Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Al een tijdje groeit bij mij de interesse voor zonne energie en de mogelijkheden voor mij thuis. Afgelopen jaren hebben we in deze regio verschillende stroomstoringen gehad, waardoor mijn interesse is toegenomen. Daarnaast lijkt het me best aardig om hiermee te gaan sleutelen. Bijkomend voordeel is kostenbesparing op energie en een kleine bijdrage aan een beter milieu.

De afgelopen tijd heb ik wat topics op Tweakers doorgelezen en her en der internetpagina's doorgelezen, nu ben ik op het moment dat ik ook daadwerkelijk iets wil aanschaffen. Omdat ik gehuurd woon, kan ik eigenlijk geen grote panelen op het dak van mijn huis monteren.

Mijn idee was om het iets kleinschaliger aan te pakken. Mijn huis heeft een balkon dat een groot deel van de dag in de zon ligt. Het lijkt me interessant om hier een niet al te groot zonnepaneel te monteren om daarmee een 12 volt accu te laden (of meerdere) en in huis een 12 volt netwerkje aan te leggen (er zijn nog enkele loze leidingen door het huis beschikaar).

Mijn doel is om meerdere ruimtes te voorzien van verlichting, gevoed uit mijn 12 volt systeem. Uiteindelijk wil ik voor mijn verlichtingsbehoeften geen gebruik meer maken van het lichtnet.

Op dit moment zit ik nog een beetje met wat ik moet aanschaffen om dit te realiseren. Conrad heeft allerlei spullen op het gebied van zonne energie, waaronder complete systemen, zoals het Sundaya Ulitium pakket. Dat lijkt me niet echt een handig en bovendien ook onnodig duur systeem.

Mijn idee is om een los zonnepaneel, een laadregelaar, een accu en een beetje aansluitmateriaal aan te schaffen, daarnaast ben ik nog op zoek naar 12 volt verlichting (die er ook nog een beetje toonbaar uitziet).

Eigenlijk kan ik op internet maar weinig vinden van mensen die hiermee bezig zijn. Het gaat voornamelijk om grote systemen die terugleveren aan het net, etc... Zoals gezegd is dat geen optie voor mij. Iemand ideeen, tips, aardige websites, forums, etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 15:58

Yotta

0110101001111010

De expers zitten hier Duurzame Energie deel 18 ;)

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Dat had ik gezien, alleen zijn zij al pagina's lang druk met smeltende kerncentrales in Japan... Ik had het idee dat ik dat topic door de war ging maken met mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
@wolly: er zijn daar ook nog 17 voorgaande delen over duurzaamheid te vinden.
met 12 volt verlichting gaan voeden kan, maar denk ook aan de grote stromen die je nodig hebt (en dus kabeldikte) om bv 60watt te laten branden (dus toch 5 Ampere die je moet kunnen leveren).

mijn gevoel zegt dat je veel middelen kwijt bent om je verlichting te laten branden. want niet elke dag is zonnig genoeg om voor de komende avond genoeg energie te leveren.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Het was niet de bedoeling om 60 Watt lampen te laten branden, maar met LED te gaan werken. De LED vervangers van de alom bekende halogeen spotjes zijn zo'n 3~5 Watt en lijken mij voldoende om de meeste vertrekken van mijn woning te verlichten. Dat scheelt aanzienlijk t.o.v. conventionele verlichting.

De verlichting in de meeste vertrekken gebruik je nauwelijks, alleen als je er daadwerkelijk bent, dus alle verlichting staat niet gelijktijdig aan. Enige plek waar de verlichting gedurende enige tijd aan staat, is mijn huiskamer. Hier heb ik 's avonds nauwelijks licht aan.

