Toon posts:

Radeon vs Geforce m.b.t. OpenGL support

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb gemerkt dat veel Radeon gebruikers vaak problemen hebben met het draaien van oude games, zoals Quake 1 en 2 (misschien ook 3). Met name als het gaat om een fatsoenlijke- en stabiele framerate. Een Geforce kaart presteert normaliter beter in oude OpenGL games, zelfs t.o.v. een duurdere klasse Radeon.

Na veel topics gelezen te hebben lijkt het probleem te zitten in de OpenGL support/drivers van de Radeon kaarten, die blijkbaar wel de nieuwere OpenGL versies goed ondersteunen, maar de versies waar oude games gebruik van maken, zoals Quake1, 2 (en games die gebruik maken van die engines, zoals CS 1.6) worden niet of slecht ondersteund. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat nieuwere games steeds meer gebruik maken van Direct3d i.p.v. OpenGL en dat ATI/AMD het geen prioriteit vind hebben om dit goed te blijven ondersteunen.

Op de AMD forums heb ik dan ook vaak zien staan dat je niet moet verwachten dat zo'n spel werkt, want het is gewoon 'te oud' (echt.....). Gelukkig merkten de wat scherpere mensen op dat de games wel gewoon werken op een Geforce kaart. Zodra die mensen te moeilijk doen, worden de topics gesloten en, volgens sommigen, zelfs verwijderd. Ik vind dit echt een vreselijk slechte policy.

Ik wil voor QuakeWorld (Quake1) dan ook altijd een Geforce in m'n PC hebben, wat geldt voor bijna de hele QW community. Een client zoals Ezquake kan wel goed draaien mits je de OpenGL features (zoals vooral dynamic lightning) uit zet.

Hier is een topic waarin je kunt zien dat dit probleem speelt en hoe AMD/ATI daar mee om gaat.

Let in bovenstaand topic ook vooral op het noemen van de memory leaks en hoe er de vergeijking wordt gemaakt tussen de GF7600 GS en een HD4870. De oudere (en goedkopere) GF kaart presteerd beter. Dus als je een nieuwere & duurdere Radeon kaart hebt gekocht kom je bedrogen uit.

Er komen ook meerdere links in dat topic voor naar de AMD forums die de moeite waard zijn om te lezen. Let vooral op Radeon fanboy 'spyre', die het probleem blijft afschuiven, topics sluit en/of valse beloftes maakt.
In de eerste post op het QuakeWorld.nu forum wordt gelinkt naar
dit AMD topic waar mooie grafiekjes in voorkomen:

Er wordt zelfs gewerkt aan Direct3d Quake clients omdat (radeon) mensen zulke slechte ervaringen hebben met OpenGL:
http://mhquake.blogspot.com/

Ik post dit ter info omdat ik vind dat mensen er van op de hoogte moeten zijn. Als een oud OpenGL spel niet (goed) draait op je nieuwe Radeon kun je er de donder op zeggen dat het prima draait op een Geforce.

Qua CPU heb ik overigens AMD, dus ik ben geen Intel fanboy (voordat iemand dat denkt).

Er is zijn veel meer topics hierover te vinden als je een search doet op de quakeworld en AMD forums en 'OpenGL radeon' gebruikt en eventueel 'quake' toevoegt.

[off-topic]Waarom oude games zoals Quake 1 spelen?
- nostalgische waarde (ik speelde Quake in '96/'97, het eerste spel dat je online kon doen)
- voor sommige games is gewoon geen vervanging (QuakeWorld heeft heel eigen physics/beweging & razend snelle gameplay)
- modbaarheid (er zijn nog steeds vreselijk veel mensen bezig met nieuwe models, textures, en heel mooie singleplayer levels maken)
- etc.
[/off-topic]

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:25
Toevallig heb ik ook net wat lage OpenGL performance, maar dan in een nieuwe game. De developer stelt dat performance vanaf de HD5xxx serie weer wat beter is. Zie http://forum.paradoxplaza...&viewfull=1#post12163979:
ATI's OpenGL support seems to be quite poor on hd 4xxx cards especially when shaders are massively used. I don't know if there is anything we can do about it as 5-series works fine.
Niet helemaal hetzelfde als jij hier neerzet maar wat mij betreft wel een moment waarop ATi niet levert wat het zou moeten/kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Hier al weer een boze HD5670 gebruiker:
http://forums.amd.com/gam...rd1=opengl%20quake%20doom

Ik begrijp zijn woede heel erg goed omdat ik weet dat het een probleem is dat al erg lang speelt. Jammer genoeg, met al die DirectX-game kids van nu zijn er niet veel mensen die zo'n persoon serieus nemen, incl. ATI/AMD.

