Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Biometrisch het systeem in

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 17:10

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Een paar jaar geleden hoorden we vrij veel van de Microsoft Fingerprint Reader. Het dingetje lag overal, en vond (ondanks de prijs) nog aardig wat aftrek.

Enige jaren geleden heb ik als relatiegeschenk een desktopmodel fingerprintreader van Eikon ontvangen. Recent kwam ik erachter dat ze ook een mobiele variant hebben.

Toch heb ik het idee dat biometrie (en dan met name de fingerprintreaders) op zijn retour lijken te zijn? In de meeste winkels zie je ze nauwelijks nog liggen. Je ziet ze nog wel af en toe ingebouwd zijn, bijvoorbeeld in de business serie van HP laptops of sommige toetsenborden.

Ik weet dat fingerprint readers alleen niet aangeraden worden voor beveiliging. Zo zouden ze in enkele gevallen al te omzeilen zijn met een simpele kopie van de vingerafdruk, maar zijn ook sommige geavanceerde scanners (die polsslag en warmte meten) om te tuin te leiden. Puur vertrouwen op een vingerafdruk voor bedrijfsgegevens is dan ook een nono.

Toch vraag ik me af... Het nabootsen van iemands vingerafdruk is geen kinderspel in de zin dat iedereen het zomaar kan. Het vereist enige voorbereiding en werk, die zeker voor een kleinschalige omgeving niet zo snel toegepast zal worden. Een combinatie van vingerafdruk met een keycard of pincode, legt een extra laag beveiliging. En last but not least is er het gemak. Met één simpele swipe ben je aangemeld, terwijl er wel een sterk wachtwoord onder ligt.

Als aanvullende 'discussievraag': gebruiken jullie fingerprint readers? En zoja, waarom?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Ik gebruik het op mijn IBM ThinkPad T60 (heeft een ingebouwde reader).

Puur vanwege gemak :)

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Fingerprint reader past goed in het Defense in Depth model. Echter zoals elke beveiliging moet je niet op 1 ding vertrouwen, toen 3 jaar geleden HP uitkwam met de eerste laptops met ingebouwde reader ben ik eens gaan testen, door 5 keer vinger x te doen en de 6de keer vinger y. Ik kreeg redelijk wat false positives :)

Ik zou het zeker gebruiken met iets van een wachtwoord of een andere vorm van authenticatie die je weet (immers je hebt al iets wat je hebt).

Tevens is het een goede aanrader om eens naar de mythbusters te kijken, die hebben een aflevering gemaakt met biometirsche security, Waarin ze ook de mythes confirmed hebben over fingerprint readers. waar ze met simpele tools dingen konden kopiëren. En aangezien je overal je vinger afdrukken achterlaat is het imho niet iets wat je hebt ;) meerdere mensen kunnen het hebben,

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
LuckY schreef op zondag 13 maart 2011 @ 16:45:
Tevens is het een goede aanrader om eens naar de mythbusters te kijken, die hebben een aflevering gemaakt met biometirsche security, Waarin ze ook de mythes confirmed hebben over fingerprint readers. waar ze met simpele tools dingen konden kopiëren. En aangezien je overal je vinger afdrukken achterlaat is het imho niet iets wat je hebt ;) meerdere mensen kunnen het hebben,
Ik ken hem. Maar zij lieten bv. al niet zien hoe je een goede kopie maakt. Een fotokopie is dan nog een van de meest eenvoudige methoden, mits je een goede afdruk weet te bemachtigen. Niet super moeilijk, maar toch.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Zo weinig animo joh?