Onbegrijpeljk probleem KPN-ADSL

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

hoop dat iemand hier mij kan helpen met het volgende probleem.

Mijn internet en downloadsnelheid is traag en ik en KPN snappen niet waarom.
- KPN meet een afstand tot de centrale van ongeveer 2km.
- Monteur KPN meet een snelheid van 10-11Mbps. Zou 13Mbps moeten halen volgens helpdesk
- Op speedtest.net meet ik zelf ook 10-11Mbps.

Tot dusver niks aan de hand denk je. Nu komt het.
- Op speedtest.kpn.net meet ik een snelheid van 3,7Mbps.
- Downloaden van testbestanden gaat met gem. 480KB/s

Internet abonnement is KPN Extra 20/2
Modem is een ST716v5 WL
Asus laptop met Vista en Dell desktop met XP. Zelfde waardes op beide computers. Ook rechtstreeks op ISRA punt.

Gegevens modem:
Link Information
Uptime: 0 days, 1:16:45
Modulation: G.992.5 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 1.027 / 13.321
Data Transferred (Sent/Received) [MB/MB]: 0,98 / 12,66
Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,0 / 18,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 11,0 / 24,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 6,5 / 6,5
Vendor ID (Local/Remote): TMMB /
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 3 / 0
FEC Errors (Up/Down): 12.829 / 6.326
CRC Errors (Up/Down): 143 / 19
HEC Errors (Up/Down): 2.919 / 2

Ik begrijp er dus niet zoveel van maar in mijn ervaring is internet traag en als ik de download snelheid van de testbestanden zie klopt de 3,7Mbps dus wel. Of klopt de 10-11Mbps van speedtest???

Kan iemand mij hier mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zit toch niet draadloos te testen?

Ik heb nog nooit van de KPN speedtest gehoord maar als je daar een lage snelheid haalt en bij een andere speedtest een hoge snelheid dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de KPN speedtest.
Probeer eens big buck bunny oid van een snelle (duitse) mirror te halen en kijk hoe snel dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53
Een demo downloaden op de nederland server van gamershell gaat bij mij ook altijd hard. Probeer dat eens.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je modem traint netjes op de snelheid in, dus daar zit neit zozeer het probleem.

Zit je toevallig via een draadloos netwerk? Dat zou die snelheid wel verklaren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:36
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 10:32:
Of klopt de 10-11Mbps van speedtest???
Je modem traint in op 13Mb down / 1Mb up dus als je rekening houdt met wat overhead klopt die download snelheid van speedtest vrij goed. Dat je van bepaalde servers minder snel download heeft dus niet direct wat met je eigen verbinding te maken. Overigens wel een aardig nette snelheid op 2 Km afstand.

/edit: Heb je trouwens dat modem van KPN gekregen? Want aan de snelheid van KPN Extra te zien (20/2) is het een VDSL abo, terwijl je nog een oud ADSL2+ modem gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door Nielson op 14-03-2011 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basst85
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 08:31
Met welke snelheid kun je dit bestand downloaden?:

http://download.xs4all.nl/test/100M.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36
Sowieso is het handig te weten of je draadloos of bedraad test zoals eerder vermeld.
Indien je draadloos test, gooi een keer een kabel naar je pc/laptop en test het nogmaals.

Wat voor verbinding heb je, is het alleen internet of ook InternetPlusBellen? Want ik geloof dat KPN IPB wat van je bandbreedte reserveerd, maar dat zul je aan de kenners moeten vragen.

En nog even over het XS4all bestand, ik kan die binnenhalen met 6 MB/s, dus je zou die met grofweg 1 á 1.3 MB/s moeten kunnen downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 17:24
Ik heb een soortgelijk probleem, maar dan met KPN Premium VDSL en ik heb dit sinds mijn ADSL2 (oude KPN Premium) is omgezet naar de VDSL (2 a 3 week terug).

Bij mij wil KPN me alleen niet verder helpen, omdat mijn router niet bij het ISRA punt staat. De router leest alleen wel netjes 35mbit in, maar ik heb precies hetzelfde probleem waarbij .bin bestanden van zowel bbned als de ftp van xs4all heen en weer schommelen van 2 mb/s naar 200 kb/s.

