Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERONY
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-02-2024
Komend schooljaar ga ik Werktuigbouwkunde studeren aan de TU delft en nu moet ik kiezen wat ik qua laptop moet gaan doen.

Ik wil sowieso een mac houden, mijn huidige heb ik bijna een jaar in bezit en ik wil eigenlijk niet meer zonder.
De processor en videokaart van mijn huidige MBP zijn waarschijnlijk niet voldoende/snel genoeg.

Op dit moment heb ik een 13'' 2010 2,4 gHz MBP in mijn bezit, welke ik aan mijn broer zou kunnen verkopen.
In plaats daarvan wil ik dan een 15'' MBP met quadcore.

Een andere optie is natuurlijk de TU laptop met quadcore aanschaffen, maar dan heb ik weer 2 laptops, en dit is ook duurder. Daardoor heeft optie 1 mijn voorkeur.

Specificaties TU laptop:
http://www.icto.tudelft.n...ct/specificaties-laptops/

Mijn vraag is: wat raden jullie aan?
En welke MBP moet ik dan kiezen?
-Als ik voor de 15'' MBP kies, raden jullie dan de 2,0 of 2,2 gHz aan?
http://www.icto.tudelft.n...iek-en-werktuigbouwkunde/

Ons Advies
De high end laptop die via het laptopproject kunt kopen voldoet aan alle eisen en wordt vanuit de faculteit optimaal ondersteund.
Het aangeboden basis model is niet geschikt voor de 3mE studies.

Als je liever een eigen laptop gebruikt voor je studie bij 3mE, let dan op het volgende:

Voor deze studie zijn de pakketten Matlab en Solid Works het meest gebruikt en het zwaarst. De minimale eisen waar de laptop aan dient te voldoen zijn dan ook:

de laptop is 'Windows 7 compatible' (minimaal 2 GB RAM)
de laptop heeft een wireless kaart
de laptop een goede grafische kaart heeft voor het gebruik van SolidWorks
Programma's die echt niet op OS X verkrijgbaar zijn zou ik dan natuurlijk via bootcamp/parallels draaien, dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Matlab draait perfect op mijn 2008 MBP, SolidWorks is lang geleden dat ik daar mee gewerkt heb, dus ik weet niet hoeveel zwaarder dat is geworden de laatste jaren. Volgens mij heb je aan de basis MBP 15" quadcore al ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:24
Dat Matlab bij de zware software genoemd word verbaasd me. Ik heb menigeen verbaasd door het op mijn netbook te draaien. En dat werkte best vlot, alleen was de schermresolutie wat laag.

Solidworks is inderdaad andere koek. Maar via Bootcamp moet dat ook zeker goed te doen zijn denk ik.

Het is misschien wel de moeite waard om te investeren in een 1680x1050 scherm, dat geeft je net wat meer ruimte bij het programmeren en modelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02:29
Zoals altijd in een dergelijk topic:

Stel jezelf de vraag wat je gaat doen als je laptop sneuvelt (koffie er over, tas een keer te hard neerzetten, domweg van de project tafel af gejat)
Bij een kapotte machine die je van de TU koopt krijg je een leenmachine tijdens de reparatie. Hierdoor kun je door werken als je machine een week voor de deadline stuk gaat.
Apple biedt deze service niet. Neem je het risico dat je een maand zonder laptop zit op het moment dat deze gerepareerd wordt? Een dergelijke maand zonder je laptop kost je waarschijnlijk een kwartaal studie achterstand.

Zelf heb ik bij Industrieel Ontwerpen (gebruiken ook SolidWorks) met een 13" MacBook rond gelopen. Simpelweg omdat ik van een wat handzamere en lichtere laptop houd. Tekenen en werken gaat prima op een 13" scherm. In de collegezaal is het zelfs een plus omdat het ding wat kleiner is. Door een groot scherm te kopen voor thuis kun je overzichtelijk werken met het apparaat met een betere ergonomie (gouden tip, welke laptop je ook kiest).
Als ik nu opnieuw een studie zou starten zou ik de goedkoopste Apple machine halen en daar vrolijk mee rond lopen. Mocht je persee een 15" machine willen, ga dan ook voor het hi-res scherm. Meer pixels is erg fijn bij SolidWorks!

