• Edu78
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-02 00:17
Gisteren m'n nieuwe Core i5 2500 ingebouwd, maar ik vraag me ernstig af of de CPU daarbij ongeschonden is gebleven.

Alles ging goed, tot de installatie van Windows halverwege haperde. De pc sloot telkens af en startte daarna weer op.
Uiteindelijk de kast maar weer open gehaald, en toen bleek dat de koeler enorm heet was. Reden: de fan van de CPU-koeler werd geblokkeerd door het draad ervan. De fan had ik netjes aangesloten, maar het draad dat om de koeler loopt, zat blijkbaar te strak, en zorgde voor de blokkering. Heb dit niet eerder meegemaakt met Intel-koelers; daar liep het draad netjes om heen, zonder de koeler te hinderen.

Mijn vraag: kan de processor dit hebben of heb ik mogelijk iets vernield. Hij doet het nog wel, maar de CPU heeft zeker een half uur zonder koeling gedraaid.

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:58
Draai even een aantal een uur cpu burn in testen om te kijken of hij niet haperd/vastloopt is dat niet het geval dan is er waarschijnlijk niets kapot gegaan.

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-02 14:25

yzx

Hangt af welke temperaturen je ongekoelde CPU gehaald heeft, als je geOC'd had en aan stressen was kan ie de geest gegeven hebben.

Maar CPU's vallen toch uit bij een bepaalde temperatuur niet (?)

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Shadoxfix
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-01 09:18
yzx schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 20:08:
Hangt af welke temperaturen je ongekoelde CPU gehaald heeft, als je geOC'd had en aan stressen was kan ie de geest gegeven hebben.

Maar CPU's vallen toch uit bij een bepaalde temperatuur niet (?)
Doet het moederbord als ik me niet vergis.
Ik heb wel eens moederborden gezien die de temperaturen niet kunnen uitlezen. (Ben ik een eigenaar van)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Mijn vraag: kan de processor dit hebben of heb ik mogelijk iets vernield.
CPU's zijn daar tegenwoordig wel redelijk tegen beschermd. Gewoon de pc gebruiken, werkt alles verder goed is er niks aan de hand. Een nieuwe cpu halen kan altijd nog.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:28

Patriot

Fulltime #whatpulsert

In theorie hoort het wienig uit te maken. Als hij te heet wordt dan (je zegt het zelf al) schakelt hij zichzelf simpelweg uit. Dat is meestal al voordat er echt sprake is van schade. Zeker als alleen de fan dienst weigert (maar de heatsink er dus wel gewoon goed op zit, met de juiste hoeveelheid koelpasta) en je geen bijzonder zware dingen doet (een OS-install is niet bijzonder zwaar) hoeft er niets aan de hand te zijn.

Het is verder wel mogelijk dat er nog iets anders fout is gegaan, of dat de beveiliging zijn werk niet goed heeft gedaan. In dat geval is het wel mogelijk dat er sprake is van fysieke schade.

De kans is echter groot dat hij dan na het uitvallen überhaupt niet meer aan was gegaan. Ik zou als ik jou was zorgen dat de koeler vanaf nu goed werkt en gewoon verder gaan met de installatie. Als je dan later nog problemen krijgt dan weet je in ieder geval vrij snel wat er aan de hand kan zijn.

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-02 14:25

yzx

Mutakalah schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 20:09:
[...]

Doet het moederbord als ik me niet vergis.
Ik heb wel eens moederborden gezien die de temperaturen niet kunnen uitlezen. (Ben ik een eigenaar van)
Ahh dacht dat de CPU dat deed

Maar even nadenken, als je CPU koeler heatsinks heeft en je een goede airflow hebt, blijft ie toch ook koel.
VOlgens mij is er gewoon niks kapot aan je CPU ( onder pc van moeder staat op een P4 CPU gewoon een heatsink daarom kom ik bij deze theorie :*) )

[ Voor 9% gewijzigd door yzx op 12-03-2011 20:13 ]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Edu78 schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 20:05:
Uiteindelijk de kast maar weer open gehaald, en toen bleek dat de koeler enorm heet was. Reden: de fan van de CPU-koeler werd geblokkeerd door het draad ervan. De fan had ik netjes aangesloten, maar het draad dat om de koeler loopt, zat blijkbaar te strak, en zorgde voor de blokkering. Heb dit niet eerder meegemaakt met Intel-koelers; daar liep het draad netjes om heen, zonder de koeler te hinderen.

Mijn vraag: kan de processor dit hebben of heb ik mogelijk iets vernield. Hij doet het nog wel, maar de CPU heeft zeker een half uur zonder koeling gedraaid.
Had hier ongeveer hetzelde. Ook bij mij klemde het kabeltje (cpu gedraaid erop staan, oeps! ^^), alleen merkte ik het pas later. Verder na ongeveer een maand nog nergens last van.

[ Voor 12% gewijzigd door Caelorum op 12-03-2011 20:16 ]

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
yzx schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 20:12:
[...]
Maar even nadenken, als je CPU koeler heatsinks heeft en je een goede airflow hebt, blijft ie toch ook koel.
VOlgens mij is er gewoon niks kapot aan je CPU ( onder pc van moeder staat op een P4 CPU gewoon een heatsink daarom kom ik bij deze theorie :*) )
Mwaah... dat ligt eraan waar je je computer voor gebruikt en wat je met je CPU doet/hebt gedaan.

Als je je CPU heftig underclocked en je haalt iedere dag je mail op en doet verder niets met je pc, is het wel haalbaar ja. Je hebt dan je CPU passief gekoeld dus je airflow moet wel goed zijn. Maar met een high-end pc kun je passief koelen beter vergeten :)
Pagina: 1