Netwerkverbruik per apparaat meten

Pagina: 1
Acties:

• Mr. D
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11-2021
Halo, ik ben op zoek naar een programma'tje (liefst gratis) waarmee ik per apparaat op mijn netwerk kan meten hoeveel data verbruikt is. Dit omdat we hier in NZ een datalimiet van 20Gb hebben, en ik er regelmatig overheen ga, en niet weet waarom... Ik kan via google wel programma's vinden, maar het is moeilijk om te zien welke goed zijn. Dus als iemand ervaringen heeft... (het liefst zelfs data per programma...)

Overigens heb ik op mijn thuisnetwerk (via Apple Airport Express) een Dell 15R laptop, Xbox 360, Mac Mini, Apple iphone en Canon MP800 printer aangesloten. En af en toe gasten met hun laptops, hoewel die voor zover ik weet niets meer doen dan een beetje facebooken..

Alvast bedankt!

• -Dr.Z
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 16:22
Als je de exacte hoeveelheid dataverkeer die er verbruikt word wilt weten is een het centrale punt in je netwerk (je airport express) de meest handige locatie omdat hier al het dataverkeer langsgaat. Helaas ondersteund de airport geen bandbreedte-statistieken in de webgui. En een eventuele custom firmware van DD-wrt of andere oplossingen zijn hiervoor niet geschikt (die dit wel kunnen monitoren).

Een andere oplossing is een software programma op je laptop installeren (wat waarschijnlijk de grootste data verbruiker is in het netwerk). Hier zijn verschillende soorten voor te vinden op het internet.
Voorbeeld:
Voorbeeld osx tool

Een dell laptop duid waarschijnlijk op windows o.s. (beter lezen) 8)7 Ik heb zelf goede ervaringen met Netlimiter

[ Voor 11% gewijzigd door -Dr.Z op 14-03-2011 22:01 ]

Basically all electronics are powered by magical smoke. I know this because I've seen the smoke escape, and then things don't work anymore.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Om het verbruik te meten van alle apparaten moet je óf een switch hebben waarlangs al het verkeer gaat (en die managed is), of een router met geavanceerde mogelijkheden die via de gui kunnen weergeven. En met 20 Gb bedoel je neem ik aan 20 GB, anders is het wel heel weinig?

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-02 11:31
Je zou ook eens kunnen kijken of de Apple Airport Express SNMP ondersteund. Zoja dan kan je een trial versie van bijvoorbeeld PRTG proberen. Deze luistert op SNMP naar alle traffic, deze ken je dan bijv. toe aan de WAN zijde van de Apple Airport Express.

Ik heb geen idee of de AAE SNMP ondersteunt, maar dat lijkt me wel.

*edit*

PRTG kan ook "luisteren" naar bepaalde poorten aan je LAN zijde, ik weet niet hoe deze omgaat met je WIFI.

[ Voor 15% gewijzigd door Tribunus op 14-03-2011 22:28 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je moet sowieso data per programma meten zodat je op z'n minst kan zien wat intern en wat extern netwerkverkeer is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N