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

hans_lenze schreef op zondag 13 maart 2011 @ 18:41:
Stel jezelf de vraag wat je gaat doen als je laptop sneuvelt (koffie er over, tas een keer te hard neerzetten, domweg van de project tafel af gejat)
Tja, maar hoe vaak gebeurd dat nu? Daar zou ik niet een TU laptop voor kopen in ieder geval.

@TSer: de TU pagina geeft aan dat je aan een i3 met 3GB (hun basis laptop) al genoeg hebt, dan moet een i5 quad core ruim voldoende zijn. 2.0 of 2.2 maakt niet zoveel uit in de praktijk, het prijsverschil kan je beter in meer geheugen stoppen, dat levert je meer snelheidswinst op.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERONY
breinonline schreef op zondag 13 maart 2011 @ 20:06:
[...]

@TSer: de TU pagina geeft aan dat je aan een i3 met 3GB (hun basis laptop) al genoeg hebt, dan moet een i5 quad core ruim voldoende zijn. 2.0 of 2.2 maakt niet zoveel uit in de praktijk, het prijsverschil kan je beter in meer geheugen stoppen, dat levert je meer snelheidswinst op.
Als je goed leest zie je staan dat ze zeggen dat voor deze studie het basismodel niet voldoende is.

Met zo'n laptop zou ik er natuurlijk wel een kensington-slotje o.i.d. bijnemen voor wanneer ik hem even onbemand achter moet laten.

High-res was ik ook al van plan, maar dan is er natuurlijk nog de anti-glare / glossy discussie.
Ik heb nu een glossy scherm (13'') en heb niet heel vaak last van reflecties. Dit omdat ik meestal binnen werk. 's Zomers buiten vind ik het wel een beetje lastig, dus dan zou AG een uitkomst zijn.

Hebben mensen hier goede ervaringen met AG? Ik heb hier al veel naar gezocht maar toch niet echt het antwoord gevonden wat ik zoek. Bij films kijken e.d. schijnt glossy beter te zijn en AG heeft een realistischere kleurweergave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casparz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:51
Ik sluit me volledig aan bij hans_lenze. Een handzamer formaat een lekker lompe monitor thuis. Als ze matlab noemen als zware applicatie doen ze dat waarschijnlijk alleen vanwege het geheugen, als je met wat zware berekeningen aan de slag gaat maken die paar honderd megahertzen niet veel meer uit ;)

Ik liep zelf rond in Eindhoven (op de TU) met mijn MacBook Pro, en dat leverde geen enkel probleem op. Ik moet zeggen dat ik wel jaloers was op mijn jaargenootjes, die na een lekker glas water over hun tb zo de schijf geswapt kregen in een leen laptop. Vooral toen mijn moederbord het begaf...

EDIT: Ik was net mijn reactie aan het schrijven toen jij je reactie schreef, dus hier maar meteen even een antwoord op je vraag:
Ik heb zelf een AG MBP (mid 2009). Ik ben enorm blij met die keuze, ik heb een 24" LED cinema display dat ik op mijn bureau heb, en daar kijk ik mijn films op en werk ik mee. De kleurweergave is fantastisch met die glasplaat er op, maar de weerspiegeling is erg vervelend. Ik werk best veel in de trein of op andere plaatsten met veel licht en dan is de AG op mijn laptop ideaal. Maar als jij zelf geen last hebt van de reflectie zou ik lekker voor de normale variant gaan, de kleurweergave is een stuk beter in mijn ogen (op het glossy scherm dus).

[ Voor 36% gewijzigd door casparz op 13-03-2011 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERONY
Er zijn ook van die Anti-Glare folies, maar die werken waarschijnlijk weer minder goed?
Naast het feit dat ze meestal k*t zijn om aan te brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JERONY
Of heeft iemand ervaring met deze studie en een standaard/oudere Macbook Pro (13'')?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13
Je kan het natuurlijk gewoon proberen en als er dingen echt niet lekker blijken te lopen (wat me zou verbazen als je gewoon een C2D 2.4 ghz en 4 gig ram hebt) alsnog tegen die tijd iets anders uitzoeken.

