Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 10:27

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
(jarig!)
Is het mogelijk om in Windows Server 2008 R2 twee netwerkkaarten te gebruiken, waarvan één specifiek voor LAN en de ander specifiek voor WAN? Ik heb namelijk vrij veel verkeer over WAN gedurende de dag en ik zou dat graag gescheiden houden van LAN. Voornamelijk voor media streaming binnen mijn LAN is dit belangrijk (1080p wil nogal wat eisen van je netwerk). En aangezien ik toch nog een gigabit PCI kaartje heb liggen zou ik het graag zo inrichten. Daarnaast is het beveiligingstechnisch ook wat beter te managen, dus waarom niet dacht ik.

Alleen hoe kan/moet ik zoiets aanpakken? Het systeem zit via een 8-poorts gigabit hub verbonden aan het netwerk. Deze hub zit op diens beurt weer verbonden aan de WAN-poort van mijn router.
De makkelijkste manier is natuurlijk om een rechtstreeks een kabel te trekken van een LAN-poort in mijn router naar één van de NICs, maar dat is geen optie: ik kan geen extra kabels meer trekken naar boven, waar het systeem (en de hub) staan. Zodoende moet ik dus eigenlijk iets anders verzinnen.

Kan iemand mij hiermee helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Zinu op 13-03-2011 21:39 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zinu schreef op zondag 13 maart 2011 @ 21:37:
Daarnaast is het beveiligingstechnisch ook wat beter te managen, dus waarom niet dacht ik.
Right.

Daarnaast: tenzij je onnoemelijk veel hosts op je networkdevice hebt zitten waardoor je mac table volloopt heb je gewoon een switch en geen hub ;)

Ik mis eigenlijk wat Google resultaten, dus waar heb je zelf naar gekeken als mogelijke aanpakrichtingen?

[ Voor 19% gewijzigd door alt-92 op 13-03-2011 23:09 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als jij die gbit kaart er in duwd, 1000Mbit per seconde, en daar 5~50Mbit (ongespecificeerde 1080p ) vanaf dan hou je 950Mbit over en dan wil je er nog een Gbit bij hebben ?

En nu de hamvraag, hoe weet je of het beveiligings technisch beter is te managen als je niet zeker weet of het kan ?

Iperf

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 16:37
Ik neem aan dat we het hier over Prive omgeving hebben? En wat is het internetverkeer aan de andere zijde?

Voor FullHD heb je niet meer nodig dan 100Mbit. Er zijn blue-ray spelers die zelf al niet meer bandbreedte hebben van ~50Mb. Ik weet niet hoe intensief je verbinding wordt gebruikt, maar je zou dus 10x een film van 1080p kunnen streamen vanaf je server.

Er vanuit gaande dat je iets van Glasvezel hebt als internet: 9x 1080p + 1x internet = 10x 100Mb = 1000Mb. Geen tweede netwerkkaart nodig.

Hiernaast is een tweede NIC mogelijk in een W2K8R2. Maar natuurlijk niet samen op de zelfde switch, anders is het nut weg. En als je al het internet verkeer over je server laat lopen voor de clients, is het nut van een tweede netwerk weg.
Waarschijnlijk kan de switch totaal maar 1000Mb verwerken over alle poorten gezamelijk. :| Dus moet je ook een tweede netwerk bouwen met eigen infrastructuur(switch, kabels, evt router etc). ;)

Ik hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent.:)

En zoals alt-92 en Fish boven mij even opmerkte: "Hoe weet je of het beveiligings technisch beter is te managen als je niet zeker weet of dit al kan ?"

----------------
Mocht er iemand zijn die hier aanvulling op heeft, ik sta open voor kritiek *;

[ Voor 7% gewijzigd door PeeCee op 13-03-2011 23:50 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je het echt zograag wilt, plaats de server op de plek van de "hub" wat vast een switch is.
en sluit de kabel die van je modem naar de switch loopt op de wan interface. en ga daarna met DHCP en RRAS aan de gang.

Although ik wel benieuwd ben naar je beveiligings-technische argument, het zou ook over één netwerkkaart kunnen maar dan moet je switch en je NIC wel 802.1q ondersteunen voor vlan trunking

Wat mogelijk een kritiekpunt/aanvulling op hierboven kan zijn is, je weet niets van de hardware van de TS, grote kans dat hij max 40MB haalt, (denk aan de HD's en controllers).

Als het echter om Small business server gaat, dan geeft het issues met 2 nics :)

[ Voor 6% gewijzigd door LuckY op 14-03-2011 00:04 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Of je bridged je modem/router naar de 2de adapter in je server en wijst die direct toe aan een vm die een softwarematige firewall draait zoals TMG. Vervolgens regel je het interne netwerk via de virtuele switch naar je fysieke switch ;)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
LuckY schreef op maandag 14 maart 2011 @ 00:02:
Als je het echt zograag wilt, plaats de server op de plek van de "hub" wat vast een switch is.
en sluit de kabel die van je modem naar de switch loopt op de wan interface. en ga daarna met DHCP en RRAS aan de gang.
[...]
Zo draai ik het ook en dat is in 2008 redelijk makkelijk in te stellen :)

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:16
Die 'hub' zal vast geen Managed Switch zijn...want ik zie niemand praten over Vlans? Dat is natuurlijk ook een mogelijke oplossing. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Pedr0 op 14-03-2011 09:15 ]

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Verwijderd

thangt er ook van af welke rol je server heeft in je netwerk. Multi-homed DC's/DNS-servers bvb. zijn niet gesupporteerd door MS om een reden.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Met ^

Als het een DC is, niet doen. Of het daarnaast nuttig is, is een tweede.

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 10:27

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
(jarig!)
Ik weet genoeg, één 1000mbit kaart is dus ruim genoeg voor een klein netwerk.
Bedankt allen!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zinu schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:12:
Ik weet genoeg, één 1000mbit kaart is dus ruim genoeg voor een klein netwerk.
Bedankt allen!
Zelfs voor de meeste relatief grote netwerken ;)

Iperf

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
wasted247 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 17:32:
Met ^

Als het een DC is, niet doen. Of het daarnaast nuttig is, is een tweede.
Tja, niet gesupporteerd, maar het werkt wel gewoon :)
Pagina: 1