• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-02 18:39
Hallo medetweakers,

Ooit zou dit een topic moeten worden met een soort van overzichtje. Echter is er nog véél te weinig informatie om een goede startpost te maken. Maar GoT zou GoT niet zijn als onze kennis niet gebundeld kon worden.

Over 2 weken krijgen mijn vriendin en ik ons huis opgeleverd. We hebben een kekke 3D televisie gekocht en HDMI 1.4 kabeltjes aangeschaft. Om gebruik te kunnen maken van de volledige resolutie (en dus niet 720p) is HDMI 1.4 vereist.

Vervolgens ben ik in mijn zoektocht op internet maar één mediaspeler tegengekomen die HDMI 1.4 ondersteunt. Ik hoop dat ik het topic later kan updaten met meer informatie, maar omdat ik maar één mediaspeler ben tegengekomen is dit topic meer een vraagstelling geworden dan een informatief punt. Het topic zal zo nu en dan dus wel geupdate worden naarmate er meer mediaspelers op de markt komen.
WD TV Live Hub
Deze mediaspeler heeft HDMI 1.4 en is van 'Western Digital' die we allen kennen van de harde schijven. Deze mediaspeler is uitgerust met HDMI 1.4 wat nodig is om 1080p 3D af te spelen. Ook is deze mediaspeler voorzien van een GBit poortje wat je nodig zult hebben om 1080p over het netwerk te streamen.

Hier een quote uit de review van Hardware.info, Hoofdstuk 'Conclusie'.
Bron: http://nl.hardware.info/r...live-hub-review-conclusie
Op het Hardware.Info testlab zakt ons af en toe de moed in de schoenen wanneer wéér mediaspeler van wéér een ander merk wordt binnengedragen, die qua functies en menu geheel identiek is aan tientallen modellen die we al eerder aan een test onderwierpen. De recent geteste Boxee Box van D-Link en deze Western Digital TV Live Hub zijn in dat opzicht een verademing.

Deze beide producten hebben de nodige overeenkomsten, zoals een grafische interface, bovengemiddelde bestandscompatibiliteit en integratie van social media. Toch zijn naar onze mening de verschillen groter: de Live Hub heeft een ingebouwde harde schijf, de Boxee Box niet. Ook is de focus op online media bij de Boxee Box groter - en het aantal ondersteunde codecs en containers (inclusief DTS-HD MA) ook. Het product van D-Link is echter ook flink duurder, dankzij de krachtiger processor, RF-afstandsbediening en het bijzondere ontwerp. Gelukkig krijg je ook veel extra functies terug voor die hogere prijs. Kortom, de twee zijn naar onze mening niet echte concurrenten. De Boxee Box is interessant voor wie zelf alles wil instellen en misschien zelfs een eigen interface op de speler wil zetten. De Western Digital Live Hub is de ideale keuze voor wie een heel complete mediaspeler wenst, die vrijwel alles afspeelt, bijzonder gebruiksvriendelijk is en een uitstekende prijs/prestatieverhouding biedt.

Een Realtek gebaseerde speler als de AC Ryan Playon!HD of de Mede8er MED500X komt met een 3,5 inch 1TB schijf op ongeveer dezelfde prijs uit, maar de Western Digital is dan naar onze mening de betere keuze. Ook al lever je misschien een of twee zaken in, zoals torrent of nzb downloads, maar het gebruiksgemak en het design van de grafische mediabibliotheek compenseren dat. Bovendien is deze Sigma-gebaseerde speler nog altijd superieur qua netwerksnelheid aan de Realtek-gebaseerde modellen, al naderen die stapje voor stapje hetzelfde niveau. Afgezien van een paar kleinigheden is de Western Digital TV Live Hub de beste mediaspeler in zijn klasse van het moment - de kleinigheden weerhouden ons ervan een Gold Award te verlenen, maar Silver is zonder meer verdiend.
Hoewel deze speler een GBit aansluiting heeft, zit hier toch wel een kanttekening aan. Hier quote ik ook de review van Hardware.info
Hoewel de WD TV Live Hub over een ingebouwde harde schijf beschikt, zijn de netwerk streaming prestaties natuurlijk wel van belang. Het kopiëren van bestanden naar de speler gaat met 6-8 MB/s, ofwel de snelheid van een niet bijzonder vlotte Fast Ethernet-aansluiting. Streamen is dan handiger dan eerst kopiëren en dan kijken. Gelukkig laat de Sigma chipset ook in deze speler zien waarom Realtek nog altijd op de tweede plaats komt als het op deze discipline aankomt: alle testbestanden worden keurig vloeiend weergegeven, zelfs exemplaren die op papier de limieten van gangbare h.264-profielen overschrijden.
Afbeeldingslocatie: http://www.nasmedia.nl/img/products/large/western-digital-live-hub-foto-7.jpg
Opmerking
Weet jij nog mediaspelers die óók 1080p 3D kunnen weergeven? En dus een HDMI 1.4 aansluiting hebben? Of heb je een preview van een nog uit te komen mediaspeler die aan deze specificaties voldoet? Dan kunt u mij verwittigen via DM. Dan kan ik het topic aanvullen. Wil je zelf een stukje schrijven voor de Topicstart? Dat kan in ruil voor een eervolle vermelding!

