Winamp-achtige "Enqueue" op je Mac?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-06 12:24
Hallo,

Sinds een week of twee heb ik een macbook pro. Veel dingen van een mac vind ik lekker werken, maar één ding mis ik toch wel erg; Winamp, en dan met name de Enqueue functie. Nu weet ik dat je in iTunes ook zoiets als een partyshuffle of iTunes DJ hebt, maar dat werkt niet hetzelfde.

Zo was het in winamp zo dat wanneer ik bijvoorbeeld een liedje van Coldplay opzocht en in de enqueue zette, hij erna gewoon doorging met het afspelen van de liedjes die erna in de lijst stonden (meestal óók Coldplay als je niet het laatste liedje had gekozen). In iTunes maakt hij dan zélf een lijst van liedjes aan, wat ik dus niet wil. Daarbij komt ook nog dat iTunes alle nummers zélf organiseert ipv de boel gewoon in de volgorde te zetten waarin het in de oorspronkelijke map staat zoals winamp doet. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je in Winamp gewoon de Q-toets kon indrukken om een liedje in de enqueue-lijst te zetten ipv een rechtermuisklik.

Ik ben dus op zoek naar een applicatie voor mac die het liefst vergelijkbaar is met winamp. Een zoektocht deed mij al verbazen dat dat niet schijnt te bestaan. Zo heb ik Vox, en Cog geprobeerd maar die hebben allebei geen enqueue functie. Songbird geeft de optie een liedje "Volgende in de wachtrij" te zetten. Dit lijkt echter niet te werken. Jajuk is iets wat ik vond wat wel een wachtrij heeft waar je liedjes in kan slepen. Het gehele programma heeft echter weer een enórme interface met veel te veel opties en knoppen. Eina is een klein programmaatje wat ik vond wat de simpliciteit van Winamp lijkt te hebben, maar dit is echter weer zó simpel dat het niet eens een zoekfunctie heeft. Winamp-klonen die ik op Linux gebruikte (Audacious en XMMS) lijken ook geen mac-port te hebben.

Kortom; heeft iemand enig idee hoe ik aan een soort "Winamp voor Mac" kom?
Desnoods wil ik er nog best wel wat voor betalen, voor een zoek en enqueue add-on voor Eina bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom geen vlc in windows kan die queuen waarom niet op de mac?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
vlc heb ik wel geïnstalleerd, maar ik heb geen idee hoe je daarin enqueuet. Kan je me daar toevallig een tipje over meegeven..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

in windows heet het "add to vlc mediaplayer playlist"

op de mac en hoe het zich in een menu uit ? geen idee

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:51
kramer65 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:58:
Hallo,

Ik ben dus op zoek naar een applicatie voor mac die het liefst vergelijkbaar is met winamp. Een zoektocht deed mij al verbazen dat dat niet schijnt te bestaan. Zo heb ik Vox, en Cog geprobeerd maar die hebben allebei geen enqueue functie. Songbird geeft de optie een liedje "Volgende in de wachtrij" te zetten.
Om het idee van winamp na te bootsen, heb ik gewoon ingesteld dat audiobestanden standaard met cog worden geopend, ipv in itunes. Ik vind het sowieso vervelend als alles maar random in itunes wordt gezet, vandaar dat ik cog als een soort winamp gebruik. itunes gebruik ik voornamelijk om complete albums en mixjes/livesets af te spelen, itt cog, wat ik meer gebruik voor losse nummers en muziek die niet in mijn itunes hoeft. Werk prima zo:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Eina gegoogled, want kende het niet, maar ik zie op de 2e screenshot hier wel een zoekfunctie?

http://mac.softpedia.com/...ina-Screenshot-53829.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 11:26
Spotify kent ook een enqueue-functie en speelt ook je lokale MP3 af.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 00:06:
Ik heb Eina gegoogled, want kende het niet, maar ik zie op de 2e screenshot hier wel een zoekfunctie?

