raid - ahci in bios

Pagina: 1
Acties:

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11-2025
Hallo,

Ik ben bezig met het instellen van een softraid in ubuntu. Dit is nu bijna klaar.
Ubuntu is nu bezig met het syncen van de twee schijven en dat duurt ongeveer 2h.
In de bios heb ik alleen deze instelling waar ik niet mee weet wat doen.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/15d5aqf.jpg

Mijn vragen:
1. Moet ik hem op AHCI zetten omdat ik software raid gebruik?
2.Als ik hem nu nog op ahci ga zetten, gaan mijn gegevens dan verloren op mijn harde schijven? Want die staan nu vol met data.

Bedankt!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 21:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat ligt geheel aan hoe Ubuntu er mee omgaat. Als je het met Windows vergelijkt, dan moet je voor IDE, AHCI en RAID apparte drivers installeren, anders start Windows niet meer. Ik kan mij voorstellen dat dit ook voor Ubuntu geldt.

Maar wanneer je software RAID van Ubuntu gebruikt dan zal AHCI de betere optie zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 13-03-2011 18:10 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 19:08
Inderdaad is AHCI waarschijnlijk de beste keus, IDE is net als AHCI maar geen moderne functies zoals NCQ, terwijl je RAID kiest indien je de onboard raid controller wilt gebruiken en dat wil je natuurlijk niet indien je juist binnen Ubuntu software-matig met raid aan de slag gaat.

Als je eerder als stand IDE had en nu AHCI instelt gaat er geen data verloren: het is slechts een mode (lees: stand) van de SATA controller die geheel geen invloed heeft op data op de schijf. Wel heb je kans dat indien je een besturingssysteem hebt geplaatst op de aangekoppelde harde schijf dit nu onder AHCI niet wil opstarten, doordat AHCI een ander stuurprogramma/driver vereist dan de stand IDE.

[ Voor 43% gewijzigd door ParkOverall op 13-03-2011 19:18 ]

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11-2025
Stel ik probeer het nu op ahci, en zoals je zegt ubuntu wil niet meer opstarten, kan ik het dan gewoon terug op raid zetten zodat alles weer werkt ?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 21:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

stefve1 schreef op zondag 13 maart 2011 @ 19:20:
Stel ik probeer het nu op ahci, en zoals je zegt ubuntu wil niet meer opstarten, kan ik het dan gewoon terug op raid zetten zodat alles weer werkt ?
Dat mag mijn ziens geen enkel probleem zijn, ik heb alleen niet erg veel ervaring met Linux/Ubuntu.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:56
Volgens mij werkt Ubuntu met UUID (Universal Unique Identification Digits) en kan daardoor tijdens boot je schijf wel terugvinden... Maar een backup kan nooit kwaad :)

Even niets...

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-02 00:38
Omschakelen naar AHCI maakt Ubuntu geen fluit uit. Als je software raid gebruikt wordt inderdaad gebruikt gemaakt van UUID of misschien zelfs een of andere identificatie in de 'md' layer. Met mdadm --detail /dev/md<x> kan je info zien welke drives en UUID gebruikt wordt.

Backuppen alvorens in je bios te gaan rommelen zou ik niet ondernemen, het is niet nodig :).

EDIT: als je je bios op RAID hebt gezet, dan is het wel anders. AHCI en IDE laten de schijven voor
wat ze zijn maar de aansturing is een beetje verschillend (AHCI heeft bijv idd. NCQ). RAID is juist de mode voor je onboard RAID controller. Als je deze setting gebruikt dan kan je je schijf in Windows en in Linux in RAID gebruiken (en wellicht ook in DOS want je BIOS bepaalt de RAID configuratie), maar dan gebruik je NIET de standaard 'md' raid module maar een andere, ik geloof dat dat 'dmraid' is. Ik heb daar totaal geen ervaring mee, behalve dat ik bij iemand wel eens in Ubuntu een raid array heb benaderd die onder Windows in elkaar was gezet. Als je je array alleen onder Linux gaat gebruiken zou ik zeker bij de md driver blijven.

[ Voor 50% gewijzigd door Contagion op 13-03-2011 22:47 ]

Pagina: 1