Vragen aanschaf 2e hands MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aangezien ik twijfel over de aanschaf tussen een nieuwe en gebruikte met nog wat rest garantie.
het zou hier gaan om een pro eind 2010 of een 2011 model

wat is de juiste keuze.bugget is er voor bijde.
ik ga de overstap maken vanaf windows.

een aantal vragen.

hoe kan ik contoleren of de hardware en accu nog in goede conditie is zijn hier bepaalde programma's voor ?

mocht ik verder nog belangrijke dinge vergeten mag je deze van zelf sprekend melde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 20:07:
aangezien ik twijfel over de aanschaf tussen een nieuwe en gebruikte met nog wat rest garantie.
het zou hier gaan om een pro eind 2010 of een 2011 model

wat is de juiste keuze.bugget is er voor bijde.
ik ga de overstap maken vanaf windows.
Ik ben zelf voor een compleet nieuwe MacBook Progegaan, bevalt mij fantastisch, gewoon nieuw, de eerste gebruiker, alles nog 100% goed en volledige garantie. Als het budget er is, zou ik 2011 zeggen. ;)
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 20:07:
hoe kan ik contoleren of de hardware en accu nog in goede conditie is zijn hier bepaalde programma's voor ?
Jazeker zijn die er, voor de accu heb je bijvoorbeeld CoconutBattery for Mac (zitten nu op 2.7 geloof ik). Dan zie je hoe de staat van de accu is. Voor de specificaties kun je altijd naar 'Over deze Mac' gaan, dat zit onder de  linksboven :9 Of je echt kan testen of alles werkt zou ik zo niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Test je Mac (kleuren/pixels/waas): http://imac.squeaked.com/test.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
niemand meer tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 15:49
Zo lang je een nette macbook hier op tweakers kan scoren is dat toch ideaal wanneer je niet perse het nieuwe model nodig hebt.

Kijk even hoe veel cycli de accu gemaakt heeft en voor de rest komt dat wel goed.

Geen flauwekulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:43

Hoite

Goed verhaal

Je hebt toch al genoeg tips, voor de specificaties kijk je bij "About this Mac", de accu in Coconut Battery en het scherm met de hier voorgenoemde link.
Het uiterlijk kan je zelf met je blote oog bekijken, wat wil je nog meer weten? je kan niet ergens uitlezen of hij altijd goed behandeld is, daar moet je toch echt zelf een inschatting van maken.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik zou zelf altijd naar een aankoopnota vragen, dan heb ik er zelf altijd een beter gevoel bij. Stel je voor dat je hem koopt en de politie staat ineens voor de deur met die laptop is van die en die 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 20:35
Dan nog kan de politie weinig indruk maken. Zie de recente diefstallen van o.a. een motorfiets en een dure boot vermeld in de kranten. De eigenaren zijn na anderhalf jaar nog steeds bezig om hun eigen spullen terug te krijgen. Juridisch ligt het allemaal niet zo makkelijk (helaas).

Ontopic:
Wat het juiste budget is? Dat bedrag dat je zelf wilt uitgeven. Een nieuwe macbook biedt altijd nog meer/betere garantie t.o.v. een 2dehandje dat wie-weet-waar heeft uitgehangen en waarvan de papieren niet meer te achterhalen zijn.

Aan de andere kant, als het prijsverschil dusdanig groot is, dan kun je de stap voor een tweedehands overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Ik heb zelf (een klein jaar geleden) een mbp gekocht via V&A, en dat is me goed bevallen. Screenshot van de system profiler en coconut battery kan je al eerder om vragen, zodat je weet waar je over onderhandeld.
Soms heeft iemand apple care bijgekocht. Dat is zeker geld waard, (afhankelijk van of het via apple zelf is geweest of via ebay) en kan je laten overzetten op naam van de nieuwe verkoper. (Wat garantie betreft heb je meer aan een 2de hands met nog 2 jaar applecare dan aan een nieuwe zonder applecare.)

Je kan aan de behuizing vrij goed zien hoe iemand er mee om is gegaan. Als die echt mobiel gebruikt is dan zitten er krasjes op (wat op zich natuurlijk geen enkel punt hoeft te zijn), als die (zoals sommige verkopers claimen) altijd in een stand heeft gestaan dan moet ie er nog piekfijn uitzien.

Tweede hands kopen is natuurlijk onwijs duurzaam :+ (en bespaart je geld), maar nieuw kopen kan ook voordelen hebben.

offtopic:
Probeer wat hoofdletters aan het begin van de regel, dat maakt het een stuk makkelijker te ontcijferen.

Edit: op de installatie dvd staat ook een hardware test, als je het geduld ervoor hebt kan je die natuurlijk draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Jesse op 15-03-2011 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Batterij kan je testen met Coconutbattery: http://www.coconut-flavour.com/

Hmm zie al dat hij eerder is vermeld, echter onder link ;)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashed1987
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-08 11:47
Mijn MB staat te koop!, waar je overigens op hebt gereageerd ;) ik werk zelf bij een premium reseller en heb software die de staat van de batterij kan controleren en daarnaast heb je de Apple Hardware Test (AHT) daarmee kan je controleren of de overige hardware nog goed functioneert, deze software werd bij iedere Mac geleverd maar volgens mij zijn ze daar nu mee gestopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Crashed1987 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 23:14:
*knip*
heb software die de staat van de batterij kan controleren
*knip*
Is dat andere software dan die hier al genoemd werd? (coconut)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashed1987
Jesse schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 08:54:
[...]