http://mac.softpedia.com/...ina-Screenshot-53829.html
Mmmmm, je hebt gelijk. Ik zie nu zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://eina.sourceforge.net/shots/shot-5.png
Daar zit dus inderdaad een zoekfunctie, en zowaar ook een Queue functie in (op deze screenshot "Cola" genoemd). Als ik er iets intyp vind hij echter niets. Gezien de Mac-versie op de website van Eina als "A very experimental App bundle" wordt beschreven zou het best eens zo kunnen zijn dat dit nog niet helemaal lekker werkt op een Mac. Heeft iemand anders met een mac misschien zin dit even uit te proberen? O+
Om het idee van winamp na te bootsen, heb ik gewoon ingesteld dat audiobestanden standaard met cog worden geopend, ipv in itunes. Ik vind het sowieso vervelend als alles maar random in itunes wordt gezet, vandaar dat ik cog als een soort winamp gebruik. itunes gebruik ik voornamelijk om complete albums en mixjes/livesets af te spelen, itt cog, wat ik meer gebruik voor losse nummers en muziek die niet in mijn itunes hoeft. Werk prima zo:)
@reAaa
Maar heb je als muzieklijst gewoon je map met nummers openstaan in finder? En dan gewoon dubbelklikken als je hem wil horen? Hoe zoek je dan door je lijst heen? Alleen maar scrollen of heb je een zoekfunctie voor zo'n map? En heb je dan ook een idee voor een Enqueue-funtie?

@Havana
Ik wist niet dat spotify ook lokale mp3's kon afspelen. Dat zal ik ook eens proberen. Misschien is dat wel de oplossing :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:51
@Kramer65,

Ik heb een soort map 'shared' -de naam stamt nog uit het limewire tijdperk- waar ik alle random nummers eigenlijk in gooi, en daar stel ik soms wel eens een playlist uit samen. En zoals ik reeds zei, mijn geordende muziek staat in de Muziek-map, welke voor het grootste deel ook gelinkt is aan itunes.
Als je nummers in cog zet, dan kan je ook zoeken dmv het zoekvak rechtsboven.
Een idee voor een enqueue-functie net zoals in windows (rechtermuisknop -> enqueue) bestaat niet echt in mac volgens mij, die werkt meer met het drag & drop idee. Wat je dan kunt doen is het beste gewoon nummers selecteren mbv 'cmd' ingedrukt, en dan vervolgens deze openen (cmd+downarrow). Zo worden ze automatisch geladen in COG. Ik vind het ideaal. besef wel dat het gewoon even wennen is om over te schakelen. Ik vond in het begin het niet hebben van winmap een klein gemis. Maar in cog zag ik al snel een prima vervanger :]. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Ok, ik heb ook spotify zojuist geprobeerd. Op zich werkt dat ok, ware het niet dat hij weigert te zoeken zonder internetconnectie, óók in mijn eigen mp3's zoekt hij dan niet. Daarmee is het programma dus weer gereduceerd tot nutteloos, aangezien ik er dus onderweg niet mee in mijn muziek kan zoeken. Bladeren en dubbeklikken kan wel, maar om daar nou zo'n geavanceerd programma voor te gebruiken.. :S

Mijn probleem is dat vrijwel álle programma's véél te groot zijn, met véél te veel functies en véél te veel geautomatiseerde dingen. Zo kwam ik er net achter dat iTunes in mijn muziekmap (die al 45GB is) een nieuwe map genaamd "iTunes" had gemaakt waarin álle mp3's waren gedupliceerd. Ik begreep al niet waarom mijn muziekmap ineens dubbel zo groot was.. :S

Ik begin Winamp (en Audacious) serieus steeds meer te adoreren. Gewoon muziek zoeken, afspelen en in een wachtrij zetten. En dat ook nog met een minimale layout (geen fullscreen zoals de meeste andere programma's). Eina vind ik het enige wat nog een beetje dichtbij komt. Jammer dat die zoekfunctie het niet doet. Mócht er een programmeur zijn die dit leest; ik ben serieus bereid om er een paar sentjes aan stuk te gooien als Eina dezelfde simpele functionaliteit zou kunnen krijgen als winamp (zoeken en enqueue).

