Toon posts:

inlog op mysql en ftp server traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Jammer dat er geen topic bestaat voor dit soort kleine vraagjes, dan maar apart..

Het inloggen op servers, ftp server, mysql server met admin over lokaal netwerk, gaat trager dan met de xp server variant (ik heb dual boot). Met xp ben je meteen binnen, met ubuntu is het wel paar seconden trager. :)

Mijn idee is dat dat aan dat PAM gedoe op kubuntu ligt. Schijnt dat daar ook in kmail etc (wat ik allemaal niet gebruik) wel wat trubbels mee zijn.
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je ook een paar seconden vertraging als je lokaal inlogged op de linux server, of alleen als je over het netwerk inlogged?

In het tweede geval is het wellicht omdat er een reverse dns lookup wordt gedaan.

PAM dingen zouden gewoon in je log moeten staan, welke meldingen krijg je terwijl je inlogged?

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Dns lookup had ik uitgezet voor pureftp (echo 'yes' > /etc/pure-ftpd/conf/DontResolve)

Meldingen zijn verder normaal, niks te zien.

Volgens de logs is een lokale inlog met filezilla 4 seconden en over het netwerk vanuit xp met leechftp 7 sec, dus je zou zeggen waar maak ik me druk om. :) Het lijkt alleen veel langer.
En dat heb ik ook met inloggen op de mysql server (vanuit xp met sqlyog), toen die server nog op een windows bak zat was het ook zowat direct.

Maar goed, misschien moet ik me niet zo druk maken om die paar seconden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Misschien een paar seconden maar dan nog het moet wel optimaal werken natuurlijk.

Hier op een debian machine gaat alles gewoon snel.

Wat zijn de specificaties van je server/netwerk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad, daar ben je tweaker voor.

Wat specifiek wil je weten? Server is kubuntu 10.4 met LAMP install.
Machine is een nieuw gekochte goedkope bak met e3300 cpu en onboard nic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Ik zag je DM bericht dus zal weer even reageren :)

het zal waarschijnlijk niet het probleem wezen maar we kunnen beter alles uitsluiten dan later er achter komen dat het toch ergens in je netwerk zit...

Van server naar client hoeveel sprongen maak je dan ? hoeveel routers/switches/hubs moet die langs ? Als dit meerdere stappen zijn dus van router naar switch en dan pas naar client haal dan eens de switch er tussen uit om te kijken of dat wel lekker loopt...

En lokaal op de server naar de FTD server connecten gaat wel snel ?

Zijn maar wat ideeën maar misschien zit er iets tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.
Van server naar client is 192.168.1.11 naar de router en dan naar 192.168.1.10, geen switches.
Ftp connect over netwerk = 7 sec. Lokaal connecten gaat zowat direct (dus het is niet een authenticatie probleem wat ik eerst dacht.)
De mysql server heeft hetzelfde.
Ach, er is mee te leven maar als het sneller kon (met xp was dat zo) zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 08:30:
Bedankt.
Van server naar client is 192.168.1.11 naar de router en dan naar 192.168.1.10, geen switches.
Ftp connect over netwerk = 7 sec. Lokaal connecten gaat zowat direct (dus het is niet een authenticatie probleem wat ik eerst dacht.)
De mysql server heeft hetzelfde.
Ach, er is mee te leven maar als het sneller kon (met xp was dat zo) zou mooi zijn.
Je zou nog kunnen proberen om een cross kabel tussen de server en client te hangen om te zien hoe snel het dan is (mits je natuurlijk een cross kabel hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:43

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
En 192.168.1.11 en 192.168.1.10 (en andere devices) staan ook gewoon in je dns of /etc/hosts ?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik heb een aantal debian installaties en daar is dat probleem niet aanwezig, en om dat Ubuntu op Debian gebaseerd is lijkt het me dus niet een linux probleem maar een configuratie probleem. MySQL kan zonder PAM prima authen dus dat is het niet. Ik denk dat je eerder DDoS beveiliging aan hebt staan waardoor je moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Ginkeltjes, ik weet niet eens wat een crosskabel is. :)
@Kees nee staan ze niet, alleen
code:
1
2
127.0.0.1       localhost jean
127.0.1.1       server