Voorheen met ADSL2 20mbit (dus de oude KPN Premium waarden) werkte het perfect en was mijn verbinding stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 14 maart 2011 @ 10:40:
[...]
Je modem traint in op 13Mb down / 1Mb up dus als je rekening houdt met wat overhead klopt die download snelheid van speedtest vrij goed. Dat je van bepaalde servers minder snel download heeft dus niet direct wat met je eigen verbinding te maken. Overigens wel een aardig nette snelheid op 2 Km afstand.

/edit: Heb je trouwens dat modem van KPN gekregen? Want aan de snelheid van KPN Extra te zien (20/2) is het een VDSL abo, terwijl je nog een oud ADSL2+ modem gebruikt.
Het modem heb ik gekregen bij het afsluiten van het abonnement in 2002.....dus inderdaad oudje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haarbal schreef op maandag 14 maart 2011 @ 10:38:
Een demo downloaden op de nederland server van gamershell gaat bij mij ook altijd hard. Probeer dat eens.
Ben inderdaad draadloos aan het testen.
Heb de tests ook bedraad uitgevoerd, Ook rechtstreeks op het ISRA punt, ook bedraad.
Snelheden waren hier echter langzamer. Slechts 2,7Mbps....?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bestand net even geprobeerd en komt binnen met 420KB/s.
Volgens mij komt dit dus neer op zo'n 3,3Mbps en niet de beloofde 10-11Mbps volgens speedtest.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Suicyder schreef op maandag 14 maart 2011 @ 12:28:
Sowieso is het handig te weten of je draadloos of bedraad test zoals eerder vermeld.
Indien je draadloos test, gooi een keer een kabel naar je pc/laptop en test het nogmaals.

Wat voor verbinding heb je, is het alleen internet of ook InternetPlusBellen? Want ik geloof dat KPN IPB wat van je bandbreedte reserveerd, maar dat zul je aan de kenners moeten vragen.

En nog even over het XS4all bestand, ik kan die binnenhalen met 6 MB/s, dus je zou die met grofweg 1 á 1.3 MB/s moeten kunnen downloaden.
Bedraad en onbedraad getest, zie eerdere quote's.
Bij testbestanden kom ik niet hoger uit dan 480KB/s (bbned en speedtest.kpn.net) en bij XS4all 420KB/s.

Maakt ook niet uit of ik om zondagochtend 7uur test of tijdens piekuren.

Abonnement is KPN Extra 20/2. Geen huistelefoon en tv via digitenne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haarbal schreef op maandag 14 maart 2011 @ 10:38:
Heb net even geprobeerd, duitse mirror geeft 100KB/s, Italiaanse mirror geeft 300KB/s

Bij de beloofde 10-11Mbps van speedtest.net zou ik toch rond de 1400 moeten komen.
Of zie ik dat verkeerd en kan Vista niet zo hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-07 20:35
Ik heb ook een issue met een 20MB/1MB internetverbinding, kom momenteel niet boven een 8,2MB connect. Inmiddels is de firmware van de modemrouter (ook een oudje) opgewaardeerd, maar de pure snelheid blijft uit. Ondertussen is een vervangend (beter?) modem beloofd door de provider, dus die wachten we maar eventjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klojum schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:04:
Ik heb ook een issue met een 20MB/1MB internetverbinding, kom momenteel niet boven een 8,2MB connect. Inmiddels is de firmware van de modemrouter (ook een oudje) opgewaardeerd, maar de pure snelheid blijft uit. Ondertussen is een vervangend (beter?) modem beloofd door de provider, dus die wachten we maar eventjes af.
Zit jij ook bij KPN?
En heb je de firmware zelf opgewaardeerd of je provider?
Hopelijk zit je ook bij KPN want dan ga ik ook even een nieuwe modem vragen.

Hoop dat ook jij er uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:03:
[...]

Heb net even geprobeerd, duitse mirror geeft 100KB/s, Italiaanse mirror geeft 300KB/s
waarom niet de nederlandse mirror??? Anyways, modem al eens een harde reset gegeven? 30 sec stroomstekker eruit.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:21
Wellicht heb je misschien ook een ander PC / laptop / smartphone waarmee je een download test kan doen ? Zou ook een stukje software op je pc / laptop kunnen zijn, die de boel afremt.

