allround 5.1 surround systeem

Pagina: 1
Acties:

• Devilan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 00:59
Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje voor de mensen die net wat meer verstand hebben van audio dan ik ....

Mijn situatie: Ik heb een PC en een XBOX 360 die ik beide op mijn monitor heb aangesloten, maar nu wil ik ze ook beide 5.1 surround maken.

Nu hebben me ouders pas de home cinema set geupgrade en is de oude receiver nog over en heb deze gisteren dan ook geïnstalleerd, maar wat blijkt de onboard chip van mijn asrock 870 Extreme 3 ondersteunt geen 5.1 via de optische ingang.

De receiver is een sony KS600p en beschikt over 1 coax ingang en 2 optische ingangen, in theorie dus ruim voldoende lijkt mij?

Nu dus mijn vraag, kan ik wel 5.1 surround ontvangen via dit setje als ik een geluidskaart aanschaf en zo ja, welke raden jullie aan? Ik zelf dacht dan aan eventueel een Club3D Theatron DD of een Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Audio PCI Express, maar zoals ik al aangegeven heb, mijn kennis van geluidskaarten is nou niet echt denderend.....

Of kan ik beter deze set up vergeten en iets anders aanschaffen zoals een logitech z506 (ook al heeft mijn xbox 360 dan alleen stereo)?

alvast bedankt voor de info.

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 22:17
Als het goed is kan je gewoon 5.1 DTS en 5.1 DD over optical sturen, het probleem is alleen dat je geen 5.1 PCM over optical kan sturen. Dus laat het processing van de DTS en DD streams over aan je receiver dan zou het gewoon moeten werken.

• Devilan
voor zover ik weet heeft mijn receiver inderdaad dolby digital ondersteuning (althans geeft aan PL2 Movie en Music...) dus zou dat signaal moeten kunnen omzetten. Maar dan zou het met een geluidskaart en een optische output goed moeten komen?

• Amelandbor
Volgens mij moet het met je huidig moederbord ook gewoon kunnen.

• Devilan
nou dat is dus het probleem, de onboard realtek chip wil de optische ingang dus niet oppikken, want bij de soundmanager staat er ook alleen een stero aansluiting aangegeven en ook willen sommige games geen geluid geven... (grid bijvoorbeeld)

• Amelandbor
Tja, het zou moeten werken volgens mij dus ik zou kijken of je misschien ff drivers moet updaten en of je de output kan switchen.

• Devilan
nouja de laatse drivers heb ik al van de realtek site gehaald en die werken er niet mee en ook de echte asrock drivers werken niet.....
heb ook iemand anders gevonden die hetzelfde heeft en die heeft ook plaatjes erbij gezet van hoe het er in de instellingen dan uit ziet met de onboard chip :

http://www.sevenforums.co...spdif-ports-disabled.html

dus vandaar dat ik hoop dat het met een geluidskaart over is ..... maar om nou 40 euro uit te geven om erachter te komen dat dat niet opschiet .... (express dat ik een budget kaart kies, want dit zou mijn eerste echte geluidskaart worden dus ben ik nog een beetje voorzichtig ermee :P)
Pagina: 1