[Arduino] 2 "solenoid valves" aansturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Ik ben bezig met een Arduino projectje waarvoor ik 2 kleppen wil aansturen. Hiervoor ben ik uitgegaan van http://www.arduino.cc/pla...rning/solenoid_driver.pdf.
Ik heb deze schakeling 2 maal uitgevoerd, elk op een eigen digitale pin. De voeding voor de 2 valves is gemeenschappelijk (ik vermoed hier het probleem)
Als ik de schakeling bedien, meet ik netjes 24V op beide uitgangen, toch schakelt maar een van beide kleppen :?
Ik vermoed dat dit zich voordoet omdat als beide transistoren "open staan", beide kringen in feite parallel geschakeld staan (klopt dit?). Nu ben ik qua electronica redelijk onwetende, dus zelfs als dit kopt heb ik eigenlijk nog geen idee hoe dit op te lossen (naast een tweede 24V voeding gebruiken :p)
Iemand een zinnig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Stuurt je Arduino een digitale 1 en 0 of, een 1 en zwevend?
Voor de zekerheid kan je een 10K weerstand hangen tussen de basis van de transistor en de GND

Je kan dan de schakeling ook los testen door de Arduino niet aan te sluiten en dan 5v aan te bieden op je solenoid schakeling

[ Voor 29% gewijzigd door Mr-Beamer op 13-03-2011 21:48 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
Ik neem aan dat je met "zwevend" bedoelt of er nog een weerstand naar de aarde zit? Zwevend dan :)
Het probleem lijkt zich ook niet daar te bevinden, aangezien de transistor wel werkt (meet mooi 24V als ik hem aanstuur en 0 als er niks gebeurt)

[ Voor 7% gewijzigd door the_stickie op 13-03-2011 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat doet je schakeling als je handmatig de collector en de emitter van beide torren aan elkaar hangt dmv bijvoorbeeld een krokodillebekjeskabeltje ofzo?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
de emitters zitten al samen naar ground toe (de gnd aansluiting van de arduino met daar de 24V "min" aangeknoopt)
Ik heb even een bruggetje gezet tussen de collectors en dan schakelen beide solenoids :)
Wat betekent dit nu? Transistor gaar oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik bedoelde eigenlijk dat je de collector aan de emittor moest hangen :) maar dit werkt ook: je hebt vastgesteld dat je voeding in ieder geval niet het probleem is. Misschien dat je software of 1 van de transistoren stuk: je kan bijvoorbeeld eens kijken wat er gebeurt als je de pinnen aan de kant van de Arduino omwisselt. Schakelt nu ineens de andere solenoid is het een softwareprobleem, schakelt wel dezelfde solenoid is waarschijnlijk je tor stuk of heb je ergens een soldeerfout gemaakt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
OMG.... sw probleem dus 8)7
ik snap er de ballen van, al wat ik vergat was pinMode(OutputPin2, OUTPUT). Ik snap niet hoe het kan dat ik dan wel lekker 24V mat... electronica=mysterie :+

Anyway, Sprite_tm, bedankt, het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:12

Stoney3K

Flatsehats!

the_stickie schreef op zondag 13 maart 2011 @ 23:21:
OMG.... sw probleem dus 8)7
ik snap er de ballen van, al wat ik vergat was pinMode(OutputPin2, OUTPUT). Ik snap niet hoe het kan dat ik dan wel lekker 24V mat... electronica=mysterie :+

Anyway, Sprite_tm, bedankt, het werkt :)
DDRB = 0xFF was het toch? :Y)

* Stoney3K doet dat soort dingen toch liever met AVR-GCC. :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1