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
haarbal schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:55:
[...]

waarom niet de nederlandse mirror??? Anyways, modem al eens een harde reset gegeven? 30 sec stroomstekker eruit.
Uiteraard ook geprobeerd. Gaat trouwens elke avond uit dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ginod schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:14:
Wellicht heb je misschien ook een ander PC / laptop / smartphone waarmee je een download test kan doen ? Zou ook een stukje software op je pc / laptop kunnen zijn, die de boel afremt.
Zoals je in mijn oorspronkelijke vraag kan lezen heb ik op twee computers hetzelfde probleem. Zowel een Asus laptop met Vista home als een Dell desktop met xp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Klojum schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:04:
Dat staat los van dit probleem, als jouw modem niet boven de 8,2 komt zou dit of door afstand of door een (oude) adsl1 op een adsl2 lijn zijn. De modem van de TS traint gewoon in op de juiste (gezien de afstand) snelheid, maar zijn daadwerkelijke download snelheid is een stuk lager.
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:47:
Ben inderdaad draadloos aan het testen.
Heb de tests ook bedraad uitgevoerd, Ook rechtstreeks op het ISRA punt, ook bedraad.
Snelheden waren hier echter langzamer. Slechts 2,7Mbps....?????
Er zat werkelijk geen verschil tussen draadloos en bedraad met de modem?

De modulatie lijkt op een ADSL2 lijn (G992), als je nog met een modem uit 2002 zit zijn dat afaik nog 8mbit dingen die amper boven die snelheid uit kunnen komen. Je kan voor een paar tientjes een nieuwe adsl2 modem halen en kijken hoe het daarmee werkt (of een kennis oid waarvan je hem kan lenen).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Er zat werkelijk geen verschil tussen draadloos en bedraad met de modem?

De modulatie lijkt op een ADSL2 lijn (G992), als je nog met een modem uit 2002 zit zijn dat afaik nog 8mbit dingen die amper boven die snelheid uit kunnen komen. Je kan voor een paar tientjes een nieuwe adsl2 modem halen en kijken hoe het daarmee werkt (of een kennis oid waarvan je hem kan lenen).
[/quote]

Eerlijk gezegd zit er wel verschil tussen bedraad en onbedraad.

Onbedraad - 3,7Mbps
Bedraad - 2,4Mbps 1m utp kabel
Op beide computers.

Zit er over te denken om de firmware op te waarderen maar lees aleen dat dit nut heeft als ik VOIP gebruik en verder niet veel uitmaakt.

Volgens KPN kan de modem ADSL2+ aan. Alhoewel dat niet veel zegt natuurlijk.
Als het goed is heeft KPN vandaag een 'meeloper' op de lijn gezet om te kijken wat er gebeurt.
Denk dat het antwoord zal zijn dat er gewoon 10-11Mb op de lijn staat maar neemt het oorspronkelijke probleem van daadwerkelijke trage 480KB/s downloadsnelheid niet weg.

Begrijp dat ik met een nieuwe modem min oude kan controleren maar denk dat als het aan mijn modem ligt KPN mij dan een nieuwe moet verschaffen. Wacht daar dus nog even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Erg onlogisch dat bedraad nog slechter gaat dan draadloos, dan zou er ook zeker iets technisch aan jouw kant niet helemaal in orde moeten zijn.

Welke modem heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SinergyX schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:40:
Erg onlogisch dat bedraad nog slechter gaat dan draadloos, dan zou er ook zeker iets technisch aan jouw kant niet helemaal in orde moeten zijn.

Welke modem heb je precies?
Begreep dat zelf ookal helemaal niet. Zou andersom moeten zijn.
Modem is een Speedtouch 716v5 WL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net KPN gebeld.

De 'meeloper' zit erop en ze sturen en nieuwe modem op. Kon kiezen uit de Tg789 of een Arcadia(?). De laatste schijnt volgens KPN beter te zijn met draadloos dus daar voor gekozen.
Als het meezit is deze morgen binnen en kan ik kijken of er verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn we weer.

Net de nieuwe modem van de KPN geïnstalleerd. Probleem volledig opgelost.
Snelheid is nu 11Mbps en 1,43MB/s met testbestanden.

Ik wil iedereen bedanken voor zijn tijd en input bij dit probleem.
Had de vraag op meerdere fora gesteld maar dit is het enige forum waar ik überhaupt reacties kreeg.

Top! Allemaal bedankt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Fijn dat het opgelsot is, maar wil je in het vervolg - als je zelf de laatste poster bent - proberen je laatste bericht te editten i.p.v. steeds een nieuwe post te doen.. Dat leest wat fijner, en komt wat minder over als je topic omhoogschoppen :)
Pagina: 1