ebia schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:25:
Eigenlijk is het raar dat je geen inkomstenbelasting betaald over de winst die je maakt, of het nu is met beleggen of pokeren. In het geval van welgestelden die het geld hebben om mee te kunnen beleggen, komt de term 'slapend rijk worden' in me naar boven. In feite pleur je je geld ergens neer, met een beetje geluk rendeert het en over de winst betaal je eigen verder geen belasting (ja, tenzij het kapitaal onder de vermogensbelasting valt, maarja, dat is 1,2 % ofzo).
Als je dus rijk bent, financieel onafhankelijk, hoef je alleen nog maar 'goed' te zijn voor je geld, dan wordt het met een beetje geluk vanzelf meer. Je betaald nagenoeg geen belasting, je draagt eigenlijk niks bij aan de maatschappij, ja alleen als je de btw en bpm op je nieuwe Porsche aftikt. Het klootjesvolk echter werkt het hele leven zich de pleuris tegen een belachelijk hoog belastingtarief. Eigenlijk klopt er iets niet...
Als je met je gehele vermogen zou beleggen en structureel winst zou maken, dan klopt dat ja. Maar niet iedereen doet dat, en zeker niet met z'n gehele vermogen. Als je het geld voor een gedeelte op de bank zet, dan krijg je mss 3% rente, terwijl de belastingdienst ervan uitgaat dat je 4% rendement maakt. Buiten dat ga je er nu ook vanuit dat mensen die rijk zijn dus constant winst maken. Ook dat is niet het geval. In 2008 zijn er genoeg mensen geweest die enorm veel verlies hebben gemaakt. Dan betaal je ook nog steeds belasting (vermogen 1-1 + vermogen 31-12 / 2 en daarover 4% x 30%).
Een kapitaal vergaren de meeste mensen niet zomaar. Je hebt ervoor gewerkt, eigen bedrijf gehad etc. en je hebt dus zeer zeker aan de maatschappij bijgedragen. Het is nogal krom om te stellen dat mensen die hard gewerkt hebben voor hun kapitaal en vervolgens van hun leven willen genieten niets aan de maatschappij bijdragen, terwijl ze in minder jaren misschien meer hebben bijgedragen dan jij wellicht tijdens je gehele carrière zult doen. Het is dus niet echt rechtvaardig om iedereen over een kam te scheren

In de gehele discussie zou je turbo's, speeders en sprinters buiten beschouwing moeten laten. Met die producten handel je tegen de bank.
Iedereen bekijkt hier de vraagstelling vanuit het verkeerde perspectief imo, namelijk het perspectief van de retail investor, terwijl je zou moeten kijken vanuit het perspectief van het bedrijfsleven. Die gebruiken die producten voornamelijk waarvoor ze bedoeld zijn.
Wat betreft retail investors: een zeer groot deel van de mensen die beleggen, kopen aandelen. Een veel klein en selectief groepje handelt in opties en futures (90% daarvan is verliesgevend, 10% maakt structureel winst, bron: Alex). Als ik 100 aandelen shell heb en ik vind het risico voor mij te groot, dan kan ik een putoptie kopen. Deze geeft mij het recht om mijn 100 aandelen te verkopen tegen een bepaalde prijs (strike price). Doordat ik een optie koop, verklein in mijn risico (kansspelbelasting?

)
Als ik graag Shell aandelen wil hebben, kan ik bijvoorbeeld ook een putoptie verkopen. Ik verkoop dus die putoptie aan iemand anders, omdat ik verwacht dat Shell bijvoorbeeld gaat stijgen. Shell stijgt niet, en 3 maanden later moet ik verplicht 100 Shell aandelen van iemand kopen. Door het verkopen van een optie heb ik de plicht om 100 Shell aandelen te kopen. Dan investeer je dus ook in een bedrijf en deze manier kun je ook toepassen om aandelen aan te schaffen met een beetje korting eventueel (kansspelbelasting omdat je in een bedrijf investeert

)
Ander voorbeeld: Europees bedrijf X moet over 3 maanden een rekening betalen in dollars. Ze willen geen risico lopen, dus kunnen ze een termijncontract kopen die hen het recht geeft om over 3 maanden dollars te kopen tegen een bepaalde prijs. Dit soort tracsacties gebeuren op de OTC-market. Kortom, de achterliggende gedachten van opties en futures is om je risico te hedgen, maar je kunt er ook mee speculeren