Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenju
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-08 16:49
Een melding die we allemaal wel uit het verleden kennen ("Dit apparaat kan sneller werken als het aansluit op een snelle USB 2.0-poort"), denk ik. De laatste jaren werden alle USB 2.0 controllers, gewoon bij de installatie van Windows XP, Vista en 7 wel herkend. Zo ook bij mij, de eerste keer dat ik Windows op mijn systeem installeerde. Gisteren echter, deed ik een herïnstall. Ik heb twee Samsung Spinpoint F3's in raid-0 gezet, en daar Windows 7 op geïnstalleerd. Toen ik een wifi-stick in de usb-poort stak, kreeg ik opeens de betreffende melding. Hetzelfde toen ik mijn externe schijf aanzette. De USB-controller is kennelijk niet geïnstalleerd.

Mijn moederbord is een Gigabyte GA-770TA-UD3. In apparaatbeheer staan geen onbekende apparaten weergegeven, en wanneer ik de driver-CD van mijn moederbord opstart, staan alle drivers op de status 'installed'.
Op de support-site van Gigabyte zijn enkele vernieuwde drivers te vinden, maar geen van ze die gerelateerd zijn aan de chipset. Bij wijze van experiment heb ik toch maar geprobeerd die drivers te installeren, met helaas geen verandering.

Iemand die weet waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer de chipset drivers?
http://support.amd.com/us...ype=2.7&product=2.7.4.3.1

Windows update even laten draaien wil ook nog wel eens werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
De chipsetdrivers ;)

Haal even de meest recente drivers bij AMD vandaan. Er zit een AMD chipset op je moederbord. Controleer in apparaatbeheer dan ook even of de controllers daarna een recente driver hebben.

Edit: net iets te traag.. naja.. 2 mensen die hetzelfde zeggen, dan MOET het wel waar zijn ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Korvaag op 13-03-2011 19:48 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenju
Bedankt voor de snelle antwoorden. Op de supportsite van AMD krijg ik niets gevonden kwa chipset drivers. Alleen maar een Disk Performance Utility voor de AMD 7-series.
Windows Update had ik al gedaan.

Trouwens, AIDA identificeert mijn north bridge trouwens als 'AMD K10 IMC', terwijl 'AMD 770' logischer zou zijn. Zo dit relevant kunnen zijn aan mijn probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/downloads.aspx

Kijk onder motherboard drivers. Zoek je OS. Klik daarna op tab individual downloads. Daar staat iig de SB driver (en daar zit je hele USB verhaal in).

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 13-03-2011 20:16 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07
Kenju schreef op zondag 13 maart 2011 @ 19:58:
Bedankt voor de snelle antwoorden. Op de supportsite van AMD krijg ik niets gevonden kwa chipset drivers. Alleen maar een Disk Performance Utility voor de AMD 7-series.
Windows Update had ik al gedaan.

Trouwens, AIDA identificeert mijn north bridge trouwens als 'AMD K10 IMC', terwijl 'AMD 770' logischer zou zijn. Zo dit relevant kunnen zijn aan mijn probleem?
Mogelijk dat aida in de war kan zijn. Imc zou kunnen staan voor integrated memory controller, die in je k10 vpu zit ipv northbridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenju
GENETX schreef op zondag 13 maart 2011 @ 20:29:
[...]

Mogelijk dat aida in de war kan zijn. Imc zou kunnen staan voor integrated memory controller, die in je k10 vpu zit ipv northbridge.
Ok. Thanx.

Wat het verdere betreft, helaas geen verandering. Ik heb de SB drivers proberen te installeren, maar dat zijn dezelfde als die ik al had. Helaas geen verandering dus. Er wordt tijdens het installatieproces wel duidelijk aangeven dat de USB-drivers geïnstalleerd worden, maar na de herstart staat alles gewoon in USB 1.1.

Ik kwam ook op het idee om met Driver Sweeper de chipsetdrivers weg te halen, maar dat progje ondersteunt alleen Ati/AMD grafische drivers, en kwa chipsets alleen Intel en Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 06:55
http://www.gigabyte.co.nl...aspx?pid=3272&dl=1#driver

USB 3 driver eens proberen? Of anders vanaf daar de chipset driver downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46
Ik denk dat ik de oplossing heb voor je...
Maar dan moet je wel "sterk" in je schoenen staan want je gaat dan lopen klooien met registry enzo...
Ik geef de info, maar ben NIET verantwoordelijk dan als PC dan niet meer werkt.. dat even voorop gesteld...

Hiervoor heb je dan voor het werk wel even een PS2 toetsenbord nodig... dus weet dat op voorhand en sluit deze bijv. aan voordat je begint met USB stack in registry te verwijderen.