Hier een boze HD 5850 gebruiker m.b.t. Quake 2 (gebruikte ook geen 'massive' shader tech) & Quake 4 die terug moet naar specifieke driver versie om zijn games normaal te kunnen spelen. Uiteraard wordt hij gewoon genegeerd:
http://forums.amd.com/gam...D%205770%20quake%20opengl

Hier in de eerste post zelfs een HD6xxx gebruiker die ... surprise surprise, problemen heeft met OpenGL games. En let vooral weer op de reactie van Radeon fanboy 'Spyre':
http://forums.amd.com/gam...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear
M4tad0r: Hi all!!!

I have a RADEON HD 6870 and i have the next question!!

solved the problem with old games that run with OpenGL??? especially with the HD RADEON 6870 or 6xxx series!!!

Examples not run or not work well:

Quake 2

Hexen 2

Return toCastle Wolfenstein

sin 1

MOH

Soldier of Fortune 1

Soldier of Fortune 2

Kingpin

Jedi Oucast

Jedi Academy

Call of Duty 1

DOOM 1

DOOM 2

Red Alert1

etc... etc....

as it should have priority for old compatibility!!!

any comments are welcome!!!

---------------------------------
Spyre: @ M4tad0r
If you had bothered searching you would know that you need the 11.1a drivers for old OpenGL games to work.

M4tad0r: OMG!!! TY!!! but there a version for windows xp and xpx64??? i have 5 SO xp, xpx64, 7x64 and linux distros!!! and some games run better in windows xp x32 and x64!!!

Spyre: No you will have to wait.
Typerend weer, zeker als je de post van 'megalodon' op het quakeworld forum er bij neemt:
Hey, the ATI admin is getting fed up with the OpenGL problems but at least admits it's a problem indeed. The last post:

"The OpenGL issue will be fixed soon as I have already said. Thread closed."

http://forums.amd.com/gam...ght_key=y&keyword1=opengl

The other topic from 2009 (1st post):

"All bugs submitted are read as I have seen the reports. The more people who report a bug, the higher priority it gets to be fixed. If nobody or very few reports it then it wont get fixed as its not important enough."
http://forums.amd.com/gam...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear
Echt, als je searches doet op dat AMD forum komen er bakken negatieve posts boven i.c.m. OpenGL support. Bovenstaande posts had ik binnen een paar minuten gevonden, laat staan als ik een uur zoek...

Waarom lossen ze dit niet gewoon 's een keer op? Antwoord: omdat het geen prioriteit heeft.

De nieuwere (Fermi) GeForce kaarten blijken ook niet al te denderend te zijn in OpenGL applicaties:
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=166757

Misschien wordt het tijd dat er een waarschuwing gegeven gaat worden op Tweakers.net in de BBG's m.b.t. tot OpenGL gebruikers: een tweedehands GF 9600 presteerd beter in OpenGL dan je nieuwe GF5xx of HD5xxx dus waarom je geld weggooien?

Lijkt me leuk als Tweakers.net invloed op de fabrikant kan uitoefenen zodat ze deze probs 's gaan fixen.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2011 12:11 ]

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

Wat ook het probleem is met oude games, ze worden niet meer ondersteund door de publisher of developer.

Ik heb ook een notebook met een GeForce 9600M GT en ik heb daarmee veel meer problemen dan met m'n oude notebook met Radeon X1600M in oudere games, OpenGL of DirectX, het maakt niet uit.

Maar bij wie moet ik klagen? is AMD of NVIDIA NU verantwoordelijk voor alle onzin en hacks die een ontwikkelaar op hardware uit 1996 uitvoerde om iets aan de praat te krijgen?