De laptop die ze aanbevelen heeft een Nvidia Quadro. Voordeel van zo'n chip/kaart is dat ze vaak gecertificeerd zijn voor bepaalde software (in jou geval wsch. solidworks), maar de kans dat je tegen problemen aanloopt lijkt me niet zo groot.
Ik werk met Autocad, Civil3D en Revit, en daarvoor gebruiken ze (op mijn werk) tegenwoordig gewoon machines met high end amd radeon kaarten erin. Een firegl (of quadro) met vergelijkbare performance is aanzienlijk duurder. Die zijn wel certified, maar de radeons werken ook gewoon perfect.

[ Voor 56% gewijzigd door Jesse op 17-03-2011 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JERONY schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 20:17:
Of heeft iemand ervaring met deze studie en een standaard/oudere Macbook Pro (13'')?
Zelf studeer ik ook aan de TU Delft (LR). Ik bezit een 15" MBP i7 (mid 2010) hi-res glossy.
Die voldoet prima, ook voor de zwaardere programma's / berekeningen.

Er zijn meerdere studenten met MBP's, ook oudere versies uit 2009, 13", C2D, etc.; allemaal geen problemen. Met 4 GB geheugen kom je niet snel te kort bij programma's zoals MATLAB (tenzij je heel inefficiënt met je code om gaat). Wellicht heb je programma's nodig die enkel op Windows draaien (bij LR bijv. CATIA), mocht je een VM willen draaien dan is meer geheugen wel gemakkelijk. Zo niet dan kun je ook prima de Windows-only programma's op een TU PC draaien of een keer via bootcamp.

Voor je beeldscherm is de hi-res optie aan te raden, dat werkt net wat prettiger in bijvoorbeeld MATLAB. Glossy of anti-glare is persoonlijk. Ik vind het niet storend als er wat reflecties zijn, de LED backlight compenseert dat meer dan voldoende. Zelf vind ik glossy ook mooier.

Succes met je keuze en veel plezier op de TU!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Dat hele zware laptop verhaal is nogal opgeblazen, doe zelf werktuigbouw in EIndhoven en het enige zware programma dat we hebben is Unigraphics.

De 4x dat ik dat heb gebruikt in 3 jaar studie is tijdens een OGO casus, meestal onder begleiding, en dan wordt je ook nog verboden je laptop te gebruiken want "daar krijg je RSI van". (ok, de 23" schermen die hier staan zijn inderdaad een stuk fijner)

Voor Unigraphics heb je alleen een zware GPU nodig als je met complexe modellen werkt, maar dat doe je in de bachelor zeker niet. Mijn 3 jaar oude Core 2 met 9400M en 9600M doen het prima hoor!

Heel veel ouderejaars doen trouwens 5 jaar met hun laptop, dus met en 1 jaar oude MBP kun je nog zeker de rest van je studie doorkomen, je zou eens moeten zien wat voor oude zooi sommigen meezeulen.

Edit: Ohja, probeer eens met je TU email adres in te loggen op de site van the Mathworks. (zodra je die hebt) Dan kun je de nieuwste Mac versie van matlab downloaden, en dan hoef je waarschijnlijk zelden windows op te starten.

[ Voor 26% gewijzigd door Dutch_Razor op 17-03-2011 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDaBom
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 19:49
Ik zit met iets soortgelijks, heeft er iemand ervaring met de sony vaio z(i7, 4 of 8gb, evt met dock)?
Draaien de benodigde (CAD) programma's wel goed of is de vaio af te raden..
Zit erg te twijfelen of ik ga meedoen met het project of toch de vaio kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het lijkt me beter dat je een nieuw topic opent in het juiste subforum, dan dat je een topic van ruim een jaar oud kickt, wat daarnaast niet relevant is voor je vraag.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.