Mijn inziens moet ik een heel eind kunnen komen. Het zal geen honderden euro's schelen in de energierekening, maar heej, elke besparing is meegenomen. Daarnaast blijft het een hobbyprojectje, mogelijk om wat ervaringen op te doen voor het moment dat ik het groot aan wil en kan pakken en het is een mooie noodstroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Als accu gewoon een onderhoudsvrije auto accu pakken. Die hebben meer dan genoeg capaciteit om de lampen een nachtje te laten branden, en zijn niet zo heel duur.
Verder zou je even moeten nakijken of de bedrading wel geschikt is voor 12v. Bij 230 V kunnen ze 16 A aan, maar als je met 12v gaat werken zit je al snel over die 16 A heen. Je kan dan 192 Watt aan lampen laten branden. Dit zal bij ledlampen wel gaan lukken, maar als je een staande halogeenlamp hebt staan gaat dat dus niet werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

boazkl0p schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:11:
Als accu gewoon een onderhoudsvrije auto accu pakken. Die hebben meer dan genoeg capaciteit om de lampen een nachtje te laten branden, en zijn niet zo heel duur.
Verder zou je even moeten nakijken of de bedrading wel geschikt is voor 12v. Bij 230 V kunnen ze 16 A aan, maar als je met 12v gaat werken zit je al snel over die 16 A heen. Je kan dan 192 Watt aan lampen laten branden. Dit zal bij ledlampen wel gaan lukken, maar als je een staande halogeenlamp hebt staan gaat dat dus niet werken :P
Uhm, 16A bij 230volt ja, effectief 16x230 = 3680watt
Nou zullen er vast nadelen aan 12volt zitten waardoor je geen 306A (@12v) kan trekken, maar slechts 250oid. Dat weerhoud je er nogsteeds niet van om een dikke halogeenlamp te voeden ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Het aantal Ampere is inderdaad iets om goed in de gaten te houden bij 12 Volt. Dat zal menigeen kennen uit het autogebeuren (dikke kabels die naar grote versterkers gaan en dergelijke).

De lopende stroom zal uiteindelijk wel meevallen in mijn geval. Niet alle verlichting zal altijd gelijktijdig aanstaan, dat zou een beetje jammer zijn natuurlijk. Daarnaast wou ik ook niet alle verlichting aan een lange draad hangen, maar meerdere punten parallel uit de accu halen. Met 2,5mm2 en 4,0mm2 draad moet ik dan toch een heel eind komen, lijkt me.

Een Ampere of 2 moet toch prima over 2,5mm2 draad kunnen? Elke uitgaande draad mooi afzekeren met een 2A zekering. Dan zit ik toch safe, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

wolly_a schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:46:
Het aantal Ampere is inderdaad iets om goed in de gaten te houden bij 12 Volt. Dat zal menigeen kennen uit het autogebeuren (dikke kabels die naar grote versterkers gaan en dergelijke).

De lopende stroom zal uiteindelijk wel meevallen in mijn geval. Niet alle verlichting zal altijd gelijktijdig aanstaan, dat zou een beetje jammer zijn natuurlijk. Daarnaast wou ik ook niet alle verlichting aan een lange draad hangen, maar meerdere punten parallel uit de accu halen. Met 2,5mm2 en 4,0mm2 draad moet ik dan toch een heel eind komen, lijkt me.

Een Ampere of 2 moet toch prima over 2,5mm2 draad kunnen? Elke uitgaande draad mooi afzekeren met een 2A zekering. Dan zit ik toch safe, lijkt me?
2@12v =24watt
Niet bepaald veel ;) 10A kan ook primadoor 2.5mm2.
Een auto pompt door gelijksoortige dikte kabels 30A :)

Anyway, onder deze pagina zie ik een gesponsorde link naar www.zonnepanelen.nl
Ze hebben ook 12 en 24volt spul voor op de boot en in de caravan. Misschien is dat interessant voor jouw situatie?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het klinkt zeker inventief maar als ik het goed begrijp wil je alleen verlichting daarop laten werken? Dan lijkt mij het een overgecompliceerde oplossing voor je probleem met ook nog eens een slecht rendement.