Je moet nl. Windows dwingen je hele USB "stack" opnieuw te initialiseren... Het zou misschien kunnen helpen...
Je kan ook eens in je windows registry in (Run as ADMIN !!! - in SAFE mode)
HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\USB en
HKLM\SYSTEM\ControlSet00x\Enum\USB kijken (met x= 0 tot 4 evt.)

Hier de map USB kiezen (herhaal voor genoemde items) en dan verwijderen.

Zelfde effect is alle USB apparaten uit Device Manager verwijderen met deze volgorde evt...
  1. Delete USB peripheral devices (Scanners, Printers, Cameras etc.)
  2. Delete HID and/or Composite USB (Human Interface Devices)
  3. Delete USB Root Hub(s) (Universal Host Controllers)
  4. Delete USB Host Controller(s) (Universal Host Controllers)
Dan verwijder ALLE USB apparaten fysiek uit PC en doe evt ook de overige stappen (die ik nog voor je ga mailen of neerzetten zodra ik thuis ben)...

Ik heb toen ik bij WD een template gebruikt en die heb ik thuis ergens op mijn PC staan (was voor Win Vista, 7 gaat dus ook werken)...
Is een andere methode en iets minder "drastisch" en kan je wellicht ook proberen... en kan als aanvulling op bovenstaande ook.

Ik kan die je toe mailen of zodra ik weer thuis ben hier even neergooien als gewoon lap tekst...
Lijkt het je wat?

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenju
Die zie ik graag tegemoet. Het lijkt me het beste wanneer je het gewoon hier neerzet, zodat anderen met een soortgelijk probleem er ook nog wat aan hebben. De optie om gewoon handmatig alle USB-zaken te verwijderen uit apparaat beheer ga ik morgen ook even uitproberen. Moet echter wel middels een USB-naar PS/2 convertortje gebeuren, hopelijk gaat dat goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je eventueel ook doen met USBDeview van nirsoft:http://www.nirsoft.net/utils/usb_devices_view.html 32 of 64 bit versie voorhanden.
Afbeeldingslocatie: http://www.nirsoft.net/utils/usbdeview.gif
sorteren op Connected disconnect met daarna devices selecteren en via papiermand verwijderen, drivers worden ook verwijderd. Usb devices afkoppelen, reboot, moederbord chipset driver installeren, daarna device per device driver installeren, aankoppelen.
USBDeview is a small utility that lists all USB devices that currently connected to your computer, as well as all USB devices that you previously used.
For each USB device, exteneded information is displayed: Device name/description, device type, serial number (for mass storage devices), the date/time that device was added, VendorID, ProductID, and more...
USBDeview also allows you to uninstall USB devices that you previously used, disconnect USB devices that are currently connected to your computer, as well as to disable and enable USB devices.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2011 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook nog even kan doen, is in het bios kijken. Heb meerdere mobo's onder mijn vingers gehad waar je in de bios in moest stellen welk soort USB je wilde draaien. Meestal heb je dan 3 opties, 1.1, 2.0 en 1.1 + 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 09:37
Ik heb dit probleem ook gehad en bij mij lag het aan de USB filter stuurprogramma van AMD.
Download de South Bridge driver en installeer de USB filters.

Motherboard/Integrated Video Drivers
en dan bij optional downloads de South Bridge Driver´s downloaden.

Daar staan de USB filters in en dat heeft bij mij geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiriTNL schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:31:
Ik heb dit probleem ook gehad en bij mij lag het aan de USB filter stuurprogramma van AMD.
Download de South Bridge driver en installeer de USB filters.

Motherboard/Integrated Video Drivers
en dan bij optional downloads de South Bridge Driver´s downloaden.

Daar staan de USB filters in en dat heeft bij mij geholpen.
Was idd ook de oplossing voor mijn gelijkaardig probleem. Werkte perfect onder Vista, maar toen ik upgrade naar Windows 7 liep het fout (niet leuk als je je backup wilt terugzetten vanaf een externe hd!). Heb toen alle driver updates vanaf de Gigabyte site gedaan, maar ging pas werken met de driver vanaf AMD zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46
Kenju schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 00:00:
Die zie ik graag tegemoet. Het lijkt me het beste wanneer je het gewoon hier neerzet, zodat anderen met een soortgelijk probleem er ook nog wat aan hebben. De optie om gewoon handmatig alle USB-zaken te verwijderen uit apparaat beheer ga ik morgen ook even uitproberen. Moet echter wel middels een USB-naar PS/2 convertortje gebeuren, hopelijk gaat dat goed werken.
Bij deze dan, in het Engels... :)
Sorry voor late reactie, maar ik wil het uiteraard niet achterhouden...

