SMD leds vervangen door "normale" leds ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Topicstarter
Ik will binnenkort een compleet nieuwe case maken voor mijn Synology DS409+ nas en heb ik een paar vragen over de gebruikte leds in het front paneel.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fC0brmSM3oRGRJEF1CiuTJUA/full.jpg

Zoals je ziet zijn het smd leds in plaats van de "normale" ronde grotere leds dus ik kan ze eigenlijk niet gebruiken voor wat ik van plan ben.
Er zitten op het kleine circuit bordje geen resistors dus die zitten denk ik op het moederbord.
Voor dat ik het circuit bordje na ga maken wil ik eerst weten of ik de leds dus 1 op 1 zou kunnen vervangen met leds zoals deze

Of zijn de specificaties van de smd leds en resistors dusdanig verschillend dat dat niet gaat werken.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom denk je dat ze SMD LED's hebben gebruikt? Normale (5mm) LED's gaan waarschijnlijk niet passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

Topicstarter
Op wat voor manier bedoel jij "passen" ?

Ik wil het bordje namaken en en plaats van die smd leds normale leds gebruiken, ik wil alleen weten of de weerstanden die waarschijnlijk op het moederbord zitten ook met die normale 3mm of 5mm leds werken.

Ik ga dat hele bordje verder niet gebruiken.

En waarom ik denk dat ze die smd leds hebben begruikt ?... goedkoper
Maar daar houd mijn kennis op, ik weet niet of over het algemeen de specificaties tussen deze verschillende leds vergelijkbaar zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door ScrooLoose op 13-03-2011 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik bedoel of het fysiek gaat passen ;)

Dat printplaatje zal vlak achter het frontpaneel zitten, en dan passen normale LED's niet.

Over die weerstanden, dat weet ik zo niet, maar je kunt het wel proberen. In het ergste geval branden ze niet, of heel zwakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Hij gaat een nieuwe case bouwen. Dus waarom zouden losse leds niet in z'n zelfgebouwde case passen?

[ Voor 88% gewijzigd door KneppaH op 13-03-2011 19:28 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Een weerstand is een weerstand :)
Het enige verschil tussen SMD weerstanden en gewone is (behalve het formaat) het vermogen dat ze kunnen dissiperen maar dat is in dit geval geen probleem. Er gaat evenveel stroom lopen door de grote LED's als door die SMD LED's (mits zelfde spanningsval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:56
Die leds zijn prima te vervangen door "normale" leds, je zal alleen even de pinout moeten uitzoeken. Daarnaast zou je de stroom eventueel kunnen meten om na te gaan of het high-efficiency leds zijn (maw op welke stroom ze aangestuurd worden, high efficiency leds hebben minder stroom nodig, vaak enkele mA's ipv 10-20mA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

Topicstarter
Ok dus als ik het goed begrijp kunnen er 2 dingen gebeuren.... of de leds gaan branden of de leds branden door en als ze gaan branden is het maar even afwachten hoe fel.
Ik neem aan dat met het moederbord dan niks kan gebeuren.

Op 1 led na zitten er 2 van die SMD leds in serie aan elkaar terwijl er maar 1 brand, beetje raar maar als je naar het plaatje kijkt in mijn eerste post zie je per led 4 contact punten.

En met "pinout uitzoeken" bedoel je uitzoeken wat + en - is neem ik aan ?
Dus ik kan het beste wat meerdere verschillende leds kopen en kijken welke het meest geschikt is ?

Ik moet me toch wat meer verdiepen in deze materie, altijd al wel interessant gevonden maar er nooit echt de tijd voor genomen om te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
De LEDs die 4 contactpunten hebben gok ik op RGB leds. Kunnen deze van kleur veranderen? Zoja, dan is de kans erg groot dat het RGB leds zijn (of een andere set van kleuren, maar dat lijkt me sterk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik denk multicolor, groen en rood, waardoor je 3 kleuren kunt maken:
  • Groen
  • Rood
  • Oranje (groen + rood)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 13-03-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

Topicstarter
Dat lijkt mij een goede verklaring.
Word mijn situatie hier dan anders van of kan ik dan ook gewoon multicolour leds voor deze in de plaats zetten.
Ik ben ze al wel tegengekomen maar die hebben maar 3 pins.

Morgen even kijken of ik een betere foto kan maken en even een schema uitwerken, daar moet het wat duidelijk van worden :)

[ Voor 23% gewijzigd door ScrooLoose op 13-03-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 14:12

Onbekend

...

Bij een 2-kleuren SMD-LED, is er meestal 1 pootje die niet gebruikt wordt.

Je moet wel zeker weten dat je het juiste type 2-kleuren LED straks hebt om te vervangen. Common anode of common cathode.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
De kans is natuurlijk aanwezig dat het feitelijk 2 losse LEDs zijn, de ene groen, de andere rood. Maar dat wordt inderdaad vanzelf duidelijk als je het ding wat beter bekijkt en probeert er een schema van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dat ligt eraan wat ze nu doen, of ze maar 1 kleur weergeven of allebei.

Als hij bijvoorbeeld normaal groen brand, en bij storing oranje ofzo, dan zie je dat dus niet als je een LED met maar 1 kleur hebt. Maar de vraag is hoe belangrijk je dat vind, dat je die 2e kleur eventueel verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
ScrooLoose schreef op zondag 13 maart 2011 @ 21:23:
Ok dus als ik het goed begrijp kunnen er 2 dingen gebeuren.... of de leds gaan branden of de leds branden door en als ze gaan branden is het maar even afwachten hoe fel.
Ik neem aan dat met het moederbord dan niks kan gebeuren.
Kapot zullen de leds niet snel gaan, maar je zou wel even kunnen meten hoeveel stroom er geleverd word zodat je weet wat voor leds je wilt gaan gebruiken: 10mA = standaard leds, 2mA = high efficiency. Moederbord begrenst stroom tenzij er 5 of 12V op de leds staat, dan is er in de led een voorschakelweerstand ingebouwd (vrij zeldzaam). Die leds met meer als 2 pins zijn inderdaad multicolor, moet je even nameten hoeveel en wat voor pinout (common cathode/anode is belangrijk als de leds aansluitingen delen), je mag natuurlijk ook evt. losse leds gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dat ik het circuit bordje na ga maken wil ik eerst weten of ik de leds dus 1 op 1 zou kunnen vervangen met leds zoals deze
Als je het circuit gaat namaken, heb je toch zelf in de hand welke weerstand en kleuren leds je gaat gebruiken?
Mocht je dat printplaatje willen modden en er zitten idd weerstanden op het moederboard, let er dan wel op dat je geen rode led kunt aansluiten waar normaal een groene of een blauwe zit, deze zal je direct doorbranden zonder extra weerstand. Dit heeft alles te maken met de spannignsval die een LED aankan. Andersom kan het wel, maar dan brandt ie minder fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 08:24:
[...]
Als je het circuit gaat namaken, heb je toch zelf in de hand welke weerstand en kleuren leds je gaat gebruiken?
zoals TS al aangeeft zitten er geen weerstanden op die print, even nameten en je weet of de leds een ingebouwde weerstand hebben (ik verwacht van niet eerlijk gezegd), zoniet dan zijn de weerstanden al op het moederbord aanwezig.
Pagina: 1