Toevoegingen zijn ook méér dan welkom! (Bijvoorbeeld informatie over de chipsnelheid; de positieve en negatieve punten, mini-reviews etc).

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
RedHat schreef op zondag 13 maart 2011 @ 20:45:
Ook is deze mediaspeler voorzien van een GBit poortje wat je nodig zult hebben om 1080p over het netwerk te streamen.
Hoezo 'moet' er Gb opzitten als er in de conclusie die je zelf quote al staat dat deze nog niet eens FE snelheden haalt?

• RedHat
Nielson schreef op zondag 13 maart 2011 @ 20:49:
[...]
Hoezo 'moet' er Gb opzitten als er in de conclusie die je zelf quote al staat dat deze nog niet eens FE snelheden haalt?
Dat is dus het nadeel van de speler, wat ik dan ook aangeef. GBit is natuurlijk geen garantie dat hij ook de snelheid haalt die je theoretisch kan halen. Misschien begrijp ik je volkomen verkeerd maar ik probeer informatie te geven en quote dat stukje omdat het juist een minpunt is en dat er dus niet blind op gestaard moet worden of een mediaspeler GBit heeft. De vraag blijft altijd of hij die snelheid haalt.

Maar je snapt zelf hopelijk ook wel dat GBit wel vereist is om 1080p 3D te streamen wat dus blijkbaar niet mogelijk is met bovenstaande speler.

Deze speler heeft een harde schijf dus de 3D dingen zul je dus op de harde schijf moeten zetten. Maar omdat niet iedere speler een harde schijf heeft is het natuurlijk wel een punt van groot belang.

[ Voor 21% gewijzigd door RedHat op 13-03-2011 20:54 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
RedHat schreef op zondag 13 maart 2011 @ 20:52:
[...]
Maar je snapt zelf hopelijk ook wel dat GBit wel vereist is om 1080p 3D te streamen..
Een normale blu-ray heeft een bandbreedte van 40Mbps, een 3D ongeveer 60Mbps. Dat past nog steeds ruimschoots binnen FE.
Deze speler heeft een harde schijf dus de 3D dingen zul je dus op de harde schijf moeten zetten.
Ik lees het net andersom, omdat de netwerk-aansluiting relatief langzaam is kun je beter streamen:
Het kopiëren van bestanden naar de speler gaat met 6-8 MB/s, ofwel de snelheid van een niet bijzonder vlotte Fast Ethernet-aansluiting. Streamen is dan handiger dan eerst kopiëren en dan kijken.

• RedHat
Misschien gaat mijn kennis niet ver genoeg; maar als je netwerkaansluiting relatief langzaam is, dan heb je datzelfde probleem met streamen toch ook? (Transmuxxen even daar gelaten).

Ik wist niet dat Full 3D 60MBit was. Ik heb hier getest met 1080p en dat ging voor geen meter over 100MBit. Buffers lopen leeg, fouten in het beeld. Theorie is niet altijd praktijk natuurlijk (En andersom).

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 17:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

RedHat schreef op zondag 13 maart 2011 @ 21:50:
Misschien gaat mijn kennis niet ver genoeg; maar als je netwerkaansluiting relatief langzaam is, dan heb je datzelfde probleem met streamen toch ook? (Transmuxxen even daar gelaten).