Is dat andere software dan die hier al genoemd werd? (coconut)
Yes, de software die ik heb werkt niet vanuit het OS maar moet vanaf een USB stick opgestart worden, is ook speciaal gemaakt voor de technische afdelingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Crashed1987 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 23:14:
Mijn MB staat te koop!, waar je overigens op hebt gereageerd ;) ik werk zelf bij een premium reseller en heb software die de staat van de batterij kan controleren en daarnaast heb je de Apple Hardware Test (AHT) daarmee kan je controleren of de overige hardware nog goed functioneert, deze software werd bij iedere Mac geleverd maar volgens mij zijn ze daar nu mee gestopt. :)
dus jij hebt die software waarmee je kan aatonen dat de hardware ook nog in goede staat is ?

dat was ik inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Crashed1987 schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 10:20:
[...]

Yes, de software die ik heb werkt niet vanuit het OS maar moet vanaf een USB stick opgestart worden, is ook speciaal gemaakt voor de technische afdelingen. :)
Is dat vrij beschikbaar? En geeft dat meer info dan bv coconut?
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 10:37:
[...]
dus jij hebt die software waarmee je kan aatonen dat de hardware ook nog in goede staat is ?
Die staat standaard op een van de software installatie schijven die je bij een mac krijgt. http://support.apple.com/kb/ht1509

[ Voor 33% gewijzigd door Jesse op 18-03-2011 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashed1987
Jesse schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 10:54:
[...]

Is dat vrij beschikbaar? En geeft dat meer info dan bv coconut?

[...]

Die staat standaard op een van de software installatie schijven die je bij een mac krijgt. http://support.apple.com/kb/ht1509
Die software is niet vrij beschikbaar, maar is wel een door Apple erkende indicatie of de batterij nog goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Crashed1987 schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 21:14:
[...]

Die software is niet vrij beschikbaar, maar is wel een door Apple erkende indicatie of de batterij nog goed is :)
maar jij kan dus wel die software aanleveren om zo te zien dat die goede conditie is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashed1987
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 22:50:
[...]

maar jij kan dus wel die software aanleveren om zo te zien dat die goede conditie is ?
Ik kan die software wel even gebruiken om dat idd te laten zien :)

Edit: Overigens geeft coconut battery dit bij mijn MacBook aan :)
Afbeeldingslocatie: https://www.me.com/ro/maxx1987/Galleries/100016/Schermafbeelding%202011-03-18%20om%2023.29.22/web.png?ver=13004874720001

[ Voor 27% gewijzigd door Crashed1987 op 18-03-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nickalicious schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 08:26:
Ik zou zelf altijd naar een aankoopnota vragen, dan heb ik er zelf altijd een beter gevoel bij. Stel je voor dat je hem koopt en de politie staat ineens voor de deur met die laptop is van die en die 8)7.
Daar valt niet zo heel veel mee te doen als jij die laptop te goeder trouw gekocht hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Crashed1987 schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 23:27:
[...]

Ik kan die software wel even gebruiken om dat idd te laten zien :)
Geeft dat nou meer info dan coconut en zo ja wat dan? (Ik ben even nieuwsgierig hoor.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashed1987
Jesse schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 23:32:
[...]

Geeft dat nou meer info dan coconut en zo ja wat dan? (Ik ben even nieuwsgierig hoor.)
Dat weet ik niet precies, heb het een keer gebruikt en dat is alweer een tijd geleden, wat ik wel weet is dat het voornamelijk aangeeft of de batterij gewoon gebruikt is of dat er een fabrieksfout in zit. Het wordt dus voornamelijk gebruikt om te constateren waaraan de batterij kapot gegaan is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
als er een onderdeel in een computer defect is merk je dat zeeeeeeeeeer snel. Video kaart stuk = problemen met scherm. Zelfde geldt voor defect in het scherm. Defect aan processor geeft kernel panics en hick ups. Defect aan ram geeft ook hick ups. Harde schijf merk je niet altijd meteen, maar die zijn niet zo duur.

Neem van thuis een DVD'tje mee duw die in de dvd speler, dan weet je ook meteen of die werkt.

Computers werken of werken niet. Alles is afhankelijk van elkaar. Het is redelijk zeldzaam dat iets aan een computer niet werkt zonder dat je het merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 11:47

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Apple computers worden standaard geleverd met de relevante Apple Hardware Test op 1 van de installatie DVDs. Deze zou ik sowieso draaien. Je weet meteen of de optical drive werkt, en ook defecten aan memory of logicboard komen vrij snel boven drijven. Een andere test is het stressen van de CPU. Start een Terminal, en voer het volgende uit:

$ sysctl machdep.cpu.thread_count
machdep.cpu.thread_count: 2

In mijn geval gaat het dus om maximaal 2 threads. Voor elke thread voer je het volgende uit:
$ yes > /dev/null &

In mijn geval bovenstaande command dus 2 keer uitvoeren. Laat dit een kwartier draaien, en reboot de Mac daarna.

Launching containers into space

Pagina: 1