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik speel quake 3 met een E4400+8500GT schommelt maar komt nooit onder de 90FPS... Dat zijn hoogste settings en 1440x900 resolutie.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is niet allemaal mooi hoor, in GeForce land. De OpenGL problemen van de Fermi (400/500) based GPU's halen zelfs wikipedia:

Wikipedia: GeForce 400 Series

Het komt er al vrij snel op neer dat "basis" DX9/10/11 level OpenGL op huidige generatie kaarten goed werkt, zolang het legacy is. Ga je echter lagen naar beneden, en ouder, en ouder, en ouder, en misschien zelfs naar de pre-S3TC tijd, dan kom je in de problemen met moderne kaarten. Of dit nu nVidia of AMD is. Ik ben het eens met Neliz, en vraag me ook af: is AMD of NVIDIA >NU< verantwoordelijk voor alle onzin en hacks die een ontwikkelaar 15 jaar geleden uithaalde?

OpenGL ligt wel vaker onder vuur, en het "Open" is de enige reddende factor. Het consortium is een grote, logge aangelegenheid wat een getouwtrek is tussen verschillende fabrikanten en developers. Veel gamedevelopers waren niet tevreden met hoe het groeide (OpenGL), en er zijn zeer veel controverses rondom OpenGL geweest (het 3.0 Longs Peak verhaal bijvoorbeeld).

OpenGL heeft in die hoedanigheid niet bepaald een naam als "betrouwbaar" en game devvers kiezen er meestal slechts voor als het echt multiplatform moet zijn.

Dat was vroeger wel anders, en gezien de evolutie van OpenGL en de veranderingen in architectuur en hoe we renderen... het verbaast me niks dat moderne AMD en nVidia kaarten problemen hebben met OpenGL, zeker als er vroeger dingen ingehackt werden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al de nieuwere Geforce kaarten genoemd. Daarnaast waren het niet alleen maar oude games die genoemd werden in de topics, maar ook 3D applicaties die van OpenGL gebruik maakten (zie GeForce link in eerdere post).

Het lijkt alleen of Radeons al meerdere generaties lang problemen hebben met OpenGL t.o.v. GeForce kaarten, incl. de HD3850. En ook de generatie pre-HD hadden problemen kan ik zien op het QW forum.

Daarnaast wil ik wel 'ns weten welke 'hacks' John Carmack gebruikte voor Quake games? Ik dacht dat hij wel een nette programmeur was...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2011 11:00 ]

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 10:59:
Daarnaast wil ik wel 'ns weten welke 'hacks' John Carmack gebruikte voor Quake games? Ik dacht dat hij wel een nette programmeur was...
Als je weet hoe OGL werkt weet je dat er vendor specific commands in zitten, commands met NV er in die in principe alleen werken op NV kaarten. daarom zijn er voor bijvoorbeeld Doom3 twee apparte graphics paden, ééntje voor NV only en een ARB versie (Architecture Review Board.)

Dit gebeurt in veel meer games en dat is de reden waarom OpenGL's grootste voordeel, ook meteen zijn grootste nadeel is. ongestructureerde toevoegingen en vendor specific extensions.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:22

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

neliz schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 11:20:
[...]

Als je weet hoe OGL werkt weet je dat er vendor specific commands in zitten, commands met NV er in die in principe alleen werken op NV kaarten. daarom zijn er voor bijvoorbeeld Doom3 twee apparte graphics paden, ééntje voor NV only en een ARB versie (Architecture Review Board.)

Dit gebeurt in veel meer games en dat is de reden waarom OpenGL's grootste voordeel, ook meteen zijn grootste nadeel is. ongestructureerde toevoegingen en vendor specific extensions.
Was dit niet de "Humus Tweak" die berekeningen on the fly deed liet uitvoeren in plaats van algoritmen in een tabel opzoeken, wat nvidia's manier was?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

sain onez schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:35:
[...]

Was dit niet de "Humus Tweak" die berekeningen on the fly deed liet uitvoeren in plaats van algoritmen in een tabel opzoeken, wat nvidia's manier was?
Nee, de Humus tweak was puur voor de schaduwen op dat moment.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:22

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ah oke, er rinkelde een klein belletje, volgens mij fixte die Humus ook HDR icm AA ten tijde van Oblivian, waarin dat met dx9c eigenlijk niet zou kunnen...

Had een discussie in het nieuwsbericht van de Flex Sapphire 6950, zat ik toch goed dat eerder het andersom zat qua performance, maar dat heeft dus met de 'oude' en de vernieuwde manier van OpenGL te maken?

[ Voor 17% gewijzigd door SAiN ONeZ op 16-03-2011 12:44 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Pagina: 1