Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwe fans voor CPU en GPU airduct

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Max Hunt
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 18:48
Ik ben op zoek naar 2 120mm fans, 1 voor mijn cpu (i7 950 met Venomous X) en 1 voor in de airduct (van HAF X) voor mijn videokaarten (2 gtx 580's en 1 passief gekoelde 8400 gs).

Als cpu koeler gebruik ik nu de fan die bij de koeler kwam maar die is niet goed genoeg (34 cf/m). Ik heb een SilenX gekocht op aanraden van iemand uit een ander topic in december, maar die kan niet op andere rpm draaien dan 1400 rpm, en die maakte te veel lawaai.

In mijn airduct heb ik een Scythe Slip Stream, die kan prima op verschillende snelheden draaien maar maakt altijd te veel lawaai. Geen probleem tijdens gamen, vervelend buiten gamen om.

Sleeve bearing fans sluit ik uit, die werken niet met hoe mijn cpu koeler is gepositioneerd. Verder ben ik gewoon op zoek gegaan naar fans die:
- Op verschillende rpm's werken
- Stil zijn op lage rpm's
- Hoge cf/m hebben

Ik gebruik onder andere deze review van 169 fans, maar daarop gebaseerd heb ik de Scythe gekocht. Vandaar dat ik hier wat advies vraag over de keuze die ik heb gemaakt, of dat iemand een beter alternatief heeft.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat ik 2 dezelfde fans kan gebruiken.

Mijn eerste keuze is een Cooler Master Excalibur of een Cooler Master Blade Master. Uit de vergelijking in de pricewatch is de Excalibur iets beter, uit de review op hardware.info is de Blade Master juist beter.

• Schumaster
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17-05 08:43
Elke fan kan op verschillende rpm's draaien.
De meesten hebben inderdaad niet van zichzelf een schakelaartje om van rpm te wisselen, maar met een fan controller is dit prima te regelen.

Ook snap ik je argument over Sleeve bearing fans niet helemaal, volgens mij zijn deze precies even groot/dik als elke andere fan, en draaien ze ook op precies dezelfde manier. Enige verschil is de manier van lagering...

Ik heb zelf erg goeie ervaringen met fans van Nexus. Deze zijn erg stil, maar hebben nog genoeg airflow. Wel raadt ik je aan om een fancontroller te kopen, Hiermee ben je een stuk vrijer in je keuze van fan, omdat je daarmee van elke fan de snelheid kan regelen.

Kijk ook eens in Het stille PC topic deel IV

Schumaster wijzigde deze reactie 14-03-2011 08:46 (8%)
Reden: Stille PC link bijgevoegd

• Max Hunt
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 18:48
quote:
Sleeve bearings may be more likely to fail at higher temperatures, and may perform poorly when mounted in any orientation other than vertical
Dat is van wiki, maar ook wat ik lees op andere forums etc. Mijn cpu fan komt horizontaal te hangen dus dat kan voor problemen zorgen.
quote:
Elke fan kan op verschillende rpm's draaien.
Niet die SilenX die ik heb. Zodra je die op lagere snelheden wil laten lopen gaat ie hard-tikkende geluiden maken. Na wat rond te hebben gekeken bleek dit gewoon een prut koeler van 20 euro te zijn.

Ik heb al wel een fan-controller waarmee ik m'n pc redelijk stil heb gekregen, behalve die Scythe dan.

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18-05 19:48

Deathchant

Don't intend. Do!

die review van hardware.info is eigenlijk best een goeie review. Je kunt niet EN lage RPM hebben EN lage dB EN hoge CFM...

Wat ik jou kan adviseren is om te kijken naar de Silvestone fm123, zoals ook in de hardware.info review over geschreven wordt. Hij maakt 2600RPM, 39dB maar verplaatst daarbij wel een enorme 106CFM aan lucht en heeft daarbij de hoogste static pressure van alle fans (behalve de sleeve-bearing ultra kaze 3000 38mm fan van Scythe).

Deze fans kosten 14 euro per stuk en zijn doubleballbearing en krijgt er een fancontroller bij.
Laat deze tussen de 1700-2000RPM lopen en je hebt een acceptabel geluid met de maximale static pressure en airflow.
1 nadeel: ze zijn niet zo mooi van kleur: spierwit :)

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Smashmint
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:29
Kijk naar de Scythe Gentle Typhoon, heb er zelf 2 op me H70 zitten, ook in een HAF X, werkt perfect ;)

Worldwide TeamSpeak 3 Servers: voicenode.net

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True