Samsung 2333HD niet fullscreen tijdens boot of in bios

Pagina: 1
Acties:

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Tijdens het booten of in het bios menu is er steeds een zwarte kader rond het beeld. Het maakt niet uit of ik het scherm aansluit via DVI of HDMI, en ook het beeld resetten brengt niets op. Aan de videokaart ligt het ook niet, want ik had het probleem vroeger reeds met een Radeon HD 4870 en nu nog steeds met mijn GTX 460.

Zodra windows in het inlogscherm met blauwe achtergrond komt, is de resolutie normaal. Met een ander scherm is er helemaal geen probleem.

Heeft er iemand enig idee hoe dit op te lossen valt?

• Basjuhhhh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-02 13:06
Heeft waarschijnlijk te maken met een instelling van je scherm. Die instelling maakt het verschil of je beeldscherm bijvoorbeeld 800x600 als orgineel weergeeft (4:3) of uitrekt over het hele scherm. Doorzoek het menu maar eens op aspect ratio, dat zal hem moeten zijn. Of beeldverhouding als je menu nederlands is :p.

• freekdl
Nee, dat is het niet.. Als windows volledig geladen is is het beeld goed, het probleem doet zich enkel voor tijdens de boot.

[ Voor 98% gewijzigd door freekdl op 16-04-2011 21:24 ]

• freekdl
Ik zit nog steeds met dit probleem.. Zowel op 16:9 als volledig scherm ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://freepic.nl/img=1c9dfbaa0a
Afbeeldingslocatie: http://freepic.nl/img=f60caa52fd

Ik vind geen gelijkaardige topics op internet, het lijkt wel alsof ik de enige ben met dit probleem. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-02 14:30
Heb hetzelfde met mijn Philips monitor. Bios wordt hooguit 10seconden weergegeven dus heb er nog nooit aanstoot aan genomen.

Wat mij opviel is dat als ik als resolutie 1280*720 gebruik het scherm wel volledig gevuld wordt. Is altijd het proberen waard. Denk dat je scherm het een en ander onthoud waardoor bij een hogere resolutie het scherm niet gevuld wordt.

• freekdl
Vroeger stoorde het me ook niet, maar nu is het een dual boot systeem met mooie custom bootloader en ik kan er geen vrede meer mee nemen :) Als dit niet opgelost geraakt moet ik hem met spijt in het hart vervangen.

Ik heb getracht de resolutie te wijzigen zoals je zei, maar spijtig genoeg heeft dit pas effect zodra windows geladen is. Als ik tijdens de boot op info duw zie ik dat mijn monitor op 1920x1080 @ 60 Hz draait.

[ Voor 33% gewijzigd door freekdl op 16-04-2011 21:47 ]

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 20:08
Er worden hier waarschijnlijk twee dingen door elkaar heen gegooid: 1:1 Pixel Mapping en Aspect Mapping (of hoe het dan ook mag heten).
  • 1:1 Pixel Mapping houdt in dat het scherm het ontvangen beeld zo min mogelijk (gewoon niet dus) probeert te schalen of te rekken. Als je dus bijvoorbeeld 640x480 op een Full HD-scherm weergeeft, zullen netjes de 640 bij 480 pixels in het midden het beeld weergeven.
  • Er is ook nog dat andere, wat de meeste schermen tegenwoordig wel hebben: schalen met een vaste aspect (verhouding breed:hoog). Als je hiermee dus op je TV of wat 640x480 gaat weergeven, zal je TV dus die 640x480 oprekken tot òf boven/onder òf links/rechts de rand bereikt is. Het beeld dat dan overblijft, blijft gewoon zwart.
De TS heeft hier dus last van de bovenste. Die term moet dus even opgezocht worden in de handleiding.

En jeps, Dat van die gelockte aspect (bolletje twee) is uiteraard op te lossen door een lagere resolutie te kiezen met dezelfde verhoudingen. Dan wordt alsnog alles opgevuld. Maar daar fix je bol 1 niet mee.
Pagina: 1