Ik wist niet dat Full 3D 60MBit was. Ik heb hier getest met 1080p en dat ging voor geen meter over 100MBit. Buffers lopen leeg, fouten in het beeld. Theorie is niet altijd praktijk natuurlijk (En andersom).
In die bitrate wordt het ook op Blurays verwerkt, dus zou het inderdaad ook over een 100Mbit lijn moeten kunnen.

Het hangt ook een beetje af van de manier van streamen... bij transcoden/muxxen gooien veel programma`s de bitrate vaak over de oorspronkelijke 60Mbit (hetgeen natuurlijk vreemd is). Hierdoor gaan veel netwerken plat... veel streamer garanderen daarnaast ook niet de volle 100/1000Mbit, wat ook jammer is.

Ik denk dat je het beste antwoord dan bij WD vandaan kunt halen. "Wat is de maximaal haalbare birate" i.c.n. de huidige chipset ijn de mediaplayer (ervan uitgaande dat je de volle 1000Mbit gewoon kun aanleveren).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:27
volgens wifimedia kan die wd geen 3d bluray iso's afspelen dus is het een waardeloos ding

• PierreO
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-11-2025
Je moet gewoon alles omzetten naar ½SBS, prima beeld, uitstekend geluid, en net zo goed te behandelen als gewone avchd of mkv. ;w

Dan heb je helemaal geen 1.4 HDMI nodig en meer dan voldoende aan de 100mbit netwerkaansluiting. Kortom voor minder dan 100pleuros koop je een mediaspeler die HD en HD3D afspeelt waarmee je een weddenschap kunt verliezen om te zien wat "echt" bluray is of omgezet. :*) :9 8)

Je koopt 4x2terra HD's zet daar zo'n 1000 films op of wathever van uitstekende kwaliteit, je zet de mediaplayer aan en komt erachter dat je een mensenleven of 2 tekort komt om alles te bekijken, waardoor het hele gebeuren vervalt tot het vroegere postzegels verzamelen. En iedere keer komt daar weer content bij waar je ook weer geen tijd voor hebt. En ga je maar door met het bevredigen van je verslaving en holt het je leven verder uit.

Wie zit hier toch iedere keer doorheen te typen, wordt er niet goed van.

Binnenkort komt er trouwens iets uit waardoor alles nog beterder wordt, ik kan niet wachten en ga vast op de stoep liggen. 8)7 O-) :z

[ Voor 94% gewijzigd door PierreO op 16-03-2011 09:02 ]

• einstein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 15:10
RedHat schreef op zondag 13 maart 2011 @ 20:45:
Om gebruik te kunnen maken van de volledige resolutie (en dus niet 720p) is HDMI 1.4 vereist.
Dat rammelt aan alle kanten. Zelfs HDMI 1.0 kon al resoluties aan tot net boven Full HD, namelijk 1920×1200. Standaard HDMI 1.4 kan ook geen 3D beelden in Full HD spec aan. Wat je nodig hebt is minimaal HDMI versie 1.4a. Alleen deze ondersteund 3D beelden tot 1080p60.

• RedHat
einstein schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 08:56:
[...]

Dat rammelt aan alle kanten. Zelfs HDMI 1.0 kon al resoluties aan tot net boven Full HD, namelijk 1920×1200. Standaard HDMI 1.4 kan ook geen 3D beelden in Full HD spec aan. Wat je nodig hebt is minimaal HDMI versie 1.4a. Alleen deze ondersteund 3D beelden tot 1080p60.
Subdiscussie, echter las ik overal dat via HDMI 1.3a je nooit 1800p FULL 3d kon afspelen (Dus 2*1080P) waar dit wel het geval was met HDMI 1.4.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:41
Of dit wel of niet technisch mogelijk is, is een ander verhaal. De software achter HDMI 1.3 laat dit gewoon niet toe.

Wat al aangehaald is.
Gbit lan is zeker geen veplichting voor 1080P. 100Mbit gaat ook probleemloos.
HDMI 1.4 op deze WD is nutteloos omdat de Sigma chip geen Blu-Ray 3D kan/mag verwerken.

Met andere woorden.
De WD is een leuke compact speler met een 1 TB HDD en verzorgde GUI. Daarnaast zorgt de Sigma chip voor goede streaming-eigenschappen. Meer is het niet.
Pagina: 1