Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredmatrack
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-07 12:51
Hallo,

Ik zit met enkele vragen over netwerkswitchen waar jullie me waarschijnlijk wel bij kunnen helpen.

1. Als je drie switchen A, B en C hebt. A is met B verbonden en B met C. Mag je nu A met C verbinden of stuurt dat alles in de war met een unmanaged switch? En wat met een managed switch?
Ik zou het willen doen om B niet onnodig belasten en verkeer dan van A naar C moet rechtstreeks te laten gaan.

2. We hebben enkele D-Link DGS-3100:
- 2 in kast 1 (A en B)
- 2 in kast 2 (C en D)

Als ik de twee switchen in kast 1 via de HDMI kabel aansluit en ook de twee switchen in kast 2, kan ik dan tussen die twee 'virtuele' switchen trunking opzetten:
poort 1 van A naar poort 1 van C en
poort 1 van B naar poort 1 van D

Nu is A met B verbonden en B met C en C met D. Alle behalve ideaal dus...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

fredmatrack schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:04:
Hallo,

Ik zit met enkele vragen over netwerkswitchen waar jullie me waarschijnlijk wel bij kunnen helpen.

1. Als je drie switchen A, B en C hebt. A is met B verbonden en B met C. Mag je nu A met C verbinden of stuurt dat alles in de war met een unmanaged switch? En wat met een managed switch?
Ik zou het willen doen om B niet onnodig belasten en verkeer dan van A naar C moet rechtstreeks te laten gaan.
Dat gaat op een unmanaged switch loopen. Bij een managed switch heb je zoiets als spanning tree nodig, en zelfs dan gaat je geen vermindering van belasting geven tenzij je ook wat truuken met VLANs en MSTP of PVST uithaalt.
2. We hebben enkele D-Link DGS-3100:
- 2 in kast 1 (A en B)
- 2 in kast 2 (C en D)

Als ik de twee switchen in kast 1 via de HDMI kabel aansluit en ook de twee switchen in kast 2, kan ik dan tussen die twee 'virtuele' switchen trunking opzetten:
poort 1 van A naar poort 1 van C en
poort 1 van B naar poort 1 van D

Nu is A met B verbonden en B met C en C met D. Alle behalve ideaal dus...

Alvast bedankt!
HDMI?

De meest ideale manier om dit op te zetten is met een 5e switch waar je de rest aan knoopt.

Edit:

Ah, 't is een stackable switch die HDMI-bekabeling misbruikt voor dat doel. Ja, dat is ook een prima manier inderdaad. Tussen de switches die je met HDMI aan elkaar hebt zitten heb je dan zelfs nog meer bandbreedte.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 14-03-2011 22:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Netwerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je misschien al gekeken naar 802.3ad. Hiermee kun je meerdere interfaces bundelen tot 1 en zo een hogere doorvoersnelheid behalen.

Heb je eigenlijk meerdere VLAN's want jou switch heeft namelijk ook ondersteuning voor MSTP.
Hiermee kun je dus bepalen welk verkeer over welke verbinding gaat zonder een loop te vormen.

(Ik heb eigenlijk ook nog nooit swichtes met HDMI gezien maar wel grappig om te zien hoe DLINK dit misbruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredmatrack
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-07 12:51
Nee, er zijn geen VLAN's gedefinieerd op de switchen, maar mogelijk moeten we dat wel eens overwegen. We gebruiken wel reeds link aggregation, oa. naar de servers toe. Het blijft echter een probleem dat alle verkeer in de huidige opstelling steeds over één switch moet. Als die switch op zich al vrij druk gebruikt wordt, is het logisch dat alles wat trager gaat.

Alvast bedankt voor de suggesties!