Losse netwerkkaart, welke?

Pagina: 1
Acties:

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-02 18:24
Hallo,

Ik ben momenteel een homeserver systeem aan het samenstellen. Het moederbord dat ik daarvoor wil gebruiken (gezien ik die al heb) is een MSI G31M3-L V2. Helaas heeft dit bord enkel een 100mbit netwerkkaart onboard en de rest van mijn netwerk is allemaal gigabit. Het lijkt me dus wel zo slim om er een losse gigabit netwerkkaart in te zetten, nu is alleen de vraag nog welke. Op internet is hier helaas bijster weinig over terug te vinden. Op een ander forum werd gesteld dat netwerkkaarten met Realtek chips een stuk trager zouden zijn dan die van bijv. Intel.

Welke netwerkkaart zouden jullie mij aanraden? Of het PCI of PCI-E is maakt niet gek veel uit. Mijn budget heeft een max van zo'n 20 à 25 euro maar als het amper verschil maakt met een kaartje van 10 euro heeft dat uiteraard de voorkeur.

Alvast bedankt.

Gr Michiel

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Verwijderd

Ik zou een Intel Gigabit CT Desktop Adapter kopen (PCI-e x1)

Waarom? Omdat ik zelf een Intel PRO/1000 PT heb, de CT daar de opvolger van lijkt te zijn en omdat ik sinds ik deze kaart in gebruik heb genomen, minder CPU belasting heb, een lagere ping heb in games en minder vaak connectieproblemen heb. Overdraagsnelheid bij filetransfer is altijd gelimiteerd door de andere (niet-Intel) kant, terwijl bij mij de CPU belasting lager is bij eenzelfde overzetsnelheid.

Er zijn trouwens ook kaarten met twee poorten. Als je >100 MB/s wilt overzetten... wel PCI-e x4

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-02 16:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Een goede servernetwerkkaart heeft een DSP onboard. Dit zorgt ervoor dat de systeemprocessor bepaalde taken niet hoeft te doen, wat de performance ten goede komt.

Of jij daar met je homeserver iets van gaat merken ligt aan het gebruik en omstandigheden natuurlijk :)

Persoonlijk zou ik niets kopen met een Realtek chip, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik zou kijken naar een kaart van Intel of 3Com.

Maar goed: Heb je al in dit lijstje gekeken?
http://tweakers.net/price...vrBF0o62bD8fiQRMq07WYU0oP

[ Voor 23% gewijzigd door Equator op 14-03-2011 07:03 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:18

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Realtek Gbit chips zijn goed genoeg. Ik gebruik thuis op veel plekken onboard Realtek 8111/8168C Gigabit chips, die doen hun werk prima. De ondersteuning is zowel onder Windows als Linux in orde, de performance is in orde (snelheden tussen de 80 ~ 95MB/s geen probleem hier over FTP en NFS).
Omdat die dingen volgens de Gigabit standaard ook aan offloading moeten kunnen doen en de processoren tegenwoordig ook rapper zijn bottlenecked het allemaal niet meer zoals vroeger.

De Intel is wel nog steeds beter dan Realtek. Voor je server lijkt me de Intel dan geen verkeerde keuze. Ze kunnen nog wat meer taken overnemen en de CPU zo ontlasten. Daarnaast verwacht ik dat ze een groter buffer hebben dan de Realtek's. Kwalitatief zijn ze verder uitstekend en de driver support is ook uitstekend.

Wat voor kaart je ook neemt: Als je kunt, neem een PCIe model.
PCIe is een stuk sneller dan conventioneel PCI, PCIe 1.0/1.1 x1 kan al 250MB/s aan en 2.0 verdubbeld dat, en het is de recentere standaard.
PCI heeft een theoretisch maximum van 133MB/s over zijn hele bus. Andere apparaten op die bus delen dus in die bandbreedte en er kunnen best wat onboard dingen op die PCI bus hangen zonder dat jij een kaart in een PCI slot prikt. PCIe heeft dit probleem niet want ze is point-to-point in plaats van bus georiënteerd en ook nog eens vele malen sneller.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• MiBe
Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties.

Oké, dus als ik het goed begrijp is het voor een homeserver aan te raden een Intel kaart met PCI-E aansluiting te nemen i.p.v. een Realtek PCI. Ik zag de Intel Gigabit CT voorbij komen, kan iemand wellicht uitsluitsel geven of deze daadwerkelijk de betere keuze is dan de Intel PRO/1000? Die kaart is PCI-E 1x en past nog wel binnen het budget.

[ Voor 5% gewijzigd door MiBe op 14-03-2011 16:01 ]

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zweden schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:00:
.. kan iemand wellicht uitsluitsel geven of deze daadwerkelijk de betere keuze is dan de Intel PRO/1000?
Waarom zou je het niet doen? Prijsverschil is er nauwelijks en de pci bus is een potentiele bottleneck zoals hierboven al uitgelegd werd.

• MiBe
Ik vond het vrij bijzonder dat deze niet duurder is dan de PRO/1000 dus wellicht dat ze ergens anders op bespaard hebben (goedkopere netwerkchip of iets dergelijks). Ik moet erbij zeggen dat ik amper verstand van netwerkkaarten heb en het daarom voor de zekerheid even navraag. Het zou natuurlijk mooi zijn als die CT goed presteert, PCI-E en een nette prijs. Ik denk dat ik daar dan maar voor ga :)

Pagina: 1