Beste Tweakers,
I draai nu ongeveer 1.5 maand op het volgende systeem.
De enigste wijzingen die ik heb gemaakt zijn:
- Intel VT aanzetten
- Ram terugklokken van 1.65v, 1333mhz naar 1.5v 1066mhz
- Turbo Multi naar 40x
- Block op handmatig op 100 gezet.
Verder staat alles nog op de standaard waardes / auto in bios.
Nu heb ik alleen steeds vaker dat ik een melding krijg van de ASUS AI suite die bij het moederbord komt.
Het gaat hier dan om sterk afwijkende temperatuur of spannings meldingen.
Het gaat hierom (waardes volgends ASUS AI Suite):
- Mobo temp. Laagste -1 graden C, hoogste 123 graden C (normaal 20-25 graden C)
- CPU Temp, Laagste - 121 graden C, geen raar hoge waardes (normaal ~20 graden C idle, ~40 graden C 100% load)
- 3V, 5V, 12V, vCore waardes als laag als 0.0V en als hoog als 2x standaard (bijv 24V op 12V)
CPUID Hardware Monitor heeft geen van de extreem lage temp waardes opgepikt, wel de extreem hoge van het mobo. Maar dit programma detecteerd de voltage sensors niet, dus daar kan ik niks over zeggen.
De core temps van de CPU is wel hoger (AI Suite meet CPU als 1, CPUID alle 4 cores appart) maar niet abnormaal. Max 56 graden C op warmste core (op 40x multi).
Wat heb ik geprobeerd:
- Alle bios waardes op standaard zetten, helpt niet.
- Drivers opnieuw installeeren, helpt niet
- Op andere HDD een verse W7 Prof x64 geinstalled en alleen op deze HDD gedraaid (met goede drivers etc), helpt niet
- Bios flash naar 1305 bios (pas net, dus afwachten)
Wat heb ik nog niet geprobeerd:
- Andere voeding (ga morgen eentje ophalen bij maatje)
Wat denk ik zelf:
1 van de 2 RAM dimms was DOA en toen ik dat aan het testen was zijn de stoppen doorgegaan op toen ik de alleen de kapotte dimm opstarte. Dus ik vermoed dat dit mogelijk het een en ander heeft gesloopt.
Vermoed dat het flashen van de bios niks zal uitmaken met deze problemen aangezien de sensors gewoon gaar lijken. Heb verder geen enkele stabiliteits problemen.
Omdat het een moederbord betreft met de "kapotte" sata 300 chip van intel zal hij binnenkort in iedergeval vervangen worden.
Daarnaast komt er in de nabije toekomst nog fatsoenlijk ram in
-> pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9
Nou zou ik graag jullie mening willen of ik misschien nog iets anders kan testen om uit te sluiten welk onderdeel er precies de schuldige is van het probleem.
I draai nu ongeveer 1.5 maand op het volgende systeem.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 2 | Western Digital Velociraptor WD3000HLFS, 300GB | € 124,- | € 248,- |
| 1 | Cooler Master HAF 932 | € 105,91 | € 105,91 |
| 1 | Noctua NH-C14 | € 69,40 | € 69,40 |
| 1 | Intel Core i7 2600K Boxed | € 265,60 | € 265,60 |
| 1 | LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail) | € 58,23 | € 58,23 |
| 1 | Cooler Master Silent Pro M1000 | € 130,- | € 130,- |
| 1 | OCZ Gold DDR3 PC3-10666 | € 77,50 | € 77,50 |
| 1 | Point of View GeForce GTX570 1280 MB | € 308,50 | € 308,50 |
| 1 | Asus P8P67 PRO | € 151,60 | € 151,60 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.414,74 | |
De enigste wijzingen die ik heb gemaakt zijn:
- Intel VT aanzetten
- Ram terugklokken van 1.65v, 1333mhz naar 1.5v 1066mhz
- Turbo Multi naar 40x
- Block op handmatig op 100 gezet.
Verder staat alles nog op de standaard waardes / auto in bios.
Nu heb ik alleen steeds vaker dat ik een melding krijg van de ASUS AI suite die bij het moederbord komt.
Het gaat hier dan om sterk afwijkende temperatuur of spannings meldingen.
Het gaat hierom (waardes volgends ASUS AI Suite):
- Mobo temp. Laagste -1 graden C, hoogste 123 graden C (normaal 20-25 graden C)
- CPU Temp, Laagste - 121 graden C, geen raar hoge waardes (normaal ~20 graden C idle, ~40 graden C 100% load)
- 3V, 5V, 12V, vCore waardes als laag als 0.0V en als hoog als 2x standaard (bijv 24V op 12V)
CPUID Hardware Monitor heeft geen van de extreem lage temp waardes opgepikt, wel de extreem hoge van het mobo. Maar dit programma detecteerd de voltage sensors niet, dus daar kan ik niks over zeggen.
De core temps van de CPU is wel hoger (AI Suite meet CPU als 1, CPUID alle 4 cores appart) maar niet abnormaal. Max 56 graden C op warmste core (op 40x multi).
Wat heb ik geprobeerd:
- Alle bios waardes op standaard zetten, helpt niet.
- Drivers opnieuw installeeren, helpt niet
- Op andere HDD een verse W7 Prof x64 geinstalled en alleen op deze HDD gedraaid (met goede drivers etc), helpt niet
- Bios flash naar 1305 bios (pas net, dus afwachten)
Wat heb ik nog niet geprobeerd:
- Andere voeding (ga morgen eentje ophalen bij maatje)
Wat denk ik zelf:
1 van de 2 RAM dimms was DOA en toen ik dat aan het testen was zijn de stoppen doorgegaan op toen ik de alleen de kapotte dimm opstarte. Dus ik vermoed dat dit mogelijk het een en ander heeft gesloopt.
Vermoed dat het flashen van de bios niks zal uitmaken met deze problemen aangezien de sensors gewoon gaar lijken. Heb verder geen enkele stabiliteits problemen.
Omdat het een moederbord betreft met de "kapotte" sata 300 chip van intel zal hij binnenkort in iedergeval vervangen worden.
Daarnaast komt er in de nabije toekomst nog fatsoenlijk ram in
Nou zou ik graag jullie mening willen of ik misschien nog iets anders kan testen om uit te sluiten welk onderdeel er precies de schuldige is van het probleem.