Ik zou zoiets kopen voor backup, een zonnepaneel voor je balkon hangen en dan gewoon via een omvormer je opbrengst op je bestaande stroomnetwerk voeden.
Daarmee kun je overdag je apparatuur mee voeden en eventuele overschotten gaan het net op.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Een slecht rendement heeft dit zeker niet. Met een omvormer maak je er eerst 230V van, en dan transformeer je het weer naar 12V voor ledlampen. Hierbij heb je dus 2 keer verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 13:10
Zelf heb ik met 1 paneel (meer als experimenteel) inderdaad ook zoiets gedaan. Heb overigens 2e hands het paneel gekocht, dat scheelde toch aanzienlijk op de prijs (100 euro 55W). Accu had ik nog en verder had ik nog een UPS waar ik eigenlijk niks meer mee deed. Via Conrad had ik een laadregelaar gekocht, bedrading aangelegd en werkt als een trein.

De UPS heb ik omgebouwd zodat er 12 volt uit komt, en ik mijn laadregelaar kan aansluiten om de accu op te laden (let op, wel afzekeren!). Voordeel van die UPS is dat hij zo mobiel is. Kan hem zo meenemen en voila, 230V on the spot.

Die andere accu is wat zwaarder en laat ik dus liever staan. Daar zit een Berel sinusomvormer (had ik ook nog toevallig staan ;) ) op aangesloten, en daar kan ik van alles mee voeden op 230V tot 500 W continu.

Verder kan ik natuurlijk alles ook op 12V aansluiten. Ik heb een 12V-->19V adapter voor mijn laptop, mijn telefoon laad ik ermee enz.

Mijn ervaring is dat je heel lang zon vangt met zo'n paneel, ook al staat hij niet op de ideale positie gemonteerd. Ook bij somber weer worden de accu's gewoon opgeladen, maar verwacht dan niet dat je met meer dan 50 tot 100 mA laadt met één zo'n paneel. Toch zijn mijn accu's steeds vol als ik ze wil gebruiken en dat is wel erg prettig. Ook met calamiteiten in het vooruitzicht zoals je al noemde, stroomuitval.
Ik zou zoiets kopen voor backup, een zonnepaneel voor je balkon hangen en dan gewoon via een omvormer je opbrengst op je bestaande stroomnetwerk voeden.
Daarmee kun je overdag je apparatuur mee voeden en eventuele overschotten gaan het net op.
Die omvormers zijn wel schreeuwend duur en werken voornamelijk voor hele reeksen panelen. Niet erg handig met enkele panelen naar mijn idee.

[ Voor 12% gewijzigd door Frank__B op 14-03-2011 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

boazkl0p schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:32:
Een slecht rendement heeft dit zeker niet. Met een omvormer maak je er eerst 230V van, en dan transformeer je het weer naar 12V voor ledlampen. Hierbij heb je dus 2 keer verlies.
Zomers is je accu vrijwel altijd vol terwijl je amper licht nodig hebt en dan loopt je paneel maar stroom op te wekken zonder dat je het gebruikt, en dat noem je een goed rendement?
Frank__B schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:37:
Die omvormers zijn wel schreeuwend duur en werken voornamelijk voor hele reeksen panelen. Niet erg handig met enkele panelen naar mijn idee.
Schreeuwend duur? Een 250 Watt omvormer voor 1 paneel heb je al voor minder dan $100. Lijkt me goedkoper dan overal nieuwe kabels trekken, acculader en een accupakket. Helemaal omdat die in de loop van de tijd geld oplevert in tegenstelling tot de accuoplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Erasmo op 14-03-2011 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Erasmo schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:57:
Schreeuwend duur? Een 250 Watt omvormer voor 1 paneel heb je al voor minder dan $100. Lijkt me goedkoper dan overal nieuwe kabels trekken, acculader en een accupakket. Helemaal omdat die in de loop van de tijd geld oplevert in tegenstelling tot de accuoplossing.
Hmm, ik kan alleen maar prijzen vinden van 300 euro of meer. Ik was zelf al op zoek gegaan naar zoiets namelijk, kennelijk niet goed (genoeg) gezocht dus. Voor zo'n prijs wordt het inderdaad interessant. Maar waar kan je ze dan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Ik ben eigenlijk ook alleen maar duurdere omvormers tegengekomen voor het terugleveren aan het net. De goedkoopste kostte iets van 379 euro. Deze wordt op verschillende websites aangeboden met meerdere grote panelen voor behoorlijke bedragen.