Opmerking:
Het kan zo zijn dat je niet letterlijk alle stappen moet doorlopen en hier en daar andere situatie(s) xich kunnen voordoen dan beschreven....
Het belangrijkste hier is beste in deze volgorde:
  1. USB stack/apparaten verwijderen via USB DevView én Registry of Device Manager (want DevView verwijdert niet alles zie ik)
  2. de INFCACHE.1 file moet opnieuw aangemaakt worden...
Hierin denk ik dat 1e stap ook al nuttig kan zijn om letterlijk geen USB-"hardware" in je OS te hebben al een goede basis kan dienen voor stap 2
Dat laatste heb ik nu zelf bedacht zo ;)

Try to install the driver manually; direct the update driver wizard to C:\WINDOWS\inf (inf is a hidden folder.)

If this does not work the drive is defective (please test it on another machine) or the issue is as follows: A USB device that is connected to a USB 2.0 hub is not detected in Windows XP Service Pack 2, Windows Server 2003 Service Pack 1, or Windows Server 2003 x64 versions

We do not have a driver that we make for Vista/XP.
The drive uses disk.inf/ disk.sys and PartMgr.inf/ PartMgr.sys and USBSTOR.inf/ USBSTOR.sys from C:\Windows\inf and C:\Windows\System32\Drivers\USBSTOR.sys respectively.
Same as with Windows XP.
The drivers should be in the Windows directory and should install automatically.

In the case you are using Windows Vista and the steps mentioned above does NOT work then the following steps could prove useful to you.

Problem: During the initial installation of an external hard drive, Windows Vista does not locate or install drivers for the external hard drive.
Windows Vista might report that there is “no driver found for you device” and/or will not display the pre-installed Vista OEM drivers.
Even by manually selecting the driver, you will still get the “no driver found…” error.

Cause: This is most likely caused by a corrupted INFCACHE.1 file.
This file stores the location of drivers and their INF files.
This file is hidden, has restricted access, and can be found in “c:\windows\inf”.

Resolution: Delete the INFCACHE.1 file and it will force Windows to rebuild the INFCACHE.1 file the next time Windows searches for drivers. To delete this file, you have to set the security permissions of it to allow Full Control for the User Group Administrators or full control for your user account. Please follow the directions below:
  1. Open a Windows Explorer window by right clicking on Start and then clicking on Explore.
  2. In the address bar, type C:\windows\inf and press Enter.
  3. Make sure you are able to see hidden files.
    1. Press the Alt key on your Keyboard, which will enable the menu bar.
    2. Go to the Tools menu -> Folder Options...
    3. In the new window that appears, select the View tab.
    4. In the list below make sure you have selected the following option:
      • Hidden Files
      • Show hidden files and folders
    5. Click on OK.
  4. Find and then right click on the file named INFCACHE.1.
  5. Select Properties.
  6. Click on the Security tab.
  7. Click on Edit to edit the permissions of the file.
  8. Click on Add to add User Groups.
  9. Click on Advanced...
  10. In the next window that appears, click on Find Now.
  11. Select your Windows account, next to the Administrators user group (use the Ctrl key on keyboard!).
  12. Click on OK.
  13. Set Administrators and your Windows account to Full Control and click on OK.
  14. Move or delete the file INFCACHE.1 (DO NOT forget this!)
  15. Reboot your PC/laptop.
  16. Connect an OTHER USB device to your PC, but tis time connect it to a DIFFERENT USB port!

IMPORTANT:
    • Preferrably use a PS/2 input device such as keyboard to help you...
    • Installing an USB device will force Windows to rebuild the INFCACHE.1 file
    • Just make sure when inserting an OTHER USB device, that you DO NOT reinstall the same external hard drive that you were having issues detecting before.
    • Please connect another USB device other than the one that Vista had an issue detecting.
  17. Make sure that the other USB you just installed is recognised correctly and works fine.
  18. Then remove it again via the Safely Remove Hardware function and take the device out of the USB port.
  19. If this is the case, reboot the PC once again.
  20. Now try connecting the external Hard Drive you had an issue with to the same or other(if possible even an other) USB port.
  21. Make sure that the external Hard Drive you connected is now recognised properly and is working as it should.

This detection issue can happen several times in a row, then repeat the steps and try again (even several times can be necessary).

[ Voor 11% gewijzigd door mindwarper op 15-03-2011 19:40 . Reden: opmaak ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emilionl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-07-2023
hoewel dit topic al wat ouder is, ben ik toch benieuwd of het opgelost is en via welke weg?
Pagina: 1