Tweede SATA II schijf toegevoegd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb net een tweede SATA II schijf aan mijn systeem toegevoegd. Is een Asus P5N-E SLI Moederbord. Ook geheugen geupgrade van 2 GB DDR-2 667 Mhz naar 4 Gb DDR-2 800 Mhz.

Voor mij is dit redelijk nieuw, ben zelf een netwerk engineer, maar geen hardware genie :D. Maar dit is goed gelukt, was redelijk simpel (wel met anti-statisch bandje en zo gedaan).

Ok mijn vraag, mijn oude schijf staat Windows XP op, ik heb nu Windows 7 Pro aangeschaft. Kennelijk heb jij bij die editie geen dual boot nodig, dus wil ik Windows 7 op de nieuwe disk zetten. Mijn vraag is, als ik nu de disk partitioneer en formateer en daarna de SATA-II connectoren omwissel, wordt de nieuwe disc dan primair met C/D/E en de oude dan dus de secondaire met F/G/H ... en ook belangrijk, met alle data op de oude "D en E" nog aanwezig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

Ik begrijp niet helemaal wat je wilt, maaruh. De driverletter is niet gerelateerd aan welke sata poort je gebruikt..

Als je de data op je XP schijf wilt behouden. Moet je gewoon die schijf even afkoppelen
Op je nieuwe schijf Win7 installeren. En dan je XP schijf weer aansluiten.

Misschien in de BIOS je nieuwe schijf even als 1e boot schijf instellen. En gaan met die banaan?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is wel het beste om altijd de harddisk met het OS erop op de 1ste s-ata poort te zetten, maar in de praktijk zal het niet zoveel uit maken. Wel zoals D4NG3R als schrijft zou ik die XP harddisk wel even afgekoppeld laten want het kan zijn dat Win7 die XP harddisk gaat overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik weet niet of het onder W7 ondertussen anders gaat maar standaard worden primaire partities eerst een letter toegewezen en daarna eventuele extended partities met logische volumes. Het hangt er dus o.a. vanaf of je extended partities gebruikt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, het is me nu duidelijk. Is dan inderdaad beter om die andere disk los te koppelen. Thanks voor de replies. Ben nu de disk aan het opdelen en formateren, dus zal nog wel even duren ... is 1 TB :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

Valt best wel mee, gewoon snelformatteren kiezen als het een 100% nieuwe schijf is. .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Da's inderdaad ook een optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Roel1966 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 22:14:
Het is wel het beste om altijd de harddisk met het OS erop op de 1ste s-ata poort te zetten.
Waarom zou dat beter zijn? Gewoon de bootorder fatsoenlijk instellen en dan maakt het werkelijk helemaal geen klap uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 22:26:
[...]

Waarom zou dat beter zijn? Gewoon de bootorder fatsoenlijk instellen en dan maakt het werkelijk helemaal geen klap uit.
Had ik nog niet aan gedacht. Is mijn eerste systeem met een 2e schijf. Maar ik neem dus aan dat je in de boot order, de nieuwe schijf dan dus boven de oude zet in de BIOS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is wel een vereiste als je van de Win7 schijf wilt opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je meerdere disks hebt met een OS (of bootsector) erop, dan is het van belang dat je die in de bootsequence goed staat als je daarvan wil booten. Als de andere disk verder niet bootable zijn, dan zou het niet zoveel uit moeten maken, gezien je bios die dingen gewoon zal skippen tot hij iets bootables tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een nieuwe schijf even snelformatteren zou ik overigens NOOIT doen. Bij mij gaat een nieuwe schijf EERST door de diagnostische utility van de fabrikant met de 'extended' test. Als ie daar goed doorheen komt ga ik hem pas partitioneren en formatteren. Als er iets niet deugt aan zo'n schijf wil ik dat weten vóór ik mijn data er aan ga toevertrouwen. Ik heb wel gehad dat die test faalde.Die schijf is dus meteen retour gegaan.

Met de huidige grootte van de schijven duurt zo'n extended test eventjes maar dat geduld opbrengen kan je later een hoop ellende besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
Terw_Dan schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 22:57:
Als je meerdere disks hebt met een OS (of bootsector) erop, dan is het van belang dat je die in de bootsequence goed staat als je daarvan wil booten. Als de andere disk verder niet bootable zijn, dan zou het niet zoveel uit moeten maken, gezien je bios die dingen gewoon zal skippen tot hij iets bootables tegenkomt.
idd, dus de xp hdd even loskoppelen, nieuwe hdd erin, windows 7 erop.
Dan komt automatisch de bootsector ook op je windows 7 hdd.
Vervolgens xp hdd erbij
Bootsequence aanpassen in bios zodat de win7 disk als eerste is en you're good to go.

mocht je de xp hdd niet loskoppelen en deze wordt om een of andere reden als 1e gezien dan komt de bootsector daar op te staan, dat is soms vervelend omdat je dan eigenlijk afhankelijk bent van allebei de hdd's om te booten.
Pagina: 1