best nogal veel van het goed vindt. de opvolger van d T1600 zou ook binnenkort leverbaar moeten zijn, met wel de nieuwe sandy bridge processors. maar ik weet niet of de i7 2600 daaar ook in kan, of dat ze daar alleen de xeon E3 processors in leveren. en ik weet uiteraard niet wat dat doet qua prijs/prestatieverhouding, als er geen prijzen van zijn.

ik vraag het dus niet echt omdat een quadro zo duur is, maar omdat de vostro stukken goedkoper is, en of het dan misschien de gok waard is om het zonder een dure quadro kaart te doen.

ter info:
Dell precision T1500
i7 870
2x4096 GB geheugen
500 GB HD
nvidia quadro FX 600 1GB
= 1172 euro.

Dell vostro 460
i7 2600
2x4096 GB geheugen
500 GB HD
ATI radeon 5670 1GB
= 979 euro

dus ik kan de ati omwisselen en verkopen en dan ben ik nog goedkoper uit dan met de presicion... en bij de vostro kost 3 jaar next businessday onsite slechts 40 euro meer dan 3 jaar normale garantie. wat bij een orecsicion een veel groter prijsverschil is..

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 16-03-2011 01:05 ]