Een ander bijkomend punt is dat ik op die manier nog steeds geen backup heb. Ik zou dus extra een UPS moeten kopen voor backup bij stroomuitval, daarnaast heb ik dan nog geen verlichting in mijn hele huis op eigen energievoorziening.

Ik zou dan beter, mocht het blijken dat ik veel energie weggooi, meer gebruikers aan kunnen sluiten op mijn 12 Volts accu.

Na wat zoeken op internet ben ik nu op het volgende lijstje gekomen (een eerste opzet):

- 40 Watt Solar Panel 12 Volt - 143 euro
- 12 Ampere charge controller 12 Volt - 23 euro
- 20 Ah Solar Battery 12 Volt - 33 euro

Daarmee zou ik 199 euro kwijt zijn, tel daar nog wat bedrading bij op en wat verlichting op 12 Volt. Met zo'n 300 euro moet ik dan een heel eind zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Frank__B schreef op maandag 14 maart 2011 @ 23:42:
[...]

Hmm, ik kan alleen maar prijzen vinden van 300 euro of meer. Ik was zelf al op zoek gegaan naar zoiets namelijk, kennelijk niet goed (genoeg) gezocht dus. Voor zo'n prijs wordt het inderdaad interessant. Maar waar kan je ze dan krijgen?
Ebay oa, zoeken op micro inverter.
wolly_a schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 01:31:
Ik ben eigenlijk ook alleen maar duurdere omvormers tegengekomen voor het terugleveren aan het net. De goedkoopste kostte iets van 379 euro. Deze wordt op verschillende websites aangeboden met meerdere grote panelen voor behoorlijke bedragen.

Een ander bijkomend punt is dat ik op die manier nog steeds geen backup heb. Ik zou dus extra een UPS moeten kopen voor backup bij stroomuitval, daarnaast heb ik dan nog geen verlichting in mijn hele huis op eigen energievoorziening.

Ik zou dan beter, mocht het blijken dat ik veel energie weggooi, meer gebruikers aan kunnen sluiten op mijn 12 Volts accu.

Na wat zoeken op internet ben ik nu op het volgende lijstje gekomen (een eerste opzet):

- 40 Watt Solar Panel 12 Volt - 143 euro
- 12 Ampere charge controller 12 Volt - 23 euro
- 20 Ah Solar Battery 12 Volt - 33 euro

Daarmee zou ik 199 euro kwijt zijn, tel daar nog wat bedrading bij op en wat verlichting op 12 Volt. Met zo'n 300 euro moet ik dan een heel eind zijn, toch?
Met 40 Watt vraag ik me serieus af of je het gaat redden in de winter. Wat ik me afvraag, waarom hamer je zo op back-up van enkel verlichting? In het zeldzame geval dat de stroom een avondje per jaar uitvalt kun je toch wel met een stel waxinelichtjes/zaklampen je huis verlichten? Kost in totaal misschien een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11-2022
Ik heb een vergelijkbaar systeempje gemaakt om mee te experimenteren. Een klein paneel (20W) gebruik ik om met een conrad acculader een 40Ah accu (tweedehands accu die op mijn werk preventief vervangen werd)te laden. Vanaf de acculader 2,5mm kabel naar een lichtbalk waarin ik 6x 12V ledstrips heb gemonteerd van totaal ongeveer 12W. Genoeg om een hele kamer netjes en indirect mee te verlichten. Door een sigarettenaansteker aansluiting voor een auto te monteren kan ik de mobiele telefoon's opladen, batterijen laden etc. Vanaf maart tot eind oktober genoeg capaciteit om de verlichting de hele avond te laten branden. In december een paar keer tegen de ontlaad beveiliging van de acculader aangelopen.
Totale kosten waren denk ik zo rond de 200 euro waarbij de ledstrip de grootste kostenpost was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Erasmo schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 08:11:
[...]

Ebay oa, zoeken op micro inverter.
Maar dat is nog zonder de $60 verzendkosten. Maar zeker goedkoper dan hier inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Frank__B schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:10:
[...]

Maar dat is nog zonder de $60 verzendkosten. Maar zeker goedkoper dan hier inderdaad.
Hier heb je ze vanaf €95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@Erasmo.... Hmmm, een compleet setje van dat bedrijf is best aardig.

Het idee nu is om bijv. te beginnen met een setje met 1 paneel (220wP) en een inverter die eventueel groot genoeg is voor later nog een paneel.

Met een druppellader wil ik uit het elektriciteitsnet een 12V accu laden en tussen het zonnepaneel en de inverter de mogelijkheid maken om de opgewekte spanning uit het paneel naar een laadregelaar te sturen, waarmee de12V accu opgeladen kan worden ten tijde van stroomuitval.

Deze 12V kan ik dan gebruiken om of 12V bronnen aan te sluiten of om via een eenvoudiger omvormer weer om te zetten naar 230V.

Edit: Hoeveel Ampere zou er uit zo'n 220wP paneel komen? Als ik zo bij andere panelen rondkijk, dan moet het om aardige stromen gaan, wat weer betekent dat er een vrij dure laadregelaar aan te pas moet komen...

[ Voor 14% gewijzigd door wolly_a op 16-03-2011 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Maar dan moet je weer 2 accu's / panelen hebben volgens mij. Ingangsspanning voor 230 is namelijk minimaal 22V (hoewel ik nu al meerdere waarden ben tegen gekomen 8)7 ). Desondanks wel erg interessant. Ik zie voor mijzelf het idee van accu(s) opladen en wanneer ze vol zijn een constant vermogen terug leveren aan het net. Met zo weinig solar vermogen is dat misschien een betere optie dacht ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Hmm... Inderdaad. Ik zie nu ook in de gebruikersaanwijzing een ingangsspanning van minimaal 22 Volt vanuit het paneel/de panelen. Dat ga je niet even in een 12 Volt laadregelaar stoppen. Misschien is het dan het best om gewoon een UPS te laden en deze altijd standby te laten staan bij stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Maar je hebt ook enkele panelen van bijv. 29V zie ik. Vooral bij de hogere vermogens is dat het geval. Dan zou deze regelaar dus weer wel kunnen. Lijkt mij ook niet handig, 220W bij 17~18V is ruim 12 Ampère. Verstandiger is het om dan een hogere spanning te nemen met een lagere stroom om zo het verlies minimaal te houden.

UPS is inderdaad wel handig, maar het is ook zonde om de tijd / elektriciteit waarbij de UPS vol is en dus niet geladen wordt, niet te benutten. Dan levert zo'n paneel dus niks op. En met een 220Wp paneel is zo'n UPS ook vrij snel volgeladen :P

[ Voor 27% gewijzigd door Frank__B op 16-03-2011 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@Frank__B, nee, begrijp ik. Maar het is dan de bedoeling om de UPS gewoon uit het lichtnet te voeden en met het zonnepaneel/de zonnepanelen energie terug te leveren aan het net. UPS vol is gewoon leveren aan het net.

Enige probleem is dan nog dat bij stroomuitval de inverter van de zonnepanelen uitgaat en dus niets meer levert. Raakt dan de UPS leeg, dan zit je alsnog zonder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Ben je een beetje handig (geen 2 linkerhanden dus) en durf je het aan maak de zonnepanelen zelf.

http://my-eco-projects.nl/

http://zelfzonnepanelenmaken.nl/

hier kan je de nodige info en hardware vinden

En op Marktplaats en Ebay kan je ook een hoop spullen vinden vaak ook goedkoper

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Pagina: 1