Mochten mensen verder nog lumineuze ideeën hebben dan hoor ik die uiteraard nog graag.. :D De vlc/cog-ideeën van fish en reAaa vind ik ook nog steeds interessant, maar ik begrijp alleen niet hoe je daarmee enqueuet..

--edit--
reAaa, ik zie nu pas je reply. Ik ga eens met cog aan de slag dan. Dank voor je tips!

--nog een edit--
@reAaa
Die cmd+benedenpijltje is echt een TOPtip! Die kende ik helemaal niet. In Cog komt hij dan inderdaad gewoon achteraan de lijst. Het enige mindere is alleen nog dat wanneer je 5 liedjes hebt geEnqueued op die manier, hij na die vijf liedjes niet doorspeelt met andere muziek. Het is dus OF een wachtrij maken, OF alles afspelen. Alhoewel ik zal blijven wachten op een Winamp-vervanger is dit wel het dichtstbij wat ik wil. Dank daarvoor!

[ Voor 15% gewijzigd door kramer65 op 15-03-2011 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 13:44
Scriptje voor iTunes waarmee je kan enque-en alleen nog even een shortcut toevoegen via systeem-voorkeuren en je hebt +-100% hetzelfde als in WinAmp

http://hints.macworld.com...p?story=20070419104324966

Heb 'em zelf ook :)

ps. even naar beneden scrollen in link, daar post iemand een verbeterde versie. (toevoegen zonder het nu spelende nummer te stoppen)

[ Voor 22% gewijzigd door Jns1986 op 15-03-2011 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 17:21

megaleo

Special member

Jns1986 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 12:29:
Scriptje voor iTunes waarmee je kan enque-en alleen nog even een shortcut toevoegen via systeem-voorkeuren en je hebt +-100% hetzelfde als in WinAmp

http://hints.macworld.com...p?story=20070419104324966

Heb 'em zelf ook :)

ps. even naar beneden scrollen in link, daar post iemand een verbeterde versie. (toevoegen zonder het nu spelende nummer te stoppen)
Even voor de duidelijkheid, want ik ben geen ervaren gebruiker van iTunes of een ervaren programmeur.
Maar zet je die tekst uit bovengenoemde link in een batch-bestand en dan enkel uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jns1986
megaleo schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:26:
[...]
Even voor de duidelijkheid, want ik ben geen ervaren gebruiker van iTunes of een ervaren programmeur.
Maar zet je die tekst uit bovengenoemde link in een batch-bestand en dan enkel uitvoeren?
Je zult het scriptje moeten copy-pasten in een leeg tekstdocument (textedit) en opslaan als watjemaarwilt.scpt.
Vervolgens dit bestand kopiëren naar [username]/Library/iTunes/Scripts (zelf even Scripts folder maken)

Nu krijg je in de iTunes menubar een raar icoontje waarin je scripts staan (naast "venster/window"), voor de zekerheid even checken of het gelukt is vervolgens kun je naar systeem voorkeuren dan Keyboard vervolgens Programma snelkoppeling (ofzoiets ik heb geen NL OSX) en dan +je/Plus-teken. Daar kun je iTunes selecteren en bij Menu titel dezelfde naam opgeven als die je watjemaarwilt.scpt hebt gegeven. Dan nog een snelkoppeling toevoegen bijvoorbeeld "q".

Als je nu in iTunes een bestand selecteert en je drukt q dan wordt deze in een playlist gegooid genaamd "Enque" en vervolgens kun je met q nieuwe bestanden toevoegen... (als je al een track aan het spelen hebt en je enqued een andere dan gooit 'ie ook je huidige nummer in de playlist en gaat verder met spelen in de playlist)

Zie ook http://dougscripts.com/itunes/itinfo/asitbasics.php voor uitleg scripts en keyboard shortcuts

[ Voor 5% gewijzigd door Jns1986 op 15-03-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice dude, dank je wel voor dat scriptje, precies waar ik naar op zoek was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jns1986
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 22:07:
Nice dude, dank je wel voor dat scriptje, precies waar ik naar op zoek was :)
Graag gedaan :) Ik ben er zelf ook lang naar op zoek geweest, Enque is wat mij betreft al jarenlang het grootste gemis in iTunes...
Pagina: 1