Hoe precies moeten ze erbij en wat moet ik daarna herstarten, inetd?
@johnkeates
Hoe kom ik erachter of ik DDos beveiliging aan heb staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 18:28
Ik gok dat deze regel het probleem is:
code:
1
127.0.1.1       server

Kan je echte server adres invullen ipv 127.0.1.1 (iets als 192.168...)? Er gaat namelijk een DNS lookup mis, wat inderdaad een paar seconden vertraging veroorzaakt.

Een opdracht als deze duurt zeker ook een paar seconden? Hoort ook niet meer dan 0.1 seconde te zijn:

ping $(hostname) -c1

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=35694711,noline]
Kan je echte server adres invullen ipv 127.0.1.1 (iets als 192.168...)? Er gaat namelijk een DNS lookup mis, wat inderdaad een paar seconden vertraging veroorzaakt.
Ik kan het proberen.. hoe herstart ik de boel daarna (reboot liever niet teveel, hij hangt te serveren)?

Edit: toch maar even gereboot dan, het maakt niets uit.
Een opdracht als deze duurt zeker ook een paar seconden? Hoort ook niet meer dan 0.1 seconde te zijn:
ping $(hostname) -c1
Nope, die gaat direct.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 18:28
Oh sorry... je had niet hoeven rebooten :o. Ik neem aan dat je inlogt met SSH: je zou SSH op de server kunnen starten met debugging aan om te kijken waar hij lang mee bezig is.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,
Het gaat niet zozeer om ssh inlogs, het gaat om inlogs op mysql server en ftp server over het lokale netwerk.
Ik heb wel nu getest met ssh, en daar krijg ik meteen een inlog prompt mee, na het tikken van m'n naam heeft ie ongeveer 4 seconden nodig en dan heb ik m'n ubuntu prompt. Lijkt er dus op dat dit weer een iets andere situatie is.
Kom op mensen, ik loof een prijs uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 10:08:
Bedankt,
Het gaat niet zozeer om ssh inlogs, het gaat om inlogs op mysql server en ftp server over het lokale netwerk.
Ik heb wel nu getest met ssh, en daar krijg ik meteen een inlog prompt mee, na het tikken van m'n naam heeft ie ongeveer 4 seconden nodig en dan heb ik m'n ubuntu prompt. Lijkt er dus op dat dit weer een iets andere situatie is.
Kom op mensen, ik loof een prijs uit. :)
Voor SSH kan ik nog wat extra complicaties bedenken. Eerlijk gezegd sluit ik me aan bij al mijn voorgangers die over DNS beginnen. Je probleem klinkt precies zo. Alle andere mogelijkheden (zoals PAM) worden direct heel ingewikkeld en redelijk onwaarschijnlijk. Daarom zou ik je adviseren eerst DNS tot op de grond uit te zoeken voordat je naar andere mogelijkheden gaat kijken.

Geef op je server eens het commando "host <client ip>". Als dat niet onmiddelijk de hostname van de client ophoest dan heb je het probleem gevonden.

Zet de 192.168 adressen van client en server in /etc/hosts en probeer het opnieuw.
Die 127 adressen zijn speciaal, die verwijzen altijd naar de computer zelf en die kun je dus niet gebruiken om naar een andere computer te verwijzen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt de prijs gewonnen.
192.168.1.11 in /etc/hosts en de connect is zowat direct.
Blijft alleen nog het feit dat ook mensen van buiten vroeger ook direct op ftp konden inloggen en nu ook zo'n 7 seconden vertraging hebben.
Maar aangezien dat verkeer niet druk is ben ik hier al heel blij mee.

Edit: Ik zie dat Kees eigenlijk precies hetzelfde voorstelde, ik geloof dat ik toen alleen 192.168.1.10 heb geprobeerd. :(
Das pech hebben, die loopt de prijs mis. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2011 20:56 